Att vara mobbad är ett val

Den här tråden diskuterar artikeln Att vara mobbad är ett val.
Showing page 3 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #41: Postat: 2010-05-28 18:06:00
ingloz
Börjar man kommentera i en tråd så är man SJÄLVKLART MED - annars låter man bli !!
Inlägg #42: Postat: 2010-05-28 18:57:00
Gunsan
30/ Du efterlyste en förklaring och jag delade med mig av min. Krångligare än så var det inte. Åsikterna är som bekant delade, insikterna vanligen mera ”svårköpta”. Tyck och tänk vad du vill, det gör vi andra också.
Inlägg #43: Postat: 2010-05-28 20:42:00
ingloz
#26/ Bison, du talar som en expert på området! :
Inlägg #44: Postat: 2010-05-28 22:40:00
Bizon
ingloz #43 - expert vet jag inte, men som lärare både på låg, hög-stadie och på gymnasiet har jag sett en del - lägg därtill några aktiva år i hem och skola föreningen - och så några år uti i verkligheten med öppna ögon vilket inte gått spårlöst förbi.
Inlägg #45: Postat: 2010-05-28 22:53:00
ingloz
#44/ Bison, Ja, jag tror att åren i verkligheten är vad som lär oss allra mest. Med mina 7 decennier har jag också sett en hel del :-
Inlägg #46: Postat: 2010-05-29 00:48:00
Bizon
Ju du Ingloz - det tvivlar jag inte alls på :-
Inlägg #47: Postat: 2010-05-29 01:20:00
sunny fri
Du har säkert rätt! Jag valde själv at bli dumpad på ett barnhem och visst var det mitt fel att dessa kallades horungar och annat i skolan. Skolagan fanns kvar och det är lätt för en lärare att slå någon som de vet inte har någon vuxen som kan klaga. Jag borde absolut klarat av att fixa en bra forstermamma innanjag började skolan. Rena slarvet alltså. Att jag hade ett röst handikapp och stammade svårt var en liten rolig hobby jag lade mig till med under långa nätter inlåst i fostermammans mörka garderob .Det blev liksom lite mysigare att skrika sönder rösten. Att barnen dansade runt mig ock skrek snälla saker som - När du går hem ska vi ta dig eller - Dra av horungen byxorna var säkert deras försök att få kontakt. Jag får skylla mig själv att jag misstolkade deras välvilliga närmanden. När läraren släpar ett barn genom hela salen i håret blir ju ett godkännande av läraren: - Henne får ni gärna sprak lite på. Men jag kunde ju har rakat av mig håret: urkorkat av mig att behålla det. Att läraren inför hela klasen i 7.an sade att - Ni ska akta er att bli som henne var säkert bara smicker? Han var väl rädd att krakarna som inte nådde min status kunde känna sig knäckta. Att jag skippade skolan under klass 7 var defensivt mitt eget fel. Man måste inte gömma sig för barna våds nämnde på annan ort utan borde sovit i skogen nära sin skola.
Jag erkänner. Mea Culpa
Inlägg #48: Postat: 2010-05-29 01:26:00
sunny fri
24 Jag skulle gärna vilja kunna gå igen:kan du ge mig ett tips på vilken fel jag gör för jag får det inte att funka riktigt just nu.Klumpigt nog.
Inlägg #49: Postat: 2010-05-29 05:57:00
Bizon
Sunny #47 Jo sorgligt nog ett klipp ur verkligheten för alltför många ungar. Den beredskap mot mobbing som under senare år startat upp i skolorna har betingats av ett stort och under många år eftersatt behov. Och precis som du berättar är det fortfarande så att läraren antingen initierar mobbingen genom okunskap, illvilja eller obefintliga pedagogiska ambitioner - eller faller in i det redan etablerade mönstret. Många ungar kan berätta om riktiga jävlar till lärare - en och annan unge klarar angreppen från både kamrater och lärare genom någon egen livlinestrategi - vanligen handlar det om att någon person ser, förstår och ger barnet kärlek, något som problematiska eller frånvarande föräldrar inte alltid klarar av. Egentligen borde en artikel av detta slag förses med varningstext. Det är ju inte säkert att folk i brådskan har tid att läsa kommentarerna - kanske betygsättningen i vissa fal kan ge en hint om innehållet.
Inlägg #50: Postat: 2010-05-29 06:28:00
Bizon
olatidman - har du någon särskild ideologi som bär dina åsikter, eller är artikeln bara ett uttryck för eget filosoferande? Jag antar att du fått en hel del att fundera på genom inläggen efter din artikel,,, skulle vara intressant att få veta hur du tolkar angreppen på din syn på mobbing. Det finns något fåtal personer som klarat sej ur en utsatt situation som säkert skulle ha kunnat utvecklas till ett helvete för dom, men som genom tillräcklig fysisk och mental styrka i stället skapade ett helvete för andra något i stil med det Dag berättade, men vanligen är det förhållandevis ganska så försynta och tillbakadragna personer som råkar illa ut - personer som inte har någon chans att ta till nävarna. Är dom dessutom lite ängsliga av sej och tycker världen är en rätt skrämmande soppa dom hamnat i så kan du ge dej på att flockens utstötningsmekanismer inte är sena att gå igång. Förhållandet att ett av "de andra" erkänt mobbobjekt i viss mån garanterar övriga individer att egna "defekter" inte ska hamna under "de andras" fördömande ögon är en del av mobbens orsaksproblematik. Vilka erfarenheter stödjer du dina antaganden på - förutom då dina egna personliga upplevelser?
Inlägg #51: Postat: 2010-05-29 09:51:00
Inger Olsson
Handlar artikeln eg. om "mobbing" eller handlar det om falsk kontra sann vänskap? Tycker mig finna att Ola beskriver ett tillstånd som är vanligt hos vissa människor, den att "köpa"/"fjäska" sig till "vänner" till v i l k e t pris som helst, för att sen upptäcka att man är ensam! Därav hans beskrivning hur han uppfattar utanförskap: "Men jag tror inte att det skiljer sig så mycket egentligen. Lika lost som man kanske kan känna sig som mobbad, kan man känna sig som icke-mobbad."
En minst sagt sorglig företeelse - som annan konkret mobbing.
Inlägg #52: Postat: 2010-05-29 10:55:00
Tartyff
GunnarL-tragikomikern ursäkta att jag inte svarat dig förrän nu. Du ville ha mitt namn och person nr. det ska du få om du lägger ut ditt riktiga namn och adress på Sourze, då skulle du säkert bli trevlig och tillmötesgående mot både mig och övriga. Stämmer det inte att du stryker någon medhårs för att nästa gång kritisera personen i fråga, tycker du att din falskhet är rätt metodik för att vinna gehör för dina åsikter? Jag omtalar dig personligen och skriver min uppfattning om dig som person, om nu någon annan delar min uppfattning återstår att se.
Inlägg #53: Postat: 2010-05-29 11:33:00
Inger Olsson
forts. Nu har jag läst kommentarerna och kanske bör man tillägga att det på åtminstone forskningsnivå, och därmed litteratur, finns diskussioner om hur olika slags "mobbningar" uppstår. Som i även brott finns alltid någon form av provokation med - sett utifrån gärningsmannens kvinnans perspektiv! Att det sen juridiskt och/eller moraliskt inte håller är en annan sak. Går vi då till barn/ungdomar kan det i vissa fall vara interaktivt när mobbing uppstår. Inget barn föds snusförnuftigt och rationellt, vet exakt vad som ska göras vid rätt tidpunkt och plats. Bara det att vara "social" - vad betyder det för ett barn kontra en vuxen? Min erfarenhet gn åren säger mig att det oftast leder till svåra mobbningstillstånd om barnet, den unga/unge saknar vuxna sociala och empatiska vägvisare. Men artikeln handlar inte konkret om mobbing som jag ser det. Men kan man även "mobba sig själv" gn att ständigt försöka vara någon annan än den man verkligen är - och därför känner utanförskap?
Inlägg #54: Postat: 2010-05-29 13:50:00
ingloz
# 53/ Inger Olsson, bra kommentar! - Många unga saknar goda förebilder och har inte utvecklat någon empati. Senare i livet kan dom få dras med ett dåligt samvete för sånt som gjordes i ungdomligt oförstånd, som att t.ex. mobba kamrater.
Inlägg #55: Postat: 2010-05-29 15:57:00
olatidman
Tack för alla kommentarer, riktigt kul att ni går igång på mina små funderingar.
Jag står helt klart fast vid att man kan välja att inte bli mobbad, Ni får gärna tycka precis vad ni vill:
Inlägg #56: Postat: 2010-05-29 16:59:00
George Debaly
Ola, Du verkar inte vara mycket för dialog, snarare monolog.
Inlägg #57: Postat: 2010-05-29 18:32:00
Bizon
olatidman #55 Intressant replik och mitt i prick i raden av inlägg. Vidare dialog med vederbörande skribent överflödig...
Inlägg #58: Postat: 2010-05-29 20:03:00
sunny fri
55 Om du står fast vid att jag valde barnhemmet o fostermamman själv vill jag väldigt gärna att du förklarar hur för mig o de andra här:vARFÖR SKULLE EN 3 ÅRING VÄLJA ATT SITTA INLÅST I EN MÖRK GARDEROB? HADE INTE DET VARIT MYCKET KONSTIGT I SÅ FALL O VARFÖR SKULLE BARNET DÅ SKRIKA SÖNDER RÖSTEN? FÅR MAN VÄLJA SJÄLV BEHÖVER MAN JU INTE SKRIKA.Varför skulle en 7 åring vilja bli av med sina byxor o stå naken på skolgården? Tror du barn gör så för att de är ute efter sex?
Innan du har besvarat mina frågor saknar du all trovärdighet o även förstånd i mina ögon.För trots att jag fick livslånga handikapp under min barndom har jag förståndet i behåll.Så jag skulle inte vilja byta med dig.
Inlägg #59: Postat: 2010-05-29 23:08:00
olatidman
sunny fri- Det du har varit med om kallar inte jag mobbning, utan mer psykisk och fysisk misshandel. Det låter dock som att du har en del att ta tag i, med tanke på att du blir så upprörd av mina åsikter.
Inlägg #60: Postat: 2010-05-30 01:23:00
George Debaly
Ok! Ola, nu ser jag vari ditt problem ligger. Du vet helt enkelt inte vad ordet "mobbing" innebär/innefattar av exempelvis "misshandel, olaga hot, förolämpning, förtal, övergrepp i rättssak, stöld, skadegörelse, olaga frihetsberövning, ofredande och sexuellt ofredande." Länk: sv.wikipedia.org
Showing page 3 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...