Heja kungen!

Showing page 3 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #41: Postat: 2010-11-11 15:17:00
Jan Brunnegård
Chippendales? Uj vad obildad jag känneer mig. Förlåt Victoria /// INger o Leif-Arne JU större o bredare livbåt man har dessto säkrare går färden, även om det går utför. Nu ska jag testa en ny grej...
Inlägg #42: Postat: 2010-11-11 15:30:00
Inger Olsson
#39 Att ha "smak" innebär det att rättfärdiga alla beteenden? Får vi inte ställa krav på kungens omdöme då han trots allt uppbär apanage? Varför måste vi ha en president ist för en monark? Tror vi kan vara utan båda titlarna, vilka jag upplever vara något "dammiga". Finns ingen anledning att i Sverige införa presidentämbete, enligt amerikansk modell. Med tanke på att vi gick in i EU och vår statsminister förefaller vara lika mycket i Bryssel som på hemmaplan, vilket i sig är en orimlig arbetsbörda, behövs kanske en ny modern "statschefstitel"?
Inlägg #43: Postat: 2010-11-11 15:39:00
Thomas L. Aabo
Inger, president behöver inte vara enligt "amerikansk modell" det kan också vara enligt tysk modell ´jo de har en president Han har så lite makt att man bara läser om honom i medierna en gång per decennium.
Inlägg #44: Postat: 2010-11-11 15:45:00
Leif-Arne
#43 I en Europeisk kontext så är ju presidenter, med Frankrike och något Finland undantagna , maktlösa personer. För den skull vet jag inte om man kan påstå att de går så mycket sämre för Tyskland som industrination än Sverige, avsaknad av kung till trots.
Inlägg #45: Postat: 2010-11-11 16:25:00
Inger Olsson
#43 Självklart har du rätt, men jag åberopade amerikansk modell eftersom presidenten där har ovanligt mycket makt och det systemet är kanske heller inget för Sverige, menar jag.
Inlägg #46: Postat: 2010-11-11 16:25:00
Jan Olsson
Det has verkligen stort intresse för Kungens förehavande - är alla Ni som ventilerar åsikter om honom,har ni inga "lik" i Eder garderob? - se,kasta sten o.s.v.- Länge leve Konungen och Fosterlandet!!!!!
Inlägg #47: Postat: 2010-11-11 16:44:00
Jan Olsson
På tal om Fosterland - varför heter inte Hanöbukten,m.fl.vatten - Fostervattnet?
Inlägg #48: Postat: 2010-11-11 16:56:00
Inger Olsson
#47 Tror du att jag är så pervers att jag s a m l a r lik i garderoben? Jag vill gärna kunna stänga dörren...;- Länge leve offentliga utredningar! "SOU:01/14 "Har monarkin någon framtid i Sverige?"
Inlägg #49: Postat: 2010-11-11 17:18:00
Inger Olsson
#47 Kul fråga som hamnar inom Semantiken. Fostret ligger tryggt och omslutet i livmodern. Sägs det. Foster-land är synonymt med hemland. Du vet längtan att återvända till "trygghetens sköte" m m som ofta beskrivs i äldre poesi. "Slänga ut barnet med badvattnet" är också en sådan metaforisk betydelse. Fostret aborteras, har jag tolkat det som.
Inlägg #50: Postat: 2010-11-11 20:10:00
Pia I

Semantik eller inte, så skulle det låta sjukt med "Fostervattnet" i stället för Hanöbukten.
Inlägg #51: Postat: 2010-11-11 21:10:00
Inger Olsson
#50 Ha! Men du, om man bor vid Hanöbukten, älskar trakten, kan man väl kanske förstå om den lyriskt säger att "jag badar i mitt ääälskade Fostervatten"?
Du vet: ibland beskrivs havet som "La Mar" - urmoderns sköte - och ibland som "El Mar". Den senare står ? då för en krass omskrivning för födan, en och annan typ räka...;-
Inlägg #52: Postat: 2010-11-11 21:44:00
Pia I
kan jag väl förstå, även om jag tycker att det ligger långt från vad kungen har för sig! :-
Inlägg #53: Postat: 2010-11-12 08:05:00
Inger Olsson
#52 Säg inte nej, säg kanske, kanske....;- Vad "kungen har för sig" kan ju även vara ett uttryck för sitt faktiska ofria liv. Allt har ett pris. Han kan väl inte bara lyfta "apanage" för principens egen skull? Han måste ju ge föda till skvallerpressen... Enkel sälj- och köp-psykologi, antar jag.
Inlägg #54: Postat: 2010-11-12 08:20:00
Pia I
Appropå "apanaget". Kungen har väl andra inkomstkällor än just det, som alltid tas upp i alla sammanhang?
Inlägg #55: Postat: 2010-11-12 08:47:00
Inger Olsson
Pia: i år fanns en diskussion om att Kungahuset tydligen inte redovisar, till stor del, vad apanaget går till... Svensk tradition avser även lagstiftning kring ekonomisk s k insides-affärer och korruption. Gäller även för våra politiker. Statschefens uppgift är att r e p r e se n t e r a Sverige. Alltså får han inte göra uppdraget till en personlig business...
Inlägg #56: Postat: 2010-11-12 10:39:00
Pia I
Nej, det förstår jag, men vi kan väl inte bestämma över privatlivet i hovet?
Mycket frågor när det gäller hovet,kan man förstå. Man önskar att vi granskade vårt eget liv på liknande sätt också. Då kanske många skulle få ordning på både sin ekonomi och sina nöjen? Sverige är ju numera ett riktigt partyland. Spriten flödar, folk är stupfulla i olika såpor, knullar runt helst med alla i serien och ligger sen och spyr på bästa sändningstid. Det anses normalt i Sverige. På tv mobbar man ut folk öppet, släpper kaniner på dem veckovis och ger dem kalkonutmärkningar. I Sverige går allt för sig numera. Frågar du de unga, säger de bara att det är normalt.
Vi säger att Sverige är en demokrati, därför kan man inte förbjuda något som helst Allt går an. Vi har inga gemensamma hederskoder.
Eleven får skrika emot en lärare i skolan, för det anses inte fint att vara lärare längre. Om jag var lärare, skulle jag sätta ner foten.
Inlägg #57: Postat: 2010-11-12 11:03:00
Inger Olsson
#56 Barn och ungdomars beteenden är ett svar på föräldrarnas sådana...
Inlägg #58: Postat: 2010-11-12 11:11:00
Pia I
# 57

Där håller jag absolut inte med!
Inlägg #59: Postat: 2010-11-12 11:59:00
Jan Brunnegård
BARNS beteende hänger nära samman med föräldrarnas. Vi har alla sett hur barn i lekar osv härmar efter det de upplever i hemmet. MEN så fort de börjar förskolan så kommer ny påverkan in. Det märks ännu bättre då de nått Lågstadiet. Men den verkkligt bastanta kamratpåverkan sker i mellanstadiet och högre upp. Föräldrarna är inte längre idoler att efterlikna - utan det är några klasskamrater som blivit normbärare. Detta jag nu skriver har säkert vetenskaplig grund även om jag inte nu kan hänvisa till källor. Men vi har ju alla skolvägen vandrat...
Inlägg #60: Postat: 2010-11-12 12:35:00
Elvy
I förhållande till andra kungar, så är säkert vår kung, en ovanligt bra, både make och pappa.
Showing page 3 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...