Valt inlägg:
#36 - Spartacus, det kan hända att vi ser olika på statens legitima funktion du och jag. Jag för min del, som hållit på med praktisk politik i ca 35 år, har inga problem med ett Sverige som förvaltas av en stark stat. --- Det jag har invändningar mot är hur uruselt vi sätter in våra barn i medborgarskapet. En stark stat blir farlig för folket om inte demokratin fungerar mycket bra. För detta krävs en hög kunskapsnivå hos stor del av medborgarna som ett omfattande engagemang i de politiska församlingarna och i massmedia. Det måste även garanteras opartisk massmedia så lång det låter sig göras. --- Staten måste kunna sätta medborgare i arbete till att utföra arbete till medborgarnas fromma enligt politisk fattade beslut. Pengar är ett bra medel att åstadkomma detta. Det finns många sätt att ta in skatteintäkter. Moms är kraftfullt. Inkomstskatt. Punktskatter. Fastighetsskatter osv. --- Jag vill dock se en revolution inom bankväsendet. När min vision får makten skall lagarna ändras så att endast staten får skapa pengar. Det skulle innebära att alla räntekostnader staten har faller bort, samt att all ränteintäkter som uppstår i landet blir intäkter i statskassan. Dvs kapitalet beskattas via ränta istället för arbete. Istället för bankkontor skulle vi ha penningförmedlingskontor - utan rätt att själva skapa pengar. De fick bara låna ut det andra satt in samt låna av staten och vidareutlåna dessa pengar. Staten har då all koll på den penningmängd som är i cirkulation. Om arbetslöshet börjar uppstå så drar staten igång allmänna projekt typ vägar och skolor och betalar via pengar som skapas mot det värde som nya vägar och skolor representerar. Om ekonomin överhettas och det blir brist på arbetare så säger staten upp lån till bankerna dvs minskar pengarna i cirkulation, men kan även höja moms t.ex. --- Men man måste tro att det går att skapa en demokratisk stat och det gör jag.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?