| Inlägg #1: Postat: 2010-08-02 11:51:00 | |
|
Jocke S-43 |
Ett angeläget ärende, absolut, ett av de viktigaste på planeten.
Men tyvärr dels alldeles för lång artikel, borde delats i två. Mitt intresse svalnade också vid superlativerna för Ann-Britt Grünewald. Är du säker på vad du säger, att det inte fanns andra orsaker tilll den framgång för Österåker som du påstår? En människa kan knappast "bota" kriminella själv! Här Grünewalds människo- eller manssyn, från DN, och framförda i min artikel "Feministiska citat och aforismer". 1 AnnBritt Grünewald, f.d. fängelsedirektör: "Makt och kvinnor hör ihop… Jag blir lätt chef och ordförande… Min utgångspunkt är att män inte kan fatta beslut. Det är lätt att vara chef över män." "DN gratulerar" 10.11.06. Min kommentar Vissas könsmakt är visst helt "rätt" ändå! Även om, eller särskilt om? den utövas i chefskap över inlåsta män, som "inte kan fatta beslut"! Och över lågutbildade fångvaktare! |
| Inlägg #2: Postat: 2010-08-02 12:05:00 | |
|
Jocke S-43 |
Dessutom: Politiker, inte minst manliga tydligen att jämföra sig med, behöver kriminella, och kriminella män behövs visst särskilt! Som jag skriver i en annan artikel, "Den skamliga sexköpslagen" angående oskicket att förvandla sexköpande män till kriminella. Ett första steg för att göra vanliga män till kåkfarare! Enligt nya lagförslag.
"Att män kriminaliseras är ju det vanliga, och inget konstigt alls." Detta missar du ju helt i din artikel anser jag! Varför skall bara genus framhållas när kvinnor drabbas eller blir utsatta? Fullkommligt tokigt om man vill skapa en bättre värld för alla! Visst är det brottslingar som vi alla vet, en hel del hemska typer. Men det finns alltid orsaker, och här är en av de viktigaste: kön eller genus! Det finns alltså orsaker till manlig kriminalitet, biologiska, sociala, könsroller osv. Detta kan framhållas, men utan att BARA vifta med de sedvanliga pekpinnarna mot män, vad vi än gör eller inte gör! |
| Inlägg #3: Postat: 2010-08-02 18:40:00 | |
|
Nettan999 |
Som vanligt en välskriven artikel. Jocke! Jag har haft en hel del med att göra och jag delar helt och fullt Michaell Gajditzas beskrivning av henne. Och Jocke, när blev "kriminell" en sjukdom? Det är inte ens en diagnos vad jag vet. Frågan är väl kanske snarare, innan man stämplar en människa som kriminell, om denne person har ett kriminellt tänkande. ALLT vi gör är resultatet av våra tankar som kläs i handling. Att en person inte har för avsikt att göra något brottsligt men på grund av omständigheter ofta blir dömda p.g.a. tidigare straff betyder inte att denne person har ett kriminellt tänkande. Ann-Britt Grünewald är en person som visade medmänsklighet, mycket mer behövs inte för att kunna komma tillbaka till samhället efter att ha avtjänat straff.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-08-02 19:06:00 | |
|
ombudet |
# Jocke, Jag hade delat artikeln i två eftersom den blev över 12000 tecken lång så jag håller med dig. Vad gäller Grunewald så kan en människa naturligtvis inte "bota" alla själv men hon är ett exempel på den betydelse en person i arbetsledande ställning kan ha då det gäller att skapa en miljö och en arbetsglädje hos de anställda så att de i sin tur kan göra ett bättre jobb. Vi talar ofta om negativa spiraler men det finns tveklöst positiva sådana också.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-08-02 19:59:00 | |
|
Jocke S-43 |
3 Nettan, jag skrev "botade" inom anföringstecken just för att ge utrymme för nyanser! Dessutom, min bästa N, så har du själv skrivit en hel del om ADHD, och en av teorierna om kriminalitet är just att en stor andel av de som finns på våra fängeleser har den diagnosen. I alla fall männen, kan jag lugna dig med. Så försök hänga med lite utan att hänga upp dig på detaljer.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-08-02 20:09:00 | |
|
Jocke S-43 |
Kriminalitet är ett av mänsklighetens värsta gissel, inklusive den som utövas av mäktiga personer inom politik och näringsliv. I själva verket hänger allt detta ihopa.
Jag har diskuterat detta med en av våra tidigare mest kända politiker. Men det är ett fenomen som också ger våra politiker legitimitet, "vi skyddar er". Och det handlar om män, men kvinnor är i högsta grad involverade. Både de längst ner, tjuvarna, och de högst upp, politiker och direktörer, saknar inte kvinnligt sällskap. Men saknas det kosing i familjen tjuv, då är det han som skall ordna dem oftast. Mannne blir brottslingen, familjeförsörjaren, den traditionella. Jag vet vad hon sa, Grünewald, och jag tror inte att hon skulle ha vågat gå ut med sin manssyn när hon var direktör. Möjligen vad det där hon blev sådan, och grundlade sitt uppenbara mansförakt. Inbillar sig någon att en man skulle kläcka ur sig något dylikt om kvinnor? |
| Inlägg #7: Postat: 2010-08-02 20:21:00 | |
|
Jocke S-43 |
Inbillar sig någon att med en dylik massyyn så skulle man kunna komma tillrätta med kriminalitet? Österåkers fiasko senare kan ju bero på detta, att hon var en Dr Jekýll och Mr HYde i sin inställning till de intagna männen? Eller en ren paradox, hela detta område rymmer ju många underligheter av psykologisk och social art. Jag säger bara, gudbevare oss för folk med en inställiningen oavsett kön! Och i en så mäktig position!
Det är ändå intressant, så här sa hon också: "Jag kommer från Jämtland. Där är det matriarkatet som gäller". Och så hela raddan med skrytet om sig själv se ovan. Alltås här har hela feminismen med stor möda arbetat fram detta om att vi lever i ett patriarkat, med överordnade män! Och så kommer tanten här och menar att vi har ett matriarkat! I alla fall i Jämställtland...Och hon är ju inte den enda aparta maktkvinnan därifrån. Winberg, Kristina Persson som ledde arbetet med kvinnomaktsutredningen, den andra landshövdingskan som mutades med älgjakt...Glömde jag nån? Men som sagt, skall man lösa genusproblemen, då måste man titta även på mäns problem med öppet och demokratiskt sinnelag! |
| Inlägg #8: Postat: 2010-08-02 20:39:00 | |
|
Nettan999 |
Jocke! Trevligt att Du läser det jag skriver men det är inte teorierna om "kriminalitet" utan tolkningen av teorierna om kriminalitet som jag inte håller med om. För att vara kriminell måste man ha ett kriminellt tänkande och vad jag vet så har personer med ADHD, Aspergers och andra NP-funktionshinder inte ett kriminellt tankesätt utan människor uppfattar det som kriminellt tankesätt eftersom s.k. "vanliga" människor sällan tar sig tid att försöka förstå hur en person med t.ex. ADHD tänker. Börjar man analysera varje person så märker man att tankesättet är ALLT ANNAT ÄN kriminellt.
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-08-02 20:59:00 | |
|
Jocke S-43 |
8 "Ha ett kriminelelt tänkande", vad är det för något? Inse att både sociala faktorer, allmän levnadstandard, slumpen, könsroller och kanske kön i sig spelar in! Sedan påstår jag naturligtvis inte att alla eller ens de flesta med ADHD blir kriminella. Var inte så snarstucken! Och dom är inte genier heller alla, som du verkar vilja ha det till!
Men det här är komplicerade saker, jag är inte expert. Och ingen annan heller tydligen, kriminalitet och diverse övergrepp på natur, egendom och människor, även sådana som är helt legala!, förekommer ju fortlöpande på vår jord som bekant. Och kåken verkar inte hjälpa mycket heller. Fanns någon "Kanada metod", USA skall vi inte tala om! som visst fungerade bra ett tag, vet Ombudet något? |
| Inlägg #10: Postat: 2010-08-02 21:08:00 | |
|
Nettan999 |
#9. Jocke: "Kriminellt tänkande" är, enligt mig, när man medvetet går in för att försöka tillskansa sig saker eller fördelar genom att vara medveten om att det bryter mot lagen. Däremot, när en person inte kan förstå sammanhanget utan gör sitt bästa och som han tror är rätt så innebär det att denna person inte har avsikt att göra något olagligt. Alltså.... Hur ska man kunna göra en kriminell gärning när man inte har detta för avsikt. Rörde jag till det nu eller? Eller ska jag förklara lite mer ingående?
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-08-02 21:11:00 | |
|
Nettan999 |
#9. Jocke. Nej personer med NP-funktionshinder är inte geniförklarade vad jag vet. Däremot tillhör personer med Aspbergers kategorin "Högfungerande Autism" vilket i praktiken innebär att de har ett IQ som är högre än s.k. "vanliga" människor med normalbegåvning.
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-08-02 22:07:00 | |
|
Jocke S-43 |
Du generaliserar våldsamt: " så här står det, och jag har perosnlig erfarenhet: Wikipedia: "att personen har normal eller hög intelligens och normal språklig förmåga, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga och specifika intressen." Sålunda har man inte per automatik "hög intelligens". Och sedan kan man ju fråga sig vad som menas med "intelligens" hos den som inte klarar sig själv.
Dessutom, "kriminellt tänkande" är samma generalisering, eller fördomar. Mycket annat spelar in, t.ex. lagstiftning, eller rena slumpen. Jag har erfarenheter från det fältet också. Betalar man för sex t.ex. så har man antagligen "kriminellt tänkande" enligt Schyman, Som begått ett antal tveksamma ekonomiska gärningar men klarat sig undan, möjligen genom sin posisiton. |
| Inlägg #13: Postat: 2010-08-02 23:08:00 | |
|
Jocke S-43 |
"Kränkande inställning" kan också skapa kriminalitet. Inställningen mot män, pappor och pojkar, särskilt i Sverige idag är väldigt negativ. Som Doris Lessing också tagit upp.
Vad är din åsikt om detta Ombudet? |
| Inlägg #14: Postat: 2010-08-02 23:39:00 | |
|
Jocke S-43 |
”Jag blir alltmer chockad över den tanklösa nedvärdering av män som i så hög utsträckning blivit en del av vår kultur att vi nästan inte uppfattar den längre. ... De dummaste, mest obildade och hemskaste kvinnor kan göra ned de hjärtligaste, vänligaste och mest intelligenta män utan att någon invänder. Männen verkar vara så nedtryckta att de inte försvarar sig.” Doris Lessing, för nio år sedan. Har det blivit bättre?
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-08-03 06:52:00 | |
|
ombudet |
Jocke, inte mitt område det här men allmänt så kan jag visst tänka mig att en upplevd "kränkande inställning" kan få mycket negativa konsekvenser. Jag kan personligen inte heller hålla med Lessing då jag aldrig upplevt eller känt det på det sätt som beskrivs.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-08-03 08:48:00 | |
|
Nettan999 |
*12. Jocke. Wikipedia.... har Du varit tillräckligt källkritisk?
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-08-03 08:50:00 | |
|
Nettan999 |
#14. Jocke. Du skriver..." Männen verkar vara så nedtryckta att de inte försvarar sig".... Skulle snarare vilja säga... "Männen TILLÅTER SIGvara så nedtryckta att de inte försvarar sig"... Håller Du med eller?
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-08-03 09:53:00 | |
|
Inger Olsson |
Ja, jag ÄR förvånad över ditt resonemang, när du vill mena på att den som har varit på ungdomsanstalt söker sig till gäng när, den väl kommer ut, för att respekteras. Som om det någon gång har funnits ä k t a respekt i ett kriminellt gäng!
/// Vi får väl hoppas på att "den" har lärt sig något på denna anstalt, för alla dessa skattepengar. T ex om personligt ansvar... Du skriver inte om detta. Ej heller om att det finns 2 olika lagar att tvångsomhändertas på. Det innebär konkret att t ex en 12-åring pojke som har blivit våldtagen av någon vuxen kan få sitta tillsammans med en 20-åring tjej, som har misshandlat flera och som har drogproblem. Ett rent helvete m a o |
| Inlägg #19: Postat: 2010-08-03 10:01:00 | |
|
Inger Olsson |
Österåker var väl känd som en "snäll" anstalt när Grunewald tog över ledningen. Som jag ser det var det kanske därför inte så svårt att lägga på mer och fler fördelar för de intagna, än på Kumla och Hall. Grunewald, var väl snarare en "mor" för de intagna. En sådan som de flesta inte hade haft. Frånvarande mödrar är en verklighet. Än idag. Mer allvarligt för smått, än vad föräldrars ev. närvaro betyder... Intressant är även att fler tvångsomhändertas idag... Det bästa kanske Grunewald gjorde, visade på, var att hon lät de intagna "fostra" de som var på "glid" i ett teveprogram, som var intressant. Kommer inte ihåg vilken kanal.
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-08-03 11:02:00 | |
|
Jocke S-43 |
15 Så är vi där igen? "jag har aldrig behövt svälta", "jag är inte drabbad av klimatförändringar, det är väl skönt med lite värme..."jag vet inget om....sådant kallas för inskränkthet.
Det handlar inte bara om person, den egna personen, här i världen. Det handlar om större skeenden än den som uspelar sig i den egna lilla kätten, om moraliska och andra principer. Du läser väl tidningar, du har sett TV, har du hört debatterna? Och kan dra slutsatser? Då så. I så fall skall du inte yttra dig om Österåker heller, om du inte har suttit där när Grünewald lekte matriarkalisk chef över söndervårdade män! |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.