Inlägg #1: Postat: 2011-02-23 08:31:00 | |
mats hägglöf |
Tackar hjärtligt för en mycket intressant artikel, och hänvisningen till inplantering av varg i Yellostone-parken brukar även jag hänvisa till! Men, vad tamdjuren och skyddsstängesl beträffar är frågan komplicerad. Idag får till exempel fårägare pengar till att sätta upp stängsel - OM DE VILL ! Samtigit är det ett faktum, att de får 1. 200 kronor skattefritt för varje av rovdjur rivet får - cirka 400 kronor mera skattefritt än slaktvärdet i snitt.
|
Inlägg #2: Postat: 2011-02-23 08:57:00 | |
tobias |
Att de fick ersättning för att sätta upp stängsel hade jag dessvärre missat. Ja då blir ju hela frågan mer komplicerad, för då finns det knappt något argument MOT vargen som jag ser det.
|
Inlägg #3: Postat: 2011-02-23 09:04:00 | |
mats hägglöf |
Om en hund blir dödad av ett rovdjr - eller vildsvin till exempel - får ägaren 10 000 kronor skattefritt. Dödas en hund i trafiken - betydligt vanligare - är detta självförvållat enligt lagen och ersättningen blir noll! Och, handen på hjärtat, är det bara bytesdjuren som skall ta risker vid jakten - bör inte riskerna fördelas mellan båda berörda parter?
|
Inlägg #4: Postat: 2011-02-23 10:38:00 | |
tobias |
Ja, och det är märkligt att det är tillåtet att utsätta ett husdjur för en sådan stor risk som det faktiskt är att släppa lös sin hund i en jaktsituation där det finns rovdjur. Kan tänka mig att hundar inte heller förstår hur farliga vargen är. Det finns en mängd olika lagar och regler för hur jakt får gå till, även över själva jaktmetoderna, så varför tillåter man då frisläppta hundar när det inte ens är nödvändigt för att bedriva jakt?
|
Inlägg #5: Postat: 2011-02-23 10:42:00 | |
Leif E Ström |
"Ja om du tänker för länge på nästa steg, då kommer du leva på ett ben för resten av ditt liv".
Det är lite så vi befinner oss - i en ständig beslutsvånda. Likadant med Tobias fina artikel. För att underbygga och övertyga läsarna behövdes nästan tre A4:a sidor. Han har vägt, analyserat, moraliserat, och kommit fram till nya teknokratiska ställningstaganden, där alla kommer att bli inblandade. Men han ger sig in i en sfär där bara någon procent av landets innevånare är direkt berörda, men desto fler vill interaktera. Med all respekt för vårt vilda, så är det nog dags för alla vilda viljor att börja med grundkursen filantropi. Snart har vi fler vargar än människovänner i landet. Ingen politiker verkar oegennyttigt och inga aktivister arbetar för förbättringar av sina med- människors levnadsvillkor om det skulle kollidera med egna agendor.// Ett nytt vedträ i debatten är de goda relationerna mellan varg och befolkning i Minnesota. Där finns det 3000 vargar på ett område något mindre än Svealand. Genomgående framhärdar myndigheter och forskare den lyckade symbiosen, men för att något så när kunna saluföra ”en lyckad process”, har man exponerat en grupp medborgare som blivit missionerade, indoktrinerade. Det finns även en tyst majoritet som uthärdar och en mindre verksam som aldrig kommer acceptera rådande förhållande. Att vargen ytterligare splittrar människorna i vårt land, hade åtminstone undertecknad kunnat vara utan. |
Inlägg #6: Postat: 2011-02-23 10:57:00 | |
mats hägglöf |
Måhända är det dax för ytterligare en ombudsman i vårt land, en BDO, bytesdjursombudsman. Varsågod, ta den befattningen, det bjuder jag på!
|
Inlägg #7: Postat: 2011-02-23 11:10:00 | |
tobias |
Leif E Ström: Vargen är en del av vårt ekosystem och ekosystemet påverkar oss alla, inklusive vargmotståndarna. Så det är i högsta grad en fråga som berör oss alla, även om inte alla förstått det riktigt. Att påstå att vargen bara angår de som lever nära den är lite som att påstå att torskdöden bara drabbar fiskarna. Vi är alla en del i ekosystemet och högst beroende av att det fungerar. Ekosystemet kommer sannolikt inte kolappsa helt om vargen försvinner, men det kommer förändras på ett sätt vi omöjligt kan förutspå. Eftersom vi redan har tillräckliga problem med monokultur och klimateffekter som också påverkar ekosystemet så är det en onödig risk att plocka bort en ytterligare del i ekosystemet. Rovdjur är viktiga.
|
Inlägg #8: Postat: 2011-02-23 14:50:00 | |
Jocke S-43 |
Artikeln: "Det största misstaget man kan göra i vargdebatten är att inte inse att det finns både för- och nackdelar med varg i vårt land." Ja men detta är väl ändå en truism! Det finns väl ingenting i universum som inte har "för eller nackdelar", förutom universum själv och livets grundbetingelser? Så jag avstod från länken, tills vidare. Varför inte upp tigern? Det finns numera så få, att de inte har någon avgörande betydelse för ekosystemen, dessa är redan förändrade. Och en och annan stryker här faktiskt med, ja det är ju "bara indier". Men tigern är mitt totemdjur, ett argument så gott som något, tror jag skall lägga till vargen också...
|
Inlägg #9: Postat: 2011-02-23 14:58:00 | |
Jocke S-43 |
5 Men Ström, du gör mig besviken! "Snart har vi fler vargar än människovänner i landet." Du menar nog "mansvänner"...:- Nej de tror jag inte på, gör du? Om det förra var en truism, så är nog detta en pladusk, som du snott från kungen? Lika okunnig och ologisk som vår miljöminister. Den förre: "Jamän de är ju bara att räkna. Två vargar idag, 6 vargar nästa år osv.." Han borde räkna människor tillsammans med Forsblom! Ja vad har hänt med mitt vackra, vänliga, dugliga och någorlunda intelligenta land...?
|
Inlägg #10: Postat: 2011-02-23 16:09:00 | |
mats hägglöf |
Vargens reproduktionsförmåga är stor, 2 - 6 valpar vid varje föryngring eller fler; upp till 11 har påträffats. Nuvarande vargstam i landet ger 23 - 25 föryngringar per år, vilket betyder brutto minst 125 nya individer. Plockar vi bort 50 tjuvskjtna årligen och nollar den legala avskjutningen med importen har vi inom få år minst 500 vargar i Sverige. Detta klarar ekosystemet fint, men är vi tillräckligt motiverade för denna utveckling eller blir det än hårdare tag i debatten? Kungens sätt att räkna får mig att tänka på ett av mina 18 barnbarn, Baltazar 7 år, som lärde mig följande logik: Ingen räv har två svansar! En räv har en svans mer än ingen räv! Alltså har en räv tre svansar!
|
Inlägg #11: Postat: 2011-02-23 16:19:00 | |
Leif E Ström |
Din första mening kunde varit skriven av en filosof som inte tänker. Ordalydelsen borde varit den motsatta.//Tobias, jag har tidigare deltagit i en vargdebatt på SecondOpinion. Den slutade som en god affärsuppgörelse, alla var nöjda. Nöjda kan förnuftiga människor bli, då det bara rör sig om vettiga synpunkter.
Det är svårare i en uppgörelse där det bara är en part som skall stå för fiolerna och som i det här fallet då författaren lägger förståndsribbans nivå för debattörena genom att förnumstigt förklara följande: "ekosystemet kommer sannolikt inte kolappsa HELT om vargen försvinner". Både du och jag vet att vargen påverkar inte oss, inte mer än vilken känsloyttring som helst - därför är inte vargen viktig den är enbart riktig. Har du funderat över det omvända bambi-syndromet/romantiserandet, som för de flesta är omedvetet då de kastar sig ut på slak lina. Vargen är inte bara verklig den är även vacker, samt är världens vanligaste rovdjur. Mårdhunden är inte vacker och den sprider bandmask och skall därför utrotas. Vargen sprider också bandmask och i områden där stora populationer vistas beräknar man att 2/3-delar bär på smittan. P.g.a. detta måste skogsmänniskor i vissa stater i US använda skyddshandskar vid kontakt med allt vilt. I vissa länder i Europa är det lag på att man måste koka eller sterilisera det som hämtas hem ur det ekologiska skafferiet innan det kan saluföras. Kan du garantera att du tar ditt ekologiska ansvar då blåmaskssjukan fått fäste i vårt land? Länsstyrelsen och naturvårdsföreningarna har hitintills visat sin oförmåga gällande problemet varg-mask. Avslutar med att vår svenska vargstamm har för länge sedan tystnat i våra skogar. Däremot har de få ryska vargar som ylar i våra skogar över 50000 inavlade kusiner kvar i hemlandet. |
Inlägg #12: Postat: 2011-02-23 16:41:00 | |
Jocke S-43 |
11 Menar du mig? "Den svenska vargen har för länge sedan tystnat." Men djur har väl ingen nationstillhörighet? Däremot har de viss kontintentillhörighet. Minken hör inte hemma här, mårdhunden är väl rysk, sprider sig möjligen genom mänsklig naturpåverkan. Varg tar väl mårdhund förresten? Sedan är detta en svår och komplex fråga, råttor, införsel av tama och vilda djur som förvildas, spontan spridning osv osv. Och bakomm allt ligger mestadels människan. Som oftas föder bara ett åt gången, men som helt har svämmat över breddarna. Är det dvärgbandmask du menar, eller finns det en till? Den förra är väl redan här? Det ser svårt ut för naturen...
|
Inlägg #13: Postat: 2011-02-23 16:46:00 | |
Leif E Ström |
#9, herr Steneberg du gör inte mig besviken, men tror du mig om jag förtäljer att jag haft möjligheten att insupa vissa matematiska kunskaper vid kontakt med överheten, som bevis har undertecknad en stjärtfjäder från en fasantupp, nedlagd av vårt statsöverhuvud.
Avslutar med: bara för att kungen, miljöministern och jag fallerar betyder inte det av övriga Sverige är på dekis. Snarare att perspektivet blir grövre, då avtåndet till objektet är så långt som från Marocko. Jag tror också att du saknar oss ibland, därför är linsen grumlig. |
Inlägg #14: Postat: 2011-02-23 16:54:00 | |
Jocke S-43 |
13 Du är så sofistikerad ibland att jag inte riktigt hänger med kanske och tolkar det som otydlighet? Jag har faktisk också jagat fasaner på samma marker som nämnda statsöverhuvud, en släktgård. Fast inte samtidigt. Bl.a hade jag som vapenvägrare slutat jaga när detta begav sig. Lika bra det. Jag undrar om linsen blir grumlig, eller klar på detta avstånd? Det beror nog mycket på frågan förstås.
|
Inlägg #15: Postat: 2011-02-23 17:11:00 | |
tobias |
11 Jag får väl svara med samma mynt till Leif. För du manifesterar bara din egen dumhet när du påstår att vargen inte påverkar vårt ekosystem. Du har inte en aning om hur vargen påverkar hela näringskedjan eller hur extremt komplexa våra ekosystem kan vara, där det KAN räcka med en liten förändring för att skapa en så kallad kaskadeffekt som kan få enorma konsekvenser, trots en till synes liten förändring. Du borde lyssna mer på biologerna, de vet vad de snackar om och blanda för farao inte ihop seriösa argument med Bambi-argument som om de kom från samma personer. Jag har överhuvudtaget inte nämnt nåt om att vargen är söt eller gullig. Och som jag skrev i min artikel om du alls läst den? så skrev jag att det inte har någon som helst betydelse som vargen har svenska eller ryska gener.
Du tar upp bandmask, du tänker nog på dvärgbandmasken som riskerar att sprida sig i vår natur. Vargen är knappast den största orsaken till detta. Så varför inte skjuta av alla rävar, och alla andra däggdjur som den kan spridas i? Dvärgbandmasken har kommit via Mårdhunden som kunnat växa sig stark och vandra in i Sverige just på grund av människans ingrepp i Ekosystemet då man i Ryssland massuppfödde dem för pälsens skull. Alla rovdjur har en viss hämmande effekt på utbredningen av andra djur och växter, så för varje djur som tas i från eller läggs till i vår natur så får det oförutsägbara konsekvenser. Kom inte och säg att du vet att det inte är någon fara om vargen försvinner ur vårt ekosystem, för det kan jag garantera dig att ingen vet helt säkert vad följderna bli. |
Inlägg #16: Postat: 2011-02-23 17:42:00 | |
tobias |
Till Jocke så vill jag bara rekommendera att klicka på länken i min artikel. Den är rätt så central i min artikel och jag länkade till den för att undvika en djupdykning i ekologi och näringskedjor i naturen, vilket skulle gjort artikeln ännu längre. Men jag inser nu att det kanske borde ha varit just det jag skulle djupdykt i. Klicka gärna på länken som sagt, den illustrerar rätt så bra hur mycket en enstaka djurart kan påverka hela naturen.
|
Inlägg #17: Postat: 2011-02-23 18:09:00 | |
tobias |
|
Inlägg #18: Postat: 2011-02-23 18:38:00 | |
Jocke S-43 |
17 Nu har jag läst länken, det var trevlig information! Hoppas du läser någon av mina länkar också. Jag är för en rättvis bild av alla varelser, oavsett bla bla bla. :-
Försökte få fram något om mårdhund, om den äts av varg. Det är väl inte omöjligt, men då kanske vargen får masken i sig? Såg också att EU satsar på utrotning av den förra, den har ju introducerats i Europa. Men dvärgbandmasken, vad gör vi åt den? Den finns ju ändå, i bär i Alperna osv. |
Inlägg #19: Postat: 2011-02-23 19:11:00 | |
Leif E Ström |
Apropå dumheter, jag lyssnar på dig, jag lyssnar på biologerna men jag sätter de berörda i främsta hand. Verkliga vargproblem finns bara bland vargarna och bland de direkt berörda! De ekologiska brister som du påstår uppstått i vårt land då vi varit utan varg har ersatts av ett annat rovdjur, människan!
Den vargstam vi hittils haft i Sverige har varit för liten för att kunna användas i värdefulla studier. Enligt forskaren Camilla Wikenros vid Grimsö viltforskninsstation anser hon att våra svenska miljöer är så påverkade av civilisationen att skogen och miljön påverkas främst av skogsbolagen och dess arrendatorer. Vi har därmed inga kaskadeffekter att mäta i nuläget. Det där med att skjuta rävar det var dumheter - det skall inte skjutas varken rävar eller vargar. Enbart med minoritetsbeslut för en försöksverksamhet med inplanterade vargar kan vi få de oönskade effekter som du vill motbevisa. |
Inlägg #20: Postat: 2011-02-24 00:11:00 | |
tobias |
11 Jag påstår inte att några ekologiska brister har uppstått. Jag påstår att det KAN göra det, och kommer att göra det. Exakt vad det får för konsekvenser vet dock varken du eller jag, eller någon annan heller för den delen. Det kan ta många många decennier och tillomed över hundra år innan vi märker effekten av en utdöd djurart. Jag håller för övrigt helt med om att vår miljö är starkt påverkad av skogsbolag och uppodlade marker, etc. Därför är det extra dumt att späda på den negativa effekten med att medvetet låta ytterligare en djurart försvinna från vår natur. Ju fler djur som försvinner, desto större risk att vi får diverse otrevliga problem, med alltifrån insekter, ogräs, råttor, ökade viltolyckor, parasiter som sprids, etc, etc.
Men vargen är knappast det enda som är viktigt för en fungerande ekologi. Vi måste ägna lika mycket kraft på att bevara vargen som att stoppa dvärgbandmasken och mårdhundarna från att göra entré i vårt land. Ett scenario som är illa nog är ju att vi får liknande situationer som i Australien med Gräshoppor och gnagare som saknar naturliga fiender. Utan att veta så kan jag tänka mig att det tog ett antal decennier eller flera hundra år innan de växte till enorma antal. Så effekterna av den extremt låga förekomsten av varg som vi haft de senaste 100-150 åren, har vi kanske inte märkt av ännu, även om man vet att älgar och andra klövdjur ökat mycket i antal sen dess. Men det gör väl å andra sidan älgjägarna glada, och dessvärre misstänker jag att det är konkurrensen om älgarna som gör jägarna så absurt vargfientliga. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.