Rapportera inlägg

Valt inlägg:

11 Jag påstår inte att några ekologiska brister har uppstått. Jag påstår att det KAN göra det, och kommer att göra det. Exakt vad det får för konsekvenser vet dock varken du eller jag, eller någon annan heller för den delen. Det kan ta många många decennier och tillomed över hundra år innan vi märker effekten av en utdöd djurart. Jag håller för övrigt helt med om att vår miljö är starkt påverkad av skogsbolag och uppodlade marker, etc. Därför är det extra dumt att späda på den negativa effekten med att medvetet låta ytterligare en djurart försvinna från vår natur. Ju fler djur som försvinner, desto större risk att vi får diverse otrevliga problem, med alltifrån insekter, ogräs, råttor, ökade viltolyckor, parasiter som sprids, etc, etc. Men vargen är knappast det enda som är viktigt för en fungerande ekologi. Vi måste ägna lika mycket kraft på att bevara vargen som att stoppa dvärgbandmasken och mårdhundarna från att göra entré i vårt land. Ett scenario som är illa nog är ju att vi får liknande situationer som i Australien med Gräshoppor och gnagare som saknar naturliga fiender. Utan att veta så kan jag tänka mig att det tog ett antal decennier eller flera hundra år innan de växte till enorma antal. Så effekterna av den extremt låga förekomsten av varg som vi haft de senaste 100-150 åren, har vi kanske inte märkt av ännu, även om man vet att älgar och andra klövdjur ökat mycket i antal sen dess. Men det gör väl å andra sidan älgjägarna glada, och dessvärre misstänker jag att det är konkurrensen om älgarna som gör jägarna så absurt vargfientliga.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?