| Inlägg #1: Postat: 2010-06-15 03:09:00 | |
|
ombudet |
Till skillnad mot sina svenska kollegor så kan amerikanska advokater avtala om att få del av ett eventuellt skadestånd. Det är något som advokatsamfundets etiska regler sätter stopp för i Sverige.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-06-15 08:13:00 | |
|
Per W |
#1 Tänkte just skriva det. Amerikanska advokater är säkert inte mer samvetsömma än sina svenska kollegor utan möjligheten att få dela på "astronomiska" skadestånd lockar dem att chansa.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-06-16 01:23:00 | |
|
sunny fri |
En väldigt bra artikel.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-06-16 03:23:00 | |
|
Inger Olsson |
Anne: Artikeln är värd att läsas, men du har ju nyligen skrivit om ”fega och ointresserade advokater” i en annan artikel här. Jag undrar: representerar du Samhällets Styvbarn eller skriver du denna artikel enbart i egenskap av privatperson? Oavsett vad, undrar jag på vilken saklig grund du delger advokater dessa adjektiv. I din förra artikel refererade du till Göran Johansson och att det fanns lagar från 1930-talet som förbjöd slag, kränkningar, vanvård av barn som var omhändertagna. Men problemet var ju att förbuden inte var hållbara i stort. Det fanns t ex ingen lag som sa att man i n t e fick mediciniskt, kirurgiskt experimentera med deras liv! Jag var rättslös, som alla andra på institutionerna, därför problemen låg på en annan nivå! /// 1 det fanns ingen ö v e r g r i p a n d e rikets lag som granskade myndigheters indikationer för utredningen, själva utredningen och därpå beslut, därför dessa kunde i n t e göra fel! Häri ligger också krav på bevisföring, vilket en rättegång kräver. OM en myndighet inte kan göra fel elimineras/försvinner också dokumentationskrav m m bevis hos densamma längs ”hela vägen”. Även om jag nu konkret kan bevisa att fel gjordes i mitt eget ärende redan från början, samt även direkta brott m m på den tiden, så spelar det alltså ingen roll ty då åberopas preskribitionstid. Även om jag inte förstår h u r en ”sådan” kan träda in, när det aldrig ens fanns en
t v i n g a n d e lag med påföljd och skadestånd - i det fall en myndighet hade gjort fel DÅ! Vad jag vet hamnade många på institutioner oftast godtyckligt. Om de fall där myndigheter ingrep, och vi antar att det var befogat, blir det också svårt med bevisbördan ang Statens vanvård i ”rollen” som ställföreträdande vårdnadshavare. |
| Inlägg #5: Postat: 2010-06-16 03:36:00 | |
|
Inger Olsson |
Forts. 2 Av delvis tradition har man betraktat den sociala verksamheten som b i s t å n d positivt och här kommer en annan aspekt in. Till skillnad från t ex skattemyndigheten. Den 1 januari 2010 fördes ansvaret för tillsynen av socialtjänsten över från Länsstyrelsen till Socialstyrelsen. Sociala enheten uppstod ju långt senare och var inte m ö j l i g för oss eller anhöriga att kontakta. Vi hade inte ens rätt att överklaga något beslut alls från Barnavårdsnämnden. Jag vet inte hur det ser ut exakt just i dag, men när det gällde soc.förvaltningars utredningar och beslut så var det tidigare länets Sociala enhet som utredde ärenden kring felaktiga utredningar/beslut. Även om en soc.förv. fick skarp kritik efter grova missar så hände heller aldrig något mer utan att de följde råden. Sociala enheten var endast r å d a n d e. Påföljd och skadestånd för individers/familjers extrema lidanden, inkomstbortfall m m kom därför inte på tal när enheten inte förde en t v i n g a n d e lag och tjänstemannaansvar inte fanns. Och då kunde man givetvis heller INTE koppla in en advokat! Där har du, menar jag, de verkliga skälen till att advokater avstår då det i p r a k t i k e n är omöjligt att driva ett sådant ärende i nuläge. SOU: s förslag till ”Ny förvaltningslag” som kom i maj i år är därför viktig och nödvändig och tjänstemannaansvar måste tillkomma. /// Låt oss först se vad Kerstin Wigzell kommer fram till innan man ev. går vidare. Personligen förstår jag inte varför krav på rehabilitering. Rätt till delvis samtal har ju redan funnits. Blir det skadestånd får den berörda använda detta till vad som anses viktigt för den. Bl a PH Bartholdsson har på Newsmill gett bra förklaringar till varför Staten bör stå för det som påstods i n t e ens kunde ske o s v. CITAT: ”Därför skall inga ersättningar ges ex gratia – av nåd. De skall ges av tacksamhet; tacksamhet att äntligen få en möjlighet att göra det anständiga och rättfärdiga; tacksamhet för en möjlighet till det medmänskliga”
www.newsmill.se/artikel/2010/02/19/utanf-r-eller-innanf-r Därför anser jag också att vi förslagsvis bör göra vad vi kan för att hjälpa samhället på flera plan för att minimera ytterst fortsatta tvångsomhändertaganden, som definitivt inte är ekonomiskt eller etiskt försvarbart. Det behövs kreativa, flexibla lösningar. |
| Inlägg #6: Postat: 2010-06-16 03:37:00 | |
|
Inger Olsson |
Är trött nu, så finns oklarheter i ovan 2 inlägg så hojta till.
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-06-16 08:46:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#6/ Du har varit trött länge.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-06-20 03:32:00 | |
|
Nettan999 |
En välformulerad artikel men instämmer med #1. Ombudet, att det är något som advokatsamfundets etiska regler sätter stopp för i Sverige. Däremot, Anne Skåner, har Du inte rätt när Du säger att inget parti är beredd att ändra dessa förutsättningar. Jag hävdar motsatsen. När Du kommer med detta påstående, har Du då läst igenom samtliga partiers partiprogram? Jag tvivlar på det utan ber Dig titta lite närmare på Frihetspartiets partiprogram och sedan får Du gärna komma med lite feedback. Bifogar några länkar: Länk: frihets-partiet.se http://www.frihets-partiet.se/blog/?p37,
Länk: frihets-partiet.se |
| Inlägg #9: Postat: 2010-06-21 13:29:00 | |
|
Per W |
Programmet är hemsk soppa av populistiska krav, ofinansierade löften och komiska krav som t ex "nedläggning av onödiga myndigheter". Alla 18-29-åringar utlovas "arbetsliknande" heltidssysselsättning. Krav på fördubblade straff och en uppsjö nya förbud är också något som kännetecknar "Frihetspartiet". Usch!
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-06-21 14:41:00 | |
|
Leif-Arne |
Det må jag säga, du har min respekt för att du orkar gå igjenom ett perifert partis program. Det räcker för mig att västarna sannolikt har koppling till partiet . Bland alla partier som har obskyra program och som aldrig kommer att bli annat än perifera, är ändå min favorit det klassiska Kalle anka partiet. Mer ankism och gratis handdukar vid publika bad är programmet.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-06-21 18:30:00 | |
|
Nettan999 |
#10. Leif-Arne. Vet inte vem det är Du syftar på men jag tycker det är av oerhörd vikt att man kollar upp något man ska ha åsikter om.
Du skriver att det räcker för dig att västarna har koppling till partiet. Det är väl ändå lite trångsynt. Alla de som inte har västar då? Och då menar jag vanliga medelålders personer som stöttar www.frihetspartiet.se, Det är som med SD, där är det medborgare som valt att stödja dem likväl som det är medborgare som stöttar Frihetspartiet. Men när vi nu ändå ska tala om västar….Är det västarna Du stör dig på eller är det att det är motorintresserade personer? För ska vi börja bojkotta alla som har väst så hur ska det gå på finlandsbåtarna om vi tog bort alla flytvästar, eller polisens skyddsvästar? Leif-Arne, jag trodde Dig om bättre än att inte skaffa Dig en egen åsikt. Du har ju tydligen inte tittat närmare på partiprogrammet utan pratar som Du verkar ha förstånd till. |
| Inlägg #12: Postat: 2010-06-21 18:39:00 | |
|
Leif-Arne |
Men, jo! Jag kollade faktiskt upp Kalle anka partiets program inte sant? I jämförelse så verkar de faktiskt väl så seriösa som ”Frihetspartiet”.
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-06-21 18:45:00 | |
|
Leif-Arne |
Jag bemödade mig faktiskt även att läsa igenom SD´s försök till budgetförslag, i jämförelse med den fantasiprodukten, som i och för sig är nog så tragikomisk, var den store ankisten Carl Barks rent realistisk.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.