Inlägg #21: Postat: 2011-02-25 15:04:00 | |
Thomas L. Aabo |
Dag inlägg 12 "utvecklingstörd"?! Är du med i den klubben?! ;-
|
Inlägg #22: Postat: 2011-02-25 15:06:00 | |
Thomas L. Aabo |
Spartacus inlägg 14. Om du inte kan "acceptera det". Vad ska du göra åt det oss Gaskamrarna nästa?! Host host.
|
Inlägg #23: Postat: 2011-02-25 15:08:00 | |
Thomas L. Aabo |
Dag inlägg 15. Nya pengar sedlar görs på Tumba tryckeri.
|
Inlägg #24: Postat: 2011-02-25 15:45:00 | |
Aguirre |
#19...ja...Aabo..all mänsklig verksamhet som man vill ha nån kontroll över..allt från husbyggnad till förbannad kärnkraft.. bör PLANERAS om den alls skall utföras...detta gäller även nationalekonomi och global ekonomi...att ha den i händerna på "fria marknadskrafter" ger bara förutsägbara eländen...jag antar att du PLANERAR din privatekonomi ? Då borde det vara lätt att inse att samma friska princip skall tillämpas globalt och lokalt..liten ekoby som internationellt handel...med PLANERAD menar jag inte Norkorea,Sovjet eller Burma..måste väl tilläggas.. eftersom många i natonalekonmiska sekter vill tro att Stalin och Planering är olika namn på samma gubbe.
|
Inlägg #25: Postat: 2011-02-25 16:04:00 | |
Spartacus70 |
#22 Jag accepterar inte att bli körd med som du och dina federalist-kumpaner blir.
|
Inlägg #26: Postat: 2011-02-25 16:04:00 | |
Dag Nilsson |
#23 - Thomas, detta är inget ämne att vara lustig i. Penningsystemet är den enskilt viktigaste maktfrågan vår samhälle känner. Endast ca 5 av de svenska kronorna representeras av sedlar och mynt. --- Jag måste tolka ditt svar som att du inte har en aning om den process som ligger till grund 95 av de svenska kronorna - dvs de kronor som endast finns som siffror på olika konton. Dessvärre delar du din okunnighet med minst samma procent 95 av Sveriges medborgare. Det är ur demokratisk synvinkel djupt olyckligt att folket hålls i okunnighet om något så oerhört viktigt som vetskap om hur kapitalbildningen fungerar i landet. Inte en alla bankanställda vet vad pengar är. --- Thomas, jag kanske misstar mig på dig. Du kanske vet vad som ligger till grund för våra pengar?
|
Inlägg #27: Postat: 2011-02-25 19:26:00 | |
Leif E Ström |
Författaren anger oro för regeringens utförsäljning av statliga verk och dessutom anger ett löftesbrott av Anders Borg då han inte betar av statsskulden med friska pengar. I samma andetag framhärdas ”att låta statsskulden skena är såklart negativt på sikt, men en utebliven amortering är inget som kommer att drabba skattebetalarna på kort sikt”. Denna ambivalens låter läsaren ana en tendiös större icke ekonomisk agenda. Den om ”vänstern och välfärden”. I min förra mörka kommentar uttryckte jag mig uppgivet, jag kanske är skyldig en förklaring. Vid senaste valet då auktionspolitiken florerade som värst, lyckades de rödgröna övertrumfa alliansen utbud för statsbidrag till kommuner och landsting med 0,89 9 promille, vilket ligger inom ramen för felräkningspengar. Varför denna fega likriktning, jo dom svenska riksdagledamöterna har försatt landet i en sådan sits - så för att kunna förändra inrikespolitiken utan att förlora vid nästa val, krävs av varje ledamot minst utbildning som postdoktor i social demografi. Slutligen om vi nu skall bry oss om våra statliga verk. Vattenfall står för 60 av intäkterna, kan det vara så mycket bevänt med de övriga 56?
|
Inlägg #28: Postat: 2011-02-25 20:09:00 | |
Dag Nilsson |
Det är väl knappast statliga verk som kan säljas ut? Vattenfall är i vart fall inget verk. Det är ett aktiebolag. --- Utförsäljningen av statliga bolag är ideologiskt motiverad. För svenska Staten är det en dålig affär att sälja bolagen. Staten har inte svårt att ta bra lån. Räntan på lånen är i genomsnitt mycket lägre än värdestegring på aktier plus aktieutdelning. Men för de idéologer av Milton Friedmans skola, som vill se en minimal stat, är det självklart att sälja ut även om Staten förlorar goda intäktskällor då den helt i onödan säljer ut sina tillgångar.
|
Inlägg #29: Postat: 2011-02-25 20:35:00 | |
Lena Olsson |
Landet har blivit missbrukat.
|
Inlägg #30: Postat: 2011-02-25 20:43:00 | |
Leif E Ström |
Om inga partier vill positionera sig tydligare och ta sig an obekväma beslut, kan de lika gärna avgå. Vi klarar oss likt Belgien med en expeditionsministär som inte heller kan förändra i grund. Socialdemokraternas dykning, har sin motsvarighet i Irländska Fianna Fáil, dessa två partier med långvariga dominans har skapat en politisk adel som bägge länderna kan vara förutan. Vill vi i stället ha fart på politiken, är det dags att införa en tidsbegränsad lag för partierna, i likhet med den för USA:s presidenter.
|
Inlägg #31: Postat: 2011-02-25 22:08:00 | |
Leif E Ström |
Helt rätt Dag, angående statliga verk resp företag. Min grundtanke för att kommentera Tobias artikel var att besvara frågan om säljförfarandet var unikt i förhållande till övriga EU-länder. Detta var en grannlaga uppgift då många länder har en annan terminologi för staliga företag, verk och myndigheter. Återkommer, men inte på en lördag.
|
Inlägg #32: Postat: 2011-02-28 09:34:00 | |
tobias |
31 Leif: Själva förfarandet är det antagligen inget unikt med, men det är knappast något som kan förekomma särskilt ofta, eftersom det finns en begränsad mängd statligt ägande. Det jag skrev och antydde i min artikel var att det antagligen är unikt att ha sålt ut så många statliga bolag och statliga aktier under just finanskrisen. I övrigt så kritiserar jag utförsäljningen för att den inte gått till att betala av på statsskulden, utan verkar snarare ha använts till skattesänkningar och till att parera en svag ekonomisk politik som inte kan hantera en finanskris utan extratillskott i form av de engångsinkomster som utförsäljningarna är. Det är knappast en hållbar ekonomisk politik i det långa loppet. Sedan kan man säga mycket om konsekvenserna eller fördelarna av att sälja ut statliga bolag, men det intressanta är att man inte gjort det man sagt att man ska göra, och därmed fört svenska folket bakom ljuset, både dig och mig. Och att det är en ytterst tveksam ekonomisk politik, eftersom den är allt annat än långsiktig.
|
Inlägg #33: Postat: 2011-02-28 15:15:00 | |
Thomas L. Aabo |
Dag inlägg 26. Vet DU var som är grunden?!
|
Inlägg #34: Postat: 2011-02-28 16:11:00 | |
Dag Nilsson |
#33 - Ja, Thomas, det vet jag. Alla pengar som finns är har ett skuldförhållande som grund. Om du lånar 100.000 kr i en bank och lämnar en inteckning på din fastighet som säkerhet så är det ändå inte fastigheten du belånar. Det är din egen framtid! Dvs din förmåga att längre fram betala tillbaka enligt det SKULDEBREV som banken kräver att du skall skriva på. Det är detta skuldebrev som är de egentliga pengarna. Mot att banken får behålla din förbindelse att betala tillbaka pengarna längre fram, så gör banken en hisnande bokföringsoperation. På ditt konto i banken skriver banken in en insättning på 100.000 kr. Samtidigt skriver banken ett uttag från sitt eget tillgångskonto på 100.000 kr. Summan av dessa två samtidiga kontonoteringar är 0. --- Banken SKAPADE 100.000 kr med din skuldförbindelse som grund. Det är DIN FRAMTID som är det som guldmyntfoten var förr. Inteckningen i din fastighet då? Ja, den är piskan som skall göra att du fullgör betalningen. Och om du inte klarar att betala så tar banken ditt hus och tvingar fram betalning. Du lånade pengar som började finnas tack vare ditt lån. Banken skapade pengar av din egen fram-TID i stället för med guld som säkerhet. Förr hade du kunnat deponera guld och fått sedlar. Nu deponerade du del av dig själv och fick kontopengar. Det är på din egen framtid du dessutom tvingas betala ränta. --- Det tar emot att fatta detta jag nu skrivit. Och det är något förenklat. Men i praktiken skapas 95 av svenska kronorna så här.
|
Inlägg #35: Postat: 2011-02-28 16:26:00 | |
Dag Nilsson |
#32 - Tobias, man kan inte förbättra sin ekonomi genom att sälja ut tillgångar. Balansen i en ekonomi är SUMMAN av skulder OCH tillgångar. Det enda man ändrar på är likviditeten, dvs balansen mellan tillgångarna och skulderna i kontanta medel. ---- För en stat med god ekonomi som den svenska är det oerhört lätt att låna. Kreditgivarna står på kö. Räntorna blir lägsta tänkbara. --- Om staten har en skuld på en miljard, som den minskar genom att sälja en tillgång t.ex. aktier i Nordbanken för en miljard, så har staten inte på minsta vis ändrat på sin förmögenhet. Summan av tillgångsminskningen och avbetalningen på statsskulden är 0 --- Det är inte alls för att betala av på statsskulden regeringen säljer ut statens tillgångar. Det är uteslutande av ideologiska skäl. De vinster staten skulle ha gjort på att behålla aktier för en miljard i Nordbanken, vill regeringen att kompisarna i det privata finanskapitalet skall göra, inte att vi tillsammans via staten skall dela på dem. Så enkelt ligger det till.
|
Inlägg #36: Postat: 2011-02-28 17:57:00 | |
Spartacus70 |
Dag, inte nog med att det monetära systemet fungerar som det gör så tycker jag att beskattningssystemet bör belysas också. Det är även detta faktum som jag misstänker bidrar starkt till att vi har en sådan arbetsmarknadsanpassad politik som vi har haft de senaste årtiondena. I de flestas ögon är skatternas främsta uppgift en inkomst som är avsedd för de gemensamma utgifterna i ett land. I själva verket är skatterna en säkerhet för bankerna för att de ska låna ut pengar till staten. Därav är skatteverket en sådan viktig institution och skattebrott så allvarliga. I Sverige har vi en lagstadgad inkomstskatt men tittar du tex i USA så finns inte detta. Amerikanska medborgare är inte enligt lag tvingade att betala inkomstskatt men gör så ändå, mot bättre vetande. Å andra sidan hotar IRS med både böter, fängelse och andra ålägganden om dessa inte betalas, så få vågar gå emot och kräva sina rättigheter.
|
Inlägg #37: Postat: 2011-02-28 18:10:00 | |
CMO |
#36 Finns det öht någon knasig internet-myt du inte tror på? Länk: snopes.com
|
Inlägg #38: Postat: 2011-02-28 18:47:00 | |
Spartacus70 |
#37 Ja, att du är den du utger dig för att vara. Men i fallet med skatten så är jag i gott sällskap så jag sover inte dåligt över mina övertygelser. Länk: youtube.com
|
Inlägg #39: Postat: 2011-02-28 18:55:00 | |
Dag Nilsson |
#36 - Spartacus, det kan hända att vi ser olika på statens legitima funktion du och jag. Jag för min del, som hållit på med praktisk politik i ca 35 år, har inga problem med ett Sverige som förvaltas av en stark stat. --- Det jag har invändningar mot är hur uruselt vi sätter in våra barn i medborgarskapet. En stark stat blir farlig för folket om inte demokratin fungerar mycket bra. För detta krävs en hög kunskapsnivå hos stor del av medborgarna som ett omfattande engagemang i de politiska församlingarna och i massmedia. Det måste även garanteras opartisk massmedia så lång det låter sig göras. --- Staten måste kunna sätta medborgare i arbete till att utföra arbete till medborgarnas fromma enligt politisk fattade beslut. Pengar är ett bra medel att åstadkomma detta. Det finns många sätt att ta in skatteintäkter. Moms är kraftfullt. Inkomstskatt. Punktskatter. Fastighetsskatter osv. --- Jag vill dock se en revolution inom bankväsendet. När min vision får makten skall lagarna ändras så att endast staten får skapa pengar. Det skulle innebära att alla räntekostnader staten har faller bort, samt att all ränteintäkter som uppstår i landet blir intäkter i statskassan. Dvs kapitalet beskattas via ränta istället för arbete. Istället för bankkontor skulle vi ha penningförmedlingskontor - utan rätt att själva skapa pengar. De fick bara låna ut det andra satt in samt låna av staten och vidareutlåna dessa pengar. Staten har då all koll på den penningmängd som är i cirkulation. Om arbetslöshet börjar uppstå så drar staten igång allmänna projekt typ vägar och skolor och betalar via pengar som skapas mot det värde som nya vägar och skolor representerar. Om ekonomin överhettas och det blir brist på arbetare så säger staten upp lån till bankerna dvs minskar pengarna i cirkulation, men kan även höja moms t.ex. --- Men man måste tro att det går att skapa en demokratisk stat och det gör jag.
|
Inlägg #40: Postat: 2011-02-28 19:09:00 | |
Leif Erlingsson |
Finns det öht någon debunkingsida på Internet som CMO inte tror på?... Länk: sourze.se . PS: En som det federala bolaget tar ut en gruvlig hämnd på: Länk: thecrowhouse.com
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.