Kulturell mångfald gör mitt jobb extra spännande

Den här tråden diskuterar artikeln Kulturell mångfald gör mitt jobb extra spännande.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2010-10-07 18:51:00
Johan Johansson
Tycker det är bra att du skriver här Peter. Tidningar på nätet där man fritt kan kommentera är de bästa jag vet vanliga dagstidningar tillåter ju inte kommentarer på känsliga ämnen - mycket stor brist. Ofta läser jag bara kommantarerna : - Smarta och bra inlägg
Inlägg #22: Postat: 2010-10-07 19:01:00
Johan Johansson
Som någon påpekade innan missar du spiken. De människor du möter är extremt bra, framgångsrika trevliga och assimilerade. Ingen har nog problem här vare sig andra människor eller de själva.
Jag saknar en patriotisk anda i Sverige - en rak och juste utrikespolitik. Det har vi inte idag - Svenskar är riktiga mesar - och grova medbrottslingar - vi följer USA i allt de gör.
Invandringspolitiken har skapat problem i Sverige. Om Svenskarna nu inte är så rasistiska som de hävdar kan de väl tillåta invånarna bo i deras eget kvarter. Assimileringen är problemet. Och förresten - jag tror vi kan hjälpa många fler människor i nöd på plats för samma peng.
Varför hjälper vi USA i ett opiumkrig? 90 av världens opium produceras idag i Aganistan? Tänker ingen på de stackars människor som ska snora i sig skiten? Och bomba dem med utarnat uran sen?

Vi borde sluta kriga och hjälpa människor få bra länder istället för att bunta ihop flyktingar i getton. Billig arbetskraft ja - men är det inte moraliskt fel?
Inlägg #23: Postat: 2010-10-07 20:10:00
Leif E Ström
Sebastienne, alltså arabiska siffror kommer som tidigare nämnts inte från arabiska halvön utan har sitt ursprung ifrån Indien. Egentliga araber bor på Arabiska halvön och dessa härstammar ifrån judafolket. Men eftersom vi inte vet om det var en ”judisk arab” eller någon äkta så gör jag halt här. Grekland som stat är långtifrån någon homogen historisk stat, utan bildades 2000 f.Kr som en koloni av stammar norrifrån. Demokratin är inte heller grekisk då det egentliga ursprunget är Kretensiskt. Latinska alfabetet har också sitt ursprung på Kreta, men med en ursprungsbefolkning som förmodligen är ifrån Nordafrika blir även denna din utsaga för svår att säkerställa. För att sedan belysa kebabens härkomst bör man nog fördjupa sig lite längre i sina nyvunna kunskaper, då Turkiet tidsperiod sträcker sig bara 87 år bakåt i tiden. Ingen i dag levandes turk kan rabbla upp det historiska ursprunget för den republik som bildades så sent som 1923. Pizzan är inte italiensk, utan har sitt ursprung ifrån Kampanien sedemera kungariket Neapel, där huvudorten var Napoli och bildades av grekiska kolonister 600 f.Kr. Ättelägg ifrån just dessa, knåpade ihop ett grundrecept på 1500-talet som vi idag kallar pizza.
M.a.o det är aldrig adekvat att hänvisa till si eller så, då vi egentligen inte vet var den historiska tidsgränsen skall dras.

Vad som däremot är kristallklart är följande: Alla älskar definitivt inte att åka till Thailand – få har en favoritrappare - min svenska kebab gjord på svensk högrev, är vida överlägsen en ursprungligt gjord på lamm - och alla som varit i Italien vet skillnad på en svensk och italiensk pizza.

Så till sist Sebastienne, många är säkert tacksamma för dina fördjupande analyser, men min mat är min - mitt brännvin är svenskt och det språk som är skrivet med latinska bokstäver, är än så länge mina förfäders. En fördom kan var negativ eller positiv, men alltid stereotypisk. Vet du förresten att du lever i det enda land där erfarenhet inte kan särskiljas ifrån fördomsfullhet?
Inlägg #24: Postat: 2010-10-07 20:46:00
TRög
Min gode sebastianne - vem du nu är .......

Du skriver "Det DUGER INTE att som ofta händer,komma efter ett år med den s.k.introduktionen till samhället. Det DUGER INTE att vi inte ställer relevanta krav och ger relevanta upplysningar om hur man bör uppföra sig, OM man vill bli accepterad. Och vem vill inte bli accepterad???"

Jag kan tänka mig att det är som vore det hämtat ur SD´s program. Det är en av grundbultarna - som jag uppfattat det när dom fått tala till punkt - i deras program. Du får gärna rätta mig för jag kan det inte i detalj. Dock förmodar jag att du i dina invektivrika utfall mot SD och deras väljare först tagit reda på vad de verkligen vill med sin politik. Men egentligen skulle det inte förvåna om du bara gissar och spånar och hånar. Det vore kanske inte helt fel att minska invandringen under en period så vi hann avverka eftersläpningen som dupekar på. - Det vore väl en bra idé ......
Inlägg #25: Postat: 2010-10-07 22:38:00
Jakob
Rör inte min kompis säger du Peter och vilka menar du som inte ska röra oss?
Inlägg #26: Postat: 2010-10-08 00:46:00
Jakob
Leif-Arne 20, du glömde bort de övriga småpartierna som mellan 92-94 av folket inte ville rösta på, såsom Mp, V, Fp, C, Kd som inte folket gillar något vidare. Men du röstade förmodligen på M och därför ditt nedlåtande för ett litet parti som SD, stort ska det vara minsann, undrar om du är storsint också?
Inlägg #27: Postat: 2010-10-08 15:06:00
Carl Olof
#1 TRög, "Är det lämpligt att stödja riksdagens antidemokratiska krafter", undrar du. Det Peter gör är ju att stödja de demokratiska krafterna. SD däremot representerar ju antidemokrati iom att de anser att de svenska medborgare som inte till fulla vill anamma den svenska kulturen ska välja mellan att göra just det eller återvända till de länder de utsprungligen kom ifrån.
Inlägg #28: Postat: 2010-10-08 15:14:00
Carl Olof
#15 TRög, du verkar ha en intressant bakgrund. Jag föreslår att du skriver en artikel i ditt riktiga namn här på Sourze och förklarar relationen mellan din FN-medalj och ditt, som det verkar, stöd för SD. Det vore intressant att läsa.
Inlägg #29: Postat: 2010-10-08 15:44:00
Carl Olof
#19, Leif-Arne, jag missade att göra läxan om SD inför valet. Dvs jag tyckte nog att jag gjorde läxan, genom att läsa tidningar, lyssna på radio och se på TV, dessutom själv organisera så att ordföranden i SD:s ungdomsförbund, tillika pressekreterare i SD, Erik Almqvist, fick möjlighet att publicera åtta debattartiklar i Sourze. Min bild av SD inför valet var ungefär som du beskriver "Kritik av invandring och integration är bärande tema i SD:s kommunikation. Vidare försöker SD poängtera att kritiken inte riktar sig mot invandrarna utan mot den förda politiken." Först efter valet kom jag mig för att gå in på SD:s hemsida och klicka upp deras "Principprogram", då förstod jag vad SD egentligen står för. Jag insåg att den bild som jag nåtts av utan att själv göra hemläxan var en valtaktisk bild skapad av SD för att på det viset vinna fler röster. Sanningen om vad SD står för finns så klart i det av deras "riksårsmöten" antagna "principprogram". Det programmet är en skrämmande läsning. Partiets glasklara idé är att ett optimalt Sverige vore ett Sverige med enbart etniska nordeuropéer och att det är mot det målet partiet strävar. Ur SD:s principprogram: "För den svenska nationens del gäller följande: svensk är den som av sig själv och som av andra uppfattas som svensk. I praktiken innebär detta ett slags öppen svenskhet, med möjlighet för människor med annat ursprung att tillhöra den svenska nationen. Dock, nationstillhörighet är inte detsamma som medborgarskap. Att helt uppgå i en nation kan ta flera generationer. Däremot ska medborgarskap kunna erhållas även av icke-svenskar, så länge detta inte leder till en allvarlig kränkning av den nationalistiska principen. I huvudsak ska dock svenskt medborgarskap vara ett
privilegium avsett för svenskar."
Inlägg #30: Postat: 2010-10-08 21:51:00
angus
En mycket duktig programledare har gjort mig glad även utanför tv-rutan, bra sagt Jihde !
Inlägg #31: Postat: 2010-10-09 00:30:00
Janne B
Kulturell mångfald berikar mångas liv - främst de välutbildade starka unga människorna. Men vi måste ha förståelse för att det också finns mycket folk som inte orkar med enorma förändringar under sin livsstil. Då de växte upp kanske det bodde några italienare i stan.NU är varannan människa de möter i hemtrakterna komna långt ifrån med helt andra livsstilar. DÅ växte kanske en miljon svenskar upp i industrisamhällen/bruksorter. NU ryker det inte i skorstenen längre. Detta är en chock för tusenden.
Inlägg #32: Postat: 2010-10-09 10:01:00
Leif-Arne
#31 Du är inne på något centralt här. Integration i samhället idag är ett problem för vissa invandrar grupper, men inte endast dem. Itegration är ett problem för många svenskar även. Från en situation, där det var tilfyllest med att kunna jaga sin egen älg, bygga sig ett hus och kunna laga bilens själv så fanns det hyggligt välbetalda jobb inom industrin, det räckte med grundskola jobbet lärde man på plats. Till en situation där mängder av industrijobb försvunnit som ersatts av andra arbeten som antigen kräver hog utbildning oc kompetens eller tjänstejobb som inte kräver så hög utbildning, men å andra sidan är lägre betalda och som en del av tradition betraktar som inget jobb för en riktig man. I det läget har en del svenskar, främst män svårt att finna sin plats i samhället, många av dem hörde till "Hö-hö" killarna i skolan, de som tycke det bara var för mesiga plugghästar att läsa läxor. Nu sliter många med att hitta sin plats, då är det lätt att ta till sig retorik som bygger på att "allt är invandrarnas fel eftersom de tar jobben".
Inlägg #33: Postat: 2010-10-09 10:39:00
Pia I
# 31 just så känner sig många svenskar, som vuxit upp under andra förhållanden. Det är en naturlig mänsklig reaktion, som kunde förebyggts med mer information från början. Men icke.
Inlägg #34: Postat: 2010-10-09 11:02:00
Leif-Arne
#33 Kanske mer info, men ytterst är ju vi alla ansvariga för våra liv, och då håller det ju inte att stoppa huvudet i sanden och inte försöka anpassa sig efter de förhållanden som hela tiden ändras. Inte så att det är så lätt alla gånger, men mer funktionellt än att sukta efter tider som farit och leta syndabockar.
Inlägg #35: Postat: 2010-10-09 11:17:00
Leif E Ström
För er som bara följer den här tråden så återger jag även här min åsikt angående Sourzes artikelserie och dess kommentarer.
- De flesta kommentatorers åsikter speglas av en i grunden känslomässig SD-störning. För att styrka sina påståenden Googlas det för att ytterligare kalibrera eget patos med historiska figurer och politiska händelser i världsaltet.
Sverige är i dag så pass unik som nation, att de flesta referenser gentemot övriga världen sällan är relevanta. Om vi i stället via skolgången haft en obligatorisk nationell inlärning för vår politiska historia, skulle mången okunnig frågeställning undvikits. Den svenska betongliknade parlamentariska maktutövningen hade då också skakats i armeringen.

///Nu har vi inte det, men dessa brister går att kompensera via duktiga samhällskritiska författare.
För dem som vill förkovra sig är författaren Anders Isakssons analyser av maktutövningens avarter
en bra konverteringsväg. De vetgiriga får genom författaren en bra start för istället underbyggda kommentarer.
///För att återknyta till Sourze artikelserie om mångfalden och dess fördelar och motsatser, så ger en dagsaktuell bok ”Där jag kommer ifrån”av Per Wirtén, första radens insyn av miljonprogrammets teaterscen. Kanske invandraridyllen får sig en törn då det i kapitlet om regeringens uppdrag till Försvarshögskolan och Centrum för asymmetriska hot- terrorismstudier belyses. Boken återger fakta, politiska utredningar, samhällskritiska artiklar och alternativa lösningar som dagens ansvarsfulla folkvalda ignorerat, och i dagsläget inte vill känna till./// För de folkvalda föreslår jag ett seminarium där den skotska filosofen och nationalekonomen David Hume är huvudtemat för inlärninga av förnuftets förmåga att inse verkligheten. Detta i förhoppning om att ut skola komma personer som kan tolka ”orsak och verkan” för framtiden.
Inlägg #36: Postat: 2010-10-09 11:56:00
Jakob
Leif-Arne vi måste inse att vi själva skapar de fördomar om oss själva, du är ju inte sen av dig att göra påpekanden om sådant som inte passar in i din självtagna värdegrund. Jag tror knappast någon har dikterat för dig hur idealsamhället ska se ut och därför kommer du ofta om förutfattade meningar som vi inte alltid kan skriva under på. Du nämner om att vi måste acceptera utveckling och inte gå tillbaka och sträva efter det som en gång hare varit, och vi ska bara ensidigt förnya oss utan minsta tanke på orsak och verkan, bara vi inte sneglar bakåt och börjar prata om att det var bättre förr som många uppfattar som att var ett hån mot det invandrade folken och sådan tanke måste ju vara rasistisk" Det här resonemanget är helt korkat när vi ser vårt samhälle i förfall och vem ska bära hundhuvudet, jo! Sverigedemokraterna naturligtvis, kan någon förneka en sådan självklarhet? Deras främlingsfientlighet har gjort vår befolkning kriminella enligt politiska bedömare och det här tror du på Leif-Arne" att Sd bär skulden för samhällets förfall, utan svenskar i landet skulle Sverige bli ett paradis med detta resonemang, fråga Mona Sahlin hon vet det.
Inlägg #37: Postat: 2010-10-09 12:32:00
Leif-Arne
#36 Nåja, ett inlägg från mannen med de många nicken och den säregna syntaxen. Prova e gång till; försök att uttrycka det du vill ha sagt och försök skriv det i enkla meningar, utan bisatser som totalt svirrar till det för dig.
Inlägg #38: Postat: 2010-10-09 12:38:00
Leif-Arne
#36 Nåja, ett inlägg från mannen med de många nicken och den säregna syntaxen. Prova e gång till; försök att uttrycka det du vill ha sagt och försök skriv det i enkla meningar, utan bisatser som totalt svirrar till det för dig.
Inlägg #39: Postat: 2010-10-09 12:44:00
Jakob
Leif-Arne typiskt dig att kritisera personen bakom orden, för att undvika svara på budskapet om hur du medverkar till samhällets förnedring, medvetet eller inte spelar nog inte någon roll för dig som är så egotrippad.
Inlägg #40: Postat: 2010-10-09 12:59:00
Jakob
Leif-Arne 38 jag länkade mitt oförståeliga inlägg till den här mannens artikel så att du kanske förstår honom bättre får vi hoppas på? Yngve Karlsson
Carl Olof Schlyter: SD:s politik hetsar mot folkgrupper och är därmed förbjuden – eller? Får det finnas ett parti i Sveriges riksdag som öppet menar att ...
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...