Valt inlägg:
Jag tror att jag lärde mig något nyttigt unde många år i Umeå. från andra sidan Bottenviken kom det inflyttandes folk som kundce perdfekt svenska och visste allt om svensk kultur och rättsväsen. De kallade sig finlandssvenskar och anpassade sig utan problem i Västerbotten. De ville vara de exemplariska invandrarna. / Men så kom det "finnar" från Karelen som nästan inget visste om Sverige och de hade enorma språkproblem - de kunde inte ens skilja på han och hon. De kom från enorm fattigdom,ryssarna hade tagit deras Karelen, de hade ytterst låg skolutbildning. Medan finlandssvenskarna ofta gått 7-10 år i skola. DET gjorde skillnaden. Hemlöshet, rotlöshet, språkproblem, fattigdom födcer ofta misskötsamhet, kriminalitet. De som kunde svenska mm togs emot som uppskattade gäster, en resurs. Men "finnarna" kände sig aldrig välkomna.De klarade sig dåligt i skolan, de hade svårt att få jobb mm.De kunde lika gärna ha kommit från Somalia...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?