Småföretagarna är den nya arbetarklassen

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-07-29 11:15:00
steno
Det tycks vara viktigt att kalla sig arbetarklass. Marita Ulvskog för att hennes föräldrar var det. Ebba von Sydow för att provocera. Om man ska definiera arbetarklass som alla som arbetar hårt blir det väl i stort sett alla som har ett arbete. Att småföretagare måste jobba hårt, särskilt om man är ensamföretagare utan anställda är ett känt faktum och de är värda all prestige. Men varför behöver de kallas arbetare och vadär det för vits med det.
Inlägg #2: Postat: 2010-07-29 11:53:00
Inger Olsson
Charlie Weimer skriver bra. Verkar som han har knåpat ihop texten själv, vilket jag inte tror alla politiska skribenter fixar och därför får hjälp av s k spökskrivare. /// Intressant artikel, som också får en att tänka på s-poeten Greiders tidigare utspel om entrepenörer i Newsmill. Greiders tyckte att det fanns både för många sådana och att de flesta av dem var dumma och outbildade män, om jag inte minns fel. /// Ser att Charlie gör kanske samma tankefel som alla andra politiker gör. Ingen vågar annat? Han skriver: "Jag tror dock att jag skulle kunna komma överens med Marita Ulvskog om att många kvinnligt dominerade yrken innebär arbetsförhållanden som traditionellt förknippats med arbetarklassen." SLUT CITAT Varför övht diskutera ett arbete utifrån könsperspektiv på detta l å g a sätt? /// I ett kunskapssamhälle, som vi lär ha gått in i, behöver vi innovatörer. Hur ser det ut på det området? Får forskarna och uppfinnare fly utomlands ännu för högre utbildningar och finansstöd? /// I Sverige finns få utbildningar för hantverk. Vissa försvann redan på 70-talet när hantverkare inte kunde anställa folk pga för höga kostnader och fackliga anställningskrav. ///Sen Carlie, du kan ha rätt i, på ett sätt, det där med påståendet om att småföretagarna är dagens arbetarklass. På ett annat sätt kan jag se en viss fara. Som företagare bör man åtminstone kunna ekonomi och vi kan redan konstatera att det är mycket lätt att starta ett företag hur som helst idag. S e n , när skadan redan är skedd och Staten och anställda är blåst på miljoner ect, då pumpas det in pengar på att jaga företagsbovarna... /// Sen är det stor skillnad på att vara anställd och egen. Min tid disponerar jag helt själv som egen företagare. Och häri ligger grunden. Tid är pengar - och tvärtom!
Inlägg #3: Postat: 2010-07-29 11:56:00
Inger Olsson
Steno: #1 Arbetaren har väl alltid tiden "mot" sig och andras ögon på sig?
Inlägg #4: Postat: 2010-07-29 12:11:00
Nettan999
Bra skriven artikel! För mig känns som om statsmakten satt i system att göra klimatet, och därmed möjligheten att för en småföretagare går med vinst. Dessa personer som med liv, lust och iver lägger ner hela sin själ i sitt företag som de arbetar ibland upp till närmare aderton timmar per dag, sju dar per vecka och inte har möjlighet att ta ut någon semester, än mindre kunna ha någon social trygghet. Efter ett tag går dessa företag i konkurs av olika anledningar. En av anledningen är att skattemyndigheten gör en revision för att de fått ett anonymt tips och efter en utredning som kan ta fyra år eller kanske längre så visar det sig att företagaren hade alla papper helt i sin ordning. Det är näst intill omöjligt att få rätt om inte HELT OMÖJLIGT! Under tiden kopplas Kronofogden in som, utan att det finns en laga-kraft-vunnen dom använder sig av, av staten accepterade Maffiametoder, och tar precis allt som personen har av värde, till och med barnens ägodelar beslagtas och säljs som om det skulle vara ett faktum att personen gjort sig skyldig till skattebrott och lite till. KONKURSANKLAGADE HAR INGEN MÖJLIGHET ATT FÅ RÄTT
Länk: sourze.se Och när det sedan visat sig att personen varit helt oskyldig german inte denne en ursäkt. De personliga tillhörigheter hade även ett affektionsvärde som är oersättligt. DET ÄR HÄR JAG PÅSTÅR ATT STATEN SATT I SYSTEM, inte bara att de får in pengar till statskassan utan de har även ett inarbetat företag som bara är att ta över. Detta är i allra högsta grad, SVÅGERPOLITIK och KORRUPTION, något som påstås inte existera i Sverige. JAG HÄVDAR MOTSATSEN. Länk: driva-eget.se Alltfler företag jagas av Kronofogden Sveriges Maffiainstans.
Den person som eventuellt tar över företaget är ofta personlig vän med konkursförvaltaren som tipsar om ett företag som är värt att köpa för någon enstaka krona. Är inte detta Maffiafasoner om något? Att det sedan är ett vedertaget koncept innebär inte mindre att det är rena Maffiametoderna i alla fall. TILL DETTA kommer ofta medias inblandning där man pekat ut den misstänkte företagaren som grov eko-brottsling. Företagarens uppdragsgivare blir även informerad att det är en grov ekobrottsling han haft att göra med och vågar inte, med risk att själv bli utpekad som en person som ger brottslingar uppdrag. OCH VAD SKULLE HÄNDA DÅ???? Jo, uppdragsgivaren kan ju inte riskera att även hans företag får dålig publicitet även om det inte ligger ett uns sanning i artiklarna när man efter ett antal år konstaterar att en person med visioner och drömmar har fått hela sin tillvaro raserad. JAG PÅSTÅR ÄVEN ATT DET ÄR EN REGELRÄTT VÅLDTÄKT PÅ DEN SVENSKE MEDBORGAREN, EN VÅLDTÄKT SOM HAN INTE ENS FÅR EN URSÄKT FÖR eller ens blir beviljad rättshjälp för att kunna ha någon möjlighet att kunna driva ärendet mot Staten som till syende og sist är den högst uppsatta i Maffiahierarkin Sverige.
Inlägg #5: Postat: 2010-07-29 12:27:00
steno
Många småföretagare fortsätter att varamed i fackedt.De har rätt till a-kassaoch inkomstförsäkring om de går i putten och juridisk hjälp i sitt företagande. Har de mångaanställda går de kanske med i ett arbetsgivarförbund och får stöd den väge
Inlägg #6: Postat: 2010-07-29 12:53:00
Leif-Arne
I allt företagande ligger en affärsidé i botten, ”How to separate the people from the money, and keep them smiling”. Iden kan vara mer eller mindre väl genomtänkt och verklighetsförankrad. Dessvärre är det så att om man har en idé som inte håller så spelar det ingen roll om man så jobbar ihjäl sig, det håller inte ändå. Det ingår i spelreglerna de som inte är konkurrenskraftiga nog går omkull. Vad som ofta är olyckligt är är att den som har ett nystartat företag ofta tar ut minimalt för egen del och i stället väljer pengarna stanna i företaget. Då baseras den ersättning som den f.d. företagaren får på detta och blir låg. Viktigt är vid nystart att noga budgetera, gärna en ”normal” budget, en ”målsättningsbudget” och en budget som visar när det inte går längre. Det är paradoxalt så att nyföretagaren måste ha en plan för ned om det visar sig att affärsiden inte håller. Har man inte det riskerar man att hamna i händerna på kronofogden. Kronofogden ar precis motsatsen mot en maffia, den styrs av regler som tillämpas lika för alla, i direkt motsats mot en maffia.
Inlägg #7: Postat: 2010-07-29 13:14:00
Inger Olsson
#4 Trams. När ska du sluta dalta med kriminella element? Förbjud dem att starta verksamhet. Det kostar samhället MER att dalta med dem...
Inlägg #8: Postat: 2010-07-29 13:29:00
steno
Sedan är det tydoigt så, det märker jag i min verksamhet, att en dle blir företagare för att de inte kan eller får vara anställda
Inlägg #9: Postat: 2010-07-29 13:50:00
Nettan999
#8. Inger Kära Du, Du förnekar Dig aldrg men skullevi nu kunna försöka kommentera artikeln i stället. Ber Dig vänligen hållaDig till fakta och inte en massa antaganden.
Inlägg #10: Postat: 2010-07-29 13:59:00
Nettan999
#6. Leif-Arne: Håller med Dig men det är ju fakta som ligger till grund att Kronofogden KFM går skattemyndigheternas ärende trots att det inte finns en laga-kraft-vunnen dom och att företagare blir helt friade från misstanke efter ett antal år.
Och visst, om Idén inte håller är en sak men där idén håller och anonyma tips förekommer utan att den anklagade har möjlighet att kunna försvara sig men det trots allt visar sig att personen blivit HELT FRIAD från alla misstankar. Det finns sådana exempel också. PirateBay är ett sådant som får en skuld på 13.000.000 utan att någon dom ligger till grund. Skulle Du kunna förklara hur de skulle gått till väga för att inte fått KFM på sig? Affärsidén var uppenbarligen bra.
Att sedan som företagare kunna vara med I både Facket och A-kassan är ju en helt annan sak som jag inte är så insatt i.
Säger inte emot att KFM styrs av regler, men att inte kontrollera om det finns en laga-kraft-vunnen dom och påbörja en utmätning på personer och företag som inte enligt juridiska termer, är skyldiga utan utreds fortfarande. Det är regler som uppmanar till en brottslig handling och/eller att utsätta en person för övergrepp.
Inlägg #11: Postat: 2010-07-29 14:00:00
Inger Olsson
#9 Det gjorde jag ju! Höll mig till fakta alltså...
Inlägg #12: Postat: 2010-07-29 14:10:00
Inger Olsson
Steno: får ett intryck av att många startar företag idag på kanske desperata grunder då hot om arbetslöshet blir ett faktum. Sen finns det en annan grupp som har kunskap och utbildning samt branschvana och ger sig tid till att bygga upp ett nytt företag. Men tillbaka till artikeln: kan man kalla småföretagarna för den nya arbetsklassen? Det beror väl på hur man definierar arbetare? Fortfarande är man väl anställd och "äger" därför inte sin arbetstid?
Inlägg #13: Postat: 2010-07-29 14:26:00
Leif-Arne
-Pact sunt servanda, avtal skall hållas, är en grundläggande rättsprincip.Om en part inte fullföljer sina åtaganden, t.ex inte betalar så måste det finnas metoder för att gå vidare. I Sverige finns Kfm. Du behöver således inte själv driva in dina fordringar och du misslyckats utan kan vända dig till en myndighet som har det uppdraget. Om du inte hävdar att en fordran är tvistig går Kfm. In på indrivning, förutsatt där finns något att driva in. Den som är föremål för indrivning har rätt behålla ett minimum. Detta är en bra ordning. Den som driver företag vet att han i de flesta fall kommer att få betalt och behöver inte lägga tid och resurser på att säkra sina fordringar. I länder där motsvarande system med Kfm. saknas, frodas privata indrivare, maffialiknande organisationer. Sådana länder kännetecknas av rättsosäkerhet och låg tillväxt.
Skattemyndigheten har till uppgift att se till att beslutade skatter kommer in. Den svenska skattemyndigheten är effektiv, det är bra, Sverige har en stabil ekonomi, mycket beroende på att folk betalar sina skatter och sina räkningar. Jämför med Grekland, där är den nuvarande ekonomiska krisen inte främst beroende på för stora utgifter utan på att man inta får in beslutade skatter. Då den Grekiska skattemyndigheten är så ineffektiv som den är uppstår en ekonomisk kris gigante. Så även om det är ”surt” att betala skatt, så skall vi i grund vara glada över Skattemyndighetens nitiskhet. Jag har vid flera tillfällen haft kontakter med både skattemyndigheten och kronofogden som likvidator, det är i motsats till vad du hävdar oftast mycket resonabla.
Inlägg #14: Postat: 2010-07-29 14:31:00
Leif-Arne
Min far drev byggföretag tillsammans med två andra, han jobbade som snickare om dagarna och skötte pappersarbetet på kvällen. Min morfar var skomakare och betraktade sig självklart som arbetare/ självständig hantverkare. Det finns ingen absolut gräns mellan arbetare och företagare. Det är endast då du måste bestämma vilken skattsedel du skall hå gränsen är absolut. Vilket som framgår i texten kan ställa till med problem för den som kombinera arbete i egen regi med anställning, något som är vanligt på landsbygd och i turistbransche
Inlägg #15: Postat: 2010-07-29 14:38:00
Leif-Arne
Det som är ett problem, vilket Steno påpekar är då någon utan speciellt vass affärsidé går in på en marknad där redan överetablering finns och har som enda konkurrensmedel pris, vilket ger små eller obefintliga marginaler. T.ex. I Karstad genomfördes en utbildning till fastighetsmäklare för drygt 20 år sedan, förmodligen som någon form av arbetsmarknadsprojekt. Året därefter var Drottninggatan helt nedlusad med fastighetsmäklare, efter ytterligare något år var alla de nya, utom en som helt nischat sig på tyskar, borta. Samma gäller den som etablerar städfirma, pizzeria, frisersalong etc. på en redan mättad marknad. De får jobba häcken av sig utan att ha något för det.
Inlägg #16: Postat: 2010-07-29 14:40:00
Nettan999
#13. Leif-Arne. Allt det där vet jag och det är ju så det ska fungera men det finns fler än ett fall när man inte tar någon som hänsyn till några bestridanden. När det gäller att driva in en fordran privat så är det andra regler som gäller. En privatperson får oftast avslag när det är fråga om att begära kvarstad på de pengar som han har att kräva in vilket i praktiken innebär att den som är skyldig pengar kan skriva över dessa på någon och den som har en fordran får ingen garanti att få några pengar alls. Är det däremot Staten som har en fordran så behövs ingen lång byråkratisk process utan samtliga tillgångar beläggs med kvarstad och har ofta inte ens råd att betala hyran. Att gå till Soc. i ett sådant läge när han haft ganska hög lön innebär att han nekas pengar. Vad det gäller den Grekiska Skattemyndigheten kan jag inte uttala mig om men jag har för mig att de protesterade å det bestämdaste att man inte ville ha samma kontrollsystem som Sverige har. Men jag vill inte påstå att en myndighet som intevill ha totalkontroll över medborgarna är ineffektiva, snarare visar de respekt mot medborgarna. Grekland har inte tidigare haft problem och man borde göra en mer ingående analys innan man går efter vad media skriver.
Inlägg #17: Postat: 2010-07-29 14:53:00
Leif-Arne
#16Svensk byråkrati, däribland Skattem. Kronofogde m., är i internationell jämförelse mycket bra. Vi hör till de länder som har lägst korruption, vi har ett förhållandevis logiskt och transparent skattesystem. Därmed inte så jag påstår att det är optimalt, men att som du gör jämställa det med ”maffia” är direkt okunnigt och mycket långt från en debatt baserad på ”fakta”. Du kontaminerar din argumentation med den sortens slaskretorik.
Inlägg #18: Postat: 2010-07-29 14:56:00
Leif-Arne
#16 ”Grekland har inte tidigare haft problem”- Jo då, men då har de devalverat sig ur dem. Kan du inte redogöra för din ingående analys av Greklands ekonomiska problem?
Inlägg #19: Postat: 2010-07-29 16:04:00
steno
Begreppet arbetare har för mig mer en politisk betydelse, underhållen av LO och S. En tjänsteman är löntagare på samma sätt och har i regel inte större frihet på jobbet än en arbetare. Jag tror de som driver egna företag, vare sig de är hantverkare också en gammal term själva ser sig som det de är, nämligen företagare. De får inte vara med i LO men har förstås all rätt att dela "rörelsens" värderingar
Inlägg #20: Postat: 2010-07-29 16:11:00
Inger Olsson
#14 Leif-Arne: tycker det är svårt... I min släkt finns många företagare. Det är kanske här som predikatsfyllnader kommer in och verkar? Titeln är viktig ur ett språkligt perspektiv, vilket symboliserar identitet. Ta t ex kocken som är anställd resp. kocken som äger firman. Eller damfrisörskan som är anställd resp. företagaren. Hur presenterar dessa sig själva? Finns skillnader, menar jag. Företagaren tar ju också större risker än den som är anställd. Även direktören arbetar så jag vill nog ha en mer definition på "arbetarklass". Eller den kanske inte finns längre i Sverige då "resursen" fysisk arbetskraft försvann på 80-talet och ersattes av robotar?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...