Inlägg #1: Postat: 2010-11-10 08:28:00
|
mats hägglöf |
Älgskog i stället för älskog passar svenska folket bättre. Men i båda fallen finns drevkarlar - journalisetrna är ett sådant gäng! Heja kungen, att skjuta fasan är god fason!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-11-10 09:14:00
|
Leif-Arne |
En av monarkins absurditeter är att monarkens privatliv blir en statsangelägenhet. Monarkin och slaskpressen verkar i en slags symbios där båda parter är beroende av motparten för sin överlevnad. Historiskt sett så är det en gammal tradition att monarken nuppat runt, om CG fullföljt den traditionen eller inte, är för mig ointressant.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-11-10 09:24:00
|
Jan Olsson |
Leve Konungariket SVERIGE,- Hurra,Hurra,Hurra,Hurra!!!!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-11-10 09:45:00
|
Dag Nilsson |
Jag är helt ointresserad av kungen men desto mer intresserad av monarkin. Ordet monarki betyder ordagrant - en ledare. Styrelseskick med endast en ledare kallas även för diktatur. Om vår nuvarande monark är svag för diktaturer eller inte har jag ingen bra information om. Men att han i sig personifierar ett vidrigt styrelseskick är det ingen tvekan om. Varje land men någon minsta känsla för idén om alla människors lika värde avskaffar monarkin. Varför har de flesta svenskarna inte en sådan känsla?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-11-10 09:53:00
|
Janne B |
REDAN på 1970 talet avskrevs kungamakten vid ett möte i Skåne. Minns inte just nu namnet på orten. Seddan dess är Carl-Gustav en slag verkställande direktör för Hovstaterna - innefattande förvaltning av statliga slott o herresäten. Därtill har han några privata egendomar med jordbruk och sådant./ Vuid många tillfällen representerar han Sverige utåt - men kan inte träffa en enda överenskommelse för statens räkning. Han sitter ordförande i Utrikesnämnden, som är ett informationsorgan för alla partier. I övrigt far Bernadottarna runt o spelar teater för folket på folkets heta önskan. En kommun som fått besök av Kungen anses ha "hamnat på kartan". Det är ju en kul vidskepelse....av modernt slag.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-11-10 09:56:00
|
Janne B |
Mats H / Om man ska ut i Älskogen så gäller det att noga dra på sig gummistövlarna - lärde jag mig på folkhögskolan. Men det behövs inte numera...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-11-10 10:00:00
|
Pia I |
Jag är ingen monarkist eller republikan eller pelikan utan tycker bara att sensationslystnaden är viktigare än förståelsen. man ska inte kasta sten, när man sitter i glashus...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-11-10 10:01:00
|
Per W |
Jag håller helt med Dag N kors i taket!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-11-10 10:15:00
|
Janne B |
NU DU PER W får du se upp så du inte blir lurad i en fälla ;- Ja
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-11-10 10:18:00
|
Jan Olsson |
Är det "politiskt korrekt" att vara negativ,evad som gäller Kungen & hans familj?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-11-10 10:24:00
|
Janne B |
Jag är starkt negativ till låtsas-drottningens hattar . Dem får jag nästan fjattar av... ;-
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-11-10 10:47:00
|
Dag Nilsson |
#8 Det är det fina med Sourze att allianserna kan växla som ett aprilväder.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-11-10 13:58:00
|
Janne B |
DAG skriver "Varje land men någon minsta känsla för idén om alla människors lika värde avskaffar monarkin. " Det var därför som Sverige redan på 1970 talat avskaffade den äkta monarkin genom att ta från kungen ca 99 av makten. Resten är bara kulisser. Vi kan ju inte gärna riva mängder av slott runt Mälaren.Danmark och Norge har låtsas monarker av samma slag som Sverige. De är söta de också...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-11-10 15:40:00
|
Thomas L. Aabo |
Hur vet du artikelförfattaren att svensken inte vill ha en kung?!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-11-10 15:45:00
|
Janne B |
Jag skulle tro att ingen svensk vill ha en KUNG av Gustav Wasas modell men i vart fall accepterar vi det nuvarande teaterspelet. I vårt land är vi numera väl försörja på både bröd och skådespel....
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-11-10 16:02:00
|
Leif E Ström |
Pia, du är den andra som tagit ett djupt andetag för att ge hjärnan syre till skrivandet. Har nyligen haft kontakt med den första. Britta Svensson, kåsör, på Expressen. Hennes sista utgång i det länkade kåseriet är lysande. Länk: expressen.se
Dag, om du och Aristotéles varit samtida hade du förmodligen med din briljans lyckats övertyga Aristotéles hur insnöad han var då han rangordnade olika statsskick inbördes. Det sämsta var tyranni enligt filosofen och det näst sämsta är oligarki. Det bästa är konungariket och ibland de dåliga är demokratin bäst.
Jag med betydligt mindre briljans kan se ineffektivitet och ett korsiktigt system för generellt dåliga lösningar i demokratin. Ensam eller..?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-11-10 17:28:00
|
Dag Nilsson |
#16 Leif, jag tror du överskattar Aristoteles. Han skulle säkerligen förbli i den snö som du mycket träffande placerar honom i. Särskilt gillar jag hans resonemang som gick ut på att de som bestämde i landet borde ha tillräckligt med egendom för att kunna ha tillräckligt med fritid för att kunna ha tid att sätta sig in i politiken. Den slutsats han drog var att de egendomslösa inte skulle ha rösträtt. Ett annat sätt att se på saken kunde ha varit att ALLA skulle garanterats nog med fritid för att ha tid att sätta sig in i politik. --- Jag skulle ha rekommenderat Aristoteles ett samtal med Robert Wensman. Kanske Robert kunde ha fått honom snöfri.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-11-10 19:03:00
|
Inger Olsson |
Självklart att kungen ska läsa boken innan han kan kommentera den! M a o bra svar från honom. Sen är det korkat att ge sig på hans "ungdomssynder" i strävan att ev. få bort monarkin. Eftersom vi lever i en modern tid finns eg. inga tunga argument för att någon ska ä r v a värdefulla poster. Som t ex titeln statschef. Skulle man inom privata sektorn resonera så är sannolikheten stor att företag gick omkull, eftersom man då inte, i första hand, åberopar individens kvalifikationer för befattningen. Av den anledningen är jag också emot könskvotering.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-11-10 19:23:00
|
Inger Olsson |
#17 Apropå Aristoteles: En av tre viktigaste figurerna inom v ä s t e r l ä n d s k filosofi är Aristoteles och den induktiva formläran. Aristoteles syn på fysik sträckte sig långt in på renässansen och övergavs först på 1600-talet. Newton Inom biologin rättades hans observationer först på 1800-talet. Bl a hans syn på att "kvinnan var en ofullgången man". Jmf med islam och vetenskap, fanns redan en anatomisk läkarbok på 900-talet... Slutsats? Tja, var vore vi idag utan Aristoteles naturvetenskapliga idéer?
Men han gjorde en bra sak på sin dödsbädd. Släppte sina slavar fria...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-11-10 22:27:00
|
Leif Erlingsson |
Ang. olika styrelseskick. Det som betyder något är hur upplysta de som har makten är. I en demokrati krävs det att en majoritet är upplysta, för att det ska bli bra. I en diktatur räcker det med en... Nu argumenterar jag för att alla ska bli upplysta. När vi väl är där behöver inte så många hantera politiken, för när upplysta har hand om det så blir det bra för alla... Med en upplyst majoritet så kan alltid en mindre upplyst makt ersättas. I dag är tyvärr majoriteten i mörkret, liksom flertalet av dem vid makten.
Sedan ang. korruption: Det värsta är "bönderna i schackspelet". "Kungen" agerar klokt här. Men "bönderna" har av allt att döma sysslat med en hel del olagligheter och korruption. Se Corruptio. Länk: corruptio.blog.com Jag tänker, all skit måste komma upp, erkännas och bearbetas. Det är en lika viktig som svår balansgång att lösa korruption som går tvärs igenom alla länder, alla säkerhetstjänster, alla regeringar, alla rättsmyndigheter, allt på ett kärleksfullt och samtidigt förnuftigt sätt så att det verkligen blir en lösning.
En vän talar om amnesti och reparabel rättvisa som en väg ut ur detta dilemma.
|
|