Gourmetkrogar viker sig för julbordet

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-12-02 09:24:00
steno
Restaurang Pontus har en supertrevlig hovmästare som fyller år den 8 december. Gratulera henne om ni äter där.
Inlägg #2: Postat: 2010-12-02 10:53:00
Leif E Ström
Sten O, God Jul på dig och tack för inlägget. "vad har hänt med den svenska matkulturen"? Lyckligtvis inget - då det gäller julbordstraditionen på våra näringsställen. Synd bara att inte du vurmar för en av de få traditioner vi har kvar i landet. Själv längtar jag varje år efter vårt svenska exklusiva julbord. Blir heligt förbannad då jag hör prisbelönta karriär-reportrar ojar sig i etern över allt besvär som julen åsamkar "vissa". Något som enligt mig och fler, bara en gång om året skapar trevnad, omtanke och samvaro. Mor min jobbade till kl.15.00 på julaftons em. Hemkommen färdigställde hon julmiddagen för 10 pers, som var delvis förberedd kvällen innan, utan knot. För de som inte har lust, tid eller kunnighet, bespara oss andra trendgnället. Förmodligen har de största "karriärsojarna" råd med att bjuda familjen på ett lokalt julbord.// För att muntra upp alla sorgsna julgrisar kommer här Kalle Sändare: Länk: youtube.com //Mvh LES
Inlägg #3: Postat: 2010-12-02 12:07:00
steno
Visst gillar jag jultraditioner, Leif.Vi har nog liknande minnen där mödrarna slet ör att ha lika fint till jul som mor och mormor åstadkommit.
Visst ska restauranger ha julbord, ja även gourmetkrogar. Men man platsar inte som sådan om det är det enda menyalternativet i en månad eller två. De har i allmänhet inga besvär att få borden besatta men jag gissar att även de fallit för frestelsen att böka in så många som möjligt för att tjäna grova pengar. Lyxkrogarna sköter nog lulbordet perfekt men det finns exempel där julbordet står i en trång korridor där massorna slåss om innehållet på faten. Där ska man nog be en bön att bacillerna är snälla.
Men på gourmetkrogar måste man ställa kraven att man tillagar och serverar gourmetmat i en varierad meny. På min tid hade man 10-12 rätter både lunch middag och supé, därtill en riklig a la cartematsedel. Kökspersonalen har fått det bättre och rätterna har begränsats men kraven måste ställas högt på variation på maten på krogar där man får betala stora pengar för en middag
Inlägg #4: Postat: 2010-12-02 12:10:00
steno
Och tack för Kalle Sändares riliga utbud!
Inlägg #5: Postat: 2010-12-02 14:11:00
Leif E Ström
#4, Det finns en variant där Kalle S försöker beställa julbord på en kinesiks restaurang. Oslagbar underhållning i matsammanhang. //Steno jag märker att du är familjär i ”de stora vita dukarnas ateljeér”, om intresse finns så har jag skrivit en liten blänkare till Anette Kullenberg, då hon, likt du, var besviken efter ett krogbesök.
Om intresse finns så är länken här: Länk: perspektivutifrnagnefit.blogspot.co...
Inlägg #6: Postat: 2010-12-02 15:57:00
steno
Tack för den trevliga blänkaren. Bilden liknar de kvarter i Nyfors, Eskilstuna där jag växte upp men vårt ruckel var i två våningar plus några spisrum på vinden.
Förr i tiden satte man upp röda lappar som det stod upptaget på och tog bort den lapp där man ville att gästerna skulle sitta. Jag blev en gång på en tom restaurang hänvisad till ett bord intill svängdörrarna. Jag vände på klacken, raskt fick vi välja bord. Sedan skulle de fjäska och lämna fin service. Trancher sjötungan vid bordet, etc men den visade sig vara halrå och togs tillbaka till köket. Sedan serverades den otrangerad...
Oskicket att skicka runt gästerna är ett bevis för att krogarna fortfarande, utan att det numera officiellt finns första, andra och tredje klasskrogar är ett utpräglat klassamhälle
Inlägg #7: Postat: 2010-12-02 16:25:00
Leif E Ström
#Steno, bilden är huvudet på min bloggsida, den föreställer Bondegatan 28 på Södermalm vid förra sekelskiftet. En poäng att använda just den bilden, bygger på att både min farmor och jag är födda på Bondegatan, jag i 28:an. Slutpoängen är att då sekelskifteshusen revs byggdes det modernare dito, men med annan husnumrering.//Avslutar den här gången med en påminnelse om något gudomligt hästliknande i matväg. Steno gå till handlaren och beställ rimmad nötrulle ruskigt svårt att få tag i över disk brukar funka juletid. Fin-koka rullen och gör dig en fluffig potatis-mos med smör. Servera med valfri senap och toppa moset med den sältade skyn ifrån koket och därtill en iskall julöl. Rimmad oxbringa och salta biten i all ära, men här snackar vi om mosrätternas Rolls Royce. Smaklig måltid.
Inlägg #8: Postat: 2010-12-02 16:44:00
steno
Jag åt rimmad nötrulle häromdagen till potatispuré. Det har inte alltid varit så lätt att hitta gamla klassiker i vanliga affärer.
Sådana miljöer på bilden rör en sträng inom mig. Det var ju byggstopp under kriget. Folk fick bo kvar i sina träruckel. På tidigt 50.tal revs både stadsdelarna Nyfors och Norr med rivningsmaskiner, praktiskt taget allt strök med. De ersattes med nästan exakt lika trevåningshus, kvarter efter kvarter. I vintras reste inbäddade reportrar från Aftonbladet till arbetslöshetsmörkrets hjärta för att rapportera om den nya slumme
Inlägg #9: Postat: 2010-12-03 09:57:00
steno
Det är dags att göra en ranglista över Stockholms gourmetkrogar. Har vi några gourmander på Sourze.Jag går inte på krog så ofta numera med F12 är en favorit. Hoppas nu att de inte dragit in den maten för julbordMelanders fisk är excellenta på fiskrätter.Oaxen kommer ev att flytta till Stockholm,det ser jag fram emot
Inlägg #10: Postat: 2010-12-03 14:02:00
Leif E Ström
Hello again steno, kul att du nämner Oaxen denna pärla som 2009 klättrade upp till 32:a platsen ibland ”The Worlds 50 Best Restaurants”. Har tillbringat senaste somrarna på Mörkö där man via färja kan nå Oaxen Krog. Mig veterligt är inte krogen kvalificerad för Michelinbenämningar, då de inte har öppet året runt? Pga prisläget har vi oftast frekventerat en annan pärla alldeles i närheten, nämligen Skansholmens Sjökrog, med tillstånd att bränna eget brännvin till krogens gäster. Underbar mat och prisbelönt chief.
Per Morberg gästspelade där i ett program. Han gästspelade också på Restaurang Prinsen och fick på moppo då han skulle mixtra med rätten "Biff Rydberg". För min skull och för deras kötträtter skulle "Prinsen" gärna få vara med på din lista, men efter att ha kollat på "nätet", så fann jag följande: Krogkommisionen På Stán 2008: " Ekvationen pris-service-kvalitet går inte ihop. Det är för dyrt, för slarvigt, för opersonligt, även om själva maten ofta imponerar". Vad tycker Du?
Inlägg #11: Postat: 2010-12-03 16:35:00
steno
Jag tror Oaxen har/har haft en stjärna. Hr varit där och ätit mkt gott och fått fin, personlig service. Prinsen kände jag på 60-talet som en krog där ungdomar med konstnärsambitioner häckade, hästsvans och skägg. Det var ett tag sedan jag var där. Deras biff Rydberg hade köttbitar som var större än vad jag lärt mig. Har bara ätit lunch där.En ny uppstickare är den nya krogen på Centralen, den som hette Orientexpressen tidigare, jag vet inte om de bytt namn. Men helt nytt koncept, jag blev mkt nöjkd sist då jag åt en Boillabaisse, tillagad på ett personigt sätt. Ha en skön helg
Inlägg #12: Postat: 2010-12-07 10:57:00
steno
Tidningarnas annonssidor bågnar av Julbordserbjudanden.Skinkor i färg.Jag har inte varit på någon av dessa krogar i år men är redan mätt
Inlägg #13: Postat: 2010-12-07 10:59:00
steno
Och i annonsen ovanför den här texten lufsar en gris fram och tillbaka. Snart så...
Inlägg #14: Postat: 2010-12-07 14:08:00
Jan Brunnegård
Den där grisen Steno är smygreklam för traditionellt julfirande eller för "Fläskkvartetten".
Inlägg #15: Postat: 2010-12-07 16:08:00
steno
Är det någon av de vanligaste undergångsförfattarna på Sourze?
Inlägg #16: Postat: 2010-12-07 20:28:00
jan brunnegård
NEJ DÅ De lyckas sällan få ngn bra knorr på sina artiklar...
Inlägg #17: Postat: 2010-12-08 19:25:00
steno
Lyxkrogarnas julbord kan göra dig sjuk, skriver Metro idag Hälften av Stockholmskrogarna fick anmärkning Operakällaren var en av krogarna som underkändes när lulborden kontrollerades...
Inlägg #18: Postat: 2010-12-08 19:47:00
Jan Brunnegård
Jag känner mig kroniskt sjuk då jag ser priserna på Julborden. MEN nu har jag hittat ett ställe som erbjuder en rejäl jultallrik för 150 kr o då får man ta om...
Inlägg #19: Postat: 2010-12-08 20:08:00
steno
Herren vare med dig och ha en skön helg
Inlägg #20: Postat: 2010-12-10 16:37:00
steno
Vi firade min födelsedag på Pontus, Brunnsgatan. Inget julbord där inte med utsökta rätter och perfekt service. Lokalerna är lite stadaktiga, baren i gatunivå men martsalen och köket i källaren undervåningenMen maten och servisen kan tävla med de bästa
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...