Google baby

Den här tråden diskuterar artikeln Google baby.
Inlägg #1: Postat: 2010-03-15 12:35:00
Bente
I texten står: "Hoppas bara att skaffa barn i framtiden blir som att skaffa sommarkatt." Det ska så klart vara: Hoppas bara att skaffa barn i framtiden INTE blir som att skaffa sommarkatt.
Inlägg #2: Postat: 2010-03-15 18:24:00
Sunny fri
Seden med surrogatmödrar är urgammal.I Bibeln talas det mycket om dessa barn som föddes av slavinnor.Sara gav som bekant sin slavflicka Hagar order om att låta Abraham befrukta henne.Genom att barnet sedan föddes i Saras knä o att hon ägde slavinnan blev barnet,Ismael,hennes rent juridiskt.Att hon sedan ändrade sig o jagade ut Hagar o Ismael i öknen att dö berodde på att hon äntligen fått ett eget barn.Isak. Denne Isak använde 4 kvinnor till sin barnaskara. Men på den tiden var det ju inte frivilligt o självklart fick slavinnorna inga pengar.
Inlägg #3: Postat: 2010-03-15 18:36:00
Sunny fri
Jag kan förstå ren och naken desperation. Min dotter dog vid 3 år o hade blivit inskriven i min mans pass för resor.På våra irrande vägar kom vi till en "kåkstad" i södra Spanien dör vi parkerade vår folkabuss någon vecka. I ett plåtskjul bodde en kvinna runt 20 år o hennes pojkvän o de hade 5 små döttrar o kvinnan var höggravid.De ville ha en son o ville ge bort en av flickorna till oss.Deras 3 åring var ganska lik vår dotter.Till o med namnen var lika.Vår Desire som blev Dessi o deras Rafaela som blev Raffi.Enda skillnaden var ögonfärgen.Jag ville ta med henne:så noga såg de inte på barnens passbilder i de vuxnas pass då för tiden. En enda sak stoppade mig.Om jag hade lyckats o det senare skulle kommit ut: jag kunde inte tänka mig att gå igenom den sorg det skulle innebära att mista henne oxå.Men att avstå ifrån Raffi är bland det svåraste val jag gjort i livet.
Inlägg #4: Postat: 2010-03-16 09:37:00
Maria
Jag har sett den här filmen och slogs kanske inte i första hand av vilka fantastiska möjligheter fertilitetsturismen innebär, utan främst av exploateringen av kvinnorna som agerar surrogatmammor. Det är svårt att se det som en altruistisk handling den indiska kvinnan får pengar och det västerländska paret får ett barn när det är så tydligt att paret respektive surrogatmamman kommer från helt olika förhållanden. Vilken psykisk påfrestning är det inte att gå igenom en sådan process? Alla som själva har burit ett barn måste kunna föreställa sig vad fruktansvärt det måste vara att genast lämna iväg det efter förlossningen. Det är heller inte riskfritt att göra kejsarsnitt och särskilt inte upprepade gånger; det framgår att flera av dessa kvinnor är surrogatmammor mer än en gång. Det är också tydligt att det är fattgia kvinnor som inte ser någon annan utväg, och detta är också vad som möjliggör de låga priserna. Detta bör övervägas innan man själv använder sig av surrogatmödrar i utvecklingsländer. När jag såg filmen gjorde det ont i mig att se kvinnan som redan ställt upp som surrogatmamma en gång, bli övertalad av sin man att göra det en gång till, de behövde ju ha någonstans att bo. Eller kvinnan som skulle föda och där läkaren precis börjat med kejsarsnittet och kvinnan utropar att det gör ont. Läkaren stannar upp, rådfrågar en annan vad som bör göras, men de kommer fram till att de ska fortsätta.

En problematisering kring surrogatmammans uppoffringar krävs i det här sammanhanget och man kan fråga sig hur reglerna till skydd kvinnan som ska föda barnet ser ut, om det ens finns några.
Inlägg #5: Postat: 2010-03-17 00:14:00
Bente
Å sunny fri tusen tack för din fina delning från livet, jag läste och fick rysningar åh livet är komplicerat i bland, tänk om tänk om...
Inlägg #6: Postat: 2010-03-17 00:25:00
Bente
Hej Maria! Ja jag förstår dina tankar, det är nog det svåraste en mor kan göra att lämna bort sitt barn. Levnadsvillkoren kan vara så otroligt tuffa för många på andra dela av vår jord. Men just att vara surrogatmamma och bestämma sig för att lämna bort barnet man burit under hjärtat är nog lika svårt vart man än bor.
Ja de får mycket pengar kvinnorna som gör detta i Indien, de kan kanske köpa ett hus, gravid kanske de hade blivit ändå, men klart det är skillnad. Tyvärr kan inte vi bara vid att tycka att de borde inte behöva och att det är ett för jävligt sätt att tjäna pengar ge dom bättre levnadsvillkor. Det måste till så mycket mera än vackra tankar tyvärr. Bara för att man förhindrar ett dåligt sätt att tjäna pengar gör ju inte att de hittar möjligheten att komma över pengarna de behöver nån annan stans. Tyvärr.
Inlägg #7: Postat: 2010-03-18 16:33:00
sunny fri
Bente:Tack för dina vänliga ord.
Inlägg #8: Postat: 2010-03-18 16:47:00
sunny fri
Maria: Du lider av de vanliga missförtåndet att alla mödrar bryr sig om sina barn.Det vore ju bra i den bästa världar men så är det inte.Min egen mamma avskydde oss barn så intensivt att hon inte ens vill ta i oss innan vi åkte i väg till spädbarnshemmen.Min halvsysters mamma lämnade syrran på barnhem de 5 första åren o trots att hon bodde nära så hälsade hon inte ens på sin dotter så när hon kom för att ta med syrran hem blev syrran livrädd:en främmande kärring tog henne!
Lillasysters mamma var gift med pappa o hemmafru men ansåg sig vara för klen att ta hand om en baby så lillasyrran bodde sitt första år på ett spädbarnshem.Det vimmlade av de s.k Barnpensionaten när jag växte upp. De som behöll sina barn sände dem på barnpensionat då o då för att få vila ifrån dem.De rika hade barnflickor o även ammor förr i världen.England o USA har sina internatskolor.Så för väldigt många kvinnor är det inte så svårt att ge bort ett barn o får du därtill betalt samt en känsla av att du kan hjälpa någon så förstår jag dem.Men själv hade jag hellre dött än lämnat ifrån mig mina barn.
Inlägg #9: Postat: 2010-03-29 12:57:00
Bente
Oj jag läser dina rader flera gånger Sunny fri och berörs verkligen av det du berättar ja nog finns det många barn som till synes har hamnat fel i familjer där de inte är välkomna, och många är de med stora stora hjärtan och varma famnar som längtar innerligt... Svårt att förstå och ta till sig att det kunnat bli så snett här i denna värld, det är verkligen upp och ner... Ja barnhem och barnpensionat fanns det förr mycket mer nu far en del barn så illa på många andra sett. Mycket är snett även här på hemmaplan och det är heller inte lätt för en utomstående att kunna gripa in och bry sig, här blir det lätt sätt på som konstigt. Lättare att sträcka ut en hand och hjälpa till i fattiga länder där nöden är större på ett annat sätt.
Jag hade så gärna gjort så mycket mer.
Inlägg #10: Postat: 2010-06-06 08:21:00
Katarina
Den här skulle jag vilja se. Såg statistik på att det föds många fler barn av kvinnor mellan 45 och 50 nu det skulle vara en ökande trend, 30 barn i landet om det var i år eller förra året. Och med denna tekniken som finns är det bara att kasta om på ordningen och beställa verkar det som, ensam eller i par. Sätter i gång tankarna... Tusen tack för att du lyfte fram detta.
Inlägg #11: Postat: 2010-06-08 08:32:00
Eva Marie
Skrämmande ganska otäck film just va man kan göra i dag, att det finns så stora möjligheter att leka Gud om man bara har pengar. Det är ju bara det det hänger på...
Laddar...