| Inlägg #101: Postat: 2010-06-01 06:34:00 | |
|
George Debaly |
Ola, du övertolkar och överdriver å det vildaste. Var exakt skriver jag att du inte får ha felaktiga åsikter? Att exkludera rasism, misshandel o s v som möjliga ingredienser i ordet "mobbing" är helt enkelt omöjligt. Sen att du med en dåres envishet gör det, gör varken saken eller din trovärdighet något mer än en stor björntjänst. Det är ungefär lika logiskt som att säga något i stil med "I vanliga fall bruka vetenskapsmännen påstå att mässing är en koppar och zinklegering, men jag har min egen lilla tvärsäkra tolkning och det är att mässing istället består av järn och krom". Ola, du har rätt till din åsikt, du har rätt till en egen tolkning, även om den är felaktig, men jag och alla andra här har rätten att tala om för dig att du har fel och du har hittills inte kunnat uppvisa något som påstår något annat. Och om du inte vill/tål att din åsikt diskuteras/ifrågasätts vad gör du då här i diskussionsforumet?
|
| Inlägg #102: Postat: 2010-06-01 08:55:00 | |
|
Bizon |
George #101 - Mitt i prick "med en dåres envishet"! Vederbörandes kommentarer talar sitt tydliga språk och jag anser att du trots att du gärna hade avstått ändå gör en insats då du synar dumheterna - man vet aldrig, kanske något fäster så småningom - men som du vet är "förnekelse" ett av de första hindren en människa måste komma förbi för att kunna ta till sej insikter kring egna dumma handlingar. De flesta individer tror att deras handlingar och ageranden är rätt eller att det finns något försvar för dessa i hur andra människor agerat tidigare gentemot dom själva. Försvaret för individsegna strategier hur tokig det än synes vara kan vara en logisk följd av individens betingade människosyn som mycket väl kan äga relevans i respektive individs verklighet - problemet kan alltså vara större än en enskild individs upplevelse och strategival, mentala likväl som sociala. Sociopati är sällan begränsad till en enskild individ - OK det förekommer, men ofta är det en mer spridd psykosocial problembild av etnisk/kulturell karaktär i vidaste mening och därför svårt att se för den drabbade enskilde individen.
|
| Inlägg #103: Postat: 2010-06-01 10:33:00 | |
|
Anna Nyhm |
I Ola Tidmans lilla värld blir man inte mobbad för sitt utseendes skull och man blir inte mobbad och förföljd för sin sexuella läggnings skull, för se,då tycker Ola Tidman inte att det är mobbing utan bara misshandel...
|
| Inlägg #104: Postat: 2010-06-01 10:34:00 | |
|
Anna Nyhm |
Ola Tidman, hur definierar DU mobbing/respektive misshandel, kan du ge en begreppsförsklaring, tack?
|
| Inlägg #105: Postat: 2010-06-01 10:59:00 | |
|
ingloz |
105 kommentarer hittills!!! Inte illa! - Det hela går helt efter Olas önskningar. Så här säger han bl.a. om sej själv i sin egen soutze-presentation som svar på frågorna: Varför jag läser/skriver på Sourze: älskar att provocera och väcka känslor ... Vill jag säga till Sourze läsare: ta allt med en nypa salt ... Favoritskribent på Sourze: mig själv / Grattis Ola! Du har verkligen lyckats att leva upp till sin målsättning med artiklarna på Sourze *ler* - men du borde ha tänkt på att den om mobbning kan vara väldigt sårande för dom som är utsatta, för jag tror inte att du är elak innerst inne.
|
| Inlägg #106: Postat: 2010-06-01 11:21:00 | |
|
Anna Nyhm |
"Det hela går helt efter Olas önskningar." Ja, vill man bli uppmärksammad, genom att skylta med sin oerhörda infantilism, är det helt upp till skribenten.
|
| Inlägg #107: Postat: 2010-06-01 11:36:00 | |
|
ingloz |
#106/ Ja, Anna, det är uppenbart en fejkad attityd Ola anlagt för att reta upp oss övriga riktigt rejält, vilket han också lyckats med - På nätet är det lätt att utge sej för att vara något man inte är - det framgår tydligt i tankarna som Ola delger i dagens text om bloggandet.
|
| Inlägg #108: Postat: 2010-06-01 11:38:00 | |
|
Anna Nyhm |
"JAG har nog tappat min förmåga att skriva om något som är värt att läsa."
saxat ur olas blogg |
| Inlägg #109: Postat: 2010-06-01 11:44:00 | |
|
Anna Nyhm |
107# : nej, rejält uppretad är jag vi? inte, utan mer stillsamt funderande över hur en man, som ska föreställa vuxen, kan haspla ur sig sådana fördummande åsikter, som att den som mobbas själv bär skulden. Däarv frågorna, som försöker få honom att förklara, men se, det lyckas han inte med. Jag förstår faktiskt inte hur någon frivilligt kan sänka sig så, för lite publicitet på Sourze!!!
|
| Inlägg #110: Postat: 2010-06-01 13:28:00 | |
|
olatidman |
George- Du är som en en envis gubbe, du kan liksom inte förstå att min åsikt inte är fakta, att min text inte bygger på någon fakta åtan en åsikt.
Det är faktiskt pinsamt att du inte har den förmågan att inse att folk måste få ha olika åsikter om saker och ting utan att dom ska tillrättavisas. ingloz- Du har helt rätt i att jag inte är en elak person, jag har baraen tanke och en åsikt som inte uppskattas av alla. Anna- mobbning verbalt, misshandel fysiskt. Du har helt rätt, jag har tappat förmågan att skriva något läsvärt i min blogg, men här på Sourze har nog fått in en och annan lyckad text. Sen att du förnekar att jag upprör dig ganska kraftigt är lite kul. |
| Inlägg #111: Postat: 2010-06-01 13:50:00 | |
|
Bizon |
Inget ont som inte har något gott med sej - brukar man säga. Det besannas i denna tråd eftersom dessa viktiga frågor kommer upp i ljuset och kanske finner lite av sina någorlunda sanna svar. Att skribenten framhärdar med sin egen tillrättalagda semantik kan möjligen ses som en kuriositet - intressant nog kan en viss omvärdering skönjas i dennes senaste inlägg - mitt tipps, personen i fråga är inte helt obildbar, men det sitter långt inne :-
|
| Inlägg #112: Postat: 2010-06-01 13:51:00 | |
|
ingloz |
# 110/ - Men Ola, du måste förstå att offer för mobbning tycker att du är gräsligt elak - Säkert hade jag tyckt så om jag varit en av dom utsatta.
|
| Inlägg #113: Postat: 2010-06-01 14:09:00 | |
|
ingloz |
#108/ Anna, det här förklarar ju tydligt varför Ola väljer sin oförsonliga attityd/åsikt "JAG har nog tappat min förmåga att skriva om något som är värt att läsa." saxat ur olas blogg - Bra att du hittade det citatet Anna! Han vill helt enkelt få oss att läsa - och det gör vi ... Sourze brukar ha en devis som lyder ungefär som att "Är det bara mamma som läser din blogg ..." - Det kan ju inte vara så kul.
|
| Inlägg #114: Postat: 2010-06-01 15:01:00 | |
|
ingloz |
#110/ Ola, du skriver att "här på Sourze har nog fått in en och annan lyckad text" - Ja här är vi mestadels vuxna, erfarna personer som reagerar på sådant som inte känns rätt - Efter att Anna nämnde att du har en blogg sökte jag upp den och kan konstatera att där har du inte fått någon reaktion på samma texter som du laddat in här på Sourze ... Här har ditt ego fått sitt "lyft"... Nöjd?
|
| Inlägg #115: Postat: 2010-06-01 17:07:00 | |
|
Anna Nyhm |
Nej Ola, du upprör mig inte kraftigt, du får nog hitta något annat att glädjas över. Jag är bara så konfunderad över att en människa kan vara så obildad, som du verkar vara, i dagens moderna samhälle. "Mobbingverbalt, misshandelfysiskt." Är detta din definition av mobbing respektive misshandel, att mobbing, enligt dig, enbart är psykisk och misshandel enbart fysisk?
|
| Inlägg #116: Postat: 2010-06-01 18:34:00 | |
|
George Debaly |
Ola, det som är pinsamt är att du är så infantil att du inte inser att en uttalad åsikt kan mötas av en annan, motsatt åsikt, särskilt på ett diskussionsforum och särskilt om det man påstår är ovederhäftigt. Det är ju helt ok att du gillar att provocera och retas, men det blir ju inte mycket till provokation om du påstår en massa saker som inte stämmer, då blir det mer "Jamen det är ju synd om grabben, han fattar ju inte bättre".
|
| Inlägg #117: Postat: 2010-06-01 18:56:00 | |
|
Gunsan |
Det är nästan som att bli beskjuten med pil och båge att ge sig in i denna diskussion: Har läst inläggen allt eftersom dagarna går. För några år sedan lyssnade jag på en föreläsning om "Härskartekniker". Att ihärdigt och utan reson framhävda att det enga förhållningssättet är det enda riktiga oavsett vilka konsekvenser det ger för andraär att definiera som en härskarteknik. Vid det här laget är det ju väl känt att de olika slags härskarteknikterna aldrig är positiva och utvecklande. Nej ibland månste helt enkelt omgivningen reagera kraftigt på sådana beteende. Att säga till när man tycker att ngn annan beter sig olämpligt mot ngn annan är att ta ansvar! Så tycker jag att det är här i diskussionen. Eloge till era alla som skriver inlägg för att bryta artikels osympatiska energi och den uppkomna rundgången - i filmen som tillhörde före draget jag lyssnade på, fick "härskaren" riktigt på moppo och slokörad drog han sig tillbaka för att fundera över sitt beteende. Att brya ett förhärksande mönster är möjligt!
|
| Inlägg #118: Postat: 2010-06-01 21:04:00 | |
|
Bizon |
George #16 Citat//"Jamen det är ju synd om grabben, han fattar ju inte bättre".//sc. Här tror jag du kommit sanningen närmast. Men jag undrar jag över din reaktion att du känner att det är pinsamt är att killen är så infantil att han inte inser// osv. Vad du har för syn på begreppet "infantil" - är infantili en egenskap som en individ kan välja eller välja bort efter behag - jämförbart med skribentens åsikt rörande mobbingen? Om så är fallet, vad kan då vara orsaken till detta val? Själv ser jag både infantili och mobbing som något utanför individens kontroll - dock tror jag att åtminstone mobbing går att komma till rätta med med lämpliga åtgärder - främst då brytaupp kontrollerande sociala strukturer. Tyvärr flyttar man vanligen offret vilket jag anser orätt i de flesta fall, men ibland finns det inget annat alternativ.
|
| Inlägg #119: Postat: 2010-06-01 23:55:00 | |
|
George Debaly |
Bizon, du har alldeles rätt. Jag tryckte iväg texten lite för fort, det skulle ha stått "infantilt envis" d v s tjurskallig på ett barnsligt sätt. Men om jag ska besvara din fråga så tycker jag nog att man kan ta på sig en infantil hållning, ungefär som när man spelar dum, eller låtsas som det regnar.
|
| Inlägg #120: Postat: 2010-06-02 00:53:00 | |
|
olatidman |
Ingloz- Kul att du besökte bloggen, tyvärr så har jag inte lagt ner speciellt mycekt tid och energi på den, och då blir det som ni alla vet, inte spciellt mycket reaktioner.
Ni andra får gärna tycka synd om mig, ni får gärna tro att jag inte vet bättre eller vad ni nu tänker. JAg står helt klart fast vid min text, och kan ni inte inse att alla människor har olika sätt att se på saker och ting så är det väl inte jag som är envis. Jag påstår ju inte att ni har fel i det ni skriver, jag har bara delat med mig av min syn på saken. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.