Är poliser immuna mot åtal?

Den här tråden diskuterar artikeln Är poliser immuna mot åtal?.
Showing page 1 of 15: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #1: Postat: 2010-06-30 11:34:00
Fredrik Ekdahl
Vill tacka skribenten och sourze för en mycket väl behövd artikel.

Granskningen i media av Riksenheten för polismål har fram tills nu bestått av enskilda fall.

Det finns inte många i Sverige frånsett invigda som vet att samtliga åklagare gbg och malmö på Riksenheten för polismål samt UC, är precis så in i minsta detalj, korrupta.ja, där kom ordet igen

Hur är det då möjligt frågar sig man kanske då.

Varför skulle inte media ha tagit upp det här? Nu citerar jag kriminalkommisarie Peter K. på länskrim gbg /"om du hade haft någon som helst substans i det du säger. Tror du inte media hade kastat sig över det du nu påstår?"/

Hm, jag tror att han fick äta upp dom orden med råge.
Polisledningen i gbg är så korrupta det sjunker in så smått? att dom tillsätter en sk "medling/gisslanscenariopolis" vid namn Mikael Borgkvist.
Jag skriver namnet pga att "du får absolut inte nämna att jag och du har haft det här samtalet, eller att någon polis är orolig".

Så där kan det alltså se ut i dagens Sverige. Jag sitter på 8st förhör inom loppet av 7månader angående ärekränkning och förtal.
I 15månader har LKP haft daglig genomgång i mitt ärende.
Det om man ska tro på chefen för LKP Carina Persson.

Det samt att jag får en "medlare" som ska citat/"göra så att ingen behöver tappa ansiktet"/ Menar dom fortfarande att jag inte har "SUBSTANS" i mina påståenden om korupption?

Skulle inte tro det... Vilket läsarna på sourze snart får se. Vilket därmed får en hel internutredningsenhet och den högsta ansvariga för chefsjuristfunktionen J. Calvin i gbg att bli så vansinnig som då jag förde påtal namnet Oswaldsson, samt min kännedom om vad de gjorde mot henne.
Fredrik Ekdahl
gbg
Inlägg #2: Postat: 2010-06-30 13:30:00
Michael Lundahl
Redan vid rubriken har artikelförfattaren fegat ur. Han vill påstå saker, men har inte ryggrad nog att göra det, och skriver istället påståendet som en "fråga". Han vet om han gör påståendet så blir han snabbt som fan omkullargumenterad, speciellt med tanke på att en hög polischef nu sitter åtalad. Så han tar fegisens utväg istället. Taylor Mali relaterar till det hela i sin "Speak With Conviction": Länk: youtube.com
Inlägg #3: Postat: 2010-06-30 14:07:00
Fredrik Ekdahl

Du tror att skribenten "fegat ur"? Det är nog så långt ifrån sanningen du kan komma. Hur har du tänkt att skribenten skall kunna namnge någon av de inbandade poliserna när namnen aldrig har offentligjorts, bortsett ett namn vilket jag offentligjort.

Hur jag fick reda på det namnet var inte genom att det bedrevs ens en FU såsom gemene man tror att det sker vid internutredningar.

Nej, det är tack vare att jag själv hade äran att få en av dessa piketpoliser som "officiellt sett har det inte hänt" ringde min mor och till mitt arbete.

Så bara lugn i båten så skall du nog få ro alltid. Det har jag på känn.
Inlägg #4: Postat: 2010-06-30 14:43:00
Fredrik Ekdahl
Om ni inte tror på min sanningshalt. Se mailet ifrån länskrim angående det här.///

--- Den tis 2010-03-02 skrev Pr Kron :

Från: Peter Kron
Ämne: Möte
Till: ekdahlfredrikyahoo.se
Datum: tisdag 2 mars 2010 08.36

Hej Fredrik.

Mikael Borggren ville träffa dig igen så snart som möjligt. Kan du kontakta honom via mobiltelefon?
Mikael föreslår att du bestämmer tid och plats. Med eller utan advokat, det är upp till dig.

Mikael når du på 0706-96 5# ##

M V H

Peter Kron

Inlägg #5: Postat: 2010-06-30 14:51:00
ombudet
Hej Michael Lundahl! Är det något jag tror att jag är känd för så är det att inte "fega ur". Min ryggrad är därför i ett alldeles utmärkt skick, tackar som frågar. Hur har du det själv? Du verkar en aning överspänd så det är därför jag frågar. Något som är bra att göra innan man skriver och påstår saker som, vad ska jag ta som exempel......., jo vi kan ta Michael Lundahl, gör är att kolla om det jag skriver är riktigt och om det håller för en granskning. Jag vet inte om Lundahl själv har skrivit någon artikel på Sourze men vi som har det vet att rubrikerna sätts av redaktionen och jag har alltså haft lika stor påverkan på denna som Michael Lundahl. Rent generellt så tycker jag att det är mindre klokt att hänga upp sig på en rubrik när man vet att sådana ofta utformas på något, för just den rubrikens ändamål, särskilt sätt.
Inlägg #6: Postat: 2010-06-30 14:52:00
Fredrik Ekdahl
Ser nu att jag gått runt och namngivit gisslanscenariopolisen med ett felaktigt efternamn tidigare. Vilket jag ber om ursäkt för. Rätt skall vara rätt även om man är polis.

Med andra ord är det konstigt såsom poliskåren kastar Lindberg åt lejonen. Det är inte mycket uppbackning han får.jag kräks på hycklandet med att nu dömma honom innan rättegång vs k

Som vanligt läcker saker när dom anser att så är något som gynnar deras sak.

Fredrik Ekdahl
Inlägg #7: Postat: 2010-06-30 15:17:00
Thomas L. Aabo
Väldigt svårt för att tro på denna artikel. Om det är någon som inte lägger fingrarna emellen så är det kvällspressen om poliser gör något fel - men från dem har vi inget hört.
Inlägg #8: Postat: 2010-06-30 17:27:00
ombudet
Thomas L Aabo, det finns alla skäl i världen att tro på artikeln. Om du inte gör det så kan du väl precisera vad det är i den som du menar är fel? De siffror som redovisas avseende Riksenheten för polismål och deras förmåga eller oförmåga att föra utredningar vidare är väl dokumenterade sedan avdelningen startades. Jag trodde som sagt, att kulmen skulle vara nådd då beslutet om Säpocheferna meddelades i slutet april/början av maj men ju mer jag tittar på den verksamhet som bedrivs desto säkrare blir jag på att the bottom inte är nådd ännu. Men, det är svårt för mig att vara precis i min replik då du inte varit det heller utan bara allmänt avfärdat artikeln som svår att tro på.
Inlägg #9: Postat: 2010-06-30 21:01:00
Bizon
Tyvärr finns det alla skäl att tro på artikeln och ställa sej en hel del frågor hur det kan vara så i en så kallad rättsstat? Det finns även ett och annat skäl till att ställa sej frågan vad den här namngivne Michael Lundahl har för avsikt med sina rent ut sagt dumma inlägg. Jag har också bidragit med en artikel om polisövergrepp här på Sourze och även själv blivit utsatt för ett par stycken.
Inlägg #10: Postat: 2010-06-30 21:21:00
Inger Olsson
Ombudet: har läst artikeln och den lämnar en del frågor obesvarade. Det du "missar" är v a r f ö r polisen gick ut med sådan s t y r k a mot Johan Liljeqvist och hans kompisar? "som gick och sparkade på bilar". Vad händer här? Vad GÖR Johan L när polisen kommer? Ger upp enkelt och säger typ "det var dumt gjort av mig!" Knappast, tror jag. Ordväxling sker och situationen trappas upp och Johan Liljeqvist gör motstånd? Han är sannolikt sen tidigare känd av polisen för aggressiva brott? Polisen går till attack nu... OM det har gått till så, eller liknande, kan jag delvis "förstå" överåklagare Jörgen Lindberg, som säger "att det finns mycket som är oklart i utredningen", men det är i n t e juridiskt möjligt att komma åt./// Buset måste ha klart för sig att polisens befogenheter att ingripa ligger över nödvärnsrätten. Min erfarenhet säger mig att vissa av de kriminella av idag har ingen respekt för någon eller något - och tyvärr knappt för polisen heller. ALLMÄNHETEN klagar för att polisen INTE ingriper ang. buset. När de SEN gör det får de också kritik. ///OM Johan Liljeqvist har varit påverkad, gjort våldsamt motstånd, ect, ska ju också detta inkluderats i helhetsbilden och det KAN vara svårt att kanske e x a k t säga vad som gjorde att han dog?///
Jag har tittat på länkarna till Dagens Eko och få uppgifter förekommer om Johan Liljeqvist. Men min uppfattning är att man, de sista åren, fått order om uppifrån riksdagen att "bekämpa det tuffa buset till vilket pris som helst". Våldet HAR ökat. T o m domstolssalar har fått ändras, byggas helt nya, pga säkerhetsskäl. Orsakerna kan och ska diskuteras. Men att enstaka poliser som ev. går på anabola steorider kan inte vara orsak till detta, menar jag.
Av de ca. 500 fall som har anmälts till Björn Ericson undrar jag hur många av dem som själva var påverkade och bråkade, och/ eller tillhörde de tungt kriminella?
Inlägg #11: Postat: 2010-06-30 21:24:00
Inger Olsson
forts/ Det är sorgligt när död blir utgången och jag anser ändå att det ÄR bättre, för ytterst polisens trovärdighet, att lägga fram ärendet på bordet. Det lönar sig alltid i längden att tala sanning.
Inlägg #12: Postat: 2010-07-01 00:01:00
Nettan999
#6. Mikael Lundahl: Tycker Artikelförfattaren är saklig i det han skriver och är dessutom tacksam ATT han tar upp sådana är hämnen. Dessutomär det ofta såhär att Sourze redigerar artikeln, i bland mer och ibland mindre. Det är bra att det uppmärksammas mer och mer såsom det börjar göra idag. Det är ingen ursäkt för polisen att bekämpa brott med än större brott. I en boxningsmatsch skulle det kallas för slag under bältet. Polisen måste själva följa lagen om de ska återfå förtroendet för hela poliskåren. De, liksom alla andra, kan inte kräva respekt och förtroende för det är något varje person och yrkeskår måste kunna förtjäna. Polisen har gjort sig förtjänt av det misstroende de har bland allmänheten. Enda sättet, såsom jag ser det, är att de måste börja stå för det de åsamkat.
Inlägg #13: Postat: 2010-07-01 00:11:00
Nettan999
#7. Thomas L: Svårt att tro på artikeln skriver Du. Bifogar länk från Google om fall där polisen friats Länk: google.se så är väl inte denna artikel överdriven, snarare skulle den kunna tagit fram än mer som talar till polisens nackdel. Fråga alla de som blivit utsatt för polisövergrepp och de anhöriga som fått nära och kära regelrätt avrättade av polis. Inför obligatorisk urinprovstest på poliser som ska ut i tjänsten och har skjutvapen. Dokumenterade drogtester bör kunna uppvisas, likväl som en förare ska kunna uppvisa nykterhet. I fler och fler bilar som används i yrket sätter man in alko-lås för att förhindra rattonykterhet i tjänsten. Poliser om några borde föregå med gott exempel.
Inlägg #14: Postat: 2010-07-01 01:20:00
Nettan999
Så jävla fegt.....Den där Nils Pettersson skriver till mig och inte vågar skriva öppet här på Sourze. Det är andra mailet jag fick och tänkte det var en engångsföreteelse men när det är rena hot om vad jag ska tycka eller inte tycka då har det gått för långt. Text i hans mail till mig:
Nettan sluta och gnäll på polisen och läs det här så får du något att gnälla över, att polisen
inte räcker till.
Ja, vad säger man...Nisse, har Du inte mer kurage än att Du inte vågar skriva Dina synpunkter här påSourze.se
Inlägg #15: Postat: 2010-07-01 01:40:00
Nettan999
Ytterligare ett mail från denne Nils Pettersson kl. 01.30 Text: Nettan du och ombudet är av samma skrot och korn som inte vågar svara med mejl och hänger ut folk istället offentligt, undra venm som är fegast ni eller jag?
"Nesse lelle" först och främst har Du synpunkter på att jag inte vågar svara utan hänger ut folk offentligt. Skulle Du vilja upplysa mig om vem eller vilka jag hängt ut.
Vänligen sluta upp med Dina undertryckta hot.
Inlägg #16: Postat: 2010-07-01 06:21:00
Per W
Nisse Pettersson är tydligen en ynkrygg. Någon som undrar varför man inte vill lämna ut sin e-postadress? Man riskerar att bli stalkad av psykiskt labila presoner.
Inlägg #17: Postat: 2010-07-01 08:20:00
Bizon
Nettan #12 --- Jag fick inte ihop din inläggsangivelse med ditt svar - antar att det ska stå #2 istället för #6 --- eller snarare, det framgår av respektive inlägg att det ska vara så - eller hur? :- Av detta lilla misstag ser man också hur bra det är att ha med både inläggets nummer och nick/namn på debattören i repliker.
Inlägg #18: Postat: 2010-07-01 08:27:00
Bizon
För övrigt vad gäller Nisse - bättre att ta diskussionen med Nisse personligen via mejl än att förorena varenda tråd med invektiv och omdömen om honom. Varför inte skapa en "Nissetråd" där dylika referat kan samlas ostört - så kan folk som vill diskutera sakfrågor kring intressanta artiklar göra det utan en massa ordbråte om ovidkommande företeelser.
Inlägg #19: Postat: 2010-07-01 08:50:00
Inger Olsson
#18 Bizon: ...och i synnerhet inte ge honom mer PR, vilket han givetvis fiskar efter...;-0
Inlägg #20: Postat: 2010-07-01 08:55:00
Inger Olsson
Nettan: ang. drogtester. I privata näringslivet kan drogtester tas vid vid m i s s t a n k e facket kopplas in mig veterligen och jag har för mig att så sker år 2010 också inom det offentliga...
Showing page 1 of 15: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...