|
Inlägg #41: Postat: 2010-07-01 17:18:00
|
|
Inger Olsson |
#38 jag idealiserar i a f inte sexsäljare. Ej heller kallar jag det ett yrke...
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2010-07-01 18:10:00
|
|
Inger Olsson |
#40 Jag får en uppmaning: "...Så nu hoppas jag att du slutar upp med att slänga dig med floskler angående vem Liljekvist var..." Fredrik, varför skriver du inte till Dagens Eko och k r ä v e r att de tar bort obekväma sanningar?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2010-07-01 18:15:00
|
|
Fredrik Ekdahl |
40#
Det är knappast så att du gör som Dagens ekot redaktionen. Förstår du inte skillnaden mellan att sitta och i princip stampa på en död människa, kontra att våga möta den korruption som inte finns....
Fredrik Ekdahl
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2010-07-01 19:50:00
|
|
ombudet |
Lite spretig diskussion kanske men uppenbarligen ett ämne som berör. Det berör inte bara i Sverige utan har, liksom självmorden i svenska häkten, också uppmärksammats internationellt av Amnesty som kritiserat Sverige i dessa fall så sent som i maj i år. Jag är lite förvånad över att ingen tagit upp det faktum att det är poliser som utreder poliser och vilken inverkan det kan ha på de rättsprocesser som är aktuella. En sak kan dock sägas med absolut säkerhet och det är att allt för få brott begågna av poliser lagförs. Differansen i de siffror som finns för polisen i förhållande till mängden poliser och även i förhållande till populationen som helhet gör att man kan dra den slutsatsen. Lägg därtill vad JK konstaterat om att poliser begår mened i rättegångar och vad den s.k kårandan ger för konsekvenser. Det är påfallande många vältränade och beväpnade, företrädesvis män, som i vissa situationer drabbas av såväl akut minnesförlust kombinerat med en spontan och mycket perceptionsbegränsande blindhet. Även lokala varianter av plötslig och kortvarig dövhet har rapporterats.// Det råder i mitt sinne heller inte minsta lilla tvekan om att det under de sista 10 åren blivit väsentligen sämre såväl vad gäller efterlevnaden av rent förvaltningsrättsliga krav på hur ett ärende ska hanteras med t.ex upprättade beslagsprotokoll, dokumenterade förhör etc. etc. Tyvärr har det också blivit väsentligen sämre i mötet med den allmänhet som man ytterst är satt att skydda. Om detta ska jag så småningom skriva särskilt.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2010-07-01 20:00:00
|
|
Inger Olsson |
#44 Ombudet: Om du tittar på förhållandet läkare - patient och misstag som görs och som leder till döden, så är det väl inte "konstigt" om det finns läkare på t ex Socialstyrelsen som är med och utreder i sådana fall?
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2010-07-01 20:05:00
|
|
cmologgad |
Undrar vad MG tyckt om någon skrivit lika insinuant, svepande och generaliserande om t.ex. invandrare som han själv skriver om åklagare och poliser?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2010-07-01 20:12:00
|
|
ombudet |
# 46, vad är det som är svepande och insinuant? "En sak kan dock sägas med absolut säkerhet och det är att allt för få brott begågna av poliser lagförs. Differansen i de siffror som finns för polisen i förhållande till mängden poliser och även i förhållande till populationen som helhet gör att man kan dra den slutsatsen. Lägg därtill vad JK konstaterat om att poliser begår mened i rättegångar och vad den s.k kårandan ger för konsekvenser. Det är påfallande många vältränade och beväpnade, företrädesvis män, som i vissa situationer drabbas av såväl akut minnesförlust kombinerat med en spontan och mycket perceptionsbegränsande blindhet. Även lokala varianter av plötslig och kortvarig dövhet har rapporterats.// Det råder i mitt sinne heller inte minsta lilla tvekan om att det under de sista 10 åren blivit väsentligen sämre såväl vad gäller efterlevnaden av rent förvaltningsrättsliga krav på hur ett ärende ska hanteras med t.ex upprättade beslagsprotokoll, dokumenterade förhör etc. etc. Tyvärr har det också blivit väsentligen sämre i mötet med den allmänhet som man ytterst är satt att skydda." Detta var vad jag skrev i mitt senaste inlägg. Jag insinuerar inget, jag säger det ju rent ut. Hur tydligt som helst.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2010-07-01 21:02:00
|
|
GunnarL |
Min något aparta syn på hela resonemanget är att jag tycker att brottslingarna straffas för sällan - inte att poliserna straffas för sällan! Polisen har en svår och ansvarsfull uppgift som jag upplever att de i stort sett sköter ganska bra - även om det naturligtvis finns brister. Det gör det i alla stora organisationer. Att börja yra om drogpåverkade poliser, mened och uppgjorda rättegångar tyder bara på att man tycker att de kriminella skall få härja fritt och att polisen skall ligga still och passivt titta på när brotten begås. Men det är helt i enlighet med den anda som råder på Sourze just nu - med nästan övervägande rättshaverister, rasister, socialfall och missförstådda individer!
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2010-07-01 21:38:00
|
|
Leif-Arne |
#48 ”Vi hade i alla fall tur med vädret”. Idag beställde och betalade jag biljetten till Beijing till Lillscrott. Så jag kommer sakna henne. Eventuellt så kommer jag att arbeta i Inre Mongoliet i vinter, då skulle jag ha henna bara en timme bort med flyg. Ibland är livet märkligt
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2010-07-01 21:41:00
|
|
GunnarL |
49/ Förlåt min nyfikenhet. Men vad i all världen skall Du arbeta med i inre Mongoliet?
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2010-07-01 21:52:00
|
|
Leif-Arne |
#50 Inget är klart ännu, i slutet på nästa vecka, men det blir ren administration i.s.f., möjligen kan jag ha någon liten nytta av de 5 år jag försökt lära mig mandarin, vilket inte talas i Inre Mongoliet men ändå. Jag kan få återkomma om en vecka med detaljer.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2010-07-01 22:01:00
|
|
GunnarL |
51/ Det låter himla intressant i alla fall. Vore kul att få veta lite vad det handlar om - för onekligen är det ju lite speciellt att jobba i inre Mongoliet. Jag är bara nyfiken - det ligger i min natur.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2010-07-01 22:03:00
|
|
GunnarL |
forts. Under alla förhållanden önskar jag Dig "Lycka till" Leif-Arne! Antingen det blir något eller inte.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2010-07-01 22:14:00
|
|
Leif-Arne |
#53 Tack, i förekommande fall så återkommer jag med en text.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2010-07-01 22:14:00
|
|
Leif-Arne |
#53 Tack, i förekommande fall så återkommer jag med en text.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2010-07-01 22:31:00
|
|
Lasse i Gatan |
#48/GunnarL/ Håller med dig, buset ska inte diktera villkoren. Du nämde ordet rasister, läs här om en kvinna som hela sitt liv blivit förnedrad av rasister tills nyligen, då en vändning till ett nytt liv blev möjlig. Länk: politisktinkorrekt.info
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2010-07-01 22:48:00
|
|
ombudet |
#48, och din praktiska erfarenhet av poliser i piketen är hur stor? Menar du att det är riktigt att poliser som begår brott ska lagföras för detta mer sällan än andra medborgare? När justitiekanslern och t.ex poliser som slutat sin anställning berättar och vittnar om den kåranda som råder och som gör att poliser ljuger för att backa upp en kollega, så är alltså JK och just dessa poliser även dom rättshaverister,rasister,socialfall och missförstådda individer?//Själv är jag av den uppfattningen att om du Gunnar är 100 hederlig och ärlig så ska vi ta mig f-n ha en poliskår som är det till dina 100 plus lite till. Börjar vi tumma på dom kraven och det har vi sannerligen gjort de sista 10 åren, så kommer det att gå fort utför med rättssäkerheten för Svensson.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2010-07-01 22:52:00
|
|
Nettan999 |
#46. GunnarL. Som jag förstått det och som jag själv anser så är det för polisens bästa att kunna visa dokumenterad drogfrihet för att slippa alla misstankar om att vara påverkad av något preparat. Då skulle vi slippa mycket av den spekulation som förekommer.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2010-07-01 22:56:00
|
|
GunnarL |
57/ Det var ju en jävla salva du avlossade ombudet. Själv har jag gudskelov aldrig suttit i en polispiket, men förmodligen är det väl så, att de som sitter där inte kommit dit av en ren slump? Naturligtvis skall polisen uppträda korrekt men det är väl inte polisen som är problemet? Det är väl brottslingarna? Det tror jag är en allmän Svenssonuppfattning! Om du sen anser att Svensson är en idiot så är det upp till dig.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2010-07-01 23:08:00
|
|
Nettan999 |
Till alla Er som inte gått med får gärna göra det. Länk: facebook.com!/groups/edit.php?members&gid307382450241
|
| |