Inlägg #1: Postat: 2010-08-22 06:44:00 | |
ombudet |
En mycket bra och välskriven artikel som ger just det jag saknar från våra etablerade politiker, en motbild. Tack för artikeln, jag kommer att låna och citera stora delar av den i min blogg i ett försök att sprida den så mycket som möjligt.
|
Inlägg #2: Postat: 2010-08-22 09:45:00 | |
Leif-Arne |
En mycket angelägen och viktig text. Det är ett vederhäftigt vittnesmål från en som är insatt. Visst har SD flyttat fram sina positioner, men samtidigt har allt fler kommit att aktivt ta ställning mot dem. Från att ha varit ett mycket marginaliserat parti som ingen iddes ta reda på vad de stod för så har SD blivit ett något mindre marginaliserat parti som allt fler brytt sig om att ta reda på vad de står för, och helt tagit avstånd för. SD har i princip inget partiprogram, deras budget är ett skämt, och deras lösning på alla problem är att stoppa massinvandringen. Då skall man veta att den största och tredje största invandrargruppen i Sverige är finnar och nordmän. De är vi som är massinvandrarna.
|
Inlägg #3: Postat: 2010-08-22 10:00:00 | |
Jan Olsson |
Problemet? - Vad är det? - Kan någon förneka att "problem" finns i Rosengård? - Uppeldade bostäder med plank för fönstren? - gängbildningar? - Min gamla Mamma bodde i Rosengård,mellan -72-90, -jag såg saker med egna ögon - Möllevångstorget,socialdemokratiens starkaste fäste i Malmö - "Arbetets ära" - statyn i kollosalformat,mitt på torget - hur många "sossar" finns det runt Torget i dag? - Folkets Park,med "Far i hatten" - arbetarnas eget söndagsnöje - vem sitter där idag? - Mosaiska kyrkogården blev aldrig vandaliserad,när jag var ung i Malmö! - ett stenkast från Möllevångstorget & Folkets Park - där ligger Rosengård - ett blivande Harlem? - dit nästan ingen vågar sig - utom dom som bor där! - Kom gärna med en "Motbild" - men blunda inte för verkligheten - i Malmö!!
|
Inlägg #4: Postat: 2010-08-22 11:54:00 | |
Tomas |
Leif-Arne, varför diskutera SD? Det är i Rosengård problemen finns, eller har jag missat något? Vakna upp och inse att integrationen är ett stort skämt och vi har utanförskap pga att vi inte kunnat hantera invandringen.
Snackar du om att svenskar är massinvandrare? Tillåt mig att såga dina påhitt. Är du historiker eller bara duktigt indoktrinerad. Hoppas vi slipper din röst på VPK i valet och att du blir påkörd innan. Så dum framställer du dig som nu. |
Inlägg #5: Postat: 2010-08-22 12:07:00 | |
Leif-Arne |
#4 Uppenbarligen är till och med ens lågt ställda förväntningar vad gäller läsförståelse för högt ställda då det gäller SD supporters. Den massinvandring som skett till Sverige, är i fallande ordning störst från Finland, tidigare Jugoslavien och Norge. Det är vi som hör till dessa grupper som är massinvandrarna. Är jag ett problem för samhället i min egenskap av massinvandrare så förklara gärna hur. Ditt skriftspråk ställer dessutom en berättigad undran, skulle du klara ett svenskt språktest?
|
Inlägg #6: Postat: 2010-08-22 13:33:00 | |
Mats Persson |
Michael, jag skulle bli mycket smickrad om Du såg något värt att citera.
Leif-Arne, jag delar Din liberala människosyn och hoppas att Din analys är riktig. Folk är ju inte dumma men i värsta fall lättskrämda. Jan, visst finns det problem. Men de kommer att gå att lösa. Dock inte genom att man utpekar hela folkgrupper som skyldiga. Det är lika lite fruktbart idag som det var för sjuttio år sedan. |
Inlägg #7: Postat: 2010-08-22 13:34:00 | |
Mats Persson |
Michael, jag skulle bli mycket smickrad om Du såg något värt att citera.
Leif-Arne, jag delar Din liberala människosyn och hoppas att Din analys är riktig. Folk är ju inte dumma men i värsta fall lättskrämda. Jan, visst finns det problem. Men de kommer att gå att lösa. Dock inte genom att man utpekar hela folkgrupper som skyldiga. Det är lika lite fruktbart idag som det var för sjuttio år sedan. |
Inlägg #8: Postat: 2010-08-22 13:34:00 | |
Maja Dacke |
Men hallå, Leif-Arne, det är väl inte finnar eller norrmän som är de stora problembarnen i stan? Skilj på vilka som är flest utifrånkommande och de som ställer till störst problem och därmed kostar samhället mest! Se också på flest bidragstagare etc etc!
Jag har aldrig hört talas om finska/norska kaninmän och deras beskyddarorganisationer - det kanske artikelskribenten kan upplysa mer om. Och ni alla som är så kunniga och bevandrade ge mig ett svar på frågan: Varför är det förbjudet att ta upp den samlade utgiftsposten för invandringen? Ja, den samlade! Vad det hela kostar samhället varje år. Man hitta siffrorna lite här och var bland offentliga skrifter på nätet - i t ex riksbudgetar, hos migverket och i de enskilda kommunernas ekonomiska redogörelser i de senare kan man t ex se hur stor del som kommer urinvånare resp nykomna till del - det kan vara fördelningen 30/70. Det finns också andra ställen där man kan se hur det slösas med skattemedel via regeringskansliet ... på hotell, förnöjelser som bio och krogar ... och det är inga småsummor. En intressant sajt är också riksrevisionens där man kan läsa om klander och påpekanden som visar på korruption när ingen bevakar och ser på. Men de samlade utgifterna vill ingen sammanställa och visa upp offentligt. Min andra fråga blir därför: VARFÖR? |
Inlägg #9: Postat: 2010-08-22 14:08:00 | |
ombudet |
Mats, redan gjort. Här kommer en länk. Länk: blogg.aftonbladet.se
|
Inlägg #10: Postat: 2010-08-22 14:16:00 | |
ombudet |
Maja Dacke, för att hur du än räknar eller redovisar så kommer man att aqnse att det är fel på någon punkt och det är det säkert också. Vad ska du räkna på menar du? Årets siffra eller vad invandringen betyder för kommande generationer? Är du säker på att den ens kostar något? Själv blir jag förvånad ofta när jag har läst olika inlägg där man konstruerat kostnader varierande mellan 50-200 miljarder per år. Hur i hela friden kan ett land med så enorma utgiftsposter i statsbudgeten år efter år ha vad som kanske är EU:s starkaste statsfinanser? Hur kan tillväxten i ett sådant land ligga på 3,7 som den gjorde förra kvartalet? Det går helt enkelt inte ihop. Vi har tagit hit, vad är det nu, runt 1,2 miljoner invandrare totalt. Hur många av dom jobbar/har jobbat? Hur många av dom som gör det/har gjort det kom hit som vuxna och alltså på så sätt har kostat oss noll kronor i "uppväxtkostnader"? Sist men inte minst, vad sätter du för pris på humanitet? Det finns miljoner olycksdrabbade människor i världen, om vi kan hjälpa ska vi inte hjälpa då?
|
Inlägg #11: Postat: 2010-08-22 14:30:00 | |
Leif-Arne |
"det är väl inte finnar eller norrmän som är de stora problembarnen i stan" Det är helt riktigt, analog så faller även det retoriska greppet "massinvandring", de sociala problem har inget att göra med invandringens storlek. Visst finns det problem, problem som till stor del är kopplade till utanförskap men det är främst ett bevis på att integration är bristfällig, vilket till stor del är relaterat till mottagarlandet. Varför är annars t.ex somalier en grupp som lyckats väl med integration i Storbritannien men mindre väl i Sverige. För att se vad kostnaderna för invandring "totalt kostat" Sverige bör man definiera vad avses med "invandring" och hur man definierar "kostnader relaterade till invandring" frågan är lätt att formulera med ett SD intellekt, men det är frågan om det kan ge konkreta användbara definitioner. Dessutom så bör en slags "in och utvandringens resultat och balansräkning" även omfatta både debet och kreditposter.
|
Inlägg #12: Postat: 2010-08-22 14:47:00 | |
Janne B |
Jag tror att jag lärde mig något nyttigt unde många år i Umeå. från andra sidan Bottenviken kom det inflyttandes folk som kundce perdfekt svenska och visste allt om svensk kultur och rättsväsen. De kallade sig finlandssvenskar och anpassade sig utan problem i Västerbotten. De ville vara de exemplariska invandrarna. / Men så kom det "finnar" från Karelen som nästan inget visste om Sverige och de hade enorma språkproblem - de kunde inte ens skilja på han och hon. De kom från enorm fattigdom,ryssarna hade tagit deras Karelen, de hade ytterst låg skolutbildning. Medan finlandssvenskarna ofta gått 7-10 år i skola. DET gjorde skillnaden. Hemlöshet, rotlöshet, språkproblem, fattigdom födcer ofta misskötsamhet, kriminalitet. De som kunde svenska mm togs emot som uppskattade gäster, en resurs. Men "finnarna" kände sig aldrig välkomna.De klarade sig dåligt i skolan, de hade svårt att få jobb mm.De kunde lika gärna ha kommit från Somalia...
|
Inlägg #13: Postat: 2010-08-22 15:35:00 | |
Jan Olsson |
Mats Persson - Jag utpekar inte hela folkgrupper - konstaterar bara att det är svårt att inordna folk med annan etnisk bakgrund - i ett samhälle,som inte har resurser att klara det - eller där resurserna används på fel sätt - Är inte avsikten att inordna tillräckligt tydlig - skapar de själva sitt samhälle - med känt resultat -inte att förundra sig över - kineser som tvättar - mexikanare som klipper gräs - i USA - I Sverige - ??? - en del har väl utkristalliserat sig redan - pizzabagare - kinesrestauranger - m.m.m.m. - Men i vårt genomkontrollerade samhälle är det lätt att göra fel,med förödande konsekvenser - för "invandraren"
|
Inlägg #14: Postat: 2010-08-22 17:27:00 | |
Mats Persson |
Jan, det kommentaren var inte riktad mot Ditt inlägg utan jag skrev det snararare som en del i vår dialog för ett eventuellt auditorium. Beklagar om Du kände Dig orättvist utpekad, det var inte min mening.
|
Inlägg #15: Postat: 2010-08-23 14:55:00 | |
Tage Sundin |
Expressen 20100823: "Mystiska skott mot bilar i Malmö
Sex skottlossningar har skakat Malmöborna under helgen. I samtliga fall har oskyldiga personer befunnit sig i skottfältet. Ingen har skadats fysiskt, men polisen lägger ner stora resurser för att gripa gärningsmännen. . 22 augusti 2010 Bil träffades av flera skott . - Det är framför allt två skottlossningar vid Sevedsplan som vi inriktar oss på. Där användes kraftiga skjutvapen som träffade och genomborrade två bilar, säger inre befäl vid Skånepolisen, kommissarie Anders Kristersson. I den första bilen befann sig inga personer. Den beslagtogs för teknisk undersökning. Okänd av polisen Ägaren är helt okänd för polisen och har av allt att döma ingenting med beskjutningen att göra. Attacken inträffade klockan 18.39 på lördagskvällen. Två timmar senare, klockan 20.42, sköts det igen med skarpa vapen på samma plats. - Det var en BMW med tre personer som stannat till för att köpa cigaretter när det började smälla. Rivstartade - Höger framskärm och bensintanken träffades innan de rivstartade och åkte därifrån med bränslet rinnande från tanken, fortsätter Anders Kristersson. Inte heller den bilen, föraren eller passagerarna har minsta knytning till kriminalitet och gänggrupperingar. - De är helt oförstående och bedöms i nuläget som utan all inblandning. Ägaren vände sig till polisen, men kunde inte ge några upplysningar som kan identifiera gärningsmännen. Dessa syntes inte från fordonet. Även den bilen är beslagtagen för genomgång. Buss, personbil och taxi - Det här rör sig om uppgörelser mellan folkgrupper. Jag kan inte säga om de har kopplingar till samma Skånegäng som tidigare beskjutit och dödat varandra, säger Anders Kristersson. Fredag natt, 23.25. En stadsbuss utsätts för beskjutning när den passerar en bro i Holma. Två kulor går in genom höger sidorutor. Också framrutan träffades men höll. Inga personer skadades. Troligen var det luftvapen som användes. Brottet rubriceras i nuläget som skadegörelse. Foto: Ronny Johannesson Helgens övriga tre skottlossningar, i fredags natt, lördag eftermiddag och söndag morgon sätts inte i samband med de allvarliga tillbuden runt Seveds plan. En buss, en personbil och en taxi besköts med skadade och krossade vindrutor som följd. Mordförsök Ingen person träffades, men spaningsarbetet pågår med intensifierad styrka också för de brotten. Ännu finns inga uttalat misstänkta. - Vi har resurser och arbetar med dörrknackning, yttre och inre spaning på bred front, säger Anders Kristersson. Det andra skottdramat vid Sevedsplan är rubricerat som mordförsök. Av Lars Klint" Rätta mig gärna om jag minns fel, men var det verkligen så här illa i Malmö även för 25-30 år sedan? |
Inlägg #16: Postat: 2010-08-23 16:48:00 | |
Mats Persson |
Tage. Nej det var säkert så att brottsligheten hade en helt annan karaktär för tjugofem år sedan. Antagligen hade både omfattning och brottstyp ett helt annat utseende. Om vi gör övningen att vi går femtio år tillbaka i tiden, blir väl sent 50- eller tidigt 60-tal så är den åter helt annorlunda. Jag tror nog att vi minns lika. Men Du får utsäkta mig, Tage, jag är lite osäker på vad Du vill visa med Din ganska långa uppräkning?
|
Inlägg #17: Postat: 2010-08-23 17:12:00 | |
Jan Olsson |
Kan det möjligen vara så att Tage Sundin läst mitt inlägg i frågan - då ser han kanske likheterna med Harlem i New York - bäva månde samhället,när det har gått dithän - Som kuriosa kan jag nämna att för 60 år sedan på Idungatan,alldeles nära Sevedsplan,under ett Päronträd i en villaträdgård - kysste jag min första flicka - det var hur lugnt som helst i området - månen sken - hon hette Anita - aja,vore vi där!!
|
Inlägg #18: Postat: 2010-08-23 18:14:00 | |
Tage Sundin |
16, Mats, om jag förstått artikelförfattaren rätt ville han visa att den massmediala bilden av Malmö är helt felaktig eller i vart fall grovt överdriven. Jag ville på ett försynt sätt visa att det faktiskt hänt något med både Malmö och Sverige i stort. Jag har inte fört statistik över tidningsnotiserna sedan, säg, 1 januari i år. Men jag vågar i alla fall påstå att det genomsnittligt fyra-fem gånger i veckan rapporteras om skottlossning på öppen gata i någon svensk stad. Det är en helt ny situation. Vi har fått ett gangstervälde dominerat av olika etniska grupperingar. Det oroar mig. Det förbryllar mig att inte alla delar den oron.
|
Inlägg #19: Postat: 2010-08-23 20:09:00 | |
Mats Persson |
Jag tror nog att vi kan vara eniga i stora stycken, Tage. Min avsikt var inte att hävda att bilden av Malmö är helt felaktig men väl, som Du skriver, grovt överdriven. Samt, framför allt, att de enkla lösningar man kan hitta vid ett köksbord i Sölvesborg eller Karlskarona sannolikt inte är de effektivaste.
Om vi fått ett gangstervälde i Sverige måste lagstiftaren och myndigheteerna förhålla sig till detta. Oavsett om kittet mellan de kriminella är ett påstått motorcykelintresse, fotboll, att återerövra gator eller etnicitet. Att, som en del, tro att vi är åter på Jans och Anitas Sevedsplan Förresten en underbar bild, Jan! så snart vi kastat ut alla Muslimer eller Jugoslaver eller någon annan grupp är ju mer än naivt. För säkerhets skull vill jag betona att jag utmärkt ser att Du inte alls föreslagit någon sådan lösning, detta är skvivet bara som en kompletterande förklaring till artikeln. |
Inlägg #20: Postat: 2010-08-23 23:27:00 | |
jmolofsson |
Bäste Mats!
I ungefär tio år har jag arbetat i Skåne, dessförinnan bodde jag många år i Linköping. Sedan jag kom tillbaka till Malmö har jag, precis som du, försökt ta debatten "på golvet" i förhoppningen om att andra skulle ta den i massmedia. Jag arbetar i den offentliga sektorn, i en bransch som domineras av kvinnor med utpräglade arbetarklassattityder. Mina kollegor förväntar sig uppenbarligen inte att jag ska dela dem. Jag tror att de tycker att jag snackar precis som di dära politikerna, och andra som kommer i TV. Att mötas i någon slags debatt visar sig svårt. När vi försöker så vet vi ju mycket väl att deras åsikter och attityder inte anses vara rumsrena. Vi vet allihopa vad man ska säga för att hålla sig till den offentliga diskursen. Och antingen blir det då en solidaritetsuppvisning: vanligt folk mot eliten som jag får företräda. Eller också blir det en något löjeväckande samfälld övning i att sjunga mångkulturalismens lov. Under dessa år har jag kommit att tro att klyftorna i det svenska samhället verkligen håller på att växa. Och nu menar jag absolut inte ekonomiska klyftor, utan snarare känslan av sammanhållning med "andra svenskar" eller med "samhället i stort." Och jag har blivit helt övertygad om att människors trygghet har minskat. Hoppet om att det ska finnas ett socialt skyddsnät som fångar upp den som behöver, det hoppet har eroderats samtidigt som viktiga grupper av arbetstagare känner att man kan bli arbetslös i yrken och branscher där man tidigare trodde sig ha en säker försörjning, eller i varje fall goda möjligheter att hitta nytt jobb. Och till detta kommer en växande otrygghet på gator och i samhället. Det är svårt att veta hur mycket av denna otrygghet som är befogad, men att den inte tas på allvar i det offentliga samtalet, det bidrar i varje fall till en känsla av brusten samhörighet mellan "vanliga människor" och "sådana som pratar i TV." Du, Mats, tror att folks oro är skapad av kvällspressen. Jag tror istället att oron skapas av egna erfarenheter i kombination med vad som drabbat bekanta, bekantas bekanta och lösare rykten än så. Kanske har jag gjort misstaget att "go native"? Efter att försökt ta debatten på golvet i tio års tid känner jag mig nog ungefär lika sviken som mina arbetskamrater. Vi känner oss alla svikna av "etablissemanget". Jag för att det inte tagit upp debatten, och arbetskamraterna för att de är rädda för att lämnade med Svartepetter. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.