Valt inlägg:
Det är fullständigt meningslöst att diskutera med någon som har uppfattningen att Sveriges parlament befolkas av hyenor. Journalistiken i ärendet är ointressant, det intressanta är vad som står i de telegram som kommit Wikileaks till del. Därav följer att jag heller inte refererat till annat än telegramtexten. Telegram som för övrigt heller inte är stulna av Wikileaks utan överlämnade dit. Dessutom har man givit Pentagon möjlighet att granska dessa och inkomma med synpunkter på vad de anser vara känsliga uppgifter samt att man låtit fem av världens största och mest ansedda tidningsredaktioner gå igenom materialet före publicering.// Om det, som du påstår, endast skulle handla om "Hänt i veckan journalistik" så måste den som har vuxit ur tonåren ställa sig frågan om varför t.ex den som kan bli USA:s näste president då talar om att Assange måste jagas som al-Qaida? Verkar i det sammanhanget lätt överdrivet......// Varför detta skulle ge det svenska underrättelseväsendets möjlighet att lyssna på och kartlägga vår mailtrafik genom FRA-lagen mer stöd, är milt talat oklart. Det är väl snarare så, att döma av mängder av kommentarer, att många anser att om staten ska ha rätt att genomlysa allas våra liv så har vi förbanne mig rätten att på motsvarande sätt genomlysa vad staten håller på med. I det arbetet är Wikileaks en ovärderlig hjälp.// Att staten dessutom bryter mot lagen i många fall då det handlar om att inte respektera lagar och regler kring hur underrättelsearbetet får bedrivas, har bevisats vid flera tillfällen. Senast så sent som i våras då sex höga chefer hos Säpo befanns vara skyldiga till ett långvarigt missbruk av registeruppgifter som inte hade destruerats på sätt som föreskrivs. Har man läst historia och även internationell sådan, så vet man att detta är vanligt förekommande och hur många gånger har inte t.ex amerikanska senatorer släpat CIA inför olika senatskommitteer och kongressutskott för att CIA hållit på med "svarta operationer" vilka, då de avslöjats betytt stora amerikanska prestigeförluster.// Nyckelordet i sammanhanget är just ordet "avslöjat". Inget får politiker att gapa så högt som just då de avslöjats med brallorna nere sysslandes med sådant som är olagligt. Låt mig här bara nämna t.ex Watergate och Iran-Contras affären som, i båda fallen enligt min uppfattning, var utomordentligt bra att det avslöjades. Det är, med utgångspunkt i den här diskussionen, fullt möjligt att Inger Olsson har en annan uppfattning, vilket hon naturligtvis har rätt att ha alldeles oavsett hur ensam hon är om den.// Det kallas demokrati det faktum att det är vi som är deras uppdragsgivare och det är också det som ger oss makten att begära att stat och myndigheter ska följa lagen. För, med handen på hjärtat, om inte de gör det vem ska då göra det?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?