Valt inlägg:
Forts. 2 Av delvis tradition har man betraktat den sociala verksamheten som b i s t å n d positivt och här kommer en annan aspekt in. Till skillnad från t ex skattemyndigheten. Den 1 januari 2010 fördes ansvaret för tillsynen av socialtjänsten över från Länsstyrelsen till Socialstyrelsen. Sociala enheten uppstod ju långt senare och var inte m ö j l i g för oss eller anhöriga att kontakta. Vi hade inte ens rätt att överklaga något beslut alls från Barnavårdsnämnden. Jag vet inte hur det ser ut exakt just i dag, men när det gällde soc.förvaltningars utredningar och beslut så var det tidigare länets Sociala enhet som utredde ärenden kring felaktiga utredningar/beslut. Även om en soc.förv. fick skarp kritik efter grova missar så hände heller aldrig något mer utan att de följde råden. Sociala enheten var endast r å d a n d e. Påföljd och skadestånd för individers/familjers extrema lidanden, inkomstbortfall m m kom därför inte på tal när enheten inte förde en t v i n g a n d e lag och tjänstemannaansvar inte fanns. Och då kunde man givetvis heller INTE koppla in en advokat! Där har du, menar jag, de verkliga skälen till att advokater avstår då det i p r a k t i k e n är omöjligt att driva ett sådant ärende i nuläge. SOU: s förslag till ”Ny förvaltningslag” som kom i maj i år är därför viktig och nödvändig och tjänstemannaansvar måste tillkomma. /// Låt oss först se vad Kerstin Wigzell kommer fram till innan man ev. går vidare. Personligen förstår jag inte varför krav på rehabilitering. Rätt till delvis samtal har ju redan funnits. Blir det skadestånd får den berörda använda detta till vad som anses viktigt för den. Bl a PH Bartholdsson har på Newsmill gett bra förklaringar till varför Staten bör stå för det som påstods i n t e ens kunde ske o s v. CITAT: ”Därför skall inga ersättningar ges ex gratia – av nåd. De skall ges av tacksamhet; tacksamhet att äntligen få en möjlighet att göra det anständiga och rättfärdiga; tacksamhet för en möjlighet till det medmänskliga”
www.newsmill.se/artikel/2010/02/19/utanf-r-eller-innanf-r
Därför anser jag också att vi förslagsvis bör göra vad vi kan för att hjälpa samhället på flera plan för att minimera ytterst fortsatta tvångsomhändertaganden, som definitivt inte är ekonomiskt eller etiskt försvarbart. Det behövs kreativa, flexibla lösningar.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?