Cordelia Edvardsson – det behövs inga "nya fräscha folkmord"

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2010-04-20 11:04:00
Bizon
Ja Lasse att du befriat dej från mentaliteten att ett inträffat ont ska stå som försvar för ett annat ont ska du bara vara glad för. Nu ligger det i den judiska kulturen som även genomsyrat den kristna att hämnden för diverse begångna synder och oförrätter har offret - gud liksom människan rätt att utkräva på ett eller annat sätt i framtiden. Att det i modern tid blev just folket i det nuvarande Palestina som råkat ut för de sionistiska ambitionerna att hävda och expandera staten israel beror enbart på att dessa bebodde det av gud till abrahams efferkommande för-lovade landet. Det skulle utan vidare kunnat ha varit skåningarna om dom legat så risigt till att dom bosatt sej just på en plats som israels gud avsatt för egna syften - så enligt den tron har dom enbart sej själva att skylla. Inte nog med det - israelerna styrs av en hämnande gud som elakt och småsint förföljer de sina i upp sill sjunde led - troligen ännu längre om man räknar bakåt från för-intelsen då något riktigt syndfullt måste ha begåtts i enligt med den typen av tro då hel del judar fick sitt rättmätiga och av gud utdelade straff - för vad kan man ju undra och var det verkligen proportionerligt? Man kan ju undra vilket avtal denne hämnande och straffande gud hade med hitler och det tyska folket? Nu tror jag inte ett spår på dylika sagor, men dessa myter förutom då min lilla utvikning om hitler är en del av den judiska religionens grunder och ett dödande själ till sionismens guds-rättfärdigande expansiva framfart och alltså en kulturell förklaring till att det ser ut som det gör i och kring det "heliga" landet. Att Cordelia som nu är gammal och sjuk också är bitter är något man måste ha förståelse för och därför inte dra alltför stora personliga växlar på henne, men däremot inse att hon inte alls är ensam om dylika reflektioner på ålderns höst då många judar som en gång hoppats och drömt om ett eget land någonstans i sitt stilla inre säkerligen undrat om det är rätt att bete sej mot andra så som man en gång förstått att andra inte borde bete sej mot dom själva - de flesta med något så när sunda vätskor förstår att något sådant inte kommer att göra världen bättre. Kanske kan man förstå deras envisa och trotsiga hållning mot sitt eget förnuft med det faktum att även många andra med all rätt ifrågasätter deras handlingar - och då den judiska religionen är en handlingarnas religion som så att säga med sin kulturreligiösa grund bärs av en relation mellan orsak och verkan inser dom nog att deras grymhet i längden kommer att sätta käppar i hjulen på den sionistiska drömmen - eftersom andra folk och stater vars belastning av förekomsten av en hämnande gud är mindre påtalad och dom har lättare att acceptera ett mänsklig likvärdighet oberoende av etnicitet och kulturreligiösa traditioner - som till exempel i den av den judiska ortodoxin icke erkända kristendomens mer förlåtande grundtanke. ----- Knepigt så det förslår, men under kan ske och i israels fall nog det enda man kan hoppas på...
Inlägg #2: Postat: 2010-04-20 13:56:00
GunnarL
Jag tycker - precis som Lars Nilsson gjorde i går - att redaktionen bör vara så vaken att man inte tillåter stavfel. Åtminstone inte i rubrikerna till artiklarna. Antingen skall det vara FRÄSCHA eller FRÄCKA. Fräch finns bara inte!
Inlägg #3: Postat: 2010-04-20 14:16:00
GunnarL
Efter att nu ha läst den utomordentliga artikeln så står det klart att rubrikordet skall vara "FRÄSCHA". Författaren stavade dessutom rätt.
Inlägg #4: Postat: 2010-04-20 18:21:00
Pia I
Jag är förvånad över den obstinata inställning många människor har till judeutrotningen. En del nekar till och med till att den förekommit. Det förvånar mig också.
Varför gör man böcker om detta folkmord? Filmer?Oupphörligen? Varför?
Tror ni att det är för att vi ska prata om Palestina?
Varför kan ingen tillstå, att judeutrotningen satt mycket djupa, kanske oläkliga spår i de drabbades själar?Ett blint raseri?! En lust att med alla medel betala tillbaks?!Ett raseri som aldrig stillas?!
Ett vedergällande utan like?! Ett blint hat!
Är det så svårt att förstå?
Ska vi säga: Nejmen nu får ni väl ta och sluta tjata om det där! Det är överstökat! Glöm det och uppträd som vanliga människor!!
Tyvärr tror jag det är orealistiskt att vänta sig något annat av Israel och det är inte för att jag är judeälskare, utan för att jag är human. Jag kan tänka mig in i saken. Den har självklart blivit sjuk!Hur svårt är det att fatta då, att andra får lida?! Så kommer det att förbli till dess några unga människor tagit saken i egna händer och de gamla stofilerna har dött ut! Jag blir så upprörd över detta folkmord, som kommer att följas av flera och flera folkmord!Hämnd- kallas det!
Inlägg #5: Postat: 2010-04-20 18:40:00
GunnarL
Jag konstaterar att redaktionen rättat till stavfelet i rubriken. Efter fem års flitigt skrivande på Sourze var det första gången jag officiellt haft rätt. Man tackar!
Inlägg #6: Postat: 2010-04-20 18:42:00
GunnarL
För övrigt anser jag att Israels politik gentemom palestinierna är vedervärdig och borde bestraffas med internationella bojkotter o.dyl. Men det har jag skrivit mycket om tidigare och det har inte hjälpt ett skit.
Inlägg #7: Postat: 2010-04-20 18:57:00
Janne B
Ibland när vi ställer krav på "redaktionen" bör vi besinna att detta långa stycken är ett en mansföretag.C-O har många uppgifter utöver de redaktionella. Som att medverka till att skaffa annonser, hålla ekonomin i form osv. Jag får väldigt mycket av C-O utan att betala ett smack. TACK så mycket.
Inlägg #8: Postat: 2010-04-20 19:25:00
GunnarL
7/ Å andra sidan kan man kanske begära att den som har som yrke att redigera artiklar som totas ihop av förhoppningsfulla skribenter runt om i Sverige bör kunna stava både till BANGKOK och FRÄSCH. Nu tror jag inte att C-O själv sitter med detta, och jag håller med om att han är en trevlig figur - utom när han envisas med att försöka upplösa katolska kyrkan.
Inlägg #9: Postat: 2010-04-20 19:55:00
Bizon
Pia I "4 - Intressant att någon håller sej till ämnet. Ja man kan undra varför det ordas så mycket om judeutrotningen, men säkert är det så att det satt djupa spår. Judarna själva har varit långt mer effektiva i utrotning av misshagliga folk än vad tyskarna var - det finns en beskrivningar av något av ett folkmord utfört av judar - Josua 6: 1-24. Har för mej att få om någon i Jeriko lämnats kvar i livet. Och självfallet är det guds ärende dessa israeler då uträttade - något i stil med att gud straffar några syndiga stackare med ond bråd död. Men tyvärr förvånar det inte mej ett dugg längre att folk utrotar varandra - det förefaller vara ett av de beteenden vi kan förvänta oss lite då och då av våra artfränder och det är inte första eller heller sista gången något sådant sker det tror jag vi kan vara ganska säkra på. Det som gör dessa folkmord så läskiga är systematiken i dödandet eller fördrivningarna. Plötsligt är det ett maktfolk som med alla till buds stående medel får för sej att förfölja och helst utplåna ett annat folk. Det du Pia tar upp judarnas "//lust att med alla medel betala tillbaks?!Ett raseri som aldrig stillas?! Ett vedergällande utan like?! Ett blint hat! Är det så svårt att förstå?//" - Ja egentligen borde det vara ganska svårt att förstå, men genom oss själva kanske vi känner andra - blodshämnd och öga för öga, tand för tand sitter nog djupt i människan kristendomen till trots även för ickejudisk retorik och praktik. Vilket ju är ytterligare ett belägg för att kristendomens inverkan i själva verket varit ganska obetydlig för den europeiska och amerikanska folksjälen. Däremot som jag pekat på tidigare i judisk idétradition genomsyrar just hämndtanken själva gudsbegreppet och därför kan man nog påstå att det ligger mer för just en sådan kultur som har en gud som så att säga visat vägen. I tyskarnas fall undrar jag om det var hämnd - jag har för mej att det mer handlade om att återta makten över sin ekonomi och den där gamla beprövade strategin att skaffa en gemensam fiende i avsikt att förena det egna folket mot en del andra - rätta mej om jag har fel. Det som drev tyskarna var en revanschhunger efter första världskriget då dom också fick på tafsen ordentligt. Med tanke på detta kan vi ju bara tänka oss hur det kommer att bli för Palestinierna om dom kommer på fötter - det har ju börjat röra på sej i sydafrika på senare tid trots en mycket aktiv försoningsprocess. Samma sak i rwanda. Och det var en del oegentligheter på balkan för några hundra år sedan som spelade in i diverse folkmord där OSV. Vi har nog helt enkel bara att se fram emot samma helvete på jorden som mänskligheten ständigt väljer att hålla hett... En annan sida av detta mänsklige beteende är de uppblossande stridigheter i samhällen med folkgruppskollisioner av den typ som uppstått lite var stans i världen. Tyvärr kommer det med jämna mellanrum spillas en hel del blod av den orsaken - inte för att de ena är bättre människor än de andra - men därför att folk verkar behöva något att kanalisera sina aggressioner på - särskilt då invandring så gott som alltid skapat ytterligare klassklyftor och ekonomiska orättvisor. Ett undantag var vallonerna som kom hit för att lära infödingarna här järnmalmshantering. De flesta av dom ville inte beblanda sej med oss och åkte hem efter sin pedagogiska gärning. Fast några stannade för sin kärleksskull så lite vallonblod flyter i en del av oss - på gott och ont som allt annat...
Inlägg #10: Postat: 2010-04-20 22:28:00
open minded
När columbus kom satte det igång något som vi kallar "första världskriget".
Det va de egentliga forsta världskriget när columbus kom.
För med honom kom alla från Europa.
I slutet av andra världskriget vi bara 800 000 i Amerika.
Från 60 miljoner till 800 000.
Vi va nästan utrotade här i Amerika.

En älder har berättat.

Vilka va det då som klev av båten?
vem är det som utrotat nästan hela indiansläktet?
Inlägg #11: Postat: 2010-04-21 00:15:00
Bizon
Jo du "open minded" tror nog inte att det var första världskriget heller - bara så långt som vi har någorlunda säkra källor. Före columbus var det visst kineserna som hade världsherraväldet enligt vissa forskare. Och före kineserna så var det säkert några andra primater som slängde sten på varandra. Och om jag inte är helt felunderrättad så var den så kallade urbefolkningen i amerika inte helt och hållet fredlig och konfliktlös - det var en hel del stridigheter där så väl som överallt annorstädes där det finns människor.
Inlägg #12: Postat: 2010-04-21 00:28:00
Pia I
Indianfrågan kommer ofta på tal när det gäller judarna.
Men indianfrågan är en sak för sig. Indianfrågan. Judarna är - judefrågan.
Jag har aldrig förstått judehatet. Det har gått mig förbi. Jag har heller aldrig studerat judehistorien. Men jag har sett bilderna, koncentrationslägren. De har gjort outplånliga spår i mig.Jag vet att judarna har lidit. Jag har läst om det. Liksom zigenare, svarta, röda, gula, blå. Alla har vi lidit.
Hoppas innerligt, att den sjuke Adolf Hitler aldrig återuppstår eller Pol Pot eller någon annan idiot som kan få med sig folk sena nätter vid facklors sken. Hoppas ingen idiot får makten igen, för efter Hitler, kommer i alla fall inte jag att lita på någon fanatikeridiot.
Fanatism stinker. Här i Sverige, är vi ganska flata. Vågar inte protestera mot något vi tycker är fel.Vad var det jag sa, kommer jag att säga, när det gått för långt.
Inlägg #13: Postat: 2010-04-21 07:48:00
open minded
bizon jag har mina anledningar värför jag är annonym
dessutom är yttrandefrihet snart ett minne blott.

självfallet har kineserna haft maktbegär så som japanerna,mongolerna,ryssarna ja listan kan ju göras rätt lång.

Det tråkiga med förintelsen är att det har satt alla andra folkmord i
skuggan även fast de sker i dagens läge.
judarna har varit förföjda långt innan förintelsen, de har ju till och med
utvecklat ordet antisemitism långt innan "förintelsen".
Vart kommer grunden ifrån vad det gäller hatet mot judarna?
Judarna är de som hatar mest av alla och uträttat flest folkmord sedan "andra världskriget" eller rättare sagt zionisterna.

judarna levde i frid i de flesta europeiska länder även muslimländer innan förintelsen.
Efter okupations starten i palestina så upphörde friden för dessa judar som va tvungna att gå i exil vart de än befann sig.

piaI

"Du har sett bilder på förintelsen men inte studerat historia bakom judehatet
".
Jag förstår värför du inte förstår judehatet.
Det är ganska stor skillnad mellan en zionist jude och en ortodox jude
en zionist vill ha fiender medans en ortodox inte vill ha fiender.
Inlägg #14: Postat: 2010-04-21 08:29:00
Bizon
Ja Pia 12 - Som jag brukar säga och dessutom har orsak att tänka många gånger - ett ont kan aldrig stå som orsak till försvar för andra onda handlingar, men tyvärr tänker människor just så - det är vår fallenhet för hämnd som gör den typen av resonemang så vanligt och förödande. Frågan är om inte just de mänskliga minnesfunktionerna i kombination med vår allmänna benägenhet att bita oss fast vid fördömande attityder mot alla tänkbara tankegångar som skiljer sej från de vi själva anser som de enda rätta. Det är lätt att känna sej tämligen uppgiven inför dessa mänskliga egenheter som rent allmänt sett drar ner just det mänskliga till en opålitlig mobb och hord massa som styrs av hat och hämnd, eller möjligen än värre - ren egoistisk undfallenhet mot allt som inte gagnar den egna vinningen i vilken form den än kommer och i vilka proportioner andra får bära det lidande som dessa "vinster" genererar. Sedan spelar det inte för individen så stor roll vilka hatobjekt som får klä skott för de aggressioner som vardagens och livets tillkortakommanden genererar - däremot spelar det stor roll för individen vilken etnisk, politisk, religiös grupp denne tillhör - "vinnarna" eller förlorarna, dvs. vilka överlevande som får dras med nesan att ha blivit slagna eller de som slagit och kanske även slagits av tanken att deras slag utdelats mot oskyldiga människor inte annat varit än fel sort. Då det gäller judar och zigenare finns det dock en särskild orsak till att just dessa folk blivit särskilt hårt utsatta i historien vilket som jag ser det handlar om ett utpräglat "vi och dom" tänkande i dessa etniskreligiösa grupper som gärna slutit sej inåt och ofta markerar sin egen särart som förmer än folk utanför den egna gruppen. Någon verklig assimilation har i praktiken varit omöjlig och ofta har diverse konflikter med omvärlden ytterligare förstärkt skillnader och ömsesidig ovilja. Och är det inte rasetniska skillnader så är det religiöst kulturella som avgör huruvida det finns grogrund för konflikter, massakrer eller allmän rensning av oönskade medmänniskor om något skulle knipa eller störa de normala funktionerna i samhället som då dom fungerar vanligen bidrar till en någorlunda hygglig samexistens mellan alla. Alltså - den bästa vaccinationen mot mänsklig galenskap är en fungerande global ekonomi där alla individer har det så bra som möjligt. Gärna då också att vi utjämnar etniciteter och lämnar dessa exkluderande, inskränkta maktreligiösa idéer som är mänsklighetens största gissel jämställt med totala och imbecilla dumhet som i praktiken styr världen genom att människor underställer sej egokapitalismens överhöghet.
Inlägg #15: Postat: 2010-04-21 09:12:00
Bizon
"open minded" #12 - ja jag ifrågasätter inte någons vilja att vara anonym om inte anonymiteten bara ska täcka oseriösa inlägg. Huruvida yttrandefriheten kommer inskränkas än mer i framtiden beror nog mest på oss själva - så länge vi inte lägger oss platta för de krafter som vill ha oinskränkt makt över allt och alla - gör vi det så kan jag i alla fall garantera att tystnaden kommer fortare - i övrigt är det väl kraftmätningen som sådan som blir avgörande. Vad har du för skäl till ditt antagande att den generella yttrandefriheten snart är ett minne blott? - skulle vara intressant att få lite info. Jag hade en del funderingar i mitt förra inlägg som svar till Pia om just varför vissa folkgrupper blir marginaliserade eller förföljda - berör ju även dina frågor i senaste inlägg - har du några tankar kring dessa? Som du säkert vet är sionismen en sorts nationalism och inte så olik andra folks makt och territoriella anspråk med den skillnaden att en gud lär ska ha gjort en del utfästelser - personligen är jag ju inte nationalist och har därför ingen anledning att stödja den tanken - egentligen är jag väl inte heller någon sympatisör av semiterna heller - i vart fall inte mer eller mindre än mina allmänmänskliga sympatier som sätter individen främst och underställer alla rashygieniska synpunkter all annan mänsklig nödvändighet att skapa ett gott samhälle för alla. Och ur genetisk synpunkt torde en glad blandning av jordens folk vara att föredra framför inkrökt inavel där folk ska gå o se snett på varandra bara för att vi har lite olika fason. Ja - ungefär så ser jag på det hela och passar på att ge uttryck för det då ju ändå den yttrandefrihet vi har än så länge ger mej möjlighet att uttrycka det :-
Inlägg #16: Postat: 2010-04-21 22:35:00
Leif Erlingsson
Pia I 2010-04-20 18:21:00

Hur förklarar du att det görs alla dessa filmer, etc, om Förintelsen för att något liknande aldrig ska upprepas, men det är förbjudet att ö.h.t. nämna al Nakba i Israel? Ref. ex. Länk: sabbah.biz .

Pia I 2010-04-21 00:28:00

Du hoppas att fanatismen aldrig återuppstår. Men det tycks mig som du själv har en stor blind fläck rakt fram. Fanatism stinker. Men du känner inte lukten. Jag har träffat Israels förre försvarsministers kusin Gilad Atzmon. Han har varit IDF soldat. Han har genomskådat något som enligt honom är värre än nazismen. Detta emedan nazismen iinte var demokratisk, men det nu finns en demokrati med 94 demokratiskt stöd för folkmord. Ref. ex. Länk: gilad.co.uk .
Inlägg #17: Postat: 2010-04-22 08:51:00
Bizon
Måste säga att det är djupt olyckligt att så fort det riktas kritik mot israels krigföring och försök till etnisk rensning på ockuperad mark så höjs det röster ur något dunkelt folkdjup att dylik kritik skulle vara antisemitiskt eller antisionistiskt. Jag har svårt att förstå de tankegångarna - det ska väl inte spela någon roll vilken etnicitet den har som bryter mot folkrätten. I israel/Pallestinasittuationen hamnar vi en del logikbrister då båda sidor räknar sej till samma folkliga ursprung - alltså semiter och som antisemit kan man väl inte försvara och stödja vissa semiter och fortfarande räknas in som antisemit. Vad som återstår är alltså antisionismen som knappast kan vara ett brott. Jag tror att hela saken skulle vinna på att vara just saklig - det som är brott mot folkrätten och det som är etnisk rensning är just det och ska bedöms som sådan och inte vilken folkgrupp som gör dessa brott...
Inlägg #18: Postat: 2010-04-22 16:29:00
Leif Erlingsson
Bizon 2010-04-22 08:51:00: Det är för att skilja mig från detta "dunkla folkdjup" som jag alltid skyltar med mitt riktiga namn. Jag har märkt att det "dunkla folkdjupet" ofta laborerar med en mångfald loginnamn som diskuterar med sig själv. Överlåter åt läsaren att dra sina egna slutsatser om vilket "folkdjup" det är som opererar här. Min första länk ovan kan ge ledtrådar.
Inlägg #19: Postat: 2010-04-22 16:58:00
Bizon
Jo jag har mina aningar,,, för övrigt var det en del sanningar i länken. Särskilt intressant om hur vi människor ser på krig och skillnaden i hur vi beskriver vad vi håller på med beroende på om vi är angripare eller angripna.
Inlägg #20: Postat: 2010-04-22 17:13:00
Pia I
Leif Erlingsson
Uppriktigt sagt förstår jag inte vad du menar Leif? Tycker du är väldigt luddig. Dessutom med en oangenäm ton.
Jag tycker att från mitt perspektiv, blind fläck eller inte, så tycker jag judeförföljelsen är något av det värsta som jag i min livstid varit med om att förstå.
Jag vet också, att de judiska barnen, blivit uppfostrade till soldater sedan de var små, för att kunna försvara landet och för att förintelsen inte skulle upprepas. Men själva, har de judiska unga palestinska vänner och förstår egentligen inte varför de måste göra razzior i sina vänners hus. Därför tycker jag att yngre krafter borde sättas in, för att förändra situationen på västbanken.Många unga träffas i smyg från båda sidor i konflikten.
Du har nog missuppfattat en del Leif. Jag är inte för massaker.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...