Rapportera inlägg

Valt inlägg:

forts.. Man blir inte fysiskt beroende av hasch… För det första: det är det psykiska beroendet som är det egentliga problemet. Detta definieras enligt WHO som ”ett tvång att ta medlet … för att erfara de psykiska effekterna av ruset”. Det psykiska beroendet kan beskrivas som en fixering eller förälskelse i rusupplevelserna. Har man varit hög, vill man gärna uppnå den känslan igen. När beroende uppstått är det oftast mycket svårt att bryta. Beroendet gör också att missbrukaren handlar kortsiktigt och försvarar sitt missbruk trots att detta uppenbarligen är till skada för honom/henne. Det förrädiska i det hela är att missbrukaren under lång tid inte tror sig vara beroende utan hävdar att ”jag kan lägga av när jag vill – men just nu vill jag inte!” För det andra: hos långvariga haschrökare kan även ett fysiskt beroende uppstå med toleransutveckling och abstinensreaktioner. Toleransutveckling betyder att man måste höja dosen för att få samma effekt som tidigare. Abstinensreaktioner uppstår när en rusperiod bryts och giftet går ur kroppen. Det yttrar sig hos haschrökaren ofta som trötthet, huvudvärk, koncentrations- och inlärningssvårigheter samt håglöshet. Det kan ta lång tid att komma ur detta tillstånd. forts..

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?