Valt inlägg:
Djuret Peter. En liten repetition av frågan - Att jag inte utgör en av de männen som de "manshatande" feministerna hatar var ju skönt att höra - vad har du för belägg för det? --- Åter till den manliga mediatönten - mediatönt du beskriver: Enligt mej har du alltså inte helt rätt då du tycker dej se att budskapet är att dessa män duger som dom är - iEbba och Didrik var samtliga ungars roller trovärdiga och igenkännbara - hans farsa var dock en totalt inkapabel looser, samma sak med Sunes dito, Berts lika så. En hel del andra roller i dessa filmer var vingskjutna pajaselement som pjäserna hade vunnit på att slippa eller att ge en mer mänsklig prägel - och att dom hade jobb och flickvänner i alla fal är ju inte heller sant. Inte gör dom heller så modiga handlingar att man blir direkt imponerad - snarare motsatsen, och det fallet tog ju Didriks farsa priset genom att försöka organisera morgnarnas toatider i en familj där samtliga inklusive marsvinet tappat respekten för honom. Förstår inte hur du kan få det och hans vänsterprassel till att budskapet är att ”du duger som du är”. Nej jag tror att mänskligare och känsligare rollgestalter som man kan känna empati för trots deras tillkortakommanden skulle vara ett plus - jag tror inte varken mans- eller kvinno-rollsframställningar man vill spy på är ett bra grepp om ambitionen är att skapa större förståelse mellan människor. En annan sak är det försåss om man vill misstänkliggöra och förlöjliga sånt man ropar högt efter i skolan och hemmen,,, alltså lärare och föräldrar som bryr sej engagerat och beter sej som någorlunda mogna människor kapabla att ta sitt ansvar och beredda att reda ut sina eventuella misstag på ett någorlunda rationellt vis. Förövrigt tycker jag att Ebba inte alls bara var söt, hon visade alla möjliga reaktioner på egna åldersrelaterade problem och handlade inte alls som den ofelbare prinsessan. Lilla sjöjungfrun likaså - både huvudlös och klok, men framför allt godhjärtad. Moki i Mupparna lika så. Andra filmer som Vargsommar och Den mörka kristallen - visar större ballans mellan det reella livet och fiktionens berättarproblematik att både underhålla och förmedla mänskliga värden och böjelser - där även det ömsesidigt framgångsrika samarbete mellan rollfigurerna fördelas mellan könskategorierna.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?