Inlägg #61: Postat: 2010-03-28 16:52:00
|
Janne B |
Citat från LarsN "i Dina kretsar, än mer nedlåtande: "Verkställande direktör"? Gärna för mig. Men jag trodde i min enfald att Ni inom vänstern inte var så titelsjuka!" OM vi inte hade flera tusen direktörer o andra verkställare - hur många vanliga jobb hade vi haft då? Krävs det inte chefer av alla de slag för att hålla företag i gång. Varför har Konsum KF nästan gått under. Vart tog arbetarepressen vägen? Utan modiga starka VD går det mesta under...
|
|
Inlägg #62: Postat: 2010-03-28 17:01:00
|
Unto S |
Kyrkan, frikyrkorna och alla troende bör kritiskt granska Bibeln och inte välja ut vissa delar som passar just för dem. Hela gamla testamentet är fullt av folkmord, etnisk rensning mm som Gud gjorde för att förbereda plats åt Moses och co. En sådan bok kan inte vara vägledande. Främlingsfientlighet lyser igenom … Till och med Jesus var främlingsfientlig: ”Ta inte vägen till hedningarna och gå inte i någon samarisk stad. Gå istället till de förlorade fåren i Israels folk.” Matteus 10:5-6 Vid ett tillfälle vägrar Jesus hjälpa en kanaaneisk kvinna med orden ”Jag har inte blivit sänd till andra än de förlorade fåren av Israels folk”. Matteus 15:24 Jesus avsåg att hans lära endast omfattade judarna. Det är inte bara katolska kyrkan som bör upplösas, hela kristendomen bör läggas under en sanningskommissions granskning. Vad gäller pedofilerna så är kristendomen som sådan en orsak genom det patriarkala synsättet som kristendomen är byggd på …
|
|
Inlägg #63: Postat: 2010-03-28 18:24:00
|
Lars Nilsson |
#62. Bokbål och tankeförbud skulle väl sitta fint för att rensa ut förlegad tankesörja och få folk att skåda den nya tiden. Tycker mig känna igen tankegångarna.
|
|
Inlägg #64: Postat: 2010-03-28 18:45:00
|
Janne B |
kl 1700 i dag så började programmet Människor o tro - som du borde lyssnat på innan du skrev Unto. / Man bör inte gå genom fiendeland eftersom det är livsfarligt. /Gamla Testamentet kan knappast innehålla några uppmaningar till kristenheten - som inte fanns då. Man måste kunna skilja på beskrivningar och uppmaningar. Det är av yttersta vikt att veta vem som skrev vad i vilken situation!! OSV
|
|
Inlägg #65: Postat: 2010-03-28 18:47:00
|
Janne B |
Bibeln är livsfarlig om man inte har förkunskaper. Vid läsning bör man använda alla sina tidigare kunskaper o sitt bästa förstånd.
|
|
Inlägg #66: Postat: 2010-03-28 19:06:00
|
Lars Nilsson |
Men på något sätt är kul att den ende som ställer sig bakom chefredaktörens rubrik är Unto. Om jag inte missminner mig har Carl-Olof aldrig varit Untos favorit. Censur och annat otyg har han blivit anklagad för.
|
|
Inlägg #67: Postat: 2010-03-28 19:08:00
|
ingloz |
#63/ Visst, Lars Nilsson, Qin Shi Huang, kejsare av Kina brände historie-böcker på bål redan 212 f. Kr och i dag är det aktuellt med kinesisk censur av Google på nätet. Så varför inte, det är ju väl beprövat...
|
|
Inlägg #68: Postat: 2010-03-28 21:48:00
|
Unto S |
Visst är det intressant att studera en religion som har vilseledd människorna i Europa i 2000 år. Marx har sagt att ”religion är opium för folket” men jag tror att han menade att ”religion är folkets opium”. Jag själv definierar religionen som en kognitiv parasit i alla människors hjärna. Så den finns även hos en ateist som Lars Nilsson. Kognitiv i det här fallet mänskliga tänkandets natur. Kognitiv parasit har vuxit ur mänskligt tänkande tänkandets parasit.
|
|
Inlägg #69: Postat: 2010-03-28 22:09:00
|
Unto S |
#63 Som vanligt vill Lars Nilsson missförstå. De som använder censur mest i Sverige är ju företagarna. Det borde VD:n Nilsson veta. Försök placera vänstertidningar i ett kapitalistiskt företag så får du sparken direkt. Som fartygsritare på Kockums placerade jag vår lilla tidning ”Kockumknogaren” på olika håll på ritkontoret. Jag åkte inte fast men till slut visste alla att det var jag. Jag fick inte sparken eftersom jag avslöjade den stora mängd asbest som användes i fartygsbyggen. Det blev ändring och jag kanske räddade en och annan arbetare från att få cancer.
|
|
Inlägg #70: Postat: 2010-03-28 22:15:00
|
Janne B |
Bra att få veta att vi ateister och troende går omkring med en kognitiv parasit i skallen. Tack för varningen. Vad hade vi innan ordet Kognitiv kom på modet? var vi vanliga dårar då?
|
|
Inlägg #71: Postat: 2010-03-28 22:24:00
|
Bizon |
I vad mån orsakar den kristna religionen pedofilin i världen. Förekommer pedofili mindre ymnigt i buddistiska samhällen eller i förkristenhetens judendomen? Eller är pedofili en egenhet mest förekommande bland kaukasier, eller är det lika utbrett i det svarta Afrika - skiljer sej i så fall de vita i Sydafrika sej från den övriga majoritetsbefolkningen i det avseendet? Och sist men inte minst - är en religiös diskussion relevant i fråga om pedofili - och i så fall varför?
|
|
Inlägg #72: Postat: 2010-03-28 23:18:00
|
Lars Nilsson |
#69. Jag tror naturligtvis Dig på Ditt ord Unto herr typograf och fartygsritare men råkar också veta att asbets tidigare, under många år, var vanligt som isoleringsmaterial i fartyg. Det var förvisso ingen hemlighet. Problemet var att man inte var medveten om farorna och att det inte fanns något fullvärdigt substitut. Och det gällde inte bara inom sjöfarten.
|
|
Inlägg #73: Postat: 2010-03-29 00:02:00
|
Janne B |
I tonåren hade jag två industrijobb där jag hela dagarna andades in ångor från hartslim resp från syntetisk färg. På första jobbet fanns inget utsug så jag blev totalförgifvtad utan att facket, skyddsombudet eller chefen varnade mig ett dugg. Därefter har jag inte litat så mkt på folk omkring mig. Sedan jobbade jag på en lackweringsfirma som hade rejält utsug - men inte tillräckligt så även där blev jag förgiftad. Aldrig att en vuxen kunnig person varnade tonåringen där heller....NU när jag är så sjuklig undrar jag över när var hur mitt elände började. Klockan har slagit tolv!
|
|
Inlägg #74: Postat: 2010-03-29 00:05:00
|
Janne B |
Bizon 22.24 Ja det var rätt ställda frågor som ingen kan ha ett rakt svar på. Men vi får nyttiga funderingar o nytta av tidigare kunskaper.
|
|
Inlägg #75: Postat: 2010-03-29 01:04:00
|
cmologgad |
Under samma tid 1950-2002 så har ca 16000 amerikaner skadats eller dödats av blixtnedslag. Så lite tillspetsat är risken för en amerikan att råka ut för en tafsande präst betydligt mindre än att träffas av blixten. Det ger kanske ett visst perspektiv på gapet om "astronomiska" siffror. Visst upplös katolska kyrkan, men upplös då först familjerna eftersom betydligt fler fall av övergrepp mot barn sker inom familjen. Upplös också scoutrörelsen, skolan och alla andra samfund inklusive GunnarLs Svenska kyrka Jannes missionskyrka och pingstrkyrkan etc, för det finns inga belägg för att de är förskonade från övergrepp mot barn och minderåriga. Upplös föresten hela mänskligheten, för alla organisationer består ju av människor varav en del är goda andra är onda och vissa är sjuka. Men det är mycket smaskigare att skriva om Katolska Kyrkan pga av dess storlek, förmodade rikedom och hårdnackade vägran att ständigt tolka om Guds ord för att det ska stämma bättre med dagens sekulära trender.
|
|
Inlägg #76: Postat: 2010-03-29 01:23:00
|
Bizon |
Heder åt dej Janne #74 Du läser i alla fall mina inlägg och har mod nog att reflektera lite. Fast vi uppenbarligen inte har särledes gemensamma uppfattningar om en del annat av en mer trosbaserad religiös natur.
|
|
Inlägg #77: Postat: 2010-03-29 09:09:00
|
Lars Nilsson |
#75. Bästa och mest klargörande inlägget av totalt 76.
|
|
Inlägg #78: Postat: 2010-03-29 10:34:00
|
Carl Olof |
Verkar stämma, CMO, det där med 16 000 skadade eller dödade av blixten på 52 år i USA. Sannolikheten att träffas av blixten beräknas därmed till 1 på 700 000 Ref USA Today Länk: usatoday.com Men, CMO, sannolikheten, varje gång du träffade en katolsk präst i USA, under samma period, för att prästen skulle ha begått övergrepp på barn, var 4 på 100 dvs 28 000 gånger större än risken att träffas av blixten. Jag tror det är en mer rättvisande jämförelse. Ditt motförslag om att upplösa familjen var så klart ett skämt, men sedan drar du på med "scouterna, skolan och andra samfund" med hänvisning till att det inte finns några "belägg för att de är förskonade från övergrepp mot barn och minderåriga". Jaha, du pratar omvänd bevisföring, typ, lås in alla människor på jorden och släpp sedan bara ut dem som lyckats bevisa att de inte är skyldiga till något. Fiffigt, CMO och Lars Nilsson, som ju uttryckt beundran för CMO:s kommentar, hög intellektuell nivå på era argument - verkligen!
|
|
Inlägg #79: Postat: 2010-03-29 10:45:00
|
Lars Nilsson |
#78. Trevligt att Du tycker våra inlägg ligger på en hög intellektuell nivå. Dessvärre är det inte alla som håller samma höga standard.
|
|
Inlägg #80: Postat: 2010-03-29 11:53:00
|
ingloz |
#53/ GunnarL erbjuder ett väldigt snyggt och prydligt förslag:"Reformera katolicismen!" och flera pannor har formerats med djupa veck utan att komma på den optimala lösningen. Personligen tycker jag inte att man kan peka ut katolicismen så där rakt på, utan tänker mej rubriken: "Utlösning leder till Upplösning" sen får man försöka komma på vem det handlar om :
|
|