Valt inlägg:
#19, Leif-Arne, jag missade att göra läxan om SD inför valet. Dvs jag tyckte nog att jag gjorde läxan, genom att läsa tidningar, lyssna på radio och se på TV, dessutom själv organisera så att ordföranden i SD:s ungdomsförbund, tillika pressekreterare i SD, Erik Almqvist, fick möjlighet att publicera åtta debattartiklar i Sourze. Min bild av SD inför valet var ungefär som du beskriver "Kritik av invandring och integration är bärande tema i SD:s kommunikation. Vidare försöker SD poängtera att kritiken inte riktar sig mot invandrarna utan mot den förda politiken." Först efter valet kom jag mig för att gå in på SD:s hemsida och klicka upp deras "Principprogram", då förstod jag vad SD egentligen står för. Jag insåg att den bild som jag nåtts av utan att själv göra hemläxan var en valtaktisk bild skapad av SD för att på det viset vinna fler röster. Sanningen om vad SD står för finns så klart i det av deras "riksårsmöten" antagna "principprogram". Det programmet är en skrämmande läsning. Partiets glasklara idé är att ett optimalt Sverige vore ett Sverige med enbart etniska nordeuropéer och att det är mot det målet partiet strävar. Ur SD:s principprogram: "För den svenska nationens del gäller följande: svensk är den som av sig själv och som av andra uppfattas som svensk. I praktiken innebär detta ett slags öppen svenskhet, med möjlighet för människor med annat ursprung att tillhöra den svenska nationen. Dock, nationstillhörighet är inte detsamma som medborgarskap. Att helt uppgå i en nation kan ta flera generationer. Däremot ska medborgarskap kunna erhållas även av icke-svenskar, så länge detta inte leder till en allvarlig kränkning av den nationalistiska principen. I huvudsak ska dock svenskt medborgarskap vara ett
privilegium avsett för svenskar."
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?