Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#243 - Daniel, allt en nyckelperson som Bazant skriver i en kort skrift om rasorsaker angående tornen, måste rimligen betraktas som väsentligt. Här är ju inte frågan om en skoluppsats typ "En söndagseftermiddag vid stranden" . Varför tror du han nämner just ljudhastigheten bland alla andra hastigheter? Det är knappast som kuriosa. --- Jag anser att det är mycket väsentligt att veta vilka tryck Bazant hävdar kan ha uppstått mellan två våningsplan och jag anser inte att det är oviktigt om det finns väggar eller inte när det gäller att skapa höga lufttryck. Och eftersom du Daniel, brukar förklara utkastandet av väggelement med just detta lufttryck, så måste det vara viktigt även för dig att göra överslagsberäkningar för att bedöma rimlighet. Det måste bl.a. finnas ett förhållande mellan ett taks hastighet nedåt här ca 50 m/s och det golv det rusar mot - och den komprimering som sker med luften - och det läckage som finns uppåt, nedåt och i sidled. --- Jag antar att för att en sidoriktad luftström skall kunna lämna tornet med hastigheten nära ljudhastigheten som måste detta kräva ett visst minsta tryck i mellanrummet golv/tak. Detta tryck byggs upp genom kompression. Varje läckage kommer att verka motsatt kompressionen. Vet du Daniel hur man räknar fram vilket minsta tryck luft måste ha, relativt det omgivande lufttrycket, för att det skall kunna uppstå ett utblås/luftström med hastigheten ca 340 m/s?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?