Valt inlägg:
Man brukar ju säga att det inte är över förrän den tjocka tanten sjungit, nu är det så att hon inte sjunger ut sin sista ton förr än på onsdag. Det parlamentariska läget är just nu delikat. Utlandsröster återstår ännu att räkna ca 150 000 eller 2 av de totala rösterna. Då dessa brukar ha stor borgerlig övervikt så kan det tänkas att Alliansen kan få ett, två eller rent tre röster till. Vilket innebär att SD trots allt får stå med lång näsa. ////
En av dessa utlandsröstare stor mig särskilt nära, enn del påstår att inte ungdommar sätter värde på sin rösträtt, det stämmer inte alltid, läs bara:
”George Washington skulle vara stolt
Okej, det var ju det här med att rösta. Jag har ju hela tiden sagt att jag ska rösta från Beijing, inget snack om saken. Så när jag kom hit kollade jag upp vart jag skulle rösta, var det låg osv. Vad jag missade var att sista röstdagen var i måndags. Fick reda på det i tisdags, fick ett mindre sammanbrott Stod mitt i gatan och skrek på svenska i mobilen samtidigt som jag hyperventilerade - gissa om dom stirrade men åkte sen till ambassaden i onsdags, för att få material till poströst, i senaste laget visserligen men tanten sa att jag absolut skulle testa.
Bara att ta mig till ambassaden var ett smärre äventyr, det var nämligen helt omöjligt att få en taxi. Alla stod på samma ställe och ville ha taxis, men alla var fulla. Tog 30 minuter innan jag kom in i en taxi. Taxichaffisen gjorde som alla utanför Europa, och misstog Sverige för Swiss, och försökte alltså köra mig till Schweiziska ambassade. Que? Tillslut kom jag rätt, fick mitt material och gav mig av hemåt. Det var omöjligt att få en taxi, helt omöjligt. Alltså började jag gå åt ett håll, efter ca 45 minuter kom jag fram till en tunnelbanestation, ringde Becca, sa var jag var och frågade hur jag skulle åka. Några missöden och 1,5 timme senare var jag hemma. Posten hade stängt.
Jag försökte dagen efter, Mr. Wang beskrev vägen för mig men någonstans med hans knaggliga engelska försvann hela beskrivningen. Jag trodde att han sa I ett varuhus, så jag spenderade en timme att gå igenom alla sju våningar. Tillslut gick jag in i en bokaffär, köpte en Phrasebook, letade upp tecknen för postoffice, visade dom för en vakt och kom rätt.
228 kuai tog dom för mitt lilla kuvert, så nu hoppas jag fan att den kommer fram i tid. Men det ska den.
Efter det här äventyret har jag fått blåsor på mina fötter och min grävling i halsen har förökat sig. Jävla odjur.”
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?