Inlägg #21: Postat: 2010-12-10 21:31:00
|
ingloz |
- steno - du har ju uppenbart fyllt år ... Då vill jag innerligt gratulera dej - även om det blir i efterskott. Men givetvis lika välment ändå ... GRATTIS!!!
|
|
Inlägg #22: Postat: 2010-12-14 11:41:00
|
steno |
Tack ska du ha Ingloz. Jag har aldrig varit så mycket för stort födelsedagsfirande, brukar resa bort vid jämna år men det är alltid trevligt med kontakt. En god middag med sina närmaste prioriterar jag mest. Ryser vid uppstyltade tal vid stora middagar då vänner och ovänner fabulerar
|
|
Inlägg #23: Postat: 2010-12-14 22:41:00
|
ingloz |
#22/ steno, jag håller med dej - tycker det är roligare med en liten intim fest med de närmaste vännerna - Men jag måste erkänna att jag blev både stolt och glad när det kom en jättebukett med 70 st mörkröda rosor på min 70-årsdag för två månader sedan. Problemet blev att hitta en tillräckligt stor vas - Men det löste sej: En papperskorg i vit plast blev jättesnyggt!!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2010-12-16 12:06:00
|
steno |
Visst är det härligt med en personlig uppvaktning av en nära vän. Det är de formella på gränsen till måste-uppvaktningarna jag är emot.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2010-12-16 12:15:00
|
steno |
Efter att ha kollat upp några julbordserbjudanden och också åtit upp ett på en av lyxkrogarna så kan jag som gammal restaurangman konstatera;
Vilket guldägg krögarna har värpt genom att få hela befolkningen tioll julbord i november och december. Ingen företagare eller chef med självaktning kan undvika att bjuda på julmat i någon form. 400.800 på krogarna i Stockholm. Två tre fullsatta sittningar per dag garantereda månader i förväg. Ett drömläge för personal och krögare. Mat och antal besökare är fastställt månader i förväg liksom matkostnader och intäkter. Beställningsverksamhet är det enklaste sättet att driva restaurang. Jag hoppas att intäkterna ska öka krögarnas ambitioner att göra gastronomiska menyer med hög kvalitet resten av året
|
|
Inlägg #26: Postat: 2010-12-16 14:04:00
|
Janne B |
Jag har jagat lite i annonserna efter en rejäl Jultallrik för ca 150 kr och nu hittat ett sådant erbjudande dagen före jul. Men hela julbord har erbjudits mig för ca 500 kr i månader.// För 5-10 år sedan var det betydligt lättare att finna det enkla julfirandet...
|
|
Inlägg #27: Postat: 2010-12-16 15:36:00
|
steno |
En jultallrik är nog fullt tillräckligt. Ett helt julbord med massor av traditionell mat klarar inte de flesta magar av. Vi har inte hårt, kroppsligt arbete längre. Och krögarna rationaliserar allt mera. Inga dyra saker längre. Rimmad skinka och odlad lax, syltor,pateer och lutfisk men ingen fågel, eller annan vilt. Efterrätterna är enkla, ofta köpegodis.Men gästerna är kräsna om chefen bjuder, då kanske jultallrik upplevs som snålt
|
|
Inlägg #28: Postat: 2010-12-16 18:20:00
|
GunnarL |
25/ Hej steno! Visst är julborden en guldgruva för krogarna. Jag jobbade som konsult några år i Ursviken utanför Skellefteå, där det fanns en bra krog som hette "Disponenten". De gjorde 75 av sin årsomsättning i december. Det handlade om julbord med tre sittningar om dan - ett otal bussresor med pensionärer landade där. Resten av året serverade de utmärkt mat.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2010-12-16 18:25:00
|
GunnarL |
Själv var jag på julbord på Ljuders vandrarhem strax utanför Lessebo för en vecka sedan. Pris 250 kr. Stället drivs av en kille som brukar anlitas av kocklandslaget p.g.a. att han är expert på goda såser. Där var mer kvalitet än kvantitet, tack och lov. Lagom många rätter och allt var oerhört vällagat och gott. Jag har varit på Stockholmskrogar där julbordet stått och svettats i 30-gradig värme, omgivet av massor av transpirerande och förkylda människor. Då har jag alltid valt à la carte i stället.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2010-12-16 20:43:00
|
Lars Nilsson |
Ett julbord behöver egentligen bara bestå av fem saker. Två sorters sill, skinka, lax och ål. Och så brännvin och öl förstås. Den som dricker vin till julbordet bör omedelbart brännas på bål. Själv var på ett utomordentligt fint julbord på Edsbacka Världshus häromdagen men det var mest för familjens skull och dom tycker det är bra för att gubbjäveln, av tradition betalar. Vad gäller krogar i Stockholm rent allmänt anser jag Tennstopet, Sturehof och Wedholms är i en klass för sig. Tennstopet serverar dessutom vårkråka på, ja just det, våren. En läckerhet.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2010-12-16 21:15:00
|
GunnarL |
30/ Nja, det var väl lite i njuggaste laget. Nog vill jag ha köttbullar, prinskorv, omelett och janzons också - man skall ju helst bli mätt. Fast vad det gäller vin till julbord är det givetvis helt oacceptabelt. Själv dricker jag underligt nog julmust och brännvin - det är väl någon kvarleva från barndomen julmusten alltså. Men jag tycker att den något söta musten skär sig så bra mot den salta maten.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2010-12-16 21:22:00
|
GunnarL |
31/ sillsallad förstås!
|
|
Inlägg #33: Postat: 2010-12-16 21:50:00
|
steno |
Jag hoppade över det varma, köttbullar och prinskorv är ju vardagsmat och nog blev jag mätt. Nog finns det nya krogar som är värda att gå på. Edsbacka men deras tvåstjärniga ska väl läggas ned? Sturehof tror jag var stans första fickkrog, där har jag ätit mycket gott. Wedholms också men deyt var för några år sedan. Sjötunga med äkta fisksås fickfond, grädde och smör, reducerad till tjock sås, inget mjöl.<
|
|
Inlägg #34: Postat: 2010-12-16 23:09:00
|
Lars Nilsson |
#33. Edsbacka Krog har mycket riktigt lagts ner men återuppstått som Edsbacka Värdshus i Melanders regi. Bättre och billigare julbord än under den tvåstjärniga perioden. Den nya regimen äger även Ulla Winblad, Wedholms, Sjöpaviljongen och Melanders Fiskkrogar bla. Håller med Dig om det där med köttbullar och prinskorv. Vem fan vill äta barnmat på julen? Kan dock överväga att tugga i mig lutfisk. Men då skall den vara fast och fin.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2010-12-16 23:17:00
|
Per Person |
#33 På min ära!! En finsmakare och kulturellt belevad herre som har god smak för julbordets kulinariska rätter. Lutfisk skall ätas med brynt rökt sidfläsk i tärningar med sitt flott, två sorters senap, stuvade gröna ärtor och potatis. Och inte att förglömma skall till detta drickas öl och brännvin.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2010-12-17 00:09:00
|
Lars Nilsson |
En sak jag glömde när det gäller julbord på krogen, var faktiskt det viktigaste. Det får inte vara trångt!! Där syndas det rejält. Både vad gäller själva möjligheten att komma fram till bordet men också att man försöker klämma in så många gäster i matsalen som möjligt så man sitter på varandra. I Stockholm är julbord på skärgårdsbåtar vanligt. Ett rent helvete utrymmesmässigt!
|
|
Inlägg #37: Postat: 2010-12-17 08:34:00
|
steno |
Jag minns med fasa ett julbord på Stortorgskällaren i Sthlm. Bordet stod i en korridor och massorna trängdes ända in på fate
|
|