Valt inlägg:
Ja utforskaren lite idéer har jag om hur det skulle gå till – först och främst tror jag att kriminalitet stoppas bäst innan den uppstått. Sedan tror jag att kriminella handlingar minimeras ju mer integrerat delaktiga vi människor är i vårt samhälle – så fort du har skapat ett "vi och domtänkande" så uppstår problem. Nu är ju redan världen full av "vi och domtänkande" så skadan är så att säga redan skedd, men jag tror att människan har betydligt större mentala resurser och anpassningsförmåga än vad man vanligen anser. Och tar vi den etniskt svenska ungdomskriminaliteten som jag har lite erfarenhet av så är den betydligt äldre än de stora invandringskullarna som kommit på senare tid – samma sak gäller dock för all form av kriminalitet – innan den gått för långt är den korrigeringsbar. Har känslan av utanförskap och orättvis behandling ätit sej på djupet i en ung människa så ökar trots och ovilja mot allt som representerar denna orättvisa vilket gör personen näst intill oemottaglig för samhälleliga åtgärder – kan kanske inte nås förrän den kriminella karriären lett till långa fängelsestraff och stora skador för samhället och lidande för brottsoffren och för den kriminelle själv. Först då brottslingen börjat bli genuint trött på det kriminella livet som faktisk är oerhört slitsamt och psykiskt påfrestande kan nya och kanske något mer fruktsamma försök till rehabilitering sättas in – lägg därtill att ett övervägande antal brottslingar redan innan sin brottsliga bana var klart kvalificerade för diverse bokstavsdiagnoser och andra psykiska åkommor. Det är inte helt otroligt att många av dessa människor aldrig skulle ha påbörjat sin brottsliga bana om dom blivit riktigt omhändertagna i tid. Samma sak gäller de människor du pekar på det antal ungdomar med invandrarbakgrund som väljer en kriminell bana. I princip är det ingen egentlig skillnad på invandrar ungdomar och etniska svenskar – mer än möjligen att vissa av dom bär med sej djupt traumatiserade upplevelser som vem som helst skulle bli störd av. Men även dessa personer skulle kunna bli nyttiga samhällsmedborgare om dom fick den hjälp dom behövde. Alltså sammanfattningsvis så långt – vi behöver bry oss om varandra – vi behöver visa lite kärlek, det är ingenting någon kommer att förlora på – vi behöver varandra – finns det verkligen ingen plats för en medmänniska så skapa en plats – finns det inget jobb till en människa så dela med er av de jobb som är – vanligen är det mycket roligare att arbeta tillsammans. Och – att förvara folk i väntan på utredning ? I ett land med mängder av pappersvändare så ska det väl inte vara så svårt att lyssna av vad en människa vill med sin vistelse här och se till att personen i fråga får vad den behöver – och jag kan avslöja en hemlighet,,, det är i 99 arbete och trygghet dom önskar – den felande lilla procenten vill bara dö i närheten av sina barn och barnbarn – kan det verkligen vara så fel att vara lite medmänsklig och aningen generös?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?