Osäkert regeringsläge i Sverige

Den här tråden diskuterar artikeln Osäkert regeringsläge i Sverige.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2010-09-20 09:39:00
Jocke S-43
Jag finner situationen vara alldeles utmärkt gynnsam för oss medborgare, särskilt för oss som röstat blankt! Det här ger mer makt åt folket, och mindre åt enskilda konstellationer i riksdagen. Nu måste de i riksdagen visa mer ödmjukhet inför andras uppfattningar. Varandras och folkets. För de som tror att "åsikter" eller snarare attityder är det som bör styra ett land, så är det här kanske negativt. Men det behövs vad jag kan se ett blocköverskridande samarbete inför framtidens utmaningar på miljö- och resursområdet inte minst. Sedan kan man notera att både Olofsson och Sahlin och Ohly förlorade. Inte för att de är kvinnor nödvändigtvis, utan för att de är feminister förhoppningsvis. Åkesson? Tja riksdagen fick vad den förtjänade. Det var de själva som valde in honom!
Inlägg #2: Postat: 2010-09-20 10:04:00
steno
Jag tror inte Wetterstrand kommer att fortsätta arbeta i Miljöpartiet. MP har varit samarbetsvilliga i kommunerna. Men de kommer säkert att vara hårda i förhandlingarna. Kärnkraften är väl största stötestenen.Jag tror inte att viljan att fortsätta samarbetet med V är så stort varken i S eller MP. Mp har ju att välja på om de kan vara med och förändra miljön eller att ligga i karantä
Inlägg #3: Postat: 2010-09-20 11:34:00
ombudet
Här en analys av de bakomliggande orsakerna till SD.s riksdagsplats. Länk: blogg.aftonbladet.se
Inlägg #4: Postat: 2010-09-20 12:33:00
Janne B
Jasså du Jocke. Du överlät ditt politiska ansvar på andra. Var de kunnigare o mer begåvade än vad du är?
Inlägg #5: Postat: 2010-09-20 12:56:00
Janne B
De borgerliga brukar få de flesta av onsdagsrösterna som främst innehåller utlandssvenskarna röster på konsulaten...Så valet är långt ifrån avgjort.I dag pågår krismöten på några partikontor - vad kommer ut av detta? Gamle Birger Schlaug vill slå ner de sina...för att de svikit allt vad han stod för.
Inlägg #6: Postat: 2010-09-20 15:04:00
Jocke S-43
4 Man kan nog utgå från att de är ungefär lika begåvade som din kommentar! :-
Sedan noterar jag att Wetterstrand redan har tappat omdömet. Och uppvisar samm sort av maktullkomlig hybris som sina sytrar i den positionen, Maud Olofsson, Gudrun Schyman, Birgitta Ohlsson m.fl. "Jag blev förbannad!" Vad är det för språk?
Inlägg #7: Postat: 2010-09-20 16:54:00
Janne B
I så fall är det ju inte så illa. Men nog är det sorgligt med standarden hos våra damer,hur ska vi män stå ut ;-
Inlägg #8: Postat: 2010-09-20 16:57:00
Janne B
Alla socialdemokrater och kommunister jag har träffat vill ha jobb och lön. Moderater och folkpartister brukar vara bra på att starta företag, anställa folk och betala ut lön. NOG är detta ett underbart sammanträffande i vår lyckliga blandekonomi.
Inlägg #9: Postat: 2010-09-20 18:24:00
Leif-Arne
Man brukar ju säga att det inte är över förrän den tjocka tanten sjungit, nu är det så att hon inte sjunger ut sin sista ton förr än på onsdag. Det parlamentariska läget är just nu delikat. Utlandsröster återstår ännu att räkna ca 150 000 eller 2 av de totala rösterna. Då dessa brukar ha stor borgerlig övervikt så kan det tänkas att Alliansen kan få ett, två eller rent tre röster till. Vilket innebär att SD trots allt får stå med lång näsa. ////
En av dessa utlandsröstare stor mig särskilt nära, enn del påstår att inte ungdommar sätter värde på sin rösträtt, det stämmer inte alltid, läs bara:
”George Washington skulle vara stolt
Okej, det var ju det här med att rösta. Jag har ju hela tiden sagt att jag ska rösta från Beijing, inget snack om saken. Så när jag kom hit kollade jag upp vart jag skulle rösta, var det låg osv. Vad jag missade var att sista röstdagen var i måndags. Fick reda på det i tisdags, fick ett mindre sammanbrott Stod mitt i gatan och skrek på svenska i mobilen samtidigt som jag hyperventilerade - gissa om dom stirrade men åkte sen till ambassaden i onsdags, för att få material till poströst, i senaste laget visserligen men tanten sa att jag absolut skulle testa.
Bara att ta mig till ambassaden var ett smärre äventyr, det var nämligen helt omöjligt att få en taxi. Alla stod på samma ställe och ville ha taxis, men alla var fulla. Tog 30 minuter innan jag kom in i en taxi. Taxichaffisen gjorde som alla utanför Europa, och misstog Sverige för Swiss, och försökte alltså köra mig till Schweiziska ambassade. Que? Tillslut kom jag rätt, fick mitt material och gav mig av hemåt. Det var omöjligt att få en taxi, helt omöjligt. Alltså började jag gå åt ett håll, efter ca 45 minuter kom jag fram till en tunnelbanestation, ringde Becca, sa var jag var och frågade hur jag skulle åka. Några missöden och 1,5 timme senare var jag hemma. Posten hade stängt.
Jag försökte dagen efter, Mr. Wang beskrev vägen för mig men någonstans med hans knaggliga engelska försvann hela beskrivningen. Jag trodde att han sa I ett varuhus, så jag spenderade en timme att gå igenom alla sju våningar. Tillslut gick jag in i en bokaffär, köpte en Phrasebook, letade upp tecknen för postoffice, visade dom för en vakt och kom rätt.
228 kuai tog dom för mitt lilla kuvert, så nu hoppas jag fan att den kommer fram i tid. Men det ska den.

Efter det här äventyret har jag fått blåsor på mina fötter och min grävling i halsen har förökat sig. Jävla odjur.”
Inlägg #10: Postat: 2010-09-20 18:24:00
steno
Det är intressant att se hur många invandrarhatare det finns när man på Newsmill ser hur många som yttrar sig över artiklar som har förslag på hur man rundar SD
Inlägg #11: Postat: 2010-09-21 00:07:00
Leif E Ström
Jag och ni skribenter har ställts inför ett politiskt-intellektuellt dilemma. Nästan 50 av svenskarna vill minska invandringen enligt SOM – institutet, men för att förstärka vår egen självbild så ångar vi istället på som om halva befolkningen inte fanns. Ytterligare komplikationer uppstår då vi ignorerar det faktum att den andra halvan innefattar 25 med invandrarbakgrund och dessa är inte helt kristallklara i sina ställningstaganden. Så ser ju den faktiskta sammansättningen ut. Alltså, den politiska bilden är inte sådan, som bl.a. Lars Ohly beskriver den. Det är fortfarande så att en hälften av befolkningen vill ha en förändring oavsett om 100000-tals människor demonstrerar emot. Hur försöker då de övriga partiledarna lösa problemet. Jo man hakar på Ohlý och börjar med att ge c:a 300000 svenska väljare epitetet rasister. De övriga svenskarna bakom andra partiers röstsedlar och som också bevisligen vill ha en förändring, slapp uppsträckning på valnatten. Som vanligt svenska politiker fortsätter gemensamt lösa de stora sociala problemen via moral-politik, men resultatet kommer enbart bli moral-panik. Helt ologiskt med bara moral då deras politiska efekter enbart genereras via reurser och det stora ansvaret istället läggs i händerna på de som proffsionellt dagligen brottas med problemet.

Vilket är viktigast för skribenten, den egna politiska manifestationen eller upprätthållandet av individers fria vilja då vi tycker till?
Inlägg #12: Postat: 2010-09-21 02:12:00
Jakob
Steno undrar vad du tar dina åsikter ifrån? Du kan väl aldrig påstå att över trehundratusen som röstade på SD skulle vara rasister, i så fall kan alla dessa väljare se dig som en AFA extremist eller ditåt? Du måste nog sila ned ditt resonemang en hel del och använda sunda förnuftet. Vad anser du om att en hel del invandrare har röstat på SD är de också rasister? Du märker att du är motsägelsefull eller hur.
Inlägg #13: Postat: 2010-09-21 06:18:00
Per W
SD har sitt ursprung i BSS och diverse rasistiska och nationalistiska organisationer men har under senare år putsat fasaden och gjort sig av med de värsta nazistiska virrhjärnorna men är i grunden sig likt, alltså främlingsfientligt och rasistiskt. Att hålla bort dess riksdagsmän som representerar endast drygt 5 av rösterna från inflytande är högst demokratiskt och en hygienisk åtgärd.
Inlägg #14: Postat: 2010-09-21 06:19:00
Per W
#12 Hur vet du att invandrare röstat på DS?
Inlägg #15: Postat: 2010-09-21 10:34:00
asdf
#14. Nagra siffror pa vilka som rostat pa SD finns val inte an, men bland de invandrare som rostat pa SD verkar det vara i synnerhet invandrare fran Osteuropa och Balkan som rostat SD eftersom de ogillar den invandringspolitik som forts de senaste decennierna. Inte sa forvanande om man ser till faktumet att manga invandrare som kommit de senaste 20 aren har varit muslimer och afrikaner som invandrare med en kristen/europeisk kulturell identitet ofta kanner mindre samhorighet med an de gor med svenskarna. I Ring P1 idag var det en invandrare fran Grekland Samatius Ledonius som ringde in och berattade varfor han och hans "invandrarkompisar" rostat pa SD. Programmet finns har Länk: static.sr.se Samatius samtal borjar efter ca 20 minuter. Just vad galler invandrare fran Balkan ar det annu mindre forvanande mtp t ex laget Grekland/Turkiet och hur viktigt det historiska motstandet mot ottomanerna fortfarande ar for serbiska nationalister. SD ar ocksa riktiga mjukisar jamfort med de nationalistiska partier som finns i de flesta andra lander, varfor Samatius och hans vanner "gapskrattar" at hur "lojliga" de svenska riksdagspartierna och media ar i sin radsla for SD, och menar dessutom att invandrare fran det tidigare ostblocket ser V som ett mycket farligare parti an SD.
Inlägg #16: Postat: 2010-09-21 11:03:00
Janne B
FÖRUT var det en del originella typer som anslöt sig till Sverigedemokraterna. Från och med nu så har vi alla i sydsverige släkt,vänner och grannar som röstat på SD. Även i Gnosjö där utmärkta förhållanden råder och ingen arbetslöshet. Detta kallas visst paradigmskifte - nytänkande. Moderaterna har på åtta årt gått upp lika mycket som SAP förlorat. Ett historiskt skifte till. Men solen går upp o ner som vanligt!Den generation invandrare/flyktingar som kom hit före 1990 tycks ha stora sympatier för SD ståndpunkt om begränsad invandring. De kom som regel från "kristna" länder!
Inlägg #17: Postat: 2010-09-21 13:03:00
ingloz
Visst känns det oroligt att det parti som vi avskytt som pesten plötsligt har kommit så nära - Och jag är övertygad om att många liksom jag inte har synat SD i sömmarna, utan litat på de omdömen som pressen förmedlat - NU har jag kollat deras hemsida och både läst och lyssnat vad dom står för, så nu är jag inte alls förvånad över att SD kommit så stort. Främlingsfientliga har det sagts. Det har jag inte sett några tecken på. Däremot begränsad invandring, vilket är precis vad jag också anser vara det bästa för att vi ska kunna ta hand om alla ... Själv reagerade jag också på att så många invandrare var positiva till SD och t o m röstade på dem. Det var detta som fick mej att ta reda på vad som var anledningen - Nu tror jag det beror på att invandrare som anpassat sej oförskyllt får lita för att vi låtit för många ta plats som vi inte förmår att ta hand om på ett värdigt sätt ... Hur som helst har media fullständigt förtigit alla bra förslag SD presenterar och låtit den begränsade invandringen förvandlas till "rasism"...
Inlägg #18: Postat: 2010-09-21 13:05:00
steno
JakoB:jAG VET INGET OM sd:S 300 RÖSTANDE OCH HAR INTE SKRIVIT OM DET. Men om rörelsens ursprung kan man läsa i Bosse Schöns artikel på Newsmill. Det har jag skrivit
Inlägg #19: Postat: 2010-09-21 13:58:00
ingloz
- Det var i sista minuten jag kom åt att kolla SDs hemsida - Nu är den hackad och därmed oåtkomlig.
Länk: medievarlden.se
Inlägg #20: Postat: 2010-09-21 14:35:00
ombudet
ingloz, har du inte sett några tecken på främlingsfientlighet hos SD? Jag är tvungen att fråga innan jag skriver något mer i händelse jag har missförstått dig?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...