Inlägg #1: Postat: 2011-01-06 11:52:00 | |
Teddy Widegren |
– Plötsligen är ”alla” tjejer mer eller mindre våldtagna – alla barn mer eller mindre förgripna på – alla pojkar och män presumtiva sexförbrytare eller kompletta sexopater som inte önskar annat än makt och misstänks inte ha de minsta behov av kärlek, empati eller ömhet. Citerar ett inlägg jag hittade på ett annat forum//Fan. Alla killar kanske inte har varit så schysta som jag vill tro och jag kanske inte har varit så cool som jag önskar och bara gjort sådant som jag själv vill.//sc. Detta ”kanske” säger en hel del – jag tror att den här typen av uppblåst häxjakt är kontraproduktiv och i förlängningen bara förvärrar könskriget. Hur är det, kan en tjej/kvinna vara både madonna och hora? Varför belastas kvinnan med skam för att hon både är ett sexhungrigt hondjur och en kapabel människa med samtliga mänskliga egenskaper? Är det verkligen rätt metod att försöka överföra den kulturellt och religiöst betingade skulden från kvinnan till mannen? Vad tror sej den mansaggressiva feminismen vinna på det? Redan nu vacklar mannen betänkligt, undviker kvinnliga kontakter både på dansgolvet enligt Pia och som familjemedlem. Ensamboende män är en normalitet och ungdomspsyk får ta emot många vilsna grabbar som inte får ihop sin sexualitet med den misstänkliggjorda bilden av att vara man. Är det inte dags att ta tillbaka initiativet från den manshatsfixerade feminismen för att möjliggöra verklig jämställdhet - med den feministiska agendan blir allt bara värre.
|
Inlägg #2: Postat: 2011-01-08 01:54:00 | |
Aguirre |
"Är det inte dags att ta tillbaka initiativet från den manshatsfixerade feminismen"
Jo...men...Hur har du tänkt att det skall gå till ? Det är väl där vi män börjar bli oeniga. |
Inlägg #3: Postat: 2011-01-08 10:43:00 | |
Bizon |
#2 Alla kvinnor är dessbättre inte heller särskilt eniga i stödet till den manshatsfixerade feminismen, men ett större engagemang från en synligare manlig agenda för stöd åt de många män som misshandlas i vårdnadskonflikter kunde vara på sin plats - samma sak då det gäller påstådda våldtäkt där män utnyttjats för att kvinnor ska få ut skadestånd. Kan även tänka mej att vi män mer aktivt skulle strejka för att få fack och annan politisk agenda att i första hand genomföra lika lön för lika arbete vilket borde vara ett manligt intresse likväl som ett kvinnligt. Att ta tillbaka initiativet handlar även om att bryta tallibaniseringen av män och det oavsett om det handlar om att synliggöra effekten av manlig matchokultur och vad denna bidrar till i fråga om manlig mognad och manligt ansvar eller/och att synliggöra maktfeminismens framfart beträffande den stämplingen och den effekt den har och haft på klimatet mellan könen. Alltså - till att börja med en liten utvärdering i all välmening av de erfarenheter vi har för att kunna ta adekvata steg mot den framtid vi önskar och detta tillsammans med ALLA könsvariationer - dvs ALLA individuella människor. Håller med om att detta kan verka både naivt och utopiskt, men eftersom ändå alla förlorar på det som är så måste vi väl ändå försöka finna vägen till något bättre...
|
Inlägg #4: Postat: 2011-01-09 03:32:00 | |
Aguirre |
Jag tror könskamp är en lyx vi i den lilla industrialiserade västvärlden kan unna oss...det historiska fönstret håller på att stängas...viktigare frågor än feminism och HBT kommer att diskuteras..är jag ganska övertygad om...Hugg inte mer Bizon..trädet faller redan :-
|
Inlägg #5: Postat: 2011-01-09 07:50:00 | |
Bizon |
Nå,,, Aguirre. Fallet förefaller ibland ha hängt sej i en och annan luftrot så det skadar nog inte att putta på ibland - dessutom är det lite nu och då som sly och rotskott måste få sej en ansning - en verklig jämnställd flora får vi inte förr än det förkvävande ogräset ligger i komposten.
|
Inlägg #6: Postat: 2011-01-09 07:54:00 | |
Bizon |
Förresten är den lyxen något jag gärna skulle avstå från - men jag har trots allt ansvar för barn av alla sorter.
|
Inlägg #7: Postat: 2011-01-09 23:47:00 | |
Aguirre |
Barn av alla sorter ?...det låter mansgisigt :- är du häradsbetäckare ?
|
Inlägg #8: Postat: 2011-01-10 16:49:00 | |
Bizon |
Förmodar att du menar "mansgrisigt" - nej häradsbetäckare är jag inte, men skulle väl inte haft så mycket emot. Däremot har jag i rollen som medmänniska lite vidare vyer än bara som förälder - har fortfarande nära vänner bland mina före detta elever - samt en hel del andra ungar som en gång i mej såg den manlige figur dom saknade i den egna trasiga familjen. Nej,,, jag tror att vi måste vidga begreppet lite beträffande barn och ungar - för mej är alla ungar, fast vissa har jag fått i mina armar tidigare än andra - jag är inte heller direkt sinnebilden för den "stolte" fadern - men lycklig blir jag för de ungar det går bra för - och då menar jag inte att jag varit med och producerat ytterligare en karriärist - nä,,, men då vi kan sitta och prata om livets väsentligheter slår mitt hjärta lite extra - även om våra meningar ibland går lite isär - och för övrigt, än är jag inte sämre än att jag kan tänka i andra banor om det visar sej vara möjligt att komma längre på det spåret...
|
Inlägg #9: Postat: 2011-01-10 17:02:00 | |
Peter |
Bizon: På 4 dagar har du fått 3 inlägg, från 1 och samma person. Men i ett ämne som jag tror många är intresserade av att diskutera. Har någon berättat för dig att din ton förefaller brutal och provokativ? Varför känner du dig så hotad att du måste hamna i den här försvarsställningen, när inte du utgör en av de männen som de "manshatande" feministerna hatar?
|
Inlägg #10: Postat: 2011-01-10 22:09:00 | |
Bizon |
Peter #9 Du frågar varför jag känner mej hotad och tänker dej att det du upplever som en "brutal och provokativ" ton skrämmer bort andra debattörer - rätta mej om jag har fel. Ja jag kan inte säga att du har fel bara så där rakt av, men kanske min attityd beror på att jag känner en viss uppgivenhet - alltså inte en som du uttrycker det "försvarsställning". Detta har debatterats alldeles för länge utan att någon ballans eller rätsida uppnåtts. I dag sändes reprisen på Radioteaterns "Rebellen från Täby" och du kanske kan dra dej till minnes när "Sunes jul" gick av stapeln - eller SVt satsningen "Ebba och Didrik" mfl. ingenting tycks hända - mannen är och förblir en tönt i media och reaktionen på tokfeminismen, den lika tokiga matchokulturen skördar nya offer på båda sidor i form av halvmänniskor, och missbrukade människor som bara använts som statuerade exempel av människor som störts i sin utveckling och könsroll av ett avigt kulturellt förtryck som motverkar sitt syfte. Att jag inte utgör en av de männen som de "manshatande" feministerna hatar var ju skönt att höra - vad har du för belägg för det?
|
Inlägg #11: Postat: 2011-01-10 23:05:00 | |
djuret |
Den mediatönt du beskriver: Sune, Didrik, Bert, Karl-Bertil Johnsson, Smurfarna, huvudrollen i American Pie etc. etc. listan kan göras lång har också en annan aspekt. Dessa töntar har jobb, flickvänner! och kompisar. Ofta gör de också väldigt modiga och häftiga grejer – tycker budskapet mycket är att ”du duger som du är”. Kontra dessa med Stålmannen och Hulken – vilket är bäst? Mediatönten eller mediahunken? De kvinnofigurer som gestaltas i de mediala sammnhang du pratar om ex: Ladyi lady och lufsen, den lilla sjöjungfrun, Ebba i Ebba och Didrik, smurfelina, tjejen som huvudrollen i American Pie får gänga. De här kvinnofigurerna - rätta mig om jag har fel - men de är söta, väna, snygga, och i vissa fall den enda kvinnan i hela sammanhangen. Den gemensam nämnare är passiv och utseendefiering. Vi flickor fick hårsvall och yppiga kroppsdelar – pojkarna fick ”tönten”, a.k.a ”go your own way”.
|
Inlägg #12: Postat: 2011-01-11 02:20:00 | |
Bizon |
Djuret Peter. En liten repetition av frågan - Att jag inte utgör en av de männen som de "manshatande" feministerna hatar var ju skönt att höra - vad har du för belägg för det? --- Åter till den manliga mediatönten - mediatönt du beskriver: Enligt mej har du alltså inte helt rätt då du tycker dej se att budskapet är att dessa män duger som dom är - iEbba och Didrik var samtliga ungars roller trovärdiga och igenkännbara - hans farsa var dock en totalt inkapabel looser, samma sak med Sunes dito, Berts lika så. En hel del andra roller i dessa filmer var vingskjutna pajaselement som pjäserna hade vunnit på att slippa eller att ge en mer mänsklig prägel - och att dom hade jobb och flickvänner i alla fal är ju inte heller sant. Inte gör dom heller så modiga handlingar att man blir direkt imponerad - snarare motsatsen, och det fallet tog ju Didriks farsa priset genom att försöka organisera morgnarnas toatider i en familj där samtliga inklusive marsvinet tappat respekten för honom. Förstår inte hur du kan få det och hans vänsterprassel till att budskapet är att ”du duger som du är”. Nej jag tror att mänskligare och känsligare rollgestalter som man kan känna empati för trots deras tillkortakommanden skulle vara ett plus - jag tror inte varken mans- eller kvinno-rollsframställningar man vill spy på är ett bra grepp om ambitionen är att skapa större förståelse mellan människor. En annan sak är det försåss om man vill misstänkliggöra och förlöjliga sånt man ropar högt efter i skolan och hemmen,,, alltså lärare och föräldrar som bryr sej engagerat och beter sej som någorlunda mogna människor kapabla att ta sitt ansvar och beredda att reda ut sina eventuella misstag på ett någorlunda rationellt vis. Förövrigt tycker jag att Ebba inte alls bara var söt, hon visade alla möjliga reaktioner på egna åldersrelaterade problem och handlade inte alls som den ofelbare prinsessan. Lilla sjöjungfrun likaså - både huvudlös och klok, men framför allt godhjärtad. Moki i Mupparna lika så. Andra filmer som Vargsommar och Den mörka kristallen - visar större ballans mellan det reella livet och fiktionens berättarproblematik att både underhålla och förmedla mänskliga värden och böjelser - där även det ömsesidigt framgångsrika samarbete mellan rollfigurerna fördelas mellan könskategorierna.
|
Inlägg #13: Postat: 2011-01-11 02:33:00 | |
Bizon |
Tillägg --- alltså inga hi-man eller pippilångstrumpor, inte ens i Nallemaja eller Bamseform, men gärna chyst bärande kamratskap i äventyr där alla gör sin insatts och får credd för det. Och ska det vara vuxna med så ska dom vara vuxna utan andra egenheter än att dom klarar sin roll som vuxen - lite pikant personlighet skadar alltså inte :-
|
Inlägg #14: Postat: 2011-01-11 12:19:00 | |
Jocke S-43 |
Feminismens "ideologi" uppvisar alla de fel som den generellt beskyller mannen som kön för! Hur kan f.ö. någon intellektuellt och moraliskt anständig människa tycka att det är en "jämställdhetsdebatt" som förs i Sverige!? Det är ju en feministmonolog, påhejad av våra fega, inte minst manliga, politiker! Statfeminismm är könsfascism, sanna mina ord. Fascism, det är nämligen att förhärliga en grupp den egna, och i motsatsställning skuldbelägga den andra gruppen.
|
Inlägg #15: Postat: 2011-01-11 13:09:00 | |
Bizon |
Ja du Jocke - dock måste du ändå medge att en och annan sprattlar emot för att göra sin lilla röst hörd emellanåt. Och vad jag förstår har inte du tappat stinget än - eller?
|
Inlägg #16: Postat: 2011-01-11 13:28:00 | |
Jocke S-43 |
15 Nejdå Bizon! Jag har sprattlat verbalt i över trettio år, efter att först ha varit positiv en period. Men vad hjälper det, hittills, vi har idag full matriarkalisk statsfeminism! "Sverige är ett feminismens Saudiarabien" som Assangi säger...Men jag skriver även om annat som du nu ser på första sidan. Om kulturens Frankrike. En del kom tidigare, en del nr 3 kommer senare. Om du vill se även en annan sida av mig...
|
Inlägg #17: Postat: 2011-01-11 18:12:00 | |
Aguirre |
Den här tråden luktar ljummen starköl...jag associerar den med korta bittra ungkarlsperioder i mitt eget liv :- de feminister jag känner säger mer Lika lön än Lika kön...så jag ser nog inte problemet...
|
Inlägg #18: Postat: 2011-01-11 18:23:00 | |
Jocke S-43 |
"Lika lön" får väl var och en ordna, oavsett kön! I stora samhällsfrågor kan det kanske vara bra att vidga vyerna utanför den egna lilla kretsen? Och kolla både myterna och förändringarna. På ett djupare plan, för alla könens bästa vi är visst fler än två, det allra senaste...
|
Inlägg #19: Postat: 2011-01-11 18:58:00 | |
Aguirre |
"för alla könens bästa"..."på ett djupare plan"....underbar slogan....jag håller med.
|
Inlägg #20: Postat: 2011-01-11 21:07:00 | |
Bizon |
Yes! Tänkvärd innebörd då den inte endast öppnar för djup utan även för mångfald...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.