|
Inlägg #21: Postat: 2010-06-06 18:37:00
|
|
Dag Nilsson |
# 17 Inger, jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Tanken att det skulle kunna finnas något sådant som en "self made man" är verkligen de egotrippades mest groteska illusion. Man måste vara helt renons på kunskap vad gäller genetiskt arv och utvecklingspsykologi för att kunna gå på i dessa amerikanska ullstrumpor. Hela idén om den fria viljan, och fantasin att man med denna kan skapa sig själv, har detta dubbla syfte: ladda egot med självstärkande grandiositet och ett skuldbeläggande av alla människor som inte lyckats med den amerikanska drömmen. Om ett björklöv skulle utbrista: Jag har skapat mig själv! då skulle vi kalla det för hybris. Men när en människa uttalar samma vansinne, då finner somliga det både rimligt och klokt. Att tro att Bush inte visste vad som var på gång när han spelade skolbarnens välgörare och vän, det kan förståndet eventuellt gå med på som en hypotetisk möjlighet. Men att tro att en individ kan skapa sig själv, det är så till den grad ologiskt att jag blir generad å mänsklighetens vägnar.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-06-06 18:45:00
|
|
Inger Olsson |
#20 Pal 84 ..."paranoida liberalpacket..." Du har redan talat om vad din "sanningsrörelse" står för? Jag kan tänka själv - annars tack! Dag Nilsson, ref. ovan till bl a Platon för att söka "stöd" i sina tankemönster. Jag påpekade endast att han har fel, däremot finner man i hans resonemang en "bild" av slutet i "Das Kapital". Endast ett konstaterande. Hans intuition av mig som man kanske beror på att han har ett önsketänkande om att vi alla är "lika"?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-06-06 19:01:00
|
|
cmologgad |
Dag Nilssons intution säger honom bland annat att armeringsplåtarna i WTC förånagdes av en mystisk energisträle som utvecklade mer värme än sju Hiroshimabomber. Den säger honom också att jag är ungefär 16 år och att Inger Olsson är en man. Dag Nilssons intution pekar tydligen alltid i motsatt riktning mot den där sanningen ligger.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-06-06 19:08:00
|
|
cmologgad |
Tack för berömmet Peter, Lars och Inger! Artikeln var ett experiment som verkar ha slagit rätt väl ut, det kunde lika gärna blivit fiasko.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-06-06 19:19:00
|
|
Inger Olsson |
#21 Dag Nilsson: Som CMO också noterat har du nog problem med din intution? Nå, hav tröst det är aldrig försent att förändra sig. Även åsikter... Det offentligas alla anställda kan ju inte alltid vara på plats, så med tanke på att vi föds och dör ytterst ensamma, är nyfikna av naturen, vill och kan lära oss, så är det väl inget konstigt med "self made man"? Själv är jag ytterst en "self made woman". Att vara stolt över sitt/sina t ex livsverk är inte lika med egotripperi eller avsaknad av empati. Mitt råd är nog att inte förläsa dig på viss typ av litteratur...
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-06-06 19:50:00
|
|
ArHo |
CMO din artikel kanske är bra skrivet men vad har Hitler och nazister att göra med om folk är troende eller inte inom sanningsrörelsen? Du vet säkert vem David Irving är för författare som höjdes till skyarna för sin skrivna bok "The Destruction of Dresden" i de flesta tidningarna runtom i världen, utom i The Daily Mirror av förståeliga skäl. Den brittiska judiska paraplyorganisationen The Board of Deputies of britich jews. såg inte med blida ögon att förintelsen av Dresden kunde ju dra ögonen ifrån judarnas förintelse, så de spred en lögnpropaganda med oförlåtlig smutskastning som gav resultatet, att David Irving blev hatad att journalister och vanligt folk, samma folk som tidigare formligen hyllat D.I. för att ha avslöjat att de allierade begick grymma våldsdåd mot civilbefolkningar. Javisst han fick fängelse David Irving efter att varit jagad och efterlyst för att han vågat skrivit sanningen. Detta sagt som en tankeväckare vad du har skrivit i din artikel. Allt ser inte ut för vad det vill vara.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-06-06 20:36:00
|
|
George Debaly |
#26 ArHo, men ska man vara riktigt petig så har dödssiffrorna från bombningen av Dresden varit föremål för omprövning i modern tid och stadens officiella siffror från 2006 är mellan 18 000 - 24 000 döda, att jämföra med de ursprungliga 240 000.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-06-06 20:49:00
|
|
Dag Nilsson |
#25 Med VAD har du gjort dig själv Inger Olsson? Att CMO är så väderspänd att han inte klarar av annat än att plocka hem simpla enpoängre, det visste jag sedan förr. Men att du, som beskrivit så negativa erfarenheter av överheten, är så benägen att lägga dig platt för samma överhet när den representerar USA har jag direkt svårt att förstå. Om du nu har skapat dig själv - varför gjorde du dig inte självständig? Vad betyder detta du skrev ..."däremot finner man i hans resonemang en "bild" av slutet i "Das Kapital""? #22
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-06-06 20:56:00
|
|
Dag Nilsson |
CMO, nu när du har druckit upp vällingen kanske det är dags för lite fast föda. Mitt inlägg #2 tar upp en del som din artikel handlar om.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2010-06-06 20:59:00
|
|
ArHo |
George man har också reviderat antalet som dog i gaskamrarna till max 2,5 milj. människor det figurerar lägre siffror än så. Men i sak är krig något så fruktansvärt i sig, tänk om mänskligheten kunde sluta med sådant vansinne när ordförrådet och argumenten tagit slut, så att vi slapp den masslakt som det är frågan om. Sätt upprorsledarna i en boxningring så kan de göra upp sin maktkamp de emellan med boxarhandskar, så slipper oskyldigt folk få lida för deras mellanhavande.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2010-06-06 21:16:00
|
|
pal84 |
Jag tror att inte att du har uppfattat mina kommentarer med en nypa salt "Inger Olsson" då påstår att du redan vet vad "sanningsrörelsen" står för. Vad jag vill komma underfund med är att du inte har läst om själva rörelsen och enligt de så är inte syftet att man ska köpa grisen i säcken med den information som de sprider utan man ska kunna själv kunna utforska och kritisk granska den informationen som massmedian upplyser om för att avgöra vad som är sant respektive falskt.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2010-06-06 21:46:00
|
|
Bizon |
De var en otäckt artikel - en giftig dolkstöt i ryggen på de som i demokratins namn och i tron att yttrandefrihet och medmänskligt ansvar går hand i hand med vårdandet av den lilla demokrati vi har och med viljan att utveckla den till något vi som människor kan vara stolta över.
Du säger att citat//"Vad skulle vara ett effektivare vapen mot demokratin än att totalt undergräva förtroendet för dess viktigaste institutioner?"//sc. Vänd på det i stället - Vad skulle vara ett effektivare vapen mot demokratin än att i en påbjuden följsamhetsprincip undergräva förtroendet för allt vad samhälleliga institutioner heter genom att beröva oss rätten att kritisera och föra på tal deras fel och brister? Frågan är vems ärenden en artikelförfattare går som får ur sej ett så illavarslande angrepp på den för demokratin nödvändiga yttrandefriheten - inte för att demokratin är färdig eller fullfjädrad, men därför att den ständigt behöver engagerade krafter som vågar säga sin mening och delta i det ständigt pågående projektet att skapa ett människovärdigt samhälle. Institutionernas folk klarar inte den uppgiften utan hjälp av tänkande amatörer - då dom annars alltför lätt drabbas av maktmissbruk och ohämmat habegär...
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2010-06-06 22:46:00
|
|
mad prophet |
Vad hände med alla 6 miljoner polacker som hitler dödade. Detva sammanlagt 11 miljoner som dödades under hans tid?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2010-06-06 23:13:00
|
|
Lasse i Gatan |
Troligtvis blev dom begravda.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2010-06-06 23:15:00
|
|
mad prophet |
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2010-06-06 23:19:00
|
|
mad prophet |
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2010-06-06 23:22:00
|
|
mad prophet |
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2010-06-06 23:36:00
|
|
Sunny |
Jag tycker det var en intressant artikel.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2010-06-06 23:37:00
|
|
mad prophet |
Sen är det förmodligen kabbalism som ligger bakom zionism. cmo jag tror att du vet mer än vad du berättar i en vinklad historia eller så vet du faktiskt inte ett skit om det. smutskastningarna från din sida regnar ner på sanningsrörelsen. vad gör dig till en sådan stor motståndare till just sanningsrörelsen? Är det jobbigt att höra sanningen. truth hurts u know.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2010-06-06 23:47:00
|
|
mad prophet |
Hur många judiska soldater tror du Adolph Rothschild "hitler" hade jag skulle gissa på runt 150.000st
|
| |