Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Pia I "4 - Intressant att någon håller sej till ämnet. Ja man kan undra varför det ordas så mycket om judeutrotningen, men säkert är det så att det satt djupa spår. Judarna själva har varit långt mer effektiva i utrotning av misshagliga folk än vad tyskarna var - det finns en beskrivningar av något av ett folkmord utfört av judar - Josua 6: 1-24. Har för mej att få om någon i Jeriko lämnats kvar i livet. Och självfallet är det guds ärende dessa israeler då uträttade - något i stil med att gud straffar några syndiga stackare med ond bråd död. Men tyvärr förvånar det inte mej ett dugg längre att folk utrotar varandra - det förefaller vara ett av de beteenden vi kan förvänta oss lite då och då av våra artfränder och det är inte första eller heller sista gången något sådant sker det tror jag vi kan vara ganska säkra på. Det som gör dessa folkmord så läskiga är systematiken i dödandet eller fördrivningarna. Plötsligt är det ett maktfolk som med alla till buds stående medel får för sej att förfölja och helst utplåna ett annat folk. Det du Pia tar upp judarnas "//lust att med alla medel betala tillbaks?!Ett raseri som aldrig stillas?! Ett vedergällande utan like?! Ett blint hat! Är det så svårt att förstå?//" - Ja egentligen borde det vara ganska svårt att förstå, men genom oss själva kanske vi känner andra - blodshämnd och öga för öga, tand för tand sitter nog djupt i människan kristendomen till trots även för ickejudisk retorik och praktik. Vilket ju är ytterligare ett belägg för att kristendomens inverkan i själva verket varit ganska obetydlig för den europeiska och amerikanska folksjälen. Däremot som jag pekat på tidigare i judisk idétradition genomsyrar just hämndtanken själva gudsbegreppet och därför kan man nog påstå att det ligger mer för just en sådan kultur som har en gud som så att säga visat vägen. I tyskarnas fall undrar jag om det var hämnd - jag har för mej att det mer handlade om att återta makten över sin ekonomi och den där gamla beprövade strategin att skaffa en gemensam fiende i avsikt att förena det egna folket mot en del andra - rätta mej om jag har fel. Det som drev tyskarna var en revanschhunger efter första världskriget då dom också fick på tafsen ordentligt. Med tanke på detta kan vi ju bara tänka oss hur det kommer att bli för Palestinierna om dom kommer på fötter - det har ju börjat röra på sej i sydafrika på senare tid trots en mycket aktiv försoningsprocess. Samma sak i rwanda. Och det var en del oegentligheter på balkan för några hundra år sedan som spelade in i diverse folkmord där OSV. Vi har nog helt enkel bara att se fram emot samma helvete på jorden som mänskligheten ständigt väljer att hålla hett... En annan sida av detta mänsklige beteende är de uppblossande stridigheter i samhällen med folkgruppskollisioner av den typ som uppstått lite var stans i världen. Tyvärr kommer det med jämna mellanrum spillas en hel del blod av den orsaken - inte för att de ena är bättre människor än de andra - men därför att folk verkar behöva något att kanalisera sina aggressioner på - särskilt då invandring så gott som alltid skapat ytterligare klassklyftor och ekonomiska orättvisor. Ett undantag var vallonerna som kom hit för att lära infödingarna här järnmalmshantering. De flesta av dom ville inte beblanda sej med oss och åkte hem efter sin pedagogiska gärning. Fast några stannade för sin kärleksskull så lite vallonblod flyter i en del av oss - på gott och ont som allt annat...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?