Upplös katolicismen!

Den här tråden diskuterar artikeln Upplös katolicismen!.
Showing page 3 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #41: Postat: 2010-03-27 16:10:00
Janne B
C ITAT / Vad har hänt med oss när pedofili tycks ha blivit vardagsmat t.o.m. inom kristenheten, skriver ingloz -men det kan du ju ändå inte mena. Detta är ju en jättekris inom Katolska Kyrkan - som inte är så värst populär i Sverige. Massmedia rapporterar om detta ruttna i katolska Kyrkan världen över. Med hjälp av sina enorma rikedomar och propagandaresurser så har de i århundranden lyckats lägga Locket på. Tysta ner - muta ner osv. KK är inte kristenheten. KK har blivit en absolut avart på jesu lära - det såg redan Luther och Calvin för 500 år sedan.
Inlägg #42: Postat: 2010-03-27 16:16:00
Janne B
Jag har sedan 15 årsåldern varit med i ca 10 frikyrkoförsamlingar - för att jag bytt bostad. De har haft mellan 100 och 500 medlemmar och jag har aldrig hört ett ord om att de betett sig illa. Ingen har pekat finger åt mig. Däremot har väldigt många genom åren kommit fram till mig och berättat om sin ljuva tid i söndagsskolan, ungdomsarbetet, hornmusiken ,kören, scout mm "Min bästa tid var då". SMÅ själövstyrande förasamlingar är oftast mycket bra men jättelika KK rena katastrofen.
Inlägg #43: Postat: 2010-03-27 16:46:00
ingloz
#41/ Precis vad jag menar, Janne B, för jag blev nämligen ganska paff över att dina två första kommentarer innebär att du SKÄMTAR. "Detta är ju en jättekris inom Katolska Kyrkan - som inte är så värst populär i Sverige" säger du först nu - Visst, jag har heller aldrig haft något intresse av KK, men för folk i allmänhet är alla religiösa av samma skrot o korn. Ibland tycker jag det också.
Inlägg #44: Postat: 2010-03-27 16:48:00
ingloz
När jag stöter på ett påstående, eller t.ex. en rubrik, som känns alltför osannolik brukar jag ta det för vad det är: osannolikt!
Inlägg #45: Postat: 2010-03-27 16:48:00
Unto S
Verkställande direktören Lars Nilssons kommentar #20 doftar homofobi, citerar: ”… ´Riksbögen´, dvs Jonas Gardell … av någon anledning antas ge honom större trovärdighet i sina enfaldiga och historielösa angrepp”. VD:n tycks inte har någon kunskap om Gardell. VD:ns kommentar stinker av den liberala gurun Dick Erixons Bushkramare och bombliberal blogg. För det andra. Vilken Gud ska folk tro på. Den kristna Guden som har gett världen de kristna värderingar som t.ex. när Gud brutalt dödade alla förstfödda i Egypten. Eller ”barndomsidolen” kung David som besegrade Goliat. Vad vi barn inte fick veta var att kung David våldtog Urias hustru Batseba. Han tvingade henne och hon blev med barn. Han lät Urias bli slaktad och kung David tog Batseba till sin hustru bland många av sina hustrur. Jag rekommenderar Jonas Gardells bok ”Om Gud”. Hans andra bok ”Om Jesus” har jag precis börjat med. Böckerna innehåller fakta citat direkt ur Bibeln som kyrkan och särskilt frikyrkorna håller tyst om. Tänk om frikyrkopastorn predikade: ”Gud är barmhärtig, han lät Batseba bli Davids hustru och lät Batsebas man Uria bli mördad”.
Inlägg #46: Postat: 2010-03-27 17:04:00
ingloz
#45/ Tack för lästipset, Unto S! Ett par av Gardells första böcker har jag läst med god behållning. Förmodligen hade kristenheten vunnit på att inte gömma undan obekväma texter som inte "passar in"...
Inlägg #47: Postat: 2010-03-27 17:39:00
Lars Nilsson
#45. Kul att höra ifrån Dig Unto. Jag har saknat Dig. Ärligt alltså! Men till sak. Vad gäller "Riksbögen", så kallar han sig själv det. Det vet var och en som sett hans shower. Själv har jag sett tre stycken live. Men Du kanske inte är lika kulturellt som jag? Jag tror inte ens Du anser att hans motto “vrida Gud ur händerna på idioterna” faller i god jord när han kungjorde sitt intåg i Vatikanen med krav om positiv särbehandling bara för att han är kändis i lilla Sverige. Sen vet jag inte hur Du tycker vi fortsättningsvis skall titulera varandra. Skall jag kalla Dig fd typograf eftersom Du numera verkar ha ersatt mina tidigare titlar "klassförrädare", "Bushkramare", och "Bombliberal" med, kanske den i Dina kretsar, än mer nedlåtande: "Verkställande direktör"? Gärna för mig. Men jag trodde i min enfald att Ni inom vänstern inte var så titelsjuka!
Inlägg #48: Postat: 2010-03-27 17:41:00
Lars Nilsson
#forts. "kulturellt intresserad" skall det stå!
Inlägg #49: Postat: 2010-03-27 18:29:00
Carl Olof
Ang "dum rubrik", det är jag själv som har satt den och det står jag för. Den är så klart dum ur perspektivet att uppmaningen inte lär hörsammas i någon nära framtid. Men den är ärlig eftersom den sammanfattar artikelns innehåll. Ur det perspektivet hade det varit fegt att sätta en annan mindre dramatisk rubrik. Till de som jämför med andra brott vill jag säga att jag anser att just vuxnas svikande av barns tillit är ett av en människas värsta brott. I det här fallet gäller det vuxna som ska vara de som ett barn minst borde förvänta sig att bli sviken av. Jag inser att uppmaningen kan verka både provocerande och dum, men jag är ändå förvånad över att inte få mer uttryckligt medhåll från läsarna.
Inlägg #50: Postat: 2010-03-27 18:38:00
Janne B
Efter lite funderande så är kanske "Upplös katolicismen" en bra rubrik. Upplös betyder att det måste ske inifrån - inte med våld utifrån. I stora delar av Sydamerika är Katolska
Inlägg #51: Postat: 2010-03-27 18:40:00
Janne B
...tekniskt fel på gång.
Inlägg #52: Postat: 2010-03-27 18:43:00
Janne B
..i storadelar av Sydamerika helt underminerad av en väldig pingsväckelse - som skapat tusentals sociala församlingar. De samlar inte på gods och guld utan anvvänder sina små kollektmedel till social välfärd.
Inlägg #53: Postat: 2010-03-27 18:43:00
GunnarL
49/ Carl-Olof, Det hade kanske varit mer realistiskt att sätta rubriken "Reformera katolicismen!" eller något sådant. Att upplösa eller avskaffa katolicismen är liksom att ta i lite i överkant, men man borde kanske arbeta för att få bort kravet på celibat bland präster och munkar. Ett krav som är helt naturvidrigt. Givetvis tar jag som självklart att alla som skriver här tar avstånd från pedofeli och svek mot barn. Jag instämmer till fullo i Din åsikt att det är ett oerhört brott att ge sig på små oskyldiga barn sexuellt - det är genomsjukt! Anledningen till kritiken mot artikeln är nog just rubriken - inte innehållet som sådant. I avskyn mot vad som skett tror jag nog att vi alla instämmer med Dig. Det gäller åtminstone mig.
Inlägg #54: Postat: 2010-03-27 19:02:00
ingloz
Är det verkligen rimligt att haka upp sej på TVÅ ORD, som egentligen är väl MOTIVERADE och totalt blunda för innehållet i en viktig artikel. Och börja nu för all del inte att lisma och släta över för då blir det ännu fjantigare.
Inlägg #55: Postat: 2010-03-27 19:03:00
Lars Nilsson
#53. Instämmer. Det hade varit sensationellt om någon tagit kyrkan i försvar när det gäller pedofeli och svek mot barn. Att skriva en artikel där man kritiserar det inträffande är därför inte särskilt uppseendeväckande. Det är väl därför Carl-Olof, gammal journalist som han är, kryddar det hela med en "säljande" rubrik. Konstigare än så är det nog inte. Man känner igen upplägget.
Inlägg #56: Postat: 2010-03-27 20:55:00
Sunny fri
Jag är enig med dig men det gäller alla fundamentalistiska religioner.De är verkligen farliga! Titta bara nu på att de bränner svenska flgggan i Kuala Lampur på grund av några svenska rondellhundar!
Inlägg #57: Postat: 2010-03-27 23:27:00
Sunny fri
Lars N: Av en journalist förväntar man sig en journalistiskt skriven text.Vi amatörer kan skriva hur vi vill utan att ta det allvarligt.Men om en journalist plötsligt debuterar som Poet så förväntar man sig ju poesi.Så är inte fallet här.Dessutom är ämnet tragiskt nog väldigt aktuellt: vi har som sagt sett en del av reaktonerna mot de där rondellhundarna o vi har sett att även vår kyrka spontant utbrister:stackars pojke! när prästen får veta att ynglingen han inte borde släppt in i kyrkan eftersom han hade ett lagligt besöksförbud våltagit ytterligare en flicka samma kväll.Självklart har den här prästen varit medansvarig genom att signalera till pojken att det här är okey:vi står bakom dig.Ett kraftigt avståndstagande i kyrkporten kanske hade gjort att kvällen slutat annorlunda för den här stackars flickan?
Katolska kyrkans övergrepp på barn har varit aktuellt sedan jag lärde mig läsa:c.a 60 år men väldigt lite har hänt. Vi ska tala lite försiktigt om hederskultur hos andra folk när det händer sådana här saker bland de ursvenska små byarna.
Inlägg #58: Postat: 2010-03-27 23:38:00
Sunny fri
När min egen pappa stod inför rätta på tidigt 60 tal i en liten stad i Västergötland pressade o hotade man mig med fängelse eftersom jag inte ville uppge vilka andra vuxna älskare jag hade o hade haft? Eftersom jag var okysst kunde jag ju inte det.Då sade åklagaren till rätten: -Ni förstår ju att sådant här inte kan hända en ordentlig flicka ?
Självklart fick jag sluta besöka de byar jag växt upp i .

Inte ens det faktum att pappa släppts ur fängelset veckan innan för grova övergrepp på min lillasyster från det hon var 5 spelade någon särskild roll för de här herrarna.Pappa måste helt enkelt haft otur .Det var han som hade haft oturen att få så ruttna döttrar.Visst blev han fälld men ändå. I dag hade dommen blivit mycket hård: syrran var utsatt från start till 11 år.O jag var både neddrogad o misshandlad.
Inlägg #59: Postat: 2010-03-28 00:55:00
George Debaly
Sunny fri #57 Ett mycket tänkvärt inlägg. "Den som är utan skuld får kasta första stenen". Jag kan komma på mig med att grubbla över de övriga bland de katolska prästerna, bland de 95 procenten som inte ger sig på korgossarna, de präster som lever och verkar i all seriositet i församlingar där sådant inte förekommer och på dem som väljer att inte vända bort blicken från den katolska kyrkans problem utan som verkligen försöker att lösa problemen inifrån. Även de får nu bära hundhuvudet och blir bespottade för deras bröders brott.
Inlägg #60: Postat: 2010-03-28 09:11:00
Bizon
Återkommer till tankarna i mina två tidigare inlägg i kombination med reflektioner ur den övriga tråden. --- Det talas å ofta om vad man borde kunna förvänta sej av vuxna människor, men titt som oftast får vi skrivet på näsan att det inte går att förvänta sej någonting om vi inte tar med ett begrepp som "sannolikt" - alltså att det med stöd av viss erfarenhet kan göras sannolikt att vuxna kan bete sej på visst sätt. Det finns med andra ord viss sannolikhet för att människor beter sej på en hel del oönskade vis och detta oavsett om dom enligt gängse norm är att betrakta som vuxna eller ej. I fråga om prästers pedofila böjelser förekommer troligen dessa med ungefär samma procentuella utfall som bland andra yrkesgrupper vilket inte något avskaffande av annat än mänskligheten i sin helhet skulle råda någon bot på. Samma sak gäller övrigt oönskat beteende som utförs av vuxna - eller av barn den nämnda våldtäktsbenägna femtonåringen är ju i juridisk mening fortfarande barn. Är det någon som tror att denna emellanåt i media och fikarum uppblossande allmänna indignationen kommer att förändra något i mänskligt beteende? Jag är nästan böjd att tro att så är fallet, men knappast till det bättre. Kan det inte vara så att intresset för diverse avvikelser ökar genom snaskiga reportage och detaljstudier? Personer med latent malfunktionalitet på något område kan med all säkerhet triggas av närgångna skildringar av sådant journalistiken så självklart men oöverlagt anser att allmänheten har "rätt" att upplysas om - men är det så bra? Kan sånt ha med oönskat vuxenbeteende att göra - och är det något mänskligheten får stå ut med i bla. yttrandefrihetens namn? Frågan är om de pedofila prästerna skulle bli mindre pedofila om dom blev uteslutna ur den gemenskap som sanktionerat beteendet - eller om våldtäktsbenägna femton till åttiåringar skulle bli mindre intresserade av könslig maktutövning om dom inte matades med sådana skildringar? Vuxenbeteendet är inte förutsägbart - vissa växer upp till sunda vuxna trots osund uppväxtmiljö och minst sagt fördjävliga upplevelser. Samma sak gäller annat som sker och det mesta pekar på att människans beteenden i ganska stor utsträckning avviker från det önskvärda och det oavsett om dom är vuxna eller ej...
Showing page 3 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...