Rapportera inlägg

Valt inlägg:

# 17 Inger, jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Tanken att det skulle kunna finnas något sådant som en "self made man" är verkligen de egotrippades mest groteska illusion. Man måste vara helt renons på kunskap vad gäller genetiskt arv och utvecklingspsykologi för att kunna gå på i dessa amerikanska ullstrumpor. Hela idén om den fria viljan, och fantasin att man med denna kan skapa sig själv, har detta dubbla syfte: ladda egot med självstärkande grandiositet och ett skuldbeläggande av alla människor som inte lyckats med den amerikanska drömmen. Om ett björklöv skulle utbrista: Jag har skapat mig själv! då skulle vi kalla det för hybris. Men när en människa uttalar samma vansinne, då finner somliga det både rimligt och klokt. Att tro att Bush inte visste vad som var på gång när han spelade skolbarnens välgörare och vän, det kan förståndet eventuellt gå med på som en hypotetisk möjlighet. Men att tro att en individ kan skapa sig själv, det är så till den grad ologiskt att jag blir generad å mänsklighetens vägnar.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?