Flickors kläder uppmanar inte till fysisk lek

Den här tråden diskuterar artikeln Flickors kläder uppmanar inte till fysisk lek.
Inlägg #1: Postat: 2010-07-22 18:25:00
Nettan999
Vad är det för fel att lära flickor att vara flickor? De flickor som gillar s.k. "killekar" kommer ändå att bygga kojor, leka med bilar och liknande, lika säkert som pojkar som gillar dockor kommer att leka med dessa. Kanske har jag fel? Jag vet bara hur jag var när jag var liten. Jag byggde kojor och hade annat bus för mig. Jag hade ytterst sällan klänning av den enkla anledningen att jag inte ville ha klänning. Tror vi underskattar barnen lite.
Inlägg #2: Postat: 2010-07-22 19:32:00
ingloz
Nettan999 / Du har inte fel - du har rätt! ... som barn gäller det bara att vara extra smart så att det inte blir för tydligt att man gör som man själv vill - Det där med klänning minns jag kunde vara problematiskt, men man visste när det var nödvändigt att ta det opraktiska plagget på sej för att inte mamma skulle bli ledsen. - kommer ihåg tror jag var 5 att jag pillade upp sömmen en liten bit fram på min skidbyxa det blev en gylf så jag kunde dra fram en lite av linnet och hade då en liten "snopp", precis som min killkompis.
Inlägg #3: Postat: 2010-07-22 20:28:00
Nettan999
#2. Ingloz. Vad busig Du verkar ha varit. Visst var man ”listig”. Är ju uppvuxen pålandet så det var fullt liv varje dag. Min lillasyster var nog mer vild än vad jag var. Vi hade byggt kola i trädet i skogen och grannen hade byggt en hos sig. Det brann i deras koja och morsan sade… ”ATT NU JÄKLAR SER NI TILL ATT VARA FÖRSIKTIG MED ”TÄNDSTICKOR….Syrran som då var som hon var, runt – 5 år, måste naturligtvis kolla om våran koja brann lika bra. Det kunde gått illa. Idag skulle nog socialen ha blivit inkopplad och utredning på utredning skulle tillsättas. Då fick man kanske en örfil och utegångsförbud och så var det oftast bra med det och man gjorde inte om det. Konstigare än så var det inte. Jag tror ungar idag har det mycket jobbigare för det ska vara värsta sortens teknikprylar som man ska överglänsa kompisarna med. Råkar de ställa till något får föräldrarna knappt säga till dem utan det är polis och sociala som kopplas in.
Inlägg #4: Postat: 2010-07-22 21:57:00
Klux
Visst uppmanar deras kläder till fysisk lek. Det är bara att fråga alla pedofiler du umgås med.
Inlägg #5: Postat: 2010-07-22 22:13:00
Nettan999
Klux: Vem var Din kommentar ställd till?
Inlägg #6: Postat: 2010-07-22 22:41:00
Klux
Till den lägste. Än så länge har han bara besvarat mig med tystnad.
Inlägg #7: Postat: 2010-07-23 00:14:00
ingloz
#3/ Du har rätt igen, Nettan! - Visst var jag busig som barn, och det är jag fortfarande, fast i långsammare tempo - Tror att det bästa är om vi får bejaka vår medfödda läggning och inte tvingas in i andra roller ... Tycker faktiskt att det är tramsigt med det där blå/rosa snacket ... Ett tvillingpar, pojke och flicka, som jag lärde känna i min ungdom övertygade mej om att vi föds in i våra våra könsroller - I deras fall hade naturen gett pojken kvinnliga attribut och vice versa. Lyckligtvis försökte inte föräldrarna "rätta till" naturens "misstag" utan älskade sina fantastiska barn precis som dom var...
Inlägg #8: Postat: 2010-07-23 12:00:00
Bizon
Att fickkläder inte uppmanar till fysisk lek kan ju stämma om man då inte räknar in den sexuella leken i det fysiska. Flickkläder gör vanligen bäraren till en aptitlig munsbit som formligen ropar efter att bli bestigen - eller än vanligare nu för tiden - utmanar den manliga självkontrollen så till den milda grad att vilken någorlunda virilt funtad kar som helst kommer hem kåt som en igel och genast vil ha frugan i säng - middan kan vänta och den tidigare avkomman kan väl pyssla en stund med lego eller nått :- kanske det är det som är meningen för att hjälpa upp de dalande födelsetalen lite.
Inlägg #9: Postat: 2010-07-23 14:17:00
Inger Olsson
Vad jag förstår avslöjar Klux pedofilers tankar och känslor kring små barn på dagisnivå i #4 och #6 Bizon nappar i #8, CITAT "Flickkläder gör vanligen bäraren till en aptitlig munsbit som formligen ropar efter att bli bestigen" När man läser Bizons komm. undrar man om inte äktenskapen, som institution, är ur funktion...
Inlägg #10: Postat: 2010-07-26 16:53:00
Mooncutter
Mitt svar är så väldigt sent eftersom texten som lades upp till en början inte fick några kommentarer - jag insåg inte att de måste godkännas först, därmed en bra fördröjning.

ingloz: Det du beskriver är en balansgång mellan vad du som barn ville göra, och vad det sociala trycket i form av din mamma försökte få dig göra. Du revolterade inte, du hängde inte helt med, du skapade din egen grej med slags sund mellanväg.

Titeln "fysisk lek" ska inte tolkas sexuellt. I övrigt tyckte jag det var kul med kommentarer och respons. Ibland är det skönt när kommentarer kräver godkännande, de mest hatiska försvinner då. Tack för mig.

/Theo
Inlägg #11: Postat: 2010-07-26 18:55:00
ingloz
# 10 / Mooncutter - Jo det var nog just det jag gjorde! Hängde med! - Eftersom mina lekkamrater enbart bestod av pojkar så såg jag till att bli JÄMSPELT genom min låtsas-snopp. Min mamma var aldrig styrande och väl var nog det, för jag var förmodligen inte lättare att styra då än vad jag är nu : ... Sladdbarn blir ofta antingen överbeskyddade eller väldigt självständiga, som jag, så hade jag vägrat att ta på mej klänning när jag skulle till söndagsskolan hade hon säkert låtit mej ha långbyxorna. Men jag förstod ju såklart att hon helst ville att jag skulle vara fin ... Idoler var mina båda 20 och 16 år äldre bröder - det gav mej enorm status inför mina jämnåriga killkompisar där jag var ensam om att ha äldre syskon - och POJKAR! Låtsassnoppen var alltså ingen sexuell symbol, och eftersom alla utom jag hade en så såg jag till att skaffa en ... /// Hade ingen aning om att man kan sovra bland kommentarerna ...
Inlägg #12: Postat: 2010-07-26 19:08:00
Mooncutter
ingloz: Ok, jag förstår.
Inlägg #13: Postat: 2010-07-29 11:59:00
Bizon
#9 Ett exempel på Inger Olsonligt skarpsinne och visst har du rätt i att äktenskapen som institution är ur funktion, men hur kom du fram till den undringen genom innehållet i min kommentar? Att det sedan i barnklädnads sammanhang inbegriper ett åldersspann på så där en arton år men 15 om man ska räkna in byxmyndighet är ju något som kan vara värt att förhålla sej till. Alltså hur fick du Klux #4 till att så specifikt handla om barn på dagisnivå? Är det möjligen så att det är egna fördomar som spelar in? Fysiskt aktiva flickor använder ogärna den utstyrsel som erbjuds flickor som till skillnad från den som erbjuds pojkar i så avgörande hög grad anspelar på flickan som sexobjekt än vad kläder för pojkar gör. Förutom då hela den industri som lurar bakom ryggen på varje flicka vars självförtroende snubblat på någon idols brutalt retuscherade och uppsminkade lekamen. Och då talar vi inte om dagis utan om spannet åtta till elva år med vissa avvikelser uppåt och nedåt där dessa självbildshyenor försåtligt lockar med kosmetiska lösningar på alla "normala" men korrigeringsbara kvinnliga avvikelser från den rådande starkt sexualiserade skönhetsnormen. Battmandräkter, spindelmannendito eller som på den "gamla goda tiden" som cowboys och kanske en indian eller varför inte fantomen och en hel del andra kläder lämpade för tuffa tag som skyddar skinnet på de små liven i stället för att exponera valda delar av det är vad som erbjuds pojkar, medan flickor förväntas gå omkring i blommiga volanger, gärna med bara ben och armar eller i en utstyrsel som närmast är att likna vid de prostituerades arbetskläder och prata om de små gulliga pojkarna som rasar runt och förbrukar energi i samma takt som dom bygger upp sina kroppar. För flickor ligger en fara i de passiviserande klädvalet då dom därigenom onödigt drar på sej en självbildsstörning i form av övervikt.
Laddar...