Inlägg #21: Postat: 2010-11-10 23:13:00
|
Pia I |
Jorå, artikelförfattaren vet, att många svenskar vill ha en kung eller"knug" som de skämtsamt kallar ämbetet.
Jag med min enkla filosofi, kan se, att kungen visst kan ha varit otrogen, en spilevink, en tyrann hemma, en dyslektiker, en barnslig typ.....................mycket att hålla reda på, men jag vet även, att om vi ska få monarkin att fungera, vilket jag tror kungen och drottningen samt barnen gör sitt bästa att förverkliga, tills vi får ett annat stadsskick, så får vi sluta att förlöjliga det stadsskick vi har. De är ändå människor, rätt väluppfostrade också och bör bemötas med mer dignitet, men även kritik, som inte är snaskig. Otrohet! Pytt!
Läs historien om vad folk sysslade med på Honore´Balzaks tid!
Tycker ni att man ska smuggla in laxermedel på slottet och sätta arga vakthundar utanför toaletterna? Blir det en bra hämnd på dumma monarker?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2010-11-11 02:00:00
|
Sunny fri |
Jag förstår inte uppståndelsen:detta är ju gammmalt gods.Redan på 70 talet skrev ju pockettidningen R om kungens flickfixare?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2010-11-11 04:04:00
|
Janne B |
SUNNY Jag läste nog de flesta numren av Pockettidningen R. Nestius var nog redaktör mm. // Jag tror att de flesta struntar i vad Kungen gjorde i 20 årsåldern. Men många värderar honom nog efter vad han ev gjort de senaste 10 åren. Jagar han bara älg över en helg.?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2010-11-11 10:12:00
|
Leif E Ström |
Leif E, Apropå upplysning, jag vill nog påstå att även i en upplyst demokrati är det ändå så att "någon" fått mandat för att ytterst hålla i facklan. Det viktigaste i kråksången är hur man verkställer processer i förhållande till uppdraget. Hur korkat än folket må vara så blir det demokratisk diktatur om styret väljer än annan väg, än den väg folket valt. Nu knackar direktdemokratin på dörren. Den har tidigare bara fungerat i små samhällen där te.x handuppräckning varit medlet för verkställande beslut. Framledes med hjälp av internet kommer vi få snabbare och enklare beslutsvägar. Först måste risken för manupulation av opinionsmätningarna undanröjas.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2010-11-11 11:29:00
|
Per W |
#22 Som sagt, ryktena är skåpmat. Att kungen har fått bäras hem efter fester och haft flickor till kaffet och avecen under den tid han varit kung är känt bland många.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2010-11-11 11:31:00
|
Per W |
#24 Direktdemokratin är direkt farlig eftersom tillfälliga opinioner grundade på felaktiga fakta kan få långtgående konsekvenser. Demokratins kvarnar ska mala långsamt. Leve utredningar och kommittéer!!
|
|
Inlägg #27: Postat: 2010-11-11 11:35:00
|
Per W |
#18 IO, det är inte fråga om "ungdomssynder", det handlar om 90-talet och kanske 00-talet. Då var han runt 45 och äldre.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2010-11-11 11:37:00
|
Per W |
"20 Ve och fasa för folk som är "upplyst" enligt Erlingssons modell.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2010-11-11 12:56:00
|
Inger Olsson |
#27 Per W: Jag såg endast ett löp och ingressen tolkade jag som "ungdomssynder". Pallar inte trycket från skvallerpress i övrigt. Jag kände några på 70-talet som umgick i Stockholms innekrets då och visst, de berättade när de kom på besök i Malmö. Men för mig var det inte speciellt konstigt med hänsyn till prinsens dåv. ålder. Däremot har man då och då sett på löpet att han uppenbart tycker om fortkörning. Men han har lyckats klara sig undan med endast böter, eller? /// Som sagt, vår kung är ju Sveriges största bidragstagare. Att apanaget ska gå till sådana fyllefester, som du beskriver, borde nog granskas. Mona Sahlins "Toblerone-skandal" är en droppe i havet jmf med att en man på över 45 år beter sig på den låga nivån. I s f kan man ju lika väl placera socialbidragstagaren och suputen "Kalle" från parkbänken i X kommun som statschef...
|
|
Inlägg #30: Postat: 2010-11-11 13:00:00
|
Leif Erlingsson |
Sokrates dömdes demokratiskt år 399 att tömma giftbägaren då hans politiska och religiösa åsikter ej föll demokraterna i smaken. Dessa demokrater är då exempel på folk som inte är upplysta, enligt Erlingssons modell.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2010-11-11 13:05:00
|
Janne B |
Sokrates dömdes inte i en demokrati utan i ett elitsamhälle med slavar, ockupationer med mera.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2010-11-11 13:10:00
|
Janne B |
INGER. Inget i Kungens framtoning tyder på att han har alkoholproblem och kan jämföras med en suput på en parkbänk. Han driver plikttroget Hovstaten, egna egendomar och har massor av representation som han sköter noga. Jag har aldrig hört ngt om att man inställt evenemang p g a att CG skulle vara i dålig form...
|
|
Inlägg #33: Postat: 2010-11-11 13:13:00
|
Inger Olsson |
#20 Citat: "När vi väl är där behöver inte så många hantera politiken, för när upplysta har hand om det så blir det bra för alla..." Och vem/vad ska värdera VEM som ÄR upplyst, "upplysningens" INNEHÅLL och vad som är BRA för ALLA? Idén är gammal och har redan praktiserats i både politikens och religioners namn. I forna Sovjet kallades den för "direkt demokrati"... /// Din länk till Corruptio är mycket otäck. Människor pekas ut för mycket allvarliga brott. För att inte tala om vad regeringen består av... Grovt förtal.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2010-11-11 13:17:00
|
Inger Olsson |
#30 Han dömdes för att han hade förfört "ungdomen", vilket betyder att han uppmanat dem till att tänka självständigt... Platon har även skrivit om händelsen.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2010-11-11 13:21:00
|
Inger Olsson |
Janne: Ironi, du vet.... Jag såg Per W: s uppgift i #27 och om det stämmer så handlar det ju inte om kungens ungdomssynder... Jag läser inte "skvallerpress", tröttar ut mig, och kan heller inte tänka mig att läsa boken om kungen heller. Livet är för kort och jag har ju nog med mig själv och allt jag ska hinna ;-
|
|
Inlägg #36: Postat: 2010-11-11 13:39:00
|
Janne B |
INGER / Ironi är svårt för den uppfattas inte alltid av alla...men det betyder inte att du ska sluta med det. Inte heller jag läser skvaller eller dumma böcker...
|
|
Inlägg #37: Postat: 2010-11-11 13:59:00
|
Inger Olsson |
#36 Janne: Ok. Bara en reflektion ang. din komm #32. Alkoholism finns i a l l a samhällsklasser. Den som hamnar på "parkbänken" har däremot knappast resurser, rika föräldrar och en socialt "skyddande" ! omgivning för att gömma sig bakom och sin alkoholism. Det där med att kungen har "massor av representation att sköta" bevisar inget om alkoholproblem i sig självt. Tvärtom är det snarare en regel än undantag att representationer även innefattar drycker med alkohol i.
Jag vill däremot inte yttra mig om kungen vanor, ty jag vet inget om dessa.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2010-11-11 14:16:00
|
Leif-Arne |
#37 Social support har ju betydelse för hur väl en människa kan fungera trots alkoholism. Den engelska drottningmodern e.g., hon blev väl nästan 100 år, var mer eller mindre marinerad i gin, tantens frukost bestod oftast av 2 dry martini.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2010-11-11 14:16:00
|
Pia I |
Har aldrig känt någon längtan att läsa den här boken. Det var inte därför jag skrev artikeln.Det gjorde jag för att jag inte gillar iden,
att smutskasta kungahuset eller kungen.
Vill man inte ha monarki, ska man väl gå till val och rösta om det.Men jag är inte säker på att så många vet vad de skulle rösta på. Det blir ju problem vart man än vänder sig. President eller kung går på ett ut.De har alla samma smak för snygga tjejer.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2010-11-11 14:23:00
|
Leif-Arne |
# Fast nu kommer vi att få en tjejjkung. Hon får se till att hålla sig undan Chippendales.
|
|