Inlägg #161: Postat: 2010-04-07 18:28:00
|
GunnarL |
160/ Sunny, Jaså de "bra katolikerna" har börjat hoppa av KK. Enligt Wikipedia hade KK 2007 1.147.000.000 medlemmar och är växande. De som inte hoppar av är följaktligen "dåliga". Skall vi gissa att det stannar kvar 1.146.900.000 medlemmar? Det blir en jävla massa dåligt folk!
|
|
Inlägg #162: Postat: 2010-04-07 18:58:00
|
ingloz |
#159/ sunny fri, vi har nog ungefär samma inställning till det som Carl Olofs artikel handlar om och jag tror t.o.m. att vi båda kan bejaka den provocerande rubriken - att, som du själv skriver till Janne i inlägg 160, de bästa i KK hoppar av, det måste man ju närmast betrakta som en slags upplösning ...
|
|
Inlägg #163: Postat: 2010-04-07 20:45:00
|
Janne B |
Jag tror att alla skandalerna tvingar fram en ny öppenhet kring hur KK totalt sett fungerar på olika håll. Om några år har vi en ganska reformerad Katolsk Kyrka.
|
|
Inlägg #164: Postat: 2010-04-07 20:58:00
|
Bizon |
#163 Frågan är - var återfinner vi då alla pedofiler - jag antar att dom inte försvinner bara för att katolska kyrkan reformeras...
|
|
Inlägg #165: Postat: 2010-04-07 21:06:00
|
ingloz |
#163/ Janne B, du tror förmodligen rätt - och reform är nog enda möjligheten om KK skall lyckas med att behålla sin värdighet.
|
|
Inlägg #166: Postat: 2010-04-09 15:35:00
|
Janne B |
Bizon 164 / Ja sedan återstår problemet med mopeder och logopeder etc.! Pandodil-tabletter borde förbjudas ;- Homo Sapiens kan gå o lägga sig!
|
|
Inlägg #167: Postat: 2010-04-09 15:49:00
|
Leif-Arne |
Detta om mopeder, själv tog jag fram min "stormoppe" idag och provade om hon ville starta, efter ett par doser startgas så puffade hon igång, gamla Jane, på alla cylindrarna. Min salig svärfar var katolik, han bytte från pingstarna. Rent generellt så tror jag pedofili främjas mer av organisationers slutenhet och brist på transparens än telogi eller ideologi.
|
|
Inlägg #168: Postat: 2010-04-15 23:31:00
|
sunny fri |
Gunnar:jag uttryckte mig lite slarvigt.De som blir medvetna om vad som händer hoppar av.Många får aldrig veta någonting men okunnighet innebär inte att folk är onda.Bara lättare att dupera.
|
|
Inlägg #169: Postat: 2010-04-15 23:33:00
|
sunny fri |
Bizon: De försvinner givetvis inte. Men utan den makten i ryggen som deras ämbeten givit dem kanske de kommmer åt färre offer?
|
|
Inlägg #170: Postat: 2010-04-15 23:34:00
|
sunny fri |
Leif Arne:ja en sluten miljö är farlig för barn o gamla
|
|
Inlägg #171: Postat: 2010-04-15 23:36:00
|
sunny fri |
Janne o Ingloz: Ja vi får kanske se en reformerad katolsk kyrka.Nej inte vi men kanske våra barn?
|
|
Inlägg #172: Postat: 2010-04-18 16:01:00
|
Inger Olsson |
Carl-Olof: Min första tanke är att den katolska kyrkan inte representerar pedofiler för kyrkans egen skull! Judar, protestanter, katoliker, muslimer ber till samma Gud för HANS skull, värt att notera till skillnad från andra religioner, i vilka man kan be till Anden/Gud för SIN/gruppens skull! Visst kan en pedofil finna stöd i Bibeln för övergrepp på en ung individ. Läs bara Hesekiel 16 kap. om Guds våldtäkt på Jerusalem. Världens första porrbeskrivning? F ö finns här gott om nationalstatens kännemärken och metoder i krig. Men år 2010 läser vi kanske också Bibeln för att det KÄNNS bra och analyserar inte allt?
Kanske är DU så godhjärtad och tror att man kan utbilda sig i förmågan till empati och undvikande av girighet - när lusten tränger på? Man fick stänga ner hela samhällen/institutioner om man skulle komma åt pedofiler. Inte ens då skulle man lyckas, antar jag. Och kvinnliga pedofiler talar vi inte ens om. I o f s är ett barn redan sårbart av sitt beroende till vuxna men själv tror jag att pedofil verksamhet är mer kopplat till ostördhet, utrymme, tid och ork. I bl a polisutredningar som jag har tagit del av kan man se detta mönster. Om man är religiös eller inte spelar föga roll.
Vad Jesus skulle ha sagt? Tja, det vet vi inte mer än att han refererade till Mose lagar, vilka han ville betona än mer. Läser man i GT, i "förbjudna leder" finns förbud om mycket men inget om att beröra ett barn som ännu inte har mestruerat eller fått sin första utlösning. Det kan jag se det som en problematisk fråga. Dock: finns mycket som talar för att vi är biologiskt programmerade för att inte idka sex på vår egen avkomma i vår förlängda barndom. Antar att den kunskapen var självklar även för "bara" 3 500 år sen och därför skrevs något förbud inte ner?
|
|