Småföretagarna är den nya arbetarklassen

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2010-07-29 16:23:00
Leif-Arne
#20 Uppdelningen i arbetarklass, medelklass osv. är ganska daterad. Däremot har vi ännu ett klassamhälle, men det består i 1 en underklass, i vilket ingår de som av något skäl hamnat utanför, arbetsmarknad/ socialförsäkringssystem etc. och som förblir utanför därför att de saknar egna resurser att förändra sin situation, 2 vi har en medelklass där de allra flesta som har ett fast arbete eller eget företag befinner sig, löneskillnaderna är ganska beskedliga i Sverige, så 3 slutligen en överklass med de som är snuskigt rika och aldrig behöver fundera över vad något kostar, de är ganska få.
Inlägg #22: Postat: 2010-07-29 16:23:00
Leif-Arne
#20 Uppdelningen i arbetarklass, medelklass osv. är ganska daterad. Däremot har vi ännu ett klassamhälle, men det består i 1 en underklass, i vilket ingår de som av något skäl hamnat utanför, arbetsmarknad/ socialförsäkringssystem etc. och som förblir utanför därför att de saknar egna resurser att förändra sin situation, 2 vi har en medelklass där de allra flesta som har ett fast arbete eller eget företag befinner sig, löneskillnaderna är ganska beskedliga i Sverige, så 3 slutligen en överklass med de som är snuskigt rika och aldrig behöver fundera över vad något kostar, de är ganska få.
Inlägg #23: Postat: 2010-07-30 08:28:00
Inger Olsson
#22 Ju mer jag läser om denna artikel ju mer tveksam blir jag. Sen är det mycket snack om småföretagarna och reformer. Men varför lägger Charlie m fl inte fram f ö r s l a g på sådana först? I början på 90-talet drog jag igång privat konkurrens som alternativ till offentlig verksamhet och det var unikt då. Idag är det inget konstigt. Men jag skulle ännu inte kunna säga till tjejen som sitter i kassan på ICA att "du och jag har lika villkor då vi arbetar lika hårt. Fast du har det bättre än mig för du har kollektivavtal..." Jag menar, hon är slav under klockan på ett annat sätt. Som företagare "äger" jag åtminstone min tid...
Inlägg #24: Postat: 2010-07-30 08:34:00
Inger Olsson
forts. Finns både stora och små egenföretagare inom ICA-koncernen... Och förresten Leif-Arne: hur tror du Charlie definierar småföretagaren? Med noll anställda eller om, i s f enbart inom familj/släkt/vänkrets?
Inlägg #25: Postat: 2010-07-30 09:55:00
Leif-Arne
#24 Detta med vad som är småföretag finns det väl ingen absolut definition på, då jag arbetade mot strukturfonderna den föregående programperioden definierades företag med upp till 50 anställda som småföretag och därmed godkända som mottagare för stöd till kompetensutveckling. Den som saknar anställda kallas ibland för ”microföretagare”. Själv tycker jag att upp till ca 50 anställda är att betrakta som småföretag. Det som inte låter sig göras är att klumpa ihop alla småföretagare till en enda massa som har likartade problem, en del går lysande och andra inte, i första hand beror det på hur stark affärsidén är och konjunktur, i andra hand på omständigheter som regler med mera.// Jag har själv arbetat med att utveckla alternativ inom offentlig sektor, dels som rådgivare dels genom att starta och driva ett kooperativt dagis och driva en friskola.
Inlägg #26: Postat: 2010-07-31 17:22:00
Inger Olsson
#25 "Microföretagare" låter då bättre. Visst låter det konstig om småföretagaren har 50 anställda och dennas/dennes anställda ska vara jämlika med arbetsgivaren i detta fall? Charlie får nog utveckla mer ty endast skattsedeln kan det inte enbart vara en fråga om. Tror att Charlie, till skillnad från kanske dig, ser företagandet som ett alternativ till arbetslöshet! Men han talar i s f inte tydligt på denna punkt. För OM så är fallet blir inte företagandet en fråga om att i första hand tjäna pengar...
Inlägg #27: Postat: 2010-07-31 17:41:00
Inger Olsson
forts: Jag tycker att det saknas en sådan där drivande "propeller", som får igång ungt folk att vilja och våga satsa än mer! Och därför tycker jag att man ska, förslagsvis mellan 18 och 25 år, få arbeta "svart" i kanske 2 - 3 år. Vitt och skattefritt. Jag tror att de unga också hade lärt sig ekonomi på "kuppen"! De skulle nu kunna SPARA till något större; utbildning, kontantinsats till lägenhet o s v. Det ÄR en drivkraft om något. Jag står för att jag arbetade svart en period i mitt unga liv och jag gjorde det för att det var rättvist. På så sätt köpte jag min första bostadsrätt. Jag använde alltså inte samhällets tjänster. Jag pluggade t o m utan CSN-lån o s v.///
Visst kan jag instämma att man ska solidariskt bära kostnad efter börda; att man har någon jäkla empati med sina medmänniskor. Men man ska aldrig u t g å ifrån att någon är ett "offer" i samhället. På så sätt tror jag att många går under. Redan som unga idag. Tyvärr.
Inlägg #28: Postat: 2010-07-31 18:29:00
Leif-Arne
Det är förvisso så att egenföretagande i synnerhet i tider med hög arbetslöshet förs fram av politiker som ett alternativ, paradoxen är då att de är de som har minstkunskap, kompetens, kontakter och kontanter skall bli företagande på en svag marknad. Trots allt går det bra för en del, vilket är imponerande. En del som etablerar sig på mätta marknad och går in för att etablera sig med pris sliter men små eller obefintliga marginaler. En del småföretagande blir nästa till en form av livegenskap. Ett alternativ till nyföretagande är att under en tid utvärdera sin affärside genom ett egenanställningsföretag.
Inlägg #29: Postat: 2010-07-31 19:07:00
Inger Olsson
#28 Om man har en mycket stor idé som både kan och bör utvecklas så ska man, som innovatör, givetvis lägga tid på detta. Egenanställningsföretag kan ju säkert vara en god idé. Upplever nog att svensken har anställt folk för flera uppgifter, än vad kanske andra företagare, från andra kulturer, skulle ha gjort. Ekonomiskt risktagande i starten./// Fattade du Greiders kritik på Newsmill ang. entrepenörer? Inte pekade han i a f på risken för en form av livegenskap?
Inlägg #30: Postat: 2010-07-31 19:32:00
Leif-Arne
Det finns vissa faktorer som samvarierar vad gäller nyföretagande, t.ex. arbetslöshet och medelinkomst. För några år sedan gjorde jag en utredning om detta för Kalmar län, den kommun som hade lägst arbetslöshet och högst medelinkomst Oskarshamn hade även lägst nyföretagande, omvänt gällde den kommun som hade högst arbetslöshet och lägst medelinkomst Borgholm. Nu spelar även annat in som t.ex. hur det lokala näringslivet ser ut och hur starkt det sociala kapitalet är. Borgholm, starkt föreningsliv, jordbruk, turism, konst/hantverk; Oskarshamn traditionell tillverkningsindustri, Scania, OKG.
Inlägg #31: Postat: 2010-08-01 11:53:00
Apberger
Tor kommer att slänga en åskvigg i skallen på den skenhelige Charlie Weimers en stormig dag.
Inlägg #32: Postat: 2010-08-03 15:15:00
Thomas L. Aabo
Tor gör endast så med jättar. Tror du att Charlie är en jätte?
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...