Inlägg #1: Postat: 2011-02-24 12:49:00 | |
Dag Nilsson |
När det gäller att lura majoriteten för att gynna ett fåtal, då är massmedia helt med på noterna. Minsta grundkurs i företagsekonomi lär att man inte kan minska sina skulder genom att sälja ut sina tillgångar. Om jag har en tillgång värd 1000 kr och har en penningskuld på 1000 kr då är summan av tillgångar och skulder lika med 0 kr. Om jag säljer tillgången för 1000 kr då har jag 0 kr i tillgångar och 0 kr i penningskulder och summan av pennningskulder och tillgångar är även nu 0 kr. Alltså kan inte en försäljning minska ett lands samlade skulder. ---- Däremot kan landet ha politiker som inte vill redovisa värdet på landets tillgångar, därför att man vill att medborgarna skall uppfatta landet som skuldsatt även när det inte är det. Och detta har man gjort i Sverige i årtionden. --- Sanningen är att de ondskans människor som tänker och röstar borgerligt, vill föra över gemensam egendom på ett fåtal privata händer till ett så lågt pris som möjligt. Alla realvärden skall hamna i pyramidens topp. Borgaren prisar en utveckling som slutar med total ekonomisk diktatur. Antagligen är han korkad nog att tro att det är just han som skall få sitta på toppen. Känn dig blåst, borgare!
|
Inlägg #2: Postat: 2011-02-24 13:01:00 | |
Aguirre |
Under sossarnas tid var media fyllda av bilder på t.o.m. nyfödda...med rubriker som "-Så mycket är du skyldig redan när du föds" syftande på utlandsskulden...tillgångar redovisades såklart inte. Nu har tokhögern sålt av Sverige som nån loppmarknad men inte fan ser man rubriker som säger "-Så mycket har du redan när du föds"...Nu har nån annan det..så går det när marknadskäftarna får käka fritt....därmed vill jag inte förleda nån att tro att alla partier inte är samma skit..de är bara skit på olika vis...Lämna inte din röst i nästa val..behåll den själv.
|
Inlägg #3: Postat: 2011-02-24 13:44:00 | |
Lena Olsson |
Vad ska man fixa pengar fron nu? barnmarknad kanske?
|
Inlägg #4: Postat: 2011-02-24 14:47:00 | |
Dag Nilsson |
Är ord som medborgare och nation helt uteslutna ur det politiska tänkandet? Personligen älskar jag dessa två ord. Jag gillar tanken på att vara medborgare i en nation. --- Det kommer en dag när vi som lever på Jorden kommer att vara interagerande på samma sätt som cellerna i en frisk kropp. Allt kommer att vila i en absolut tillit till att alla har en omfattande känsla för hela kroppen. Att de sätter kroppens väl framför sitt eget, därför att alla har upptäckt att detta även är bäst för den enskilda delen. Helt utan ordergivning. Allt grundat på en fullt ut fungerande intuition hos allt levande. --- De egocentriska friliberaler som nu sliter sönder vår gemensamma Jord med sina motbjudande borgerliga värderingar, måste stoppas på något kreativt sätt. För närvarande sprider borgerliga människor direkta hjärnskador i samhället. Den empatiska förmågan återbildas till förmån för psykopati. Psykopatiska människor måste avlägsnas från maktpositioner. De inser aldrig att de är de själva som är problemet när allt blir värre. --- Psykopatin med dess bortfall av empati utbreder sig som snabbt växande cancer i hela västvärlden, och särskilt snabbt i vår gemensamma svenska nation. --- Vi har samma anledning att göra uppror här som någonsin nordafrikanerna. Vår diktatur är värre än deras, eftersom vi ännu inte ser männen bakom gardinen. Typer som Gadaffi och Hitler är inte svåra att känna igen, men de tyranner som grundar diktatur i Sverige just nu, krävs det lite mer för att avslöja. Jag ser dem - gör du?
|
Inlägg #5: Postat: 2011-02-24 15:17:00 | |
Thomas L. Aabo |
Dag inlägg 1. Du har tydligen inte läst nationalekonomi.
|
Inlägg #6: Postat: 2011-02-24 15:21:00 | |
Thomas L. Aabo |
Dag inlägg 4, skulle vänstern ha monopol på att se på hela kroppens nationens väl och ve?! knappast!
Fortsätt skriv för de redan troende du. |
Inlägg #7: Postat: 2011-02-24 15:32:00 | |
Aguirre |
Aabo..Jag har läst mycket Ekonomisk Historia...men de som har satt oss i dagens kris och kriser de har läst förbannat mycket, och nästan uteslutande Nationalekonomi ! Det kan du ju grubbla på nästa gång du ser nåt som stinker nationalekonomi...Om det nu finns nån "vänster" så har väl de oftare utgått från "nationens" synpunkt på bekostnad av individens vilja..emedan "högern" mer försökt konstruera teorier som försöker få den enskildes kleptomani att verka som gott för "nationen"..ett fullständigt ointressant resonemang från bägge håll...men fortsätt gnäll för dem som fortfarande lever i höger-vänster-ideerna...men de är väl antingen åldringar eller politiker..
|
Inlägg #8: Postat: 2011-02-24 15:56:00 | |
Dag Nilsson |
Du verkar vilsen Thomas, när inte det gamla och trygga och endimensionella höger-vänstertänkandet längre gäller. --- En viss typ av nationalekonomisk teori är inte det samma som en naturlag. Nationalekonomi är politik. Även definitionerna är politik. All typ av ekonomisk teoribildning är politisk. Handelshögskolan är en politisk institution, vars uppgift är att rätt hjärntvätta studenterna till att bli lydiga megafoner åt dem, som förbereder den diktatur du längtar efter. --- Thomas, jag tycker det är tråkigt att du endast vill föra gårdagens debatter, där du vet vad som är rätt eller fel åsikter. Att du inte kan se hur det nuvarande SKULDBASERADE penningsystemet kommer att krascha måste bero på din höger-vänsterlåsning. --- Thomas, jag tror inte att du har insett att vårt penningsystem är skuldbaserat. Du fattar inte vad som menas med att alla likvida medel är skulder. Inte heller inser du vad skulderna består av. Inser inte att alla pengar är ett slags innehavarskuldebrev. OBS - det finns inte speciella höger-vänsterpengar, så försök lämna det en stund som omväxling.
|
Inlägg #9: Postat: 2011-02-24 16:25:00 | |
forsblom |
Tobias artikel skulle bli trovärdigare om han angav källor eller externa länkar till sina påståenden. Hur ska jag som läsare veta vad som är sant och vad som är falskt? Jag är inte nationalekonom och jag har inte följt den statsfinasernas utveckling.
|
Inlägg #10: Postat: 2011-02-24 16:36:00 | |
Kalle Tuntolej |
Dag, det är en sak att konstatera att vårt finansiella system har problem, en annan att utpeka vissa människor som onda eller psykopater. Vad skall du göra med dem i det att din fantastiska nya värld kommer? Som man gjort förr månne? Massavrättningar och deporteringar kan tänka. Bättre Dag är att respektera att människor är olika, och har olika drivkrafter, och att försöka bidra till en demokratisk utveckling, än att spy sin galla urskiljningslöst över andra människor. "borgerliga människor sprider hjärnskador". Vansinne.
|
Inlägg #11: Postat: 2011-02-24 16:41:00 | |
Lordchaos |
Det framgår aldrig av vem staterna lånar pengar, bara ATT de har lånat och nu är skyldiga. men i slutänden är det av en farbror vi lånat pengarna, och den farbrorns identitet är hemlig. Kalle Tutorial har förstått galoppen, han vet sin plats, var tyst ropar kalle, fråga inte mer.
|
Inlägg #12: Postat: 2011-02-24 17:13:00 | |
Dag Nilsson |
#10 Kalle, efter att ha läst en del om senare års forskning på hur våra hjärnor formas under de första levnadsåren, så hävdar jag att borgerliga människor åstadkommer utvecklingsstörningar på sina barn. Störningarna yttrar sig som oförmåga till empati. Konkurrens blir det naturliga förhållningssättet istället för samverkan. Jag tar tillbaka hjärnskador och säger istället utvecklingsstörning. Att ett slags vansinne blir följden är mycket tydligt. Tyvärr är empatistörningen mycket smittsam när den kombineras med ett monetärt system som bygger på exponentiellt ökad skuldsättning hos människor. --- Istället för att vara mjuka och rara och lägga mycket tid på att umgås med sina barn, så skall föräldrar gulla med Kamprads och andra socialt utvecklingsstördas miljardsamlarprojekt. Miljardärerna är som kärlekshungrande jättebebisar. Mamons narkomaner. De får aldrig nog av att snutta penningtutte. --- Varför tänker du i termer av avrättning??? Finns det bara av eller på i ditt huvud?
|
Inlägg #13: Postat: 2011-02-24 17:41:00 | |
Leif E Ström |
Tobias har lurat er att ta fram räknestickan. På de sättet försöker han få er att tro utifall nuvarande regering säljer ut eller inte är
en avgörande fråga för landets framtid. Vilken framtid - Vilket land? Sverige befinner sig för närvarande i samma situation som när republiken Italien skulle bildas 1861. Sverige är bara ett geografiskt begrepp. Ett land utan kulturell eller politisk samhörighet som man kan bygga vidare på. Sverige kan inte lösa nuvarande nationella problem med hjälp av några amatör-politiska räknenissar. Ni som tänker fortsätta att räkna åt Tobias, lägg ifrån er stickan en stund och följ med Reinfeldt till Libyens ambassad, han behöver ert stöd för att skrika buu åt Khadaffi. |
Inlägg #14: Postat: 2011-02-24 18:59:00 | |
Spartacus70 |
Det framgår av Riksbankens hemsida att man inte tänker betala av statsskulden i det närmaste. Det framgår även att man trots lagstadgat kassakrav på högst 15, valt att inte utnyttja det alls verkar det som. Illusionen av en tigerekonomi är baserad på en ensidig historia som bygger på den ena bubblan efter den andra och de kommer snart att börja spricka. Om inte dollarn eller oljeproducenterna hinner före. Detta är ingen politisk situation utan en affärsmässig. Bolagen skor sig på oss medans politikerna intalar oss att vi har fått vara delaktiga i bestämmandeprocessen. Och så släng in ett parti som SD för att få oss på andra tankar. Det funkar säkert om man har en nation full av Kalle, CMO och Thomas kaliber men jag kan då inte acceptera det.
|
Inlägg #15: Postat: 2011-02-24 19:22:00 | |
Dag Nilsson |
Det sista och verkligt säkra tecknet på en nära förestående ekonomisk kollaps i ett land, är att det av massmedia börjar kallas Tigerekonomi. Baltiska staterna, Irland, Portugal, Spanien, Island m.fl. alla utsågs de till tigerekonomier av någon lustigkurre som ville få tokinvesteringarna/skuldsättningen/kreditexpansionen fortsätta ett tag till. Ju större bubbla, desto större vinst. Och det funkar gång på gång på gång på gång... --- Är det någon här som vet hur ca 95 av nya pengar bildas i vårt monetära system? CMO, Thomas? Någon annan som vet?
|
Inlägg #16: Postat: 2011-02-24 22:12:00 | |
Spartacus70 |
Du har en bra poäng där Dag. Island blev AAA-graderat strax innan smällen och enorma investeringar gjordes strax innan. Det är så man tjänar pengar på börsen, satsa på vad som skall fungera eller gå åt skogen.
|
Inlägg #17: Postat: 2011-02-24 23:18:00 | |
tobias |
forsblom: Du efterlyste källor. En anledning att jag inte skrev ut källor är för att det inte är särskilt svårkontrollerade fakta, och att t ex påståenden som att utförsäljningarna av statliga bolag ska användas till amortering av statsskulder har sagts vid många olika tillfällen i olika mediasammanhang. Men jag borde ändå för sakens skull ha angett några källor, här kommer några iaf, säg till om du saknar nåt.
Källor om utförsäljningen av statliga bolag och påstådda amorteringen av statsskulden: Länk: privataaffarer.se Länk: sydsvenskan.se Länk: dn.se Statistik över statsskulden: Länk: riksgalden.se Tragikomiskt nog så gjorde regeringen en missbedömning av statsskulden nivå på exakt 400 miljarder, i den översta artikeln från 2007 |
Inlägg #18: Postat: 2011-02-24 23:20:00 | |
tobias |
"i den första artikeln/länken" ska det stå i inlägget ovan, inte "i den översta"
|
Inlägg #19: Postat: 2011-02-25 14:59:00 | |
Thomas L. Aabo |
Aquerre inlägg 7. Jag har läst ekonomisk historia. Har du något att komma med?!
|
Inlägg #20: Postat: 2011-02-25 15:00:00 | |
Thomas L. Aabo |
Dag, inlägg 8. DU ! kallar mig ! "vilsen"?! Det ger mig dagens skratt - tack för det!
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.