|
Inlägg #141: Postat: 2010-06-02 17:30:00
|
|
George Debaly |
Underbart! Att man kan hålla rasism och misshandel åtskilda från "mobbing" då de lika gärna kan kan ingå som ingredienser i mobbingen, precis som Sunny fri, har vittnat om här i tråden. Vad ska vi hitta på härnäst? Några förslag? Varför inte lansera den djärva tanken att man ska exempelvis ska skilja mellan depression och självmord? OBS! Det senaste var ironi.
|
| |
|
Inlägg #142: Postat: 2010-06-02 22:53:00
|
|
ingloz |
#131/ Inger Olsson - Skämt!?! Nej, verkligen inte! Det är dagens sanning att väldigt många gör så: Vänder kappan efter vinden, eller tiger om man bevittnat något olagligt - Och civilkurage är så sällsynt att det om det förekommer omnämns i pressen med stora rubriker. Det händer bara någon enstaka gång att en hjälte vågar visa den bristvaran. Anledningen är såklart att risken är för stor när en person visar civilkurage att de får "sota" för det och dessutom saknar beskydd från t.ex. polis.
|
| |
|
Inlägg #143: Postat: 2010-06-03 09:11:00
|
|
Inger Olsson |
Ingloz: tack. Tolkade språkligt ditt inlägg fel, som du då ser.
|
| |
|
Inlägg #144: Postat: 2010-06-03 09:23:00
|
|
Inger Olsson |
Georg: Jag förstår om du i o f s inte riktigt kan bortse från, då Ola kunde i tidigt skede ha utvecklat sin tanke i komm.fältet och förklarat hur han ser på "mobbad" och juridisk mobbing, enligt lagtext definierade brott.Kiv, retande o tetande i direkta sociala situationer för social fitness/utveckling har jag genom åren sett m å n g a verbalt göra på Sourze i sina försök att fostra andra ;- Men kanske det är intressant att notera att Sverige var först med att lagstifta om pennalism mobbing på arbetsplats, men ändå har tydligen ingen fällts för sådant brott. Vad tror du detta beror på? Jag tror att det beror på att lagen kräver tung bevisföring, men ska vi inte ha detta? Räcker det med att individen k ä n n e r sig kränkt?
|
| |
|
Inlägg #145: Postat: 2010-06-03 09:26:00
|
|
Inger Olsson |
forts. På din uppmaning: "Varför inte lansera den djärva tanken att man ska exempelvis ska skilja mellan depression och självmord?" kan jag direkt ställa upp. Det ligger inte orsak mobbing bakom alla självmord. Alla som begår självmord eller ytterst b e r om hjälp att få dö - och får det! - är i n t e deprimerade. I t ex Holland är det ett krav på att inte vara deprimerad för att få hjälp till att dö.
|
| |
|
Inlägg #146: Postat: 2010-06-03 09:45:00
|
|
George Debaly |
#144 Inger Olsson, Jag förstår hur du menar, men bara för att man inte har lyckats sätta fast någon för brottet är ju inte riktigt samma sak som att brottet aldrig har hänt. Sedan vidhåller jag att mobbing mycket väl kan innehålla inslag av rasism eller våld och fortfarande vara mobbing.
|
| |
|
Inlägg #147: Postat: 2010-06-03 09:52:00
|
|
George Debaly |
#145 Inger Olsson, Exemplet från Holland pekar väl mer på att om man nu vill dö, så får det inte handla om ett regelrätt självmord, utan snarare om dödshjälp där patienten håller på att tyna bort. Majoriteten av alla självmord är resultatet av en depression. Därmed inte sagt att depression alltid måste finnas med i bilden.
|
| |
|
Inlägg #148: Postat: 2010-06-03 09:59:00
|
|
Inger Olsson |
#146 Men våld och rasism hatbrott är väl, mig veterligen, juridiska brott... M a o realistiskt inser du väl att ungar, inkl syskon, kivar och slåss med varandra, någon spelar besserwisser osv. Skulle du nu uppmana skolan/föräldrarna att direkt anmäla denna händelse till polisen? M a o finns det som Ola nämner i sin artikel händelser som är av en annan karaktär än direkt mobbing?
|
| |
|
Inlägg #149: Postat: 2010-06-03 10:20:00
|
|
George Debaly |
#148, Inger Olsson, Nu tycker jag du vänder på alltihopa, jag menar inte är inte att våld, misshandel, racism o sv inte är brott, det jag menar är att de mycket väl kan ingå i mobbingen, en uppfattning Ola inte delar. Och det är grundbulten i hans resonemang. Genom att separera inslag av våld, rasism o s v från mobbingen kan han föra ett resonemang om att den mobbade kan påverka sin egen utsatthet. Men ett sådant resonemang exkluderar de som lever med neuropsykiatriska funktionshinder, som har problem med att tolka sociala signaler och det ser jag som dubbel stigmatisering av en redan utsatt grupp. Kan du skilja mellan mobbing och en våldshandling, eller rasism för den delen? Om ett barn blir lätt knuffat i ryggen, är det en våldshandling? Om ett barn blir lätt knuffat i ryggen, men faller så illa att han/hon bryter armleden, är det en våldshandling? Samma sak med rasism, om ett barn ropar "din fula dumma finnunge", är det rasism? Om ett barn ropar "din fula gula kinesunge" till en asiat, är det rasism?
|
| |
|
Inlägg #150: Postat: 2010-06-03 10:36:00
|
|
Inger Olsson |
149# Att ta varje enskild situation som uppstår är in absurdum. Du sätter inte händelser i sin helhet utan rycker löst ur dessa. Sådant kan varken polis eller demokratisk domstol göra. Farligt.
|
| |
|
Inlägg #151: Postat: 2010-06-03 10:39:00
|
|
Hjalle |
Inger och George det där med mobbing är väl vad som sker här på Sourze och den som mobbar tolkar jag som en osäker människa som förmodligen fått en brutalt verbal uppfostran där elaka ord tillhört vardagslivet. Att barn mobbar varandra är nästan legio som en slag av självhävdelse eller det typiska bland grabbar att visa att man vill vara ledaren. Vuxenmobbningen är lite svårare att greppa med tanke på att vi bör ha något att tänka med som ska vara utvecklat åtminstone till sunt förnuft, så att vi förstår konsekvensen av vad säger och gör. Varför ska man tråka folk, kanske för deras utseende eller att någon är udda i gruppen. Det är bra att frågan om mobbing har tagits upp här och vi kan ställa oss frågan om politisk mobbning där vi väljer ut offer och gör antydning om rasism, sådant är ett lågvattenmärke, för ska man hårddra den frågan är vi nog smygrasister allihop, jag tänker närmast på dessa grupper som håller stenhårt på Israel och vise värsa på palestina och dess innehåll,. visst kan man tolka det som smygrasism när okväden hamrar mot varandra och man fördömer folk. Fick jag bestämma så skulle ordet rasism bort ifrån vårt tänkande när det gäller verbalt yttrande och endast användas när det uppstår fysiskt våld och inte ens då behöver det handla om rasism alla gånger när skilda landsmän pucklar på varandra.
|
| |
|
Inlägg #152: Postat: 2010-06-03 10:46:00
|
|
George Debaly |
#150 Inger Olsson, Jag tog några enkla exempel för att visa på hur svårt det är att skilja mobbing, rasism och våldshandlingar från varandra. Resten är din tolkning.
|
| |
|
Inlägg #153: Postat: 2010-06-03 10:52:00
|
|
George Debaly |
#151, Hjalle, Ja det ligger mycket i det du säger. Just konflikten Israel Palestina väcker - av förståeliga skäl - väldigt starka känslor och i striden hetta händer det att folk förlorar sans och vett.
|
| |
|
Inlägg #154: Postat: 2010-06-03 11:08:00
|
|
Inger Olsson |
Georg: håller inte med dig att det är svårt att påvisa d i r e k t a hatbrott eller våld när det gäller barn och ungdomar. Tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #155: Postat: 2010-06-03 11:29:00
|
|
Hjalle |
#152 George jag håller med dig, de kvinnor som blivit utsatta för gruppvåldtäkt av personer med utländsk bakgrund uppfattas samtidigt som ett rasistdåd för oftast eller alltid är det bara svenska kvinnor som råkar ur för det. Våldtäksmännen säger att vi aldrig skulle göra detsamma mot våra kvinnor som bär slöja, uppgift från domstol via SVT.
|
| |
|
Inlägg #156: Postat: 2010-06-03 12:32:00
|
|
ingloz |
#143/ Inger Olsson, jag gissade det, för annars är du ju skärpt : - Ibland har vi alla litet för bråttom när vi läser kommentarerna.
|
| |
|
Inlägg #157: Postat: 2010-06-03 13:12:00
|
|
George Debaly |
#154 Inger Olsson, Jag skrev inte att det var "svårt att påvisa d i r e k t a hatbrott eller våld när det gäller barn och ungdomar". Jag skrev om "hur svårt det är att skilja mobbing, rasism och våldshandlingar från varandra".
|
| |
|
Inlägg #158: Postat: 2010-06-03 13:14:00
|
|
George Debaly |
forts, Och därmed har jag inte exkluderat möjligheten att våldshandlingar eller rasism kan uppstå utan mobbing.
|
| |
|
Inlägg #159: Postat: 2010-06-03 17:02:00
|
|
Bizon |
Det finns inga gränser för vad mobbarna använder som slagträn i sina försök att skada sitt offer - det kan vara rasistiska uttryck, lyten, utseende, kläder, gångart, talfel - ja precis vad som helst. Begreppet "rasism" relaterar sej till föreställningen ras eller etnicitet och kan vara en nödvändig nyansering i vissa situationer - men har sällan den relevans som de som uttrycker rasistiska åsikter avser.
|
| |
|
Inlägg #160: Postat: 2010-06-03 21:58:00
|
|
olatidman |
Peter- Kul att höra!
Bizon- alla har olika syn på mobbning, det är mer en definitionsfråga.
Min syn är väl som ni vet "ingen rök utan eld".
|
| |