Rapportera inlägg

Valt inlägg:

# 241 - Daniel, Jag blir alldeles förvirrad. Dels förklaras att truthers bara inbillar sig höra explosionsljud. Ljud som alltså inte fanns. Men det förklaras även vad det var för ljud som inte hördes. Inom psykologin har man anledning att misstänka ett försvarsbeteende som kallas "splitting" när människor beter sig så. --- Jag har svår att finna beskrivningar på hur ljudbangar kan uppstå bara genom att accelerera en luftstråle till ljudhastighet. Det flesta beskrivningar talar om fasta föremål i gränsområdet till ljudhastighet och där olika snabba luftströmmar uppstår p.g.a. föremålets form. Men i tornrasen skall vi alltså tänka oss att komprimerad luft kan bete sig som ett fast föremål. Detta får jag svårt med eftersom komprimerad luft omedelbart expanderar åt de håll där trycket är lägre. Så gör inte ett tillräckligt starkt fast föremål. Vad är det som gör själva bangen när luft strömmar in i luft med ljudets hastighet? --- Sedan Daniel, undrar jag över hur kolven och cylindern ser ut som kan åstadkomma den nödvändiga tryckstegringen. Kolven ska vara en nära nog kompakt klump av alla våningar över den våning vars luft komprimeras. Cylindern ska vara det fyra ytterväggarna. Men cylindern är inte bara de fyra ytterväggarna det är även de fyra gipsbeklädda innerväggarna. Om de väggarna blåses ut i trapp- och hiss delen av tornet då kan det omöjligen bli något verkligt högt lufttryck i ett våningsplan. Vad tänker du om det?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?