Inlägg #21: Postat: 2010-07-08 03:12:00 | |
cmologgad |
Naturligtvis får man uppmärksamhet om man gör något osedvanligt korkat. Som t.ex. när Friggebo ville sjunga "We shall overcome" i Rinkeby eller som Gudrun när hon kissar i blomkrukor. Vilket bevisar att man kan väcka uppmärksamhet utan att det kostar pengar. Hon kunde ju klätt av sig naken och sjungit internationalen stående på händerna i stället, det hade säkert också gett uppmärksamhet, och då hade de kunnat använda pengarna till något meningsfullare.
|
Inlägg #22: Postat: 2010-07-08 06:39:00 | |
steno |
Det står klart inte minst på bilderna att det är organisationen, det påolitiska prtiet FI som brände pengarna. Vem som skänkte pengarna eller föreslog idén är ovesäntligt i sammanhanget
|
Inlägg #23: Postat: 2010-07-08 08:21:00 | |
mats hägglöf |
Janne B, det är icke olagligt att bränna svenska sedlar. Men den som gör det har sannolikt fel på något relä i hjärnan,tror jag! Du har druckit ur Husaby Källa på Kinnekulle! Då har Du med andra ord upplevt en brunnstid,Grattis!
|
Inlägg #24: Postat: 2010-07-08 09:49:00 | |
raphaelmabo |
Pengarna var avsatta till reklam, och hon/FI fick reklam genom att bränna pengarna. Visst hon kunde köpt helsidesannons i de stora tidningarna för samma summa men genom att bränna upp pengarna så fick hon troligen mer uppmärksamhet än någon köpt reklam skulle gett, så ser vi till "uppmärksamhet per krona" var det säkerligen mer prisvärt att bränna upp pengarna än betala till tidningar för annonsutrymme.
|
Inlägg #25: Postat: 2010-07-08 09:59:00 | |
Jocke S-43 |
24 Jag trodde faktiskt att den moraliska aspekten var viktigast för dig! Men här gällde tydligen, "mest valuta för pengarna". I så fall kunde hon ju köpt oljeaktier, och på sikt fått ännu mer kosing att bränna upp! Om man nu anser att "ändmålet helgar medlen" i det här fallet?
|
Inlägg #26: Postat: 2010-07-08 10:36:00 | |
raphaelmabo |
Men Jocke-S jag har aldrig någonsin diskuterat moral, jag är en praktisk person som ser att ett visst beteende för med sig vissa konsekvenser och ett annat beteende för med sig andra konsekvenser, och i det här fallet så gjorde hon en reklamkupp för 100 000 kr vilket ju var vad pengarna var budgeterade till att användas som - reklam! Och det var vad hon fick också - reklam. Bränna upp pengar eller köpa annons för samma pengar... Pengarna var budgeterade till att ge uppmärksamhet till partiet och det var ju precis det som hände. Hade hon fått större uppmärksamhet än en annons i dagspress om hon hade köpt oljeaktier? Det tror jag inte. Så jag ser svårligen kopplingen mellan reklam och att köpa oljeaktier, men jag kan se kopplingen mellan reklam och att det skrivs väldigt mycket om en i tidningarna för man bränner upp pengarna- det är ju precis det som reklam handlar om - att bli uppmärksammad. Att sedan dagspressen går på denna reklamkupp, det är ju intressant i sig, men det fungerade ju uppenbarligen för henne och partiet. De fick den uppmärksamhet som de önskade. Ska vi tala om moral så kan ju dagspressens moral ifrågasättas som går på sådana här knep. De hade ju kunnat säga att de inte vill skriva om detta, men att de gärna tar emot 100 000 kr för en betald annons istället. Så dagspressen har ju själva ett ansvar!
|
Inlägg #27: Postat: 2010-07-08 10:43:00 | |
raphaelmabo |
Jocke S - om du försöker insinuera att diskussionen om oljeläckan som jag var aktiv i och som byggde på en artikel av mig, var en fråga om moral så har det aldrig handlat om moral för mig, det har hela tiden handlat om överlevnad, överlevnad för människan, djuren och naturen. En överlevnadsfråga, ingen moralfråga. Och i fallet FI så säger jag helt enkelt - pengarna var budgeterade till reklam och det var precis det som var effekten av tilltaget. Jag säger inte att hon har gjort rätt eller fel, jag säger bara att pengarna gick till det som de var budgeterade att gå till, vilket är något som tycks ha missats i den här diskussionen. Om det var moraliskt rätt eller fel att göra en provokativ reklamkupp istället för att köpa annonsutrymme för samma pengar, det kan givetvis diskuteras men det är ingen diskussion jag deltar i för jag är ointresserad av både henne och partiet. Däremot påpekar jag att pengarna gick till det som var budgeterat, och jag säger varken mer eller mindre än det.
|
Inlägg #28: Postat: 2010-07-08 10:53:00 | |
raphaelmabo |
De stora partierna lägger flera miljoner kr på valreklam, så 100 000 kr för en reklamkupp är ju i den jämförelsen rätt lite pengar ändå. Visst kan man ha åsikter att dessa pengar kan användas bättre och kanske det är dags att slopa möjligheterna för partierna att göra reklam eftersom det handlar om så mycket pengar. Annonser ute på stan och andra reklamtrick - eller pengar till hemlösa och behövande. Där har ni ett saftigt ämne för en moralisk diskussion!
|
Inlägg #29: Postat: 2010-07-08 12:00:00 | |
Thomas L. Aabo |
Sunny ;- *6 Tack för svar. Jag vet att ni inte alla är så. Men det är ett j-la lotteri för oss.
|
Inlägg #30: Postat: 2010-07-08 12:18:00 | |
George Debaly |
raphaelmabo #27 Ditt resonemang bygger på principen "all news is good news", men om nu det omtalade PR-tricket bara leder till att befästa porträttet av Gudrun Schyman som en mediamanipulativ gycklare som inte bör tas på allvar, då ser jag inte vinsten med det hela.
|
Inlägg #31: Postat: 2010-07-08 12:25:00 | |
raphaelmabo |
George Debaly: Reklamtrick skapar reaktioner och ju mer provokativt de är desto starkare reaktioner, det finns de som stärks i sin övertygelse att FI och Gudrun är det rätta och det finns de som stärks i sin övertygelse om det motsatta. Än är det väl för tidigt att säga hur detta påverkar FI:s resultat i valet och det är nog först med valfacit i hand som man kan göra en verklig bedömning av påverkan på väljarna. Oavsett det så är det uppenbart mindre lätt att vara likgiltig inför FI och Gudrun efter detta.
|
Inlägg #32: Postat: 2010-07-08 12:53:00 | |
George Debaly |
raphaelmabo #31 Jag håller med dig, därför är svårt att hylla detta som ett bra eller lyckat PR-trick, då vi ännu inte vet resultatet, bortsett från att det onekligen har väckt uppmärksamhet. Själv uppfattar jag att Gudrun är lite sent ute med att provocera, den biten har valda konstfackelever kört i botten. Och om "mindre lätt att vara likgiltig inför FI och Gudrun efter detta" leder till resultatet att man ser Gudrun som en pajas som inte kan/bör tas på allvar, så har i alla fall jag svårt att se fördelarna/vinsterna för hennes del.
|
Inlägg #33: Postat: 2010-07-08 13:04:00 | |
raphaelmabo |
PR-tricket var lyckat i betydelsen att det gav mycket uppmärksamhet, vilket är det primära syftet med PR-trick. Om det sedan lyckades eller misslyckades med att skaffa fler väljare till partiet, det kommer valet att utvisa och än så länge kan vi enbart spekulera. Min spekulation är att tilltaget kan dra väljare från yttersta vänstern som tycker Lars Ohly är för tam, samtidigt som det nog också avskräcker en del andra. Om det slutar med plus eller minus för FI i slutändan, det återstår att se.
|
Inlägg #34: Postat: 2010-07-08 13:19:00 | |
Jocke S-43 |
27 Insinuera? Om man tar upp, med all rätt, hur oljebolagen orsakar människors död, t.o.m genom mord, då är det moral. I alla fall har det moraliska aspekter för mig. Överlevnad, människans som art visst, men det finns ju även de som drabbas personligen. Även djur som plågas. Utan moral, som är ansvar för vad ens handlingar och beslut har för påverkan på andra, och på miljön. Så blir all politik, liksom diskussion meningslös. Har du moral? eller är det ett icke existerande begrepp för dig?
|
Inlägg #35: Postat: 2010-07-08 13:28:00 | |
Jocke S-43 |
En annan sak som är väldigt märklig i diskussionen här ovan, är den om "reklamaspekten" enbart. Den springande punkten här, är också moralisk, vilket inte är Fi:s starka sida, dvs sanningen hela sanningen! om kvinnors löner.
Har kvinnor lägre lön? Hur räknar man då? Vad beror det i så fall på? Och hur mycket? Hur förhåller det sig med andra löner i ett kapitalistiskt samhälle? Och är det då "mannens fel", "som vanligt", eller en problematik hos kvinnor själva? Har kvinnors mera sjukskrivning en påverkan, med rätt eller orätt? Eller flera pensionår? Det är vad politik handlar om, borde handla om. Inte att svälja förenklade budskap/påståenden rakt upp och ner. Särksilt inte med den avsändaren! |
Inlägg #36: Postat: 2010-07-08 13:40:00 | |
raphaelmabo |
Jocke S: Överlevnad för med sig att vårda liv, skydda liv, vara för liv och därmed vara emot tagandet av liv. Moral blir en intellektuell diskussion om godhet och ondhet. Jag anser det vara en naturlig strävan att vara för överlevnad och den strävan fanns innan begreppen godhet och ondhet var uppfunna. Att ta ansvar för sina handlingar är inte en fråga om moral, moral handlar om gott och ont och dömanden. Att ta ansvar för sina handlingar är att se handling x ger konsekvens y. Om det är gott eller ont är en annan diskussion och där är det så många parametrar innehållandes subjektivitet, kultur och så vidare vilket leder till en hög grad av individualitet och då kan diskussionen hållas på i all oändlighet. Exempelvis - det som anses moraliskt i ett land kan vara omoralisk i ett annat och från ett universiellt perspektiv - vem har rätt och vem har fel? Eller har båda rätt eller har båda fel och vem är det som bestämmer det? Moral utgår mycket från det normativa i ett samhälle, men det som är normativt för samhälle x kan vara icke-normativt för samhälle y. Det blir alltså evighetsdiskussioner av det och från ett universiellt perspektiv menar jag att det inte finns moral. Naturen är varken moralisk eller omoralisk, den är. Grunden för detta varande är kärlek och kärlek är ingen moralisk fråga utan ett naturligt grundtillstånd. När vi gör saker av kärlek så ger vi liv. Det är varken moraliskt eller omoraliskt att vara i kärlek och handla i kärlek, det är bara något som är för det är det mest naturliga vi har i oss. Däremot så är det många som handlar utifrån något annat för de har inte kontakt med sitt innersta varande, utan handlar efter intellektuella idéer och konstruktioner. Tar vi Gudrun som exempel, var det moraliskt eller omoraliskt att bränna upp pengar? Det beror ju på och vem bestämmer det? Finns det en universiell moral som säger att det var fel eller rätt, eller finns det en individuell moral som säger att det var fel eller rätt? Eftersom hon gjorde det så säger ju hennes moral att det var rätt, för annars hade hon inte gjort det. Medan en annan persons moral säger att det är fel och då är man kritisk och anklagar henne för att vara omoralisk. Vem har rätt? Gudrun anser att hon har rätt för annars hade hon inte gjort som hon gjorde, kritikerna anser att hon har fel för det är därför de kritiserar henne. Min enkla fråga är - blev någon dödad? blev någon skadad? blev något liv drabbat? Inte? Vad spelar det då för roll om hon brände upp pengarna eller köpte en annons i DN istället?
Det blir bara ett intellektuellt tjaffsande om vem som har högst moral och det är något som jag personligen inte känner för att ägna min energi åt. När liv drabbas eller skadas, då ägnar jag gärna min energi åt det. Men pengar som brinns upp eller inte - siffror på en papperslapp - jag beklagar, men jag säger varken hon gjorde rätt eller fel. För mig finns det annat som är viktigare att ägna min energi åt än att bedöma hennes handlande. Så jag är varken glad eller ledsen för hennes beteende, är faktiskt rätt likgiltig, men det är intressant se att människor reagerar så mycket för tilltaget. Jag har ingen åsikt om tilltaget, mer än att det var intressant. |
Inlägg #37: Postat: 2010-07-08 13:46:00 | |
George Debaly |
raphaelmabo #33 Jag tror att det är ett misstag att stirra sig blind på "PR-tricket" alena och att samtidigt bortse från konsekvenserna av Gudruns handling för hennes del som politiker. Om Fredrik Reinfeldt skulle slå en sjua på Donners Plats under Almedalsveckan skulle detta med största säkerhet få internationell uppmärksamhet - BBC, CNN m fl - långt bortom Gudruns sedelgrillning, en gigantisk PR-seger, men det skulle också innebära konsekvenser för Fredriks politiska framtid.
|
Inlägg #38: Postat: 2010-07-08 13:56:00 | |
raphaelmabo |
Jakob S: Kvinnors löner vs mäns löner, ja det finns undersökningar som visar att kvinnors genomsnittslöner ligger under mäns. Det finns de som menar att det beror på att många kvinnor jobbar inom låglöneyrken, medan män jobbar inom yrken med högre genomsnittsinkomst. Det finns även de som säger att det finns fler män som är chefer och därmed tjänar de mer. Det finns också de som säger att män satsar mer på karriär medan kvinnor mer ägnar sig åt barnen. Och som med alla undersökningar finns det också de som visar på något annat. Det är en besvärlig fråga. Tar vi detta med låglöneyrken vs höglöneyrken, handlar det om manligt och kvinnligt eller handlar det om att vissa yrken har lägre lön och andra har högre lön? Dvs, man kan sätta perspektivet kvinnor mot män eller välja sätta perspektivet låglöneyrken mot höglöneyrken.
Det är komplicerade frågor. Vems är felet? Kan man ens säga det? Jag tror inte man vinner något på att försöka hitta vem som felar, jag tror personligen man kan vinna mer på att hitta lösningar på att ändra en situation man inte trivs med framför att leta syndabockar särskilt i denna fråga där det saknas en självklar syndabock. Och för att hitta en lösning behöver man bli klar med vad det är man anser vara problemet - är det en genusfråga eller en yrkesfråga? Handlar det om hur man värderar kompetens och utbildning? Handlar det om fördomar från manliga chefer som betalar kvinnliga anställda sämre? Eller är kvinnor sämre på att löneförhandla? Det är stora frågor utan självklara svar. |
Inlägg #39: Postat: 2010-07-08 13:57:00 | |
Jocke S-43 |
36 Jag föredrar nog att ge upp! Jag tar inte heller ställning till om det var rätt eller fel att bränna pengar.
Men till orsaken varför hon gjorde det, det förenklade budskapet. Där ligger min moraliska bedömning. "Hela sanningen"! Men jag ger upp, Mabo. Det blir bara för mycket, och leder ingenstans. Och: en debatt måste ha tempo! Slänger man in stora tegelstenar i A4 format blir det lätt tråkigt! |
Inlägg #40: Postat: 2010-07-08 13:57:00 | |
raphaelmabo |
George, jag anser det vara för tidigt att säga något om konsekvenserna för Gudrun som politiker. Till syvende og sidst är det väljarna som avgör och deras dom kommer när valsedlarna är räknade.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.