Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Hjalle #77 Ja att förändra mänsklighetens görande och låtande till en mer kärleksfull art och varelse vore inte direkt fel, eller snarare att människan själv väljer ett sådant förhållande i livsprocessen är och har varit en stående fundering för många filosofer och tänkare. Att göra tankeexperimentet vad som ska till för en sådan vändning och vilka konsekvenserna skulle bli är kanske inte bara önsketänkande - möjligen kan man se det som det naturliga sökande som människan ständigt sysslar med för att försöka åstadkomma något bättre än det som är. Du pekar på ödestron och föreställningen att vi som art inte kan göra mycket åt vår bestämmelse - ja det ser jag mer som en sorts uppgivenhet som naturligtvis inte har något med viljan till förändring från det naturgivna tillstånd vi nu befinner oss i. Att något är utopiskt är möjligt, men vi vet inte vad det skulle kunna vara - en tvättmaskin skulle sannolikt uppfattas som något utopiskt av en människa för så där en 500 år sedan. Att rent vetenskapligt omprogrammera mänskligheten genom något ingrepp i mänsklighetens arvsanlag så att en hjärn- och tanke-förändring uppstår som är sexuellt överförbar låter vid ett första ögonblick som en global lösning, men kan vi uppleva det som etiskt försvarbart, eller bra överhuvudtaget? Är det inte ett övergrepp i en mognadsprocess som på det viset helt omintetgörs - funderar på om det rent av skulle kunna jämställas med själslig lobotomi - något som kanske skulle kunna tas till som en sista utväg, men som då innebär att stora värden i mänsklighetens komplexitet kommer att gå förlorade. Du säger att detta med förändrade hjärnor skulle vara min önskan, men jag känner inte igen den som sådan - däremot menar jag att det är hög tid att mänskligheten tar ett evolutionärt steg i sitt tänkande och agerande,,, enkelt uttryckt - lämnar det egoistiska makt och vinningstänkandet till förmån för ett en för alla ochh alla för en-tänkande vars målsättning i bästa fall skulle vara mesta möjliga livskvalitet för alla. Att det religiösa tänkandet med tiden kommer att avskaffa sej själv utgår jag från, dock har jag ingenting emot att ett mer andligt förhållningssätt till alltet och tingens ordning växer fram. :- ja om inte detta om funnits så skulle mycket helt säkert vara annorlunda - men vi människor är vad vi är och blir det vi blir och från min utgångspunkt skulle jag känna mej lite gladare om jag bidragit med något till det bättre för mänskligheten - tänk bara tanken att livet och vår förmåga att leva detta liv i kärlek tog om hand alla nyfödda små varelser som ännu ingenting vet om den ondska som råder så att dom fick växa upp till älskande medmänniskor utan orsak att hata - då du Hjalle då skulle jag nog kunna stå ut även med de där "omet" :- Men du Bizon det är inte något fel med att spåna om detta "om" ja du vet om inte om hade funnits...som ständigt är en käpphäst för vår framfart här i livet.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?