Fox News ifrågasätter 11 september

Den här tråden diskuterar artikeln Fox News ifrågasätter 11 september.
Showing page 13 of 14: 3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
Inlägg #241: Postat: 2010-12-09 22:36:00
daniel1978
#238, nu är jag ganska rostig när det gäller kompressibel strömning, men jag ser väl inte något hinder för att en luftvolym skulle kunna orsaka en "ljudbang" om den accelereras upp till ljudhastigheten. Ekvation 7 i Bazants artikel är en följd av att den ursprungliga luftvolymen i ett oskadat våningsplan måste pressas ut med hastigheten "v a" genom de fyra väggytorna under tidsperioden "delta t", som är tiden det tar för våningen att kollapsa. Bazant et al spekulerar i att det skulle vara svårt för luftvolymen att komma upp i hastigheter över ljudhastigheten; om detta stämmer vet jag inte. Alldeles oavsett detta är det uppenbart att explosionsartade ljudstötar måste ha uppstått, vilket var och en kan förvissa sig om genom att låta en tung platta stående på kant falla ned mot ett hårt golv.
Inlägg #242: Postat: 2010-12-10 10:24:00
Dag Nilsson
# 241 - Daniel, Jag blir alldeles förvirrad. Dels förklaras att truthers bara inbillar sig höra explosionsljud. Ljud som alltså inte fanns. Men det förklaras även vad det var för ljud som inte hördes. Inom psykologin har man anledning att misstänka ett försvarsbeteende som kallas "splitting" när människor beter sig så.

--- Jag har svår att finna beskrivningar på hur ljudbangar kan uppstå bara genom att accelerera en luftstråle till ljudhastighet. Det flesta beskrivningar talar om fasta föremål i gränsområdet till ljudhastighet och där olika snabba luftströmmar uppstår p.g.a. föremålets form. Men i tornrasen skall vi alltså tänka oss att komprimerad luft kan bete sig som ett fast föremål. Detta får jag svårt med eftersom komprimerad luft omedelbart expanderar åt de håll där trycket är lägre. Så gör inte ett tillräckligt starkt fast föremål. Vad är det som gör själva bangen när luft strömmar in i luft med ljudets hastighet?

--- Sedan Daniel, undrar jag över hur kolven och cylindern ser ut som kan åstadkomma den nödvändiga tryckstegringen. Kolven ska vara en nära nog kompakt klump av alla våningar över den våning vars luft komprimeras. Cylindern ska vara det fyra ytterväggarna. Men cylindern är inte bara de fyra ytterväggarna det är även de fyra gipsbeklädda innerväggarna. Om de väggarna blåses ut i trapp- och hiss delen av tornet då kan det omöjligen bli något verkligt högt lufttryck i ett våningsplan. Vad tänker du om det?
Inlägg #243: Postat: 2010-12-10 12:49:00
daniel1978
Dag, som sagt är jag inte särskilt hemma på strömningsmekanik. Däremot förstår jag att det inte krävs någon "cylinder" för att skapa en tryckpuls. När du klappar händerna saknas cylindern, eller hur? Det är för att när dina händer är godtyckligt nära varandra så får luften däremellan panik och kastar sig ut åt sidorna för att hinna undan. Denna luftstöt orsakar tryckvågor i den omgivande luften, detta kallar vi "ljud". Bazant et al funderar kring om luften som trycks ut kan ha nått ljudhastigheten, och i så fall dessutom skapat chockvågor i den omgivande luften. Samtidigt är det knappast tankegångarna kring eventuella "ljudbangar" vid raset som är det väsentliga i Bazants artikel, utan snarare beskrivningen av rasmekanismerna.
Inlägg #244: Postat: 2010-12-10 14:41:00
Dag Nilsson
#243 - Daniel, allt en nyckelperson som Bazant skriver i en kort skrift om rasorsaker angående tornen, måste rimligen betraktas som väsentligt. Här är ju inte frågan om en skoluppsats typ "En söndagseftermiddag vid stranden" . Varför tror du han nämner just ljudhastigheten bland alla andra hastigheter? Det är knappast som kuriosa.

--- Jag anser att det är mycket väsentligt att veta vilka tryck Bazant hävdar kan ha uppstått mellan två våningsplan och jag anser inte att det är oviktigt om det finns väggar eller inte när det gäller att skapa höga lufttryck. Och eftersom du Daniel, brukar förklara utkastandet av väggelement med just detta lufttryck, så måste det vara viktigt även för dig att göra överslagsberäkningar för att bedöma rimlighet. Det måste bl.a. finnas ett förhållande mellan ett taks hastighet nedåt här ca 50 m/s och det golv det rusar mot - och den komprimering som sker med luften - och det läckage som finns uppåt, nedåt och i sidled.

--- Jag antar att för att en sidoriktad luftström skall kunna lämna tornet med hastigheten nära ljudhastigheten som måste detta kräva ett visst minsta tryck i mellanrummet golv/tak. Detta tryck byggs upp genom kompression. Varje läckage kommer att verka motsatt kompressionen. Vet du Daniel hur man räknar fram vilket minsta tryck luft måste ha, relativt det omgivande lufttrycket, för att det skall kunna uppstå ett utblås/luftström med hastigheten ca 340 m/s?
Inlägg #245: Postat: 2010-12-10 18:27:00
CMO
Suck.... Länken visar hur en gasstråle från en HVOF pistol High Velocity Oxy Fuel ser ut. De ljusgula punkterna som syns i strålen är små "ljudbangar" Länk: nanosteelco.com
Inlägg #246: Postat: 2010-12-10 20:28:00
Dag Nilsson
#245 - Häftig grej det där, CMO. Men vad jag kan se har den inte mycket att göra med det vi talar om här. 8.000 km/tim är väl något över ljudhastigheten, en gräns som inte kunde överskridas i detta sammanhang, enligt Bazant. Och dessutom för gasstrålen med sig metallpartiklar, vilka torde vara de små ljuspunkterna på bilden. Och eftersom det är en liten raketmotor som drivs av flytande syre och fotogen så är det antagligen en ganska varm stråle. Under alla omständigheter är jämförelser med eventuella luftstrålar vid raset av tornen bland det mest fantastiska jag upplevt.
Inlägg #247: Postat: 2010-12-10 21:24:00
CMO
#246 1 Du kanske skulla ha läst den Bazants artikel som du refererar till. Resonemanget bygger på att ljudhastigheten överskridits lokalt och i transienter eftersom MEDELHASTIGHETEN hos luften var ca 800 km/h. 2 hur mycket man överskrider ljudhastigheten med spelar som bekant ingen roll, 3 de små ljuspunkterna är INTE metallpartiklar utan "tryckdiamanter" shock diamonds som uppstår runt gasströmmen gasströmmarna från WTC lär f.ö. också ha innehållit partiklar 4 Vad du menar att temperaturen har för avgörande betydelse förutom att du som vanligt griper efter alla halmstrån du kan få tag på går mig tyvärr förbi. Poängen är att ljudbangar bevisligen, och tvärtemot vad du hävdar, kan skapas av gasströmmar. Länk: gts-ev.de
Inlägg #248: Postat: 2010-12-11 11:10:00
Dag Nilsson
# 274 - CMO och Daniel, i artikeln av Bazant & Co - den av mig olästa - står: "supersonic
speeds are virtually impossible since the venting would require an
orifice shaped similarly to a convergent-divergent nozzle" - hur tolkar du detta?

--- Från Wikipedia: "Shock diamonds also known as Mach diamonds, Mach disks or dancing diamonds are a formation of stationary wave patterns that appears in the exhaust plume of an aerospace propulsion system, such as a supersonic jet engine, rocket, ramjet, or scramjet when it is operated in an atmosphere. " - alltså stående vågmönster i avgaser som är i överljudsfart och som passerat något slags munstycke.

--- Det framgår ingenstans att dessa shock diamonds - som i o.f.s. är imponerande att betrakta - avger ljud i hörbar frekvens eller ens något ljud alls. --- Länk: youtube.com --- och ännu
bättre --- Länk: youtube.com

--- Du skall ha tack för uppslaget. Jag kände inte till fenomenet och det är spännande att läsa om. Men det kan inte i något väsentligt avseende vara applicerbart på de ljudbangar Bazant talar om.

--- Jag antar att för att en sidoriktad luftström skall kunna lämna tornet med hastigheten nära ljudhastigheten som måste detta kräva ett visst minsta tryck i mellanrummet golv/tak. Detta tryck byggs upp genom kompression. Varje läckage kommer att verka motsatt kompressionen. Vet du CMO hur man räknar fram vilket minsta tryck luft måste ha, relativt det omgivande lufttrycket, för att det skall kunna uppstå ett utblås/luftström med hastigheten ca 340 m/s och utan att den passerar något munstycke?
Inlägg #249: Postat: 2010-12-11 18:51:00
john callenius
Behöver nog inte säga något mer än detta.... Länk: youtube.com
Inlägg #250: Postat: 2010-12-11 19:47:00
CMO
#248 Ja fel av mig, jag trodde att Bazant et al hävdade att ljudhastigheten överskridits. Tydligen menar de att den uppnåtts men inte överskridas utan venturi liknande geometrier, liksom Daniel är jag inte expert på kompressibla flöden. Jag tvivlar på att det ändrar något i princip. Jag misstänker att shockkvågor avger någon form av ljud eftersom tryckvågor per definition ÄR ljud och ljudbangar är orsakade av tryckvågor. Eftersom det, som jag tidigare påpekat, inte har någon betydelse för hur byggnaderna rasade och eftersom vi vet från ljudupptagningar att inga explosioner kraftiga nog att kapa bärande element förekom så tänker jag inte spilla tid på att göra någon djupdykning i det fenomenet.
Inlägg #251: Postat: 2010-12-11 19:59:00
CMO
Här är dock en bra länk Länk: en.wikipedia.org "When an object or disturbance moves faster than the information about it can be propagated into the surrounding fluid, fluid near the disturbance cannot react or "get out of the way" before the disturbance arrives. In a shock wave the properties of the fluid density, pressure, temperature, velocity, Mach number change almost instantaneously. Measurements of the thickness of shock waves have resulted in values approximately one order of magnitude greater than the mean free path of the gas investigated." "Shock waves are not conventional sound waves; a shock wave takes the form of a very sharp change in the gas properties on the order of a few mean free paths roughly micro-meters at atmospheric conditions in thickness. Shock waves in air are heard as a loud "crack" or "snap" noise. Over longer distances a shock wave can change from a nonlinear wave into a linear wave, degenerating into a conventional sound wave as it heats the air and loses energy. The sound wave is heard as the familiar "thud" or "thump" of a sonic boom, commonly created by the supersonic flight of aircraft."
Inlägg #252: Postat: 2010-12-11 20:02:00
CMO
#251 Ergo: det behöver inte vara ett objekt som når ljudhastigheten utan viken störning som helst i en gas. Vidare hur ljudvågen uppfattas av observatören map frekvensområdet beror på avståndet till källan.
Inlägg #253: Postat: 2010-12-12 13:18:00
Dag Nilsson
CMO, Daniel, ni vet att jag misstror Bazant & Co när det gäller tornrasen. Men det bör inte hindra att vi kan enas om vad Bazant skriver i skriften : What Did and Did Not Cause Collapse of World Trade Center
Twin Towers in New York? år 2008

Jag är inte bra på engelska och därför undrar jag om vi kan hjälpas åt att tolka följande:

------ About 67 of the mass of all slabs gets
pulverized into dust during the crush-down, which explains the
dust clouds seen jetting out.

------ The particle sizes observed on the ground range essentially
from Dmin0.01 mm to Dmax0.1 mm see http://
911research.wtc7.net/wtc/analysis/collapses/concrete.html .

---- Min tolkning är att Bazant menar att av all massa i samtliga golv i ett torn så blev ca. 67 krossat till fraktioner mellan 1/10 mm och 1/100 mm - och att det är dessa fraktioner som han sammantaget kallar för "dust". Och att "dust" är det samma som damm eller pulver eller puder på Svenska.

---- Om ni - eller vem som helst annan som läser detta - håller med om mina tolkningar eller invänder mot dem så tar jag gärna emot er hjälp.
Inlägg #254: Postat: 2010-12-12 20:47:00
open minded
De skyldiga åker dit så det står härliga till ändå... Engagemanget är så pass ingrott nu so its tooo late mofos.... Muhahahahaaaaaaaaa
Inlägg #255: Postat: 2010-12-12 23:09:00
CMOlogiskt
Då nist efter stämning tvingats släppa ifrån sig över en tb videos de konfiskerat bjuder jag här på lite fräsha nyheter. Länk: wearechangenewjersey.com

Obekvämt är bara förnamnet.
Inlägg #256: Postat: 2010-12-13 15:31:00
CMO
#254-255 Intresseklubben antecknar.
Inlägg #257: Postat: 2010-12-13 15:35:00
CMO
#253 Jag förstår att det är frustrerande att du inte kan hitta någon i truther-kollektivet som är kvalificerad att läsa och bedömma en vetenskaplig artikel. Men tror du verkligen att vi NWO utsända desinformatörer har något intresse av att hjälpa dig?
Inlägg #258: Postat: 2010-12-13 16:08:00
Dag Nilsson
#257 - NEJ, det tror jag inte. Jag tror inte för en sekund att du är intresserad av att få fram sanning i denna fråga eller någon annan heller, som kan skada dina, USA:s eller Israel:s intressen. Men jag ville stressa fram ett öppet bevis och det fick jag nu. En liberal med demokratiska ideal hade välkomnat en debatt där alla så långt möjligt är överens om utgångsvärden. --- Bazants uträkningar baserar sig på OARMERAD betong! Eftersom betongen var kraftigt armerad så är hans resultat helt utan relevans. Dessutom är han djupt ohederlig som låtsas vara vetenskaplig trots att han uppenbart är en illusioNIST. Han också!
Inlägg #259: Postat: 2010-12-13 19:47:00
CMO
#258 "Eftersom betongen var kraftigt armerad så är hans resultat helt utan relevans." Uttalanden av den typen visar det meningslösa i att ens försöka ha en vettig diskussion med dig.
Inlägg #260: Postat: 2010-12-13 20:12:00
open minded
Nu frågar jag dig cmo du som verkar vara expert på betong och armering. Vad är skillnaden i styrka när du har en spännvidd på ca 5mX5m om du har 15 cm betong utan armering. Med en armeringsmatta. sen styrkan med dubbla mattor en i överkant och en i underkant. om vi sedan lägger en extra armering på diagonalen i mitten vad blir skillnaden på dessa i styrka? Hur mycket kan det lastas på i mitten innan betongen get vika? låt oss höra nu mister ingenjör... 5x5m enbart betong resultat , en matta 9mm rutmönster cc 150 betong resultat, 2 mattor betong resultat, 2 mattor extra armering på diagonalen 16mm cc 1000 betong resultat.
Showing page 13 of 14: 3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14
Laddar...