Inlägg #1: Postat: 2010-02-22 18:23:00 | |
Dag Nilsson |
"Detta är ett verkligt knivigt fall och det värsta vore ju givetvis om han förgripit sig på barnen."
Tyvärr så har han redan förgripit sig på barnen. För en pedofil är nakna barnkroppar det samma som porrbilder är för normala vuxna. I och med att han kåtar upp sig på bilder på barn så är övergreppen ett faktum. Det är typiskt pedofiler att ha den naiva inställning till vad dom håller på med, som framkommer i artikeln. Vilken normal vuxen som helst inser att såväl barnen som föräldrarna måste tillfrågas om de skall förekomma nakna på bild, kanske i en broschyr om skolgymnastik. Vilken normal vuxen som helst inser att sådana bilder, om dom trots allt skall tas, tas i närvaro av andra vuxna på skolan. Själv skulle jag aldrig tillåtit någon att ta nakenbilder på mina barn vare sig på dagis eller i småskolan. Jag vet vad pedofiler är. Ända in i märgen vet jag det. Jag tycker inta att fallet är det minsta knivigt. Allt talar för att mannen är pedofil. De som anmälde gjorde helt rätt. Detta fall får inte leda till att man tänker efter två gånger för att inte genera en kollega. Angus Liddels artikel osar av det insinuanta och slippriga pedofilförsvar som syftar till att göra seende människor osäkra. En anmälan för lite är hundra gånger värre än en för mycket. |
Inlägg #2: Postat: 2010-02-22 18:45:00 | |
Marielle |
"Barnens idrottsverksamhet ska dokumenteras, även i duschen.....säger förskolans samordnare... "
Vilket kvalificerat skitsnack !!! Självklart ska all verksamhet dokumenteras, så även idrotten. Men käre Angus, detta innebär INTE att det ska tas NAKENBILDER av barnen i duschen, ingenstans står detta att läsa och det borde du kolla upp, INNAN du skriver din artikel!!! Var får du allt i från? |
Inlägg #3: Postat: 2010-02-23 02:04:00 | |
angus |
Tyckte faktiskt att jag hade tillräckligt många frågetecken i min artikel för att nå fram med att jag inte visste vad som var vad och att det allra viktigaste är att han i nuläget är misstänkt och inget annat förrän han är dömd. Det här fallet är så bra som exempel just därför att det upprör så till den grad att människor är beredda att kölhala honom innan dom vunnit laga kraft.
|
Inlägg #4: Postat: 2010-02-23 02:09:00 | |
angus |
Det jag blir konfunderad över är samordnarens ord som måste väl ändå visar på okunnighet om hur man ska agera i dessa ärenden när de väl dyker upp. Det måste väl ändå finnas bestämda förfaranden som man direkt kan ta i bruk, och om det inte finns det så måste det jobbas fram sådana för framtiden. Jag fortsätter att följa det här fallet och er vrede bör ni rikta annorstädes än på mig, jag iaktar, skriver och hoppas på bra feedback från er så att man kan förhindra frågetecken i framtiden.
|
Inlägg #5: Postat: 2010-02-23 03:30:00 | |
angus |
Och kom gärna ihåg att jag givetvis tycker att fotograferandet är ett övergrepp i sig absolut men samordnarens ord är så underliga att man undra om det har delats ut ett uppdrag att dokumentera och om föräldrarna i så fall skrivit under något om detta, dessa svar har inte jag och kan därför inte uttala mig förrän jag vet detta, man har beslagtagit datorer i lärarens hem och jag hoppas verkligen att polisen nu gör ett bra arbete så att vi kan få veta vad som hände, och jag hoppas verkligen inte skolan valt att dokumentera detta utan föräldrarnas vetskap, men jag återkommer.
|
Inlägg #6: Postat: 2010-02-24 21:04:00 | |
Pia K |
Som sagt, varför ta bilder på barnen i duschen med sin privata kamera?
Du kanske inte har barn själv? |
Inlägg #7: Postat: 2010-02-25 18:17:00 | |
angus |
Pia K varför måste ni hacka på den som skriver, klart att jag har barn, uttala dig om ämnet och händelsen istället för mig, bittra människor ni måste verkligen må dåligt.
|
Inlägg #8: Postat: 2010-02-25 19:31:00 | |
ingloz |
Hur man ser på nakna barn har varierat över tiden, ändå föreställer jag mej att pedofili alltid har varit densamma ... Förr lade man sin lilla bebis naken på en lurvig skinnfäll hos fotografen och Carl Larsson liksom flera andra konstnärer målade sina barn nakna ...
|
Inlägg #9: Postat: 2010-03-01 11:44:00 | |
Bizon |
Förefaller som om synen på nakenhet i största allmänhet har genomgått en tämligen radikal förändring på senare tid. Det har aldrig tidigare hänt att polisen av någon nitisk person blivit tillkallad av den orsaken att jag och mina ungar badat nakna - vilket varit det vanligaste under både min och mina barns uppväxt. Förra somnaren blev det dock fullt pådrag och orsaken var att jag mitt i ungarnas lek tagit fram kameran och förevigat några ögonblick - efter att polisen på ett föredömligt vis intervjuat mina ungar och fattat att inga övergrepp eller andra otillbörligheter förekommit så åkte dom sin väg. Det var ju rätt okomfortabelt minst sagt att bli angripen så där mitt i familjeidyllen, men som både ungarna och jag var överens om så - hellre att någon bryr sej än att eventuella övergrepp fått pågå utan att någon ingripit. DOCK - man måste ifrågasätta hela hysterin kring nakenheten som inte på något sätt kan betraktas som sund. Massmedierna har via helsjuka paparazibilder blåst upp kändisvärdens små hudflikar som största sensation – kändisbrudarnas nakenchocker, nakenjannar och den kommersialiserade snedtändningen på kön, sex och nakenhet får i allt större omfattning destruktiva konsekvenser för ett någorlunda friskt förhållningssätt till all vad kropp heter - fenomenet kallas sexualisering och drabbar nu alla från vaggan till graven. Vem vinner på detta kan man ju fråga sej - inte är det folk som inte lider av några sjuka böjelser i alla fall,,, för dom är förlorarna.
|
Inlägg #10: Postat: 2010-03-01 16:01:00 | |
fd lärare |
Om människan är en pedofil vet vi inte än och det KAN ju faktiskt vara en människa som helt enkelt inte använder sin hjärna och om han fick order att dokumentera så gjorde han det, utan att över huvudtaget tänka på vad han ska dokumentera, och utan att ifrågasätta, han kanske trodde att han MÅSTE dokumentera, att det står så i skolans styrdokument...i så fall är han inte den enda som bara gör som man blir tillsagt
Detta har ju hänt förut i världen, att man blint lyder en "ledare" och säger att "jag gjorde bara mitt jobb..." |
Inlägg #11: Postat: 2010-03-01 17:58:00 | |
Dag Nilsson |
Pedofili har inget med nakenhet i sig att göra. Det handlar om vuxna som blir kåta på barn. Barn från nyfödd och uppåt. Kåtheten - upphetsningen - kåtheten upplevd som sensualism - kan stegras om barnet är naket. Det handlar helt och hållet om hur ögonen ser på den som betraktar barnet. En pedofils ögon ser på ett helt annat sätt på ett barn än en ickepedofils.
|
Inlägg #12: Postat: 2010-03-01 23:36:00 | |
Bizon |
Dag N #11 - Jag har den uppfattningen att de flesta känslor, reaktioner och behov vi har och ger uttryck för är i grunden naturliga behov och artegna beteenden - vad kan det vara för grundbehov och artegna beteenden som fått en så artdestruktiv twist som pedofili - särskilt då den triggas av eller riktas mot väldigt små barn dvs. barn som ännu inte uppnått könsmognad. Efter det att könsmognaden inträtt även om en människas kropp och intellekt inte mognat så är dock hormoner och feromoner i full gång och därmed även signalsystemen för parningsförberedelse - vilket alltså i likhet med andra djur innebär möjlig parning och avkomma. Att människan kulturellt har olika lovlighetsåldrar eller normaliserade mognadstillstånd för parning är ju allmänt bekant och varierar från så där en nio - tio år till 15 - 17 - lämnar man ungar att själva utforska sin sexualitet och kroppar kommer den sannolikt betydligt tidigare än lovlighetsåldern i Sverige. Särskilt om detta intresse inte störs av skam och skuld. Undrar om det möjligen är här som ett av problemen ligger skam och skuldbeläggningen av våra kroppar och vår sexualitet har stört och alltjämt stör människans sexuella beteenden - konsekvensen kan mycket väl bli utveckling av pedofili och diverse andra perversioner.
|
Inlägg #13: Postat: 2010-03-02 09:24:00 | |
Dag Nilsson |
Skam och skuldbeläggning av nakna kroppar är ingen orsak till pedofili. Det är en djup omognad hos den vuxne som kan yttra sig i pedofili. Att jämnåriga barn undersöker varandras kroppar är fullständigt normalt. Men när ett litet barn i en vuxens kropp undersöker sin sexualitet tillsammans med barn, då är det pedofili. Pedofilen har stora problem med kvarstående gränslöshet. Han/hon kanske därför tycker sig förstå barn på ett speciellt sätt. Pedofil betyder ungefär "den som älskar barn". Men pedofiler älskar inte barn. De saknar den mognad som krävs för det. Däremot har de ett oälskat barn inom sig själva, som behöver kärlek. Det är detta barn de måste närma sig och inte andra barn.
|
Inlägg #14: Postat: 2010-03-02 23:10:00 | |
Bizon |
Ja Dag - nu börjar det likna någonting. De flesta som uttrycker sej om pedofili gör det under stort fördömmande som om den verklige pedofilen väljer sin pedofili. Det knepiga om jag förstår dej rätt är att detta är en böjelse som beror på något ofullgånget en persom med pedofila dragningar. ----------- I sammanhanget måste jag ändå undra - hur vanligt är detta - ska man dra några slutsattser av det man hör om mängden bilder på dockumenterade övergrepp och intresset att ta del av dessa via pedofilsajter och dylika nätverk så är det oerhört många som drabbats av den utveklingsbrist du talar om Citat//Däremot har de ett oälskat barn inom sig själva, som behöver kärlek. Det är detta barn de måste närma sig och inte andra barn//Slut c. Vad i vår tid - ja x antal år tillbaka i tiden har gjort att så många drabbats av denna kärleksbrist som tar sej så destruktiva uttryck? ---- Förövrigt måste det väl vara en rätt stor skilnad på en typ av pefili och en annan - pedofili riktad till verkligt små barn - och den juridiskt etiketterade pedofilin som benämns som typ - sexuelt utnyjande av minderårig. Var går gränsen? För övrigt verkar du vara väl insatt i problematiken - arbetar du med människor med dessa problem? Kanske som psykolog? I så fall undrar jag om du vet om behandling av något slag är möjlig - kan man desarmera en pedofil? Behandlade våldtäktsbenägna individer har ju fungerat med lite varierande resultat och är inte så entydigt säkert - återfall är inte helt ovanliga. Det käns som om en sluten förvaring vore det säkraste sättet att skyda de som ännu inte hunnit bli offer och att det vore fel att vänta på att dom ska bli det om det går att undvika. Jag tänker som så - att vad gäller skyddet av människor som skulle kunna bli en pedofil eller våldsutövares offer så väger pediofilens eller den våldtäcktsbenägnes eventuellt nödvändiga frihetsberövande och avskiljande från samhällslivet så oerhört mycket lättare än de skador dessa skadade människor skulle kunna tillfoga andra att det vore oförsvarligt att inte ta hand om dessa individer och se till att inget sådant får möjlighet att ske. --------------------- Hur vårdas pedofiler i dag?
|
Inlägg #15: Postat: 2010-03-03 09:51:00 | |
Dag Nilsson |
Pedofili är oerhört invecklat, såpass att ingen kan sitta inne med fullständigt vetande. Jag känner dock till en del om detta, därför att min adoptivmamma var pedofil. Jag var enda barnet och pappa ständigt borta på arbete. Om pedofilerna är fler idag än förr är osäkert. Att man nu är vaknare för vad där är och vilka skador det ger tror jag absolut. Det finns behandling för pedofiler. Dels på några anstalter och dels ute i samhället. Rädda Barnen tror jag har program. En pedofil blir aldrig av med sin dragning till barn, men han/hon kan göras medveten om sin skada och inse att den skadar barn. Det kan göra pedofilen "ofarlig" ungefär som att en alkoholist är ofarlig för sig själv och andra när han inte längre dricker. Jag tror inte att pedofili är en läggning på samma sätt som homosexualitet. Undersökningar tyder på att många pedofiler själva var offer som barn.
|
Inlägg #16: Postat: 2010-03-03 11:37:00 | |
usa2010 |
" ... En pedofil blir aldrig av med sin dragning till barn, men han/hon kan göras medveten om sin skada och inse att den skadar barn. Det kan göra pedofilen "ofarlig" ungefär som att en alkoholist är ofarlig för sig själv och andra när han inte längre dricker. Jag tror inte att pedofili är en läggning på samma sätt som homosexualitet. Undersökningar tyder på att många pedofiler själva var offer som barn..."
Så är det nog; en pedofil kan vara intellektuellt medveten om att det han gör är fel men den insikten hindrar honom/henne inte att fortsätta på samma sätt. Pedofili klassas ju som en mental störning och det finns väl inte några säkra svar över vad som ligger bakom,ofta har de ju själva varit utsatta för övergrepp men inte alltid. Och tvärtom; alla som blir utsatta för övergrepp blir inte pedofiler. Vidare, verkar dessa individer ha svårt att ha relationer i allmänhet med människor i deras egen ålder. |
Inlägg #17: Postat: 2010-03-04 06:16:00 | |
Bizon |
En problematisk deffekt hos människan är att pedofila handlingar blivit exploateringsbara - inte så att dessa handlingar utförs på grund av pedofili, men därför att detta skapar produkter bild och video som uppenbarligen går att sälja med gigantiska förtjänster. Alltså - dessa övergrepp som i värsta fall förstör små barns liv för tid och evighet sker bara pga. monetärt vinstintresse. Hur sjuk är människan i stånd att vara utan att bara dö av skam?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.