Inlägg #41: Postat: 2010-02-17 12:01:00 | |
Utforskaren |
Bizon hur mycket ansvar kan andra länders befolkningar ta för Sverige? Det är det här som världsmedborgaren hoppar över, jag tror inte på normadiska horder av folk som driver runt på vår på planet utan någon specifik hemvist" som föga lär ta något ansvar för de områden de passerar. Hela tanken på en värld utan gränser är absurb som globaliseringsivrarna inte ser eller fölrstår att de förordar en världsomspännande Anarki som redan en tendens finns av, i vårt land med den ökande kriminaliteteten som bevis, av just folk som inte har något ansvar för vårt land som är roten till det onda och det gäller också för de svenskar som försvarar massinvandringen, vi andra inklusive massor med invandrare ser inte med blida ögon på detsamma som vill ha ordning och reda i landet.
|
Inlägg #42: Postat: 2010-02-17 12:18:00 | |
Lasse i Gatan |
#39/ Bizon/ Citat: "se bara på reaktionen då svensk militär personal gick
på bordell i tyskland" har du tagit del av vad PK- pressen har skrivit om denna sak? här finns en länk som tar upp samma ämne. länk:Länk: thoralfalfsson.webblogg.se |
Inlägg #43: Postat: 2010-02-17 12:50:00 | |
Utforskaren |
Bizon mänskligheten har två vägar att gå, antingen är man laglydig och står upp för sitt lands bästa och det andra alternativet är sköt dig själv och skit i andra och strunta i lag och ordning. Det första alternativet är för den borne landsmannens om han så behagar att vilja vara nationalist. Det andra dito är för dem som mer eller mindre vill se sitt land slaget i spillror för att i förlängningen se sig som kapitalets besegrare, låter det dumt? Nej varför då, revolutionstanken lever var så säker. Mångkultur är ett bra vapen för att få massorna att störta regimer. Vi har AFA och Expo som samhällsfrånvända organisationer jämte Islamisternas organisationer, tids nog kan vi alla få det hett om öronen, som också världshistorien visar många bevis på, att vi inte ska tro att Sverige kan förbli ett undantag hur länge som helst innan det smäller., Samla aldrig världens folk i ett och samma land om vi vill har fred på jorden och främst i det enskilda landet.
|
Inlägg #44: Postat: 2010-02-17 14:14:00 | |
Bizon |
Ja Lasse #42 - intressant länk - där framgår att det politiska etablissemangets indignation i frågan inte precis är en homogen inställning :- Utforskaren#41 Mycket av globaliseringens konsekvenser beror på vem som sätter agendan och om det är kapitalets eller mänsklighetens villkor som vägleder besluten. Sedan säger du//Samla aldrig världens folk i ett och samma land om vi vill har fred på jorden och främst i det enskilda landet. Nej det kan vara att blir för trångt om vi inte väljer arr stort land - ett runt och vackert land med hav skogar och höga berg med snöklädda toppar - ett land där den provinsiella skräcken "vi mot alla andra" självdött av insikten att enda egentliga alternativet för mänsklig överlevnad är "vi och alla andra". Hörde om en undersökning i dag på radion som pekade på att svenska män gärna söker relationer med yngre asiatiska kvinnor - för svenska kvinnor var män från mellanöstern mer attraktiva - kan det vara så att den i arabländerna utmärkande kvinnosynen passar den svenska kvinnan bättre ? Och då motsvarande för den svenske mannen att de asiatiska så skönheterna passar vår dröm om ljuv kvinnlighet ------- intressanta frågor i den allmänna könsmönster- och jämställdhets-debatten. Det positiva med detta oavsett vem som föredrar vem är dock att folken sannolikt blir både frisare och vackrare genom inblandning av lite genetiskt friskt blod i folkhavet - kanske ökar också förståelsen genom släktskapen mellan mänskliga etniska variationer och vi därigenom går mot en fredligare värld.
|
Inlägg #45: Postat: 2010-02-17 14:52:00 | |
Utforskaren |
Bizon du måste också kunna ge ett koncept på hur vi bekämpar den rådande kriminaliteteten, som just har med inblandningen att göra av olika folkslag i landet som än så länge är en minoritet som begår brott, men som en jämförbar siffra är denna minirotet hög bland invandrarna som breder våra svenska kriminella typer med hästlängder. Jag tror och t.o.m. anser att kommer man till ett främmande land så kan man aldrig känna ett totalt ansvar för det nya landet även om undantag finns. Så är det nog på det sättet att vi blir kvar i det perspektivet som utgångspunkt, om man inte tar sitt ansvar i brist på medkänsla för det inhemska folket så är det lätt att framstå som kriminell. Utan att rabbla upp allt skit vi blir drabbade av tack vare den ökande kriminaliteten , står åsikten kvar att inte blanda in all världens folk i ett och samma land av nämnda skäl. Visst jag har också utopiska drömmar om hur vi människor behandlar varandra med kärlek utan hugg och slag men har inte någon patentlösning på denna frälsning. Men du Bizon kanske har något bra förslag på lager som är så bra att du får Nobels fredspris på kuppen? I FN och EU grubblar de i förtvivlan över hur de ska få bukt med den ökande kriminalitet som inte någon har en vettig lösning på. En sak är säker att globalisera världen fungerar inte det vet vi redan, alltså att återgå till vårt ursprung skulle nog vara det enda rätta som vi tillämpat allt sedan människan kom till för hundratusentals år sedan som religionerna har varit garanten för att vi inte slagit ihjäl varandra totalt under resans gång, trots att densamma står bakom mycket jävelskap med krig och elände.
|
Inlägg #46: Postat: 2010-02-17 20:54:00 | |
Bizon |
Ja utforskaren lite idéer har jag om hur det skulle gå till – först och främst tror jag att kriminalitet stoppas bäst innan den uppstått. Sedan tror jag att kriminella handlingar minimeras ju mer integrerat delaktiga vi människor är i vårt samhälle – så fort du har skapat ett "vi och domtänkande" så uppstår problem. Nu är ju redan världen full av "vi och domtänkande" så skadan är så att säga redan skedd, men jag tror att människan har betydligt större mentala resurser och anpassningsförmåga än vad man vanligen anser. Och tar vi den etniskt svenska ungdomskriminaliteten som jag har lite erfarenhet av så är den betydligt äldre än de stora invandringskullarna som kommit på senare tid – samma sak gäller dock för all form av kriminalitet – innan den gått för långt är den korrigeringsbar. Har känslan av utanförskap och orättvis behandling ätit sej på djupet i en ung människa så ökar trots och ovilja mot allt som representerar denna orättvisa vilket gör personen näst intill oemottaglig för samhälleliga åtgärder – kan kanske inte nås förrän den kriminella karriären lett till långa fängelsestraff och stora skador för samhället och lidande för brottsoffren och för den kriminelle själv. Först då brottslingen börjat bli genuint trött på det kriminella livet som faktisk är oerhört slitsamt och psykiskt påfrestande kan nya och kanske något mer fruktsamma försök till rehabilitering sättas in – lägg därtill att ett övervägande antal brottslingar redan innan sin brottsliga bana var klart kvalificerade för diverse bokstavsdiagnoser och andra psykiska åkommor. Det är inte helt otroligt att många av dessa människor aldrig skulle ha påbörjat sin brottsliga bana om dom blivit riktigt omhändertagna i tid. Samma sak gäller de människor du pekar på det antal ungdomar med invandrarbakgrund som väljer en kriminell bana. I princip är det ingen egentlig skillnad på invandrar ungdomar och etniska svenskar – mer än möjligen att vissa av dom bär med sej djupt traumatiserade upplevelser som vem som helst skulle bli störd av. Men även dessa personer skulle kunna bli nyttiga samhällsmedborgare om dom fick den hjälp dom behövde. Alltså sammanfattningsvis så långt – vi behöver bry oss om varandra – vi behöver visa lite kärlek, det är ingenting någon kommer att förlora på – vi behöver varandra – finns det verkligen ingen plats för en medmänniska så skapa en plats – finns det inget jobb till en människa så dela med er av de jobb som är – vanligen är det mycket roligare att arbeta tillsammans. Och – att förvara folk i väntan på utredning ? I ett land med mängder av pappersvändare så ska det väl inte vara så svårt att lyssna av vad en människa vill med sin vistelse här och se till att personen i fråga får vad den behöver – och jag kan avslöja en hemlighet,,, det är i 99 arbete och trygghet dom önskar – den felande lilla procenten vill bara dö i närheten av sina barn och barnbarn – kan det verkligen vara så fel att vara lite medmänsklig och aningen generös?
|
Inlägg #47: Postat: 2010-02-17 21:37:00 | |
Utforskaren |
Bizon jag tror snarare på assimilering som norrmännen har förstått är det ända rätta. Det paradoxala är att våra politiker för en politik som inte har en fast förankring i en rättsstat att sedan försöka integrera efter deras normer talar sitt eget språk som totalt bortkastat. Du nämde om din erfarenhet om unga svenska unga brottslingar som är att jämföra med den andra generationens invandrarungdoms brottslighet som pekar klart och tydligt att vår kriminalpolitik är inte i närheten att förebygga brott snarare tvärt om med tanke på de lindriga straffen eller inte alls. Nej, några aspiranter lär vi inte bli till något fredspris. En sak kunde vara tänkbar att skicka hem brottslingarna vartefter till sina hemländer, då tror jag deras föräldrar skulle göra allt för att hindra sina ungdomar att begå brott, undantag muslimer som ser det som nästan rättfärdigt att de otrogna hundarna får på skallen.
|
Inlägg #48: Postat: 2010-02-18 01:05:00 | |
Bizon |
Ja, många som kommer till ett främande land som flykting har höga ambitioner på att bli lika värdfolket och dom blir ibland mer lika än värdfolket själva. Förmågan till snabb assimilering avtar respektive tilltar beroende på hur lik den kultur varit som man kommer ifrån den värdkultur man kommit till. Människor som kommer från hierarkiskt styrda nomadkulturer med en livsstil som var vanlig här på innan 1400talet med småkunliga fejder och herre trälförhållanden där människans skam fick prägla allt mänskligt liv och kyrkan jobbade hårt på att samla själar. Det var länge sedan, men inte då man kommer från någon av dessa ålderdomliga kulturer på en dag. En tidsresa på några hundra år - då kan man kanske till och med vara lite uppmuntrande och faktisk inse att en människa som tidigare levde i en tid jämförbar med tidig järnålder och som dimper ner i rymdåldern och med tanke på det klarar sej förvånansvärt bra.
Utforskaren4# Tänkte på det du sa om religionerna - jag är mer tveksam till om dom verkligen haft en possitiv verkan på mänskligheten. Inkvisitionen var just inte så mycket att komma med, inte heller kyrkans krig har varit så väsensskilda från andra krigshärrar. Nej skulle vi sluppit religionerna så skulle mycket ha vunnits. |
Inlägg #49: Postat: 2010-02-18 08:15:00 | |
Utforskaren |
Bizon du skrev att folk som kommer hit och kommer från en kultur som ligger några hundra år efter vår egen, klarar sig förvånansvärt bra i Sverige det är väl ingenting att vara förvånad över" när de får fortsätta att leva här som de gjorde från det land de kom ifrån, med den skillnaden att här försörjer vi dem gärna och inte ställer några motprestationer av dem som ett villkor att vi försörjer dem. I andra länder måste de snabbt som tusan in i arbetslivet och göra rätt för sig men här i Sverige kan det ta tio år innan de gör något jobb och de som aldrig gjort ett handtag i sitt hemland, det är svårt för dem att inse att man måste göra rätt för sig., Den försörjningen de får av oss är de inte ens nöjda med, utan sätter oftast igång och stjäl för att höja sin levnadsstandard. Det här kallas för att bli integrerad i det svenska samhället. Bedrägerierna av invandrarna är förvånansvärt många, men det är väl inte något av det här du syftade på hur väl de anpassar sig i vårt samhälle?
|
Inlägg #50: Postat: 2010-02-18 10:05:00 | |
Jocke-sourzial |
48 Jag tycker du gör en insats, möjligen delvis förgäves här..., i dina pedagogiska ansträngningar Bizon. Men när det gäller religion så håller jag inte helt med. Den verkar ha funnits hos alla folk. och i all tider. Ett moraliskt regelverk, bristfälligt men tydligen andligt OCH socialt nödvändigt för varje samhälle, smått som stort. Och hur skulle alternativet sett ut, eller ren anarki? Men idag är det dags att tygla religionerna, med hjälp av vetenskap och globalt samarbete. De kan inte allena få bestämma över människors liv, som katolisism i Latinamerika eller Islam i Ararvärlden m.fl, eller som judendomen i Israel. Eller som religionen fungerar i USA för den delen. FN borde ta hand om problemtiken. Religonen globalt underställd demokrati, mänskliga rättigheter, vetenskap och internationellt samarbete. Ungefär så...
|
Inlägg #51: Postat: 2010-02-19 03:24:00 | |
Bizon |
Det är klart Jocke att man kan ha lite olika syn på vad religiositeten haft för betydelse för mänskligheten - att religion som institution givit en odelat positiv samhällsutveckling är vi kanske överens om - så även att moraliska regelverk inte nödvändigtvis vore otänkbara utan andlighet eller religiositet. Jag tror snarare att de ledande skikten i flock, klan och folkgrupper tagit till en allsmäktig skapare med visst syfte - en straffande gud och övrig religiös ingenjörskonst av typ - skapelseberättelser och gudars kamp som ett förhållandevis billigt styrmedel för att ge kraft åt överhetens ambition att samla sina undersåtar för en någorlunda effektiv sammanhållning för försvar och överlevnad. Så här i efterhand kan man konstatera att människans benägenhet att skapa monumentala religiositeter är en olycklig åkomma - det kunde gott räcka med lite hederligt sökande andlighet - vilket nog snarare hade underlättat samhällsbygget än att ständigt behöva brottas med tvivlet på diverse gudar och änglars existens.
|
Inlägg #52: Postat: 2010-02-19 03:50:00 | |
Bizon |
#49 - jo det är rätt fantastiskt att folk är så anpassbara som dom är Utforskaren. Och beträffande att folk sätter igång att stjäla - är inte det ett ganska så besvärligt sätt att försörja sej på? Att folk inte är nöjda behöver ju inte betyda att dom verkligen har orsak att vara det. Personligen tror jag att det är få som verkligen inte vill delta i det samhälle dom lever i - svårigheten för folk från andra kulturer och utan språk att kunna delta är uppenbar - att viljan finns och är uppenbara behöver man inte gå långt för att konstatera - städbranchen, restaurang, taxi och mängder av folk innom vården. Det övervägande antalet av dessa människor betalar skatt och ser till att det kommer nya ungar till världen precis som andra - och beträffande detta att "komma till ett dukat bord" - jag skulle tro att den skatt som invandrat folk betalar till staten med viss marginal täcker kostnaden för invandringen - det har jag inga siffror på, men man kan få lite ledning av att se ute i samhället vilka det är som verkligen jobbar och var dom kommer ifrån. Om då alltså invandringen betalar sej själv så föreligger en direkt nettovinst i utförda handlingar - det blir städat - kemtvätten finns, taxi finns, och det en uppsjö restauranger och lunschställen serverar ger oss en del kul och oväntade saker att bita i och i förekommande fall till och med nyttigare än falukorv och potatismos.
|
Inlägg #53: Postat: 2010-02-19 10:13:00 | |
Jocke-sourzial |
Ja Bizon, så kan man fundera och spekulera i evighet. Och det är väl vad religion handlar om, liksom "motreligion"? Nu är ju människan som hon är, hon har hos samtliga folkslag, ibland helt självständigt skapat sin religion. Det går ju inte att förneka, på gott och ont. Och där är vi idag. Men visst måste/borde de stora religionernas avarter idag tyglas på något vis!
|
Inlägg #54: Postat: 2010-02-19 10:52:00 | |
Utforskaren |
Bizon ursäkta att jag tycker det, men lite naiv är du allt med din syn på hur invandrarna tar sig an Sverige, Så här är det på flera platser i vårt land som de har gjort till sitt personliga ägande som tvingat svenskar att flytta därifrån. Med det perspektivet faller ditt resonemang om dem av välvilja och i mitt fall de fakta som finns om invandrares uppförande och beteende i vårt land, som gör att folk vet varken in eller ut när det gäller invandrarna, påståenden kan vara hipp som happ hos den okunnige och som tyvärr de flesta uttalar sig också, alltså mot bättre vetande.
|
Inlägg #55: Postat: 2010-02-19 11:51:00 | |
Bizon |
Jocke #53 Ja det är som det är - och som du säjer "Men visst måste/borde de stora religionernas avarter idag tyglas på något vis!" Det knepiga är att det är så oerhört svårt att förstå de som säger sej vara troende - hur har dom kunnat få en så övertygad tro i den värld vi lever i där särskilt föreställningen om en "god gud" är omöjlig att föreställa sej. Däremot är det inte så svårt att begripa den övre toppen i den religiösa hierarkin - de som har makten och lever gott på sin religions bekostnad. Tyvär är det nog dessa som fortfarande anger tonen i de flesta relligiösa yttringar - att komma till rätta med den typen av maktfullkomliga pottentater har och kommer alltid att vara svårt.
|
Inlägg #56: Postat: 2010-02-19 12:03:00 | |
Bizon |
Utforskaren #54 Ja det kan nog inte undvikas att bli tolkad som naiv då någon inte helt vill förpassa ett litet hopp om medmänsklihet till sophögen. Men det vore mej främande att inte erkänna de problem som finns eller att inte försöka nå någon form av lösningar på dessa - också att blunda för att det också finns goda exempel och fungerande rellationer mellan människor av alla slag även i "vårt" land. Föresten Utforskaren har du något exempel på någon ur din synpunkt acceptabel rellation mellan flyckingar, invandrare nysvenskar och det svenska samhället och dess befolkning?
|
Inlägg #57: Postat: 2010-02-19 12:12:00 | |
Utforskaren |
Bizon jag nämnde i ett inlägg om en civiliserad värld, i det sammanhanget blev religionen en normgivande maktfaktor som gav urskogsmänniskan en chans att få en förståelse för livet. Men vi har facit i handen vi förstår fortfarande inte meningen med livet, bortsett vissa religioner som vet allt om alltet och vem gud är" dem vet också att utnyttja detta till sin fördel att tjäna pengar på folks vidskepelse. Så jag får nog revidera min uppfattning om den civiliserade människan, såvida det inte är tron som gör den civiliserade människan. Mycket talar för att det är allmängiltigt att tro en massa saker mot bättre vetande som är grundbulten för att få vara civiliserad. Jag som ociviliserad vill gärna se verkligheten som den är och inte vad vi tror om den.
|
Inlägg #58: Postat: 2010-02-21 20:55:00 | |
Bizon |
Jo utforskaren - det är väl ungefär så jag själv vill se på saken. Så "tror" nog de flesta att dom också gör, och man kan nog hävda att det är där du har hela problemet. Orsaken till det är att vi på så vis inte får en sanning om den så kallade verkligheten, men däremot lika många tolkningar av den som människor med var och en sin lilla nisch att blicka ut ifrån. Med andra ord inte så konstigt att vi har så olika uppfattning. Ett annat problem är den selektivitet varmed vi tar in verklighetens uppgifter - processar dom och returnerar dom tillbaka till folkhavet färgade av vår egen lilla ideologi - intressant som fenomen, men det gör verkligt fruktsam kommunikation så oerhört mycket svårare...
|
Inlägg #59: Postat: 2010-02-22 11:34:00 | |
Utforskaren |
#58 Bizon jag försöker att låta bli att tro en massa, utan försöker söka efter fakta i den mån det finns någon fakta att hämta. Säkert gör du likadant själv. När det gäller rent politiska frågor så får man ta det mesta med en nypa salt vad politiker påstår och beviset är den verklighet vi lever i, alltså ta den information du får från olkika håll och sortera ut bitarna med sunt förnuft, då ligger man hyfsat nära den verklighet vi lever med. Jag har för en stund sedan läst den information jag får ifrån polisrapporter som jag får mig tillmejlat med jämna mellanrum. Den läsningen stärker bara min syn att vi borde starta folkgarden som man har i Ungern även om deras myndighet, ser inte detta med blida ögon. Vi startar sådana garden med stöd av polisen som lär oss hur vi ska argera, dels för att förebygga brott och kunna ingripa på rätt sätt när brott är pågående. Enligt senaste bullitin har ungrarna sänkt brottsligheten med en tredjedel som innebär att brottsligheten ökar inte! som i Sverige, den minskar.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.