Därför föll WTC-tornen

Den här tråden diskuterar artikeln Därför föll WTC-tornen.
Showing page 1 of 31: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #1: Postat: 2010-05-19 04:50:00
cmologgad
Bra sammanfattat, fast du glömde nämna att det uppstod signifikanta skador både på de inre och yttre balkarna direkt när flygplanen kraschade in i byggnaderna.
Inlägg #2: Postat: 2010-05-19 05:08:00
Carlberg
Första delen av artikeln var intressant. Jag tänker förståss då, hur kom det sig att WTC 7 rasade och man inte hittade några flygplansdelar vid Pentagon? Andra delen som innehåller hån och kränkning underminerar den första delen. Tråkigt.
Inlägg #3: Postat: 2010-05-19 06:24:00
mad prophet
Värför skulle NIST-rapporten vara mer trovärdig än andra raporter som fins där ute. NIST-rapporten är den mest missledande konspirationsteorin på nätet.
Inlägg #4: Postat: 2010-05-19 06:47:00
Banestyrelsen
Carlberg, har du läst och förstått NIST-rapporten om WTC7-kollapsen? Länk: wtc.nist.gov Det finns bilder på vrakdelar vid Pentagon. Länk: 911myths.com
Inlägg #5: Postat: 2010-05-19 07:09:00
Carlberg
Banestyrelsen, tittade igenom den och tittade på kollapsen här: Länk: youtube.com ... Det som gör mig till otroende är faktumet att samtliga bjälkar skulle kollapsa samtidigt synkront. När jag tittar på videorna så så tycker jag det ser ut som kontrollerade rivningar, hade det varit de skador som uppges skulle nog byggnaderna ha rasat på andra sätt. Du får ursäkta om jag inte engagerar mig mer i de här frågorna.
Inlägg #6: Postat: 2010-05-19 07:21:00
Dag Nilsson
På några få rader mot slutet i sin artikel får Karnefors ur sig följande citerade ord.
"Nu kommer konspirationstokarna på Sourze att tjuta", "Truth-dårarna", "konspirations-månglarna", "smygande i buskarna som krävs för att Truth-tokarnas påståenden skall gå ihop sig", "självutnämnda ädla sanningssägare som står höjda över tvivel eller skepsis", "så ger NIST en väldigt mycket mer trovärdig, sammanhängande, logisk och med obeserverade fakta överensstämmande förklaring på det som skedde elfte september 2001 än vad Truth-stollarna har att komma med".
Detta är härskarteknik med syfte att sänka självkänslan hos den som angrips. En lägre självkänsla sänker försvarsförmågan. Det är typiskt att ta till sådan teknik när man inte känner sig säker på sina egna argument.
I Karnefors skribentprofil berättar han för oss att han anser "Att bilda en åsikt på egen hand, *det* är att tänka själv." I fallet med Tvillingtornen tycks det vara så att alla som tänker som NIST tänker självständigt. Och att om man som jag har bildat en egen uppfattning, byggd på ett kritiskt värderande av mängder av officiellt publicerat material, då placeras man bland den osjälvständiga dårarna, tokarna, stollarna, månglarna etc. Till sist en stollefråga: Hur mycket massa kastades under rasen ut åt sidorna för att hamna utanför tornens bas? T.ex. skadades WTC 7 så pass allvarligt att det anses ha bidragit till dess kollaps. Massautkastet skedde i alla riktningar, alltså inte bara riktade mot wtc 7. Frågan är viktig därför att massa som faller utanför tornen kan inte medverka till vidare förstörelse.
Inlägg #7: Postat: 2010-05-19 07:22:00
Lasse
Återigen fascinerande att konstatera att när anhängarna av den officiella teorin uttalar sig om 9/11 i allmänhet, och tornens fall i synnerhet, så är det självklart att den teorin stämmer, oavsett om det är en ingenjör som uttalar sig eller ej. Med samma fantastiska logik är det också så att i deras värld är alla ingenjörer som tror på Bushversionen av 9/11 sunda, logiska människor, medan de som är skeptiska eller kritiska till den versionen är dårar och foliehattar. Över 1000 arkitekter har hävdat att de inte tror på den officiella versionen men i aknerfors och Banestyrelsens värld är det ointressant eftersom de, liksom alla andra som finner den officiella versionen trovärdig, ju måste vara tokskallar. Länk: bcrevolution.ca
Inlägg #8: Postat: 2010-05-19 07:42:00
Banestyrelsen
Jag länkade visst fel, hela NIST-rapporten om WTC7 finns här: Länk: wtc.nist.gov Det finns också denna bra och lättöverskådliga sida om truther-påståenden ang WTC7 med videolänkar: Länk: debunking911.com
Inlägg #9: Postat: 2010-05-19 08:18:00
Banestyrelsen
#6 och #7. Jag tror ingen missat att ni inte gillar NIST-rapporten. OK, uppfattat. Men då borde ni ju kunna peka ut något konkret fel i den. Eller peka ut felaktigheter i Karnerfors sammanfattning av händelseförloppet. "Och att om man som jag har bildat en egen uppfattning, byggd på ett kritiskt värderande av mängder av officiellt publicerat material, då placeras man bland den osjälvständiga dårarna" Varför vill du inte avslöja slutsatserna av din kritiska värdering?
Inlägg #10: Postat: 2010-05-19 09:39:00
Dag Nilsson
Citat ur artikeln: " För varje våning som smulades sönder byggdes mängden fallande material på med över 1000 ton. För varje meter som detta föll omvandlas lägesenergin till krossande rörelseenergi som slog sönder byggnaden." Michael, om jag minns rätt så finns det uppgifter om att varje torn vägde över 500.000 ton. Själv lutar jag åt att rätt uppskattning är ca 200 - 250.000 ton, varav stål ca 80.000 ton. Vilken är din uppfattning om tornens totala vikt samt andelen stål?
Inlägg #11: Postat: 2010-05-19 10:16:00
Dag Nilsson
Citat ur artikeln: "Mellan kärnan och ytterväggarna gick det fackverk av stål. På dessa låg betongplattor som utgjorde golven på varje våning." Denna skrivning ser jag som något tveksam. Det var inte så att det låg betongplattor på fackverken. I själva verket var det kompositgolv där fackverk, korrugerad plåt, dubbla armeringsmattor plus omfattande armering för att sammanbinda fackverken med betongen, utgjorde en enda "kontorsplatta" på varje kontorsvåning. Golven inne i kärnan var av annan konstruktion. Även de åtta våningarna för underhåll, maskiner etc var annorlunda och kraftigare gjorda. En fråga till Michael: Anser du att betonggolven slog i varandra eller var det så att "släggan" smulade sönder ett golv som sedan också blev en del i släggan osv. Alltså att golven inte slog i varandra? Detta har stor betydelse för att kunna räkna på i vilken mån möblemang och framför allt fackverken tog upp energi i samband med deformation.
Inlägg #12: Postat: 2010-05-19 11:26:00
marcus.borg
Skyskrapor pulveriseras inte av kontorsbränder. Kontorsbränder skapar heller inte nanotermit som funnits i resterna av tornen. Smält metal i mängder fanns under tornen, smälter kontorsbränder stora mängder metall?

Byggnad sju brann knappt och ändå pulveriserades även den byggnaden.

Flera tusen arkitekter och ingenjörer har insett att tornen sprängdes. Om du vill komma någonvart så gör egna efterforskningar istället för att läsa NIST-rapporten där man knappast varit ute efter att granska den officiella historien snarare på alla vissa försöka bevisa det omöjliga att tre torn pulversierades av kontorsbränder.
Inlägg #13: Postat: 2010-05-19 11:47:00
Michael Lundahl
Nej Marcus, tornen krossades av stora mängder *våld* som uppstod när en vikt på över 10 000 ton kom i rörelse och kolliderade med stillastående byggnadeä. Unstoppable force? Meet immovable object...
Inlägg #14: Postat: 2010-05-19 11:47:00
Bizon
Marcus #12 Detta med termit har det ju pratats om och vad jag förstått har det varit spår av ämnen som bildas eller kan bildas då termit brinner tillsammans med det den applicerats på som i detta fall man antagit på metallbalkarna. Jag hade in liten teori om att det kunde vara ett utslag av ett säkerhetstänkande som vid risk för att så höga byggnader skulle välta ut i landskapet skulle förmås att rasa rakaste vägen ner för att minimera skadorna på andra hus och människoliv - den kopplingen är inget jag har det minsta belägg för, men tänker maj att det hemlighålls av skäl att inte skapa oro. Hur som helst med de, men det du tar upp av den smälta metallen i rasmassorna kan ha sin förklaring i att det vid kompression av olika material uppstår en koncentration av den värme som dels redan finns i materialen adderat med den värme som uppstår vid friktionen under kompressionsögonblicket vilket kan göra att det blir riktigt varmt - utan vidare så varmt att järn smälter.
Inlägg #15: Postat: 2010-05-19 11:52:00
Michael Lundahl
Dag, ok... du vill diskreditera NIST, vi fattar det nu... för de står i vägen för din önskan att tro att det var en hemlig konspiration. Men du får du komma med något bättre än att bara hitta på förvirrde frågor där du spelar oförstående.
Inlägg #16: Postat: 2010-05-19 12:15:00
Dag Nilsson
Michael #15, andra får nu bedöma om mina frågor till dig verkar förvirrade. Att du talar om för mig vad jag vill och vad jag önskar, är helt under nivå för en diskussion som jag vill delta i. Personligen anser jag att mina frågor till följd av din artikel är högst relevanta och jag utgår nu från att du helt enkelt inte kan svara på dem. Hur kan du vara tekniker och anse det oviktigt hur material som fanns mellan våningsplanen inklusive fackverken är mer än förvånande. Jag tror att du och dina påhejare kan en enda sak när det gäller tvillingtornens fall, och det är att hänvisa till NIST. Självständigt tänkande som mynnar ut i annat än att det är tecken på självständighet att tycka lika som de officiella utredningsorganen kan jag tyvärr inte upptäcka i ditt fall.

Med dessa ord förlorade du all respekt hos mig: "Dag, ok... du vill diskreditera NIST, vi fattar det nu... för de står i vägen för din önskan att tro att det var en hemlig konspiration. Men du får du komma med något bättre än att bara hitta på förvirrde frågor där du spelar oförstående."
Inlägg #17: Postat: 2010-05-19 12:20:00
Dag Nilsson
Rättelse inlägg #16 - Hur du kan vara tekniker och anse det oviktigt hur material, som fanns mellan våningsplanen inklusive fackverken, DEFORMERADES är mer än förvånande.
Inlägg #18: Postat: 2010-05-19 13:05:00
Michael Lundahl
Marcus, om den påstådda termiten... varsågod: Länk: debunking911.com Där har du svar i överflöd.
Inlägg #19: Postat: 2010-05-19 13:08:00
Michael Lundahl
Dag: Med tanke på att du för bara ett *dygn* sedan inte ens hade läst rapporten, och enligt egen utsago inte hade kompetens att förstå den, hur förväntade du dig då att jag skall anta att dina frågor är relevanta undringar när du - enligt vad du själv säger - inte ens har brytt dig om att läsa källmaterialet du ställer frågor om? Du är som en opponent som kommer till disputationen utan att ens ha öppnat avhandlingen du skall opponera på! *Hur* förväntar du dig att man skall kunna ta frågorna på allvar då?!
Inlägg #20: Postat: 2010-05-19 13:40:00
Michael Lundahl
Jag menar... kolla detta: Länk: sourze.se I detta gör du *tvärsäkra* uttalanden om att NIST-rapporten har fel. Du skriver: "Framförallt hade jag fått kontorsgolvens förstörelseförlopp tillräckligt väl klarlagt för att veta, att den officiella förklaringen på hur tvillingtornen förstördes inte kan stämma." Men när jag långt efter att du skrev detta frågar dig om du läst den officiella förklaringen, vad får jag till svar? "Michael, det är alldeles riktigt att jag inte läst igenom ens det mesta av allt material som ingår i de officiella förklaringar till tornens ras". Så nej, jag tror inte för fem öre på att du är ärligt nyfiken. Du vill bara kasta tvivel.
Showing page 1 of 31: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...