|
Inlägg #61: Postat: 2010-05-10 23:49:00
|
|
Pia I |
Du har en jättefin inställning till människor sunny!
Tack vare dig finns det hopp i världen!
Kram Pia
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2010-05-10 23:50:00
|
|
sunny fri |
Kylan tycks komma uppifrån våra styrande o vårt näringsliv där pengar är värdefullare än empati.Jag tjänade ju rätt bra de åren jag drev min strippatelje o en kund ur storfinansen ville ha mig att investera i ett fuskbyge som skulle ge bra avkastning. När jag nekade skakade han på huvudet o sade de ord som blivit ett ordspråk här hemma:- "Det är synd att du har ett samvete.Det är ju inte rentabelt"
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2010-05-10 23:54:00
|
|
sunny fri |
Pia: Hoppet om världen har jag nog gett upp med ökad ålder o insikt. Men vi kan väl försöka älska varanda så gott vi kan mellan katastroferna? Det hindrar inte att vi måste ta tag mera i de unga som bevisligen är livsfarliga ute ibland oss.I dag sitter de i rätten o hånflinar.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2010-05-11 00:34:00
|
|
ombudet |
Börjar med att säga tack till George! här kommer länken till Lasse i gatan: Länk: bra.se Där står bl.a följande:
"Varje år dör omkring 100 personer på grund av dödligt våld i form av mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. Ungefär så har det sett ut under de senaste trettio åren. Inte heller det dödliga våld som begås av ungdomar har ökat över tid.
Antalet fall av mord, dråp och misshandel med dödlig utgång har inte ökat sedan 1975 – sedan mitten av 1990-talet har det till och med minskat".
Det stämmer väl inte helt med en bild vi får av media och man kan undra varför det är så. Jaq har tidigare här på Sourze lämnat en del förklaringar till det fenomenet bl.a i den här artikeln: Länk: sourze.se
I min blogg Länk: blogg.aftonbladet.se finns mängder av artiklar på tema brott och straff och om rättssäkerhet för den som är intresserad.
Sunny, jodå, jag vet mycket väl vem van der Kwast är och honom har jag också skrivit flera postningar om. Jag delar även din uppfattning då det gäller många åklagares kompetens eller snarare brist på sådan.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2010-05-11 07:55:00
|
|
Pia I |
Man får inställningen, att alla morden på kvinnor och flickor inte betyder särskilt mycket i det stora hela.
Ändock, har vi läst om dem i pressen ganska ofta på senare tid.
Men åsikterna om dem kan var många.
Själv tycker jag inte kvinnors kamp har kommit särskilt långt. Själv anser jag att vi kvinnor har rätten att tycka och tänka, men tar den inte alltid.Och nu har jag bråttom till jobbet.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2010-05-11 12:28:00
|
|
George Debaly |
#65 Pia I, Självfallet har morden betydelse. I första hand för offrens anhöriga, där det ofta handlar om livslånga trauman, men även för samhället i övrigt. Samtidigt ska man betänka att de cirka 17 mord årligen på kvinnor som vi talar om här, är med få undantag utförda av dysfunktionella män som har tappat fotfästet på något sätt och som innerst inne måste känna en stor skräck och maktlöshet i att bli övergivna av hustrur flickvänner, en skräck som manifesterar sig i extrem ilska och svartsjuka. Hur man löser problemet med att i förväg finna dessa män och hindra dem från att döda, lär bli ett svår nöt att knäcka, särskilt då 20 av dessa mördare, redan innan dåden har fått hjälp, men utan önskvärt resultat. Men visst drunknar dessa 17 kvinnor i statistiken då det under ett och samma år, dör cirka 400 kvinnor i självmord, 1500 kvinnor i bröstcancer och 2000 i hjärt och kärlsjukdomar, även om det naturligtvis är en stor skillnad mellan att bli mördad och att dö en naturlig död.
|
| |