Inlägg #121: Postat: 2010-12-06 23:14:00 | |
Pia I |
# 120
Mänskliga rättigheter var bra.Kan det vara en mänskilg rättighet att dölja ansiktet för den man pratar med eller för att man är rädd att en främmande man ska se en? Månntro? |
Inlägg #122: Postat: 2010-12-06 23:54:00 | |
ombudet |
"Ser man i backspegeln var det ett bättre agerande än att även de i Riksdagen skulle ha blivit hysteriska..." En mycket intressant syn på demokratin måste jag säga. Nåt mer du tycker att vi ska lämna över till tjänstemän istället för folkvalda? det där med grundlagen kan vi skita i när det behagar oss naturligtvis. Men, om nu landets ledning struntar i lagen, varför ska då vanligt folk bry sig?
|
Inlägg #123: Postat: 2010-12-07 00:16:00 | |
ombudet |
Se för övrigt i ämnet följande: Länk: blogg.aftonbladet.se Länk: blogg.aftonbladet.se Länk: blogg.aftonbladet.se
|
Inlägg #124: Postat: 2010-12-07 09:13:00 | |
steno |
Slår man upp annonnsbilagorna i tidningarna möts blicken av Julbord, julbord och skinkor. En bild av överkonsumtion och mammon. Men snart är julborden slut. Efter julafton får man intressera sig för reorna istället
|
Inlägg #125: Postat: 2010-12-07 11:53:00 | |
Inger Olsson |
#123 Wikileaks har fortfarande inte avslöjat att den borgerliga regeringen har agerat direkt EMOT grundlagen. Tvärtom kan man visa på att Sverige inte gav USA, eller något annat land, ”fria händer” att agera i Sverige. 1 De som däremot idag, och på tunn is, kräver att Beatrice Ask ska avgå är däremot hysteriska. 2 Man bör känna till att Riksdagen redan har fattat beslut om att Sverige SKA delta i internationell terroristbekämpning. Vidare bör man då ha förståelse för att varje diskussion som förs i kulisserna kan inte bli föremål för Riksdagen. Vilket land tror DU skulle samarbeta med Sverige om precis allting skulle FÖRST diskuteras i Riksdagen!? Internationell diplomati handlar även om andra ”saker” - än att bloggande tyckare ska få tillgång till information som de sen kan göra vad de vill med. Och det görs uppenbart.
|
Inlägg #126: Postat: 2010-12-07 11:55:00 | |
Inger Olsson |
#121 Får ett intryck av att du och några till i tråden inte kan skilja på burka och niqab.
|
Inlägg #127: Postat: 2010-12-07 13:02:00 | |
jan brunnegård |
NU står vi inför ett svårt val! Ska vi fira JUL på gammalt nordiskt sätt i Grisens o fläskets tecken med alla slags överdåd... Eller ska vi fira Christmas med enkel mat och enkla gåvor som !"de vise männen". Frågan är inte bara skämtsam! För det är t ex nästan omöjligt att hitta Christmas-kort i butikerna men JULKORT med tomtar o troll mm fins i rikt överflöd. Jag känner inte för att sända JULkort till en enda människa. I många kyrkor kan man köpa riktiga kort till Jesu Christi ära. Bara ett litet tips.
|
Inlägg #128: Postat: 2010-12-07 13:22:00 | |
Pia I |
Jo, det kan jag, det är bara att många menar att det är nästan samma. Burka har tex. inte samma färg som niquab och inget hål för ögonen, vilket niquaben har. Men- det gör mig detsamma, för inget av plaggen är något för mig. jag har däremot målat en tavla av en burkabärande kvinna, som är rätt snygg. Burkan har som ett nät framför ögonen. |
Inlägg #129: Postat: 2010-12-07 17:52:00 | |
ombudet |
Inger Olsson, 1. Som jag skrivit på åtskilliga ställen vid det här laget så handlar inte detta primärt om den borgerliga regeringen eftersom de beskrivna förhållandena löper många år bakåt i tiden och därför även omfattar både Bodström och Persson. // 2. Visst har vi avtalat om samarbete vad gäller kampen mot terrorism. Lika klart är att detta samarbete inte har inneburit att regeringen, oavsett färg, fått carte blanche att göra som den vill, grundlag hit eller grundlag dit. Grundlagen är inte dispositiv och kan följaktligen inte ersättas av avtal och inte heller avtalas bort. Grundlag gäller kort sagt. // 3. Det som står i telegrammen är av sådan natur att det nu måste utredas exakt vad det samarbete som FBI, vid det möte som refereras i telegrammen, ville formalisera men som av regeringens företrädare ansågs vara så känsligt att man var tvungen att fortsätta på den sedan lång tid nyttjade informella vägen. Jag citerar tre centrala avsnitt i telegrammen som pekar på att riksdagen och svenska folket förts bakom ljuset. ”Det nuvarande politiska klimatet i Sverige gör alla formella överenskommelser om information för terroristspårning mycket svåra. Det nuvarande informella upplägget fungerar bra, enligt de svenska tjänstemännen”. och ”De utryckte en stark belåtenhet över det nuvarande informella arrangemanget med informationsutbyte med USA, och undrade om de förmodade fördelarna med en överenskommelse enligt HSPD-6 för Sverige skulle riskera att de nuvarande informella kanalerna, som täcker ett brett fält av polisiärt och antiterrorist-samarbete, skulle kunna hårdgranskas mer intensivt av riksdagen och kanske då äventyras.” samt ”Hon trodde att, givet den svenska grundlagens krav på att presentera ärenden av vikt för nationen inför riksdagen, och i ljuset av den pågående kontroversen om den nyligen beslutade FRA-lagen, kommer det vara politiskt omöjligt för justitieministern att inte låta riksdagen granska några datautbytesöverenskommelser med USA. Enligt hennes åsikt kan offentliggörandet av det här också äventyra de informella informationsutbytena.” // 4. Internationell diplomati handlar inte om att ett lands regering ska förbigå de lagar som reglerar verksamheten. Det är som att säga att krigförande part inte behöver bry sig om t.ex Genevekonventionen. // 5. Frågan är om svenska myndigheter lämnar ut uppgifter om svenska medborgare till amerikanerna? Samtidigt som hela världen vet att USA inte drar sig för de mest upprörande övergrepp i det så kallade kriget mot terrorn?
Om tjänstemän i regeringskansliet, Säpo, MUST, FRA eller KSI har skyfflat personakter till amerikanska ambassaden är det något helt annat än det gamla vanliga skrymteriet. Då handlar det inte om ett samarbete som syftar till att värna Sveriges oberoende. Det är motsatsen: Någon säljer ut svenska medborgare till en stormakt. |
Inlägg #130: Postat: 2010-12-07 18:27:00 | |
Inger Olsson |
#129 Om Sverige verkar för att bekämpa terrorister på internationell nivå, menar du då att de ska först dra upp vartenda misstänkt fall i Riksdagen och sen kan kvällstidningarna och kanske du på din blogg skriva och "tycka till" innan man kan agera? Verkar så i er "frihetssträvan"... Innan dess har ju terroristen, som även varnades så klart, hunnit förvinna! De verkar som andra hårt kriminella även kan det idag. Nej, sätt en brasa i arslet på sådant folk och sluta dalta med dem... /// När det gäller Wikileaks s k "info" verkar det som man i dålig journalistisk anda köper allt som sägs! Vissa i a f... Dessa samtliga "källor" verkar ju inte ens granskade, däremot förefaller dessa "läckor" vara mest av "Hänt i veckan"- stuk och personligt sladder om offentliga personer. Vad har det med faktiska och objektiva händelser att göra?
|
Inlägg #131: Postat: 2010-12-07 19:19:00 | |
ombudet |
Uppenbarligen är ditt minne kort eftersom du redan tycks ha glömt deras tidigare avslöjanden till förmån för att enbart minnas sådant som är av typen Carl Bildt är en mellanpudel. Det är väl dessutom lite orättvist att lasta Wikileaks för att diplomater låter som sladdertackor och dessutom har oförståndet att sätta sitt skitprat på pränt? Skjut inte budbäraren......// Jag tror inte att du är fullt så dum som du låtsas i inledningen av det du skrivit. De argument du där drar fram för att ursäkta grundlagsbrott är både infantila och indolenta. Kort sagt den sortens argument som en pressad tonåring använder, för att urskuldra ett beteende, som han/hon i själ och hjärta vet är fel. Ska du argumentera och diskutera konstitutionella frågor så får du göra det på en nivå som gör det mödan lönt att svara på det du skriver. Du förstår nog lika bra som någon annan att det inte handlar om att ta upp varje enskilt fall i riksdagen om du bara låter hjärnan jobba lite innan du skriver.
|
Inlägg #132: Postat: 2010-12-07 23:11:00 | |
Pia I |
# 131
Att skjuta budbäraren kan få enorma konsekvenser, det har jag varit med om själv. Först får man höra en "nyhet", sen vill man förhindra förloppet, men blir varnad. När sen den "drabbade" dyker upp och man inte kunnat göra något åt saken pga. ett hinder, får man själv skulden, att man inte sagt något tidigare, trots att man velat- men då blivit varnad och förbjuden pga. olika hinder. |
Inlägg #133: Postat: 2010-12-08 02:38:00 | |
Aguirre |
Diskussionen har lämnat niqab totalt ser jag...det är ju skönt att det finns större problem :-
|
Inlägg #134: Postat: 2010-12-08 07:30:00 | |
Inger Olsson |
#131 Menar du att ”budbäraren” i n t e får granskas eller HUR budbäraren har fått tag på sina källor? Skillnad på att t ex wallraffa och stjäla… Även skillnad på våldtäkten, som Julian Assange anklagas för, samt hans ansvar för Wikileaks. Han är så paranoid att han tror USA ligger bakom anmälan av våldtäkterna. Snacka om sjuk? Pga hyenorna i Sverige måste ju KU hålla ett ”förhör”. Men det kommer i n t e att komma fram något av värde för dessa hyenor. Tro mig. /// De som har passerat tonåren är inte intresserad av ”Hänt i veckan”-journalistik och de kan även skilja på information och fakta/kunskap. Sen har de dessutom läst historia, även internationell sådan, och känner säkert igen ”trixen” som nu Wikileaks tillgriper för att skapa konflikter…
|
Inlägg #135: Postat: 2010-12-08 07:33:00 | |
Inger Olsson |
fort: Som sagt: FRA-lagen kommer nu att få stöd hos allmänheten! I guess! Och bra är det...
|
Inlägg #136: Postat: 2010-12-08 10:25:00 | |
Jan Brunnegård. |
Japanska jaktplan har för några timmar sedan jagat bort ryska stridsplan från sitt område - där det pågick flottmanöver mm. Det är kanske ännu viktigare än niqab? Samt att alla fredsmöjligheter runt Israel nog tog slut i går..."Fred på jorden och alla människor en god vilja" heter det.
|
Inlägg #137: Postat: 2010-12-08 10:59:00 | |
Leif Erlingsson |
Som jag skrev på flera listor i går:
Jag har vetat detta i åratal genom inside-källa, men nu är det offentlig kunskap: Länk: veteranstoday.com Nu är det offentligt: Israel har inga fientliga grannstater. Allt är ett stort bedrägeri MOT VANLIGT FOLK. Leif E |
Inlägg #138: Postat: 2010-12-08 11:46:00 | |
Lasse i Gatan |
#133/ Den här filmen är framtagen bara för dig och alla andra bakåtsträvare här i det öppna och fria Sverige, än så länge. Att inte väcka sexuella känslor hos männen? därför denna klädsel, det köper jag inte när det är barn hon ska ta hand om.se.video:Länk: politisktinkorrekt.info
|
Inlägg #139: Postat: 2010-12-08 13:25:00 | |
Pia I |
Jo, det finns viktigare saker än niquab, men nu var det vad artikeln hamnade om.
Vi behöver inte övertäckta kvinnor i Sverige som sprider rädsla för männen. Männen är nog skrämda ändå, i det här landet. Assaigne är ju jätterädd att komma till Sverige och inte undra på. Jag fattar inte att man bara kan gå på de anklagelser som riktats mot honom i pressen. Det är ju så genomskinligt, att man vill försöka sätta dit Assaigne på ful väg. Det handlar om politik och att gömma uttalanden som sagts i maktens korridorer. |
Inlägg #140: Postat: 2010-12-08 14:54:00 | |
ombudet |
Det är fullständigt meningslöst att diskutera med någon som har uppfattningen att Sveriges parlament befolkas av hyenor. Journalistiken i ärendet är ointressant, det intressanta är vad som står i de telegram som kommit Wikileaks till del. Därav följer att jag heller inte refererat till annat än telegramtexten. Telegram som för övrigt heller inte är stulna av Wikileaks utan överlämnade dit. Dessutom har man givit Pentagon möjlighet att granska dessa och inkomma med synpunkter på vad de anser vara känsliga uppgifter samt att man låtit fem av världens största och mest ansedda tidningsredaktioner gå igenom materialet före publicering.// Om det, som du påstår, endast skulle handla om "Hänt i veckan journalistik" så måste den som har vuxit ur tonåren ställa sig frågan om varför t.ex den som kan bli USA:s näste president då talar om att Assange måste jagas som al-Qaida? Verkar i det sammanhanget lätt överdrivet......// Varför detta skulle ge det svenska underrättelseväsendets möjlighet att lyssna på och kartlägga vår mailtrafik genom FRA-lagen mer stöd, är milt talat oklart. Det är väl snarare så, att döma av mängder av kommentarer, att många anser att om staten ska ha rätt att genomlysa allas våra liv så har vi förbanne mig rätten att på motsvarande sätt genomlysa vad staten håller på med. I det arbetet är Wikileaks en ovärderlig hjälp.// Att staten dessutom bryter mot lagen i många fall då det handlar om att inte respektera lagar och regler kring hur underrättelsearbetet får bedrivas, har bevisats vid flera tillfällen. Senast så sent som i våras då sex höga chefer hos Säpo befanns vara skyldiga till ett långvarigt missbruk av registeruppgifter som inte hade destruerats på sätt som föreskrivs. Har man läst historia och även internationell sådan, så vet man att detta är vanligt förekommande och hur många gånger har inte t.ex amerikanska senatorer släpat CIA inför olika senatskommitteer och kongressutskott för att CIA hållit på med "svarta operationer" vilka, då de avslöjats betytt stora amerikanska prestigeförluster.// Nyckelordet i sammanhanget är just ordet "avslöjat". Inget får politiker att gapa så högt som just då de avslöjats med brallorna nere sysslandes med sådant som är olagligt. Låt mig här bara nämna t.ex Watergate och Iran-Contras affären som, i båda fallen enligt min uppfattning, var utomordentligt bra att det avslöjades. Det är, med utgångspunkt i den här diskussionen, fullt möjligt att Inger Olsson har en annan uppfattning, vilket hon naturligtvis har rätt att ha alldeles oavsett hur ensam hon är om den.// Det kallas demokrati det faktum att det är vi som är deras uppdragsgivare och det är också det som ger oss makten att begära att stat och myndigheter ska följa lagen. För, med handen på hjärtat, om inte de gör det vem ska då göra det?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.